Asterix 35 släpps 24 oktober

Information, nyheter, på gång från små och stora serieförlag- saker som inte är rena kom-och-köp annonser.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Asterix 35 släpps 24 oktober

Inlägg av germund »

Idag damp så nya Asterix 35 ner på kontoret. Det är riktigt kul när jag, liksom med förra Spiroualbumet, uppriktigt kan skriva att något är bra och värt att läsa. Jag vidhåller vad jag tyckt hela tiden: detta är ett riktigt lyckat album, där man haft som uppenbart mål att gå i Goscinnys och Uderzos fotspår både vad gäller manus och teckningar, och faktiskt rott hem det. Albumet släpps samtidigt i alla länder den 24 oktober (24 länder, om jag inte missminner mig) och ska kunna hittas både i bokhandeln och via Interpress. Omslaget till bl a den engelska utgåvan tycks vara släppt på nätet och det är så klart samma bild som på det svenska albumet.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Asterix 35 släpps 24 oktober

Inlägg av Peral »

Jättekul! Så på torsdagen den 24:e finns den både på Pressbyrån och i boklådorna?! Hur stor upplaga har ni fått? Vilken tur att jag har ledigt den dagen, så då blir det Asterix och långfika!
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Asterix 35 släpps 24 oktober

Inlägg av RioGrande »

Kan ni inte försöka knäcka in en extrainsatt punkt om detta på ISV 2013, det börjar ju dagen efter släppet.... Vore faktiskt fläskekul om ni kunde ha nåt om Asterix på seriefestivalen! Ni ÄR ju redan inblandade som finansiärer till priset!
Kan ni inte dra hit tecknaren? :D
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Asterix 35 släpps 24 oktober

Inlägg av burnout »

24:e blir en bra fika dag ser jag. [:)] Kommer det någon mer samlingsutgåva (med 3 album) som tidigare av Asterix? Det har blivit några album efter senaste släppet av inbundna utgåvor.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Asterix 35 släpps 24 oktober

Inlägg av germund »

Peral skrev:Jättekul! Så på torsdagen den 24:e finns den både på Pressbyrån och i boklådorna?!
Leveransen hos Interpress blir inte förrän den 29 oktober. Alltså finns albumet endast i bokhandeln den 24 okt, men på något vis gillar jag att seriebutikerna får albumet några dagar före Pressbyrån. Att få hit någon Asterixtecknare dagen efter albumsläppet lär dock vara hopplöst – albumet släpps samtidigt i alla länder och de inblandade lär vara totalt uppbokade i Frankrike de dagarna.

Ang. samlingsalbum så blir det knappast fler volymer i den grå bokserien, då den avslutades för flera år sedan. Nya samlingsutgåvor vet jag ingenting om, men det är ingen omöjlighet.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Asterix 35 släpps 24 oktober

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Senaste samlingsvolymen sträcker sig fram till "Himlen faller ...", så samtliga album fram till nr 33 finns i den bokserien. (Senaste volymen var XIII.)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Asterix 35 släpps 24 oktober

Inlägg av RioGrande »

Men kunde inte några från förlaget komma och prata lite Asterix? + nån översättare kanske? Bara slänga ihop en spontan programpunkt på en halvtimme, eller så? Det skulle ju bli lite win-win, för ni skulle ju kunna göra lite pr för albumet också... blink blink... [8] [|)]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Asterix 35 släpps 24 oktober

Inlägg av Wakuran »

Till förra Asterixsläppet bjöd man in en talare till Kulturhuset som berättade om Asterix kontra europeerna, eller något sånt. (Jag tror man hade fått något EU-bidrag.)

Det var rätt så intressant, men det var på franska och tolkat, och eventuellt inte så barnanpassat. (Iofs är kanske de flesta föredragen på ISV inte riktade direkt till barn egentligen.)

Sen så borde det kunna vara lätt att få loss rättigheterna till någon av alla Asterix-filmer också...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Asterix 35 släpps 24 oktober

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Fast hur viktig är egentligen pr-grejer för album 35 av Asterix? De flesta i det här landet som kan tänkas tillhöra målgruppen är väl ganska bekanta med produkten redan? Lockar det nya läsare att plocka hit en författare på en mässa? Tveksamt, väl?
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Asterix 35 släpps 24 oktober

Inlägg av Peral »

Grejen med det här albumet är att de är nya skapare, det skulle vara oerhört intressant att höra vad Didier Conrad tänkte om att ta över som tecknare av Asterix.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Asterix 35 släpps 24 oktober

Inlägg av Wakuran »

Peral skrev:Grejen med det här albumet är att de är nya skapare, det skulle vara oerhört intressant att höra vad Didier Conrad tänkte om att ta över som tecknare av Asterix.

Just det lär han ha svarat på massvis av gånger redan. Fast de flesta intervjuer är nog på franska. Så om ni vill ha en grov andemening får ni nog använda webböversättning.

http://www.auracan.com/Interviews/222-i ... ferri.html

https://www.google.se/#psj=1&q=Didier+C ... n&safe=off


Edit: Här är en video med engelsk text, som tyvärr innehåller en del felöversättningar. Jag misstänker att Ferri och Conrad har blivit rätt hårt drillade innan intervjuerna med vad man får och inte får säga.

http://www.bleedingcool.com/2013/02/08/ ... er-conrad/

Här är de dåliga eller felaktiga översättningarna jag märkte, om intervjun bitvis är märklig.

Dessinateur - tecknare (drawer -> artist)
Case - ruta (case - panel)
Planches - sidor (boards - pages)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Asterix 35 släpps 24 oktober

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Sen så borde det kunna vara lätt att få loss rättigheterna till någon av alla Asterix-filmer också...

Antar att du menar visningsrätt, filmhyra. Vilket inte riktigt fungerar på samma sätt som att ge ut serier.
APenny4YourThoughts skrev:Fast hur viktig är egentligen pr-grejer för album 35 av Asterix?

Jag tycker det är underbart att fler än jag börjar tänka i termer av marknadsföring. Fast det hjälper inte förlagen när de ändå struntar i att nyttja den formen. Eftersom Asterix här helt fristående album utan kontinuitet bör man absolut satsa på marknadsföring inför varje nytt album. Det finns många nya potentiella kunder som kan introduceras till serien med detta album, som senare kan skaffa de äldre albumen om detta faller i smaken.

Det är inte konstigt att serier knappt går runt i Sverige när man har den inställningen att det inte är värt att satsa på reklam och pr. För bövelen man ska alltid, ALLTID, satsa på reklam. Då menar jag förstås inte bara en notis på Serieforum, utan all rikstäckande media ska rapportera om detta också, annars har man misslyckats att ta vara på potential anser jag.

Om ni som ser på tv inte sett detta nya album nämnas på exempelvis Kulturnyheterna senast den 24 oktober så beror det missar i marknadsföringen, för femtielfte gången.
Senast redigerad av 1 Labrador Road 26, redigerad totalt 0 gånger.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Asterix 35 släpps 24 oktober

Inlägg av Sir-L »

Labrador Road 26 skrev:Det är inte konstigt att serier knappt går runt i Sverige när man har den inställningen att det inte är värt att satsa på reklam och pr. För bövelen man ska alltid, ALLTID, satsa på reklam. Då menar jag förstås inte bara en notis på Serieforum, utan all rikstäckande media ska rapportera om detta också, annars har man misslyckats att ta vara på potential anser jag.

Precis, det finns nog många som köpte Asterix som yngre och har missat att albumen fortfarande ges ut.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Asterix 35 släpps 24 oktober

Inlägg av Wakuran »

Öh, jo, visningsrätt borde det vara.

Serieteket körde någon gång förra Batman-filmen som gratis visning när den nya just skulle ha premiär. Känns som en sån där semi-marknadsföringsgrej som filmbolagen lätt går med på.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Asterix 35 släpps 24 oktober

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Labrador Road 26 skrev:Om ni som ser på tv inte sett detta nya album nämnas på exempelvis Kulturnyheterna senast den 24 oktober så beror det missar i marknadsföringen, för femtielfte gången.


Jag tror att du övervärderar intresset för Asterix i Sverige. Man ska absolut marknadsföra sig, men ska man annonsera i riksmedia måste det ju finnas en rimlig chans att få valuta för pengarna.

En bubbla går inte snabbare bara för att man tar ut den på Autobahn.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Asterix 35 släpps 24 oktober

Inlägg av Labrador Road 26 »

APenny4YourThoughts skrev:...men ska man annonsera i riksmedia måste det ju finnas en rimlig chans att få valuta för pengarna.

Vem har pratat om att annonsera? Det går alldeles utmärkt att nå ut i media utan att annonsera. Även de som jobbar på tv, radio och tidningar är lata och tycker det är bekvämt med att få en del av jobbet färdigserverat. Varför tror du TT Spektra får sålt så många notiser varje dag? Om inte just för det faktum att det är någon annan som fixat jobbet. Det är också så pressmeddelanden fungerar, det är färdiga små artiklar som de bjuds på och kan använda utan att knappt behöva lyfta ett finger. För tidningar är det bara att infoga och skicka till tryckeriet. Fast man måste tänka lite längre än näsan räcker, annars får man aldrig valuta för pengarna.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Asterix 35 släpps 24 oktober

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Vad är incitamentet för en redaktion att nämna Asterix #35 i Kulturnyheterna? Jag är inte med på hur det ska gå till i verkligheten, bara.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Asterix 35 släpps 24 oktober

Inlägg av Peral »

Jag vet att Didier Conrad fått lämna sina åsikter hur det känns att ta över Asterix åtskilliga gånger, men det förhindrar inte att älskare av Asterix vill ställa sina egna frågor och få svar. Det är som när t.ex. Christian Bale åker land och rike ikring för att besvara samma frågor om den senaste Batman filmen.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Asterix 35 släpps 24 oktober

Inlägg av Labrador Road 26 »

APenny4YourThoughts skrev:Vad är incitamentet för en redaktion att nämna Asterix #35 i Kulturnyheterna? Jag är inte med på hur det ska gå till i verkligheten, bara.

De har en punkt de få gånger jag sett programmet som heter telegram eller liknande, som troligen är just diverse pressmeddelanden.

Varför har media över huvud taget någon anledning att informera om någonting över huvud taget? Om det nu inte vore så att det är just det som är deras jobb. Tror inte det är någon idé att förklara, eller rättare sagt blir jag för trött.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Asterix 35 släpps 24 oktober

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Labrador Road 26 skrev:Varför har media över huvud taget någon anledning att informera om någonting över huvud taget? Om det nu inte vore så att det är just det som är deras jobb. Tror inte det är någon idé att förklara, eller rättare sagt blir jag för trött.


Jag är mer inne på att urvalet är stort och Asterix 35 har låg prio. Egmont har säkert personliga kontakter på kulturredaktioner runt om, men vill man mäta ut personliga tjänster för en femsekunders-"plug" i kulturnyheterna? Det ges väl ut 100+ böcker/serier i veckan i Sverige?
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Skriv svar