Lila DeLila

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Lila DeLila- Avslutad 73 sidor

Inlägg av Peral »

En halvfärdig sida i uppföljaren till Lila DeLila. Arbetsnamnet är det Hitchcock inspirerade "Tick-Tick-Tick" En bomb tickar i bakgrunden ingen vet var och när den skall brisera.

Bild
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Lila DeLila- Avslutad 73 sidor

Inlägg av Allan Kämpe »

Det var en rejäl svung i layouten och det händer mycket på den där sidan! Blir spännande att se fortsättningen! Är det ett medvetet experiment med layouten eller blev det bara så där?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Lila DeLila- Avslutad 73 sidor

Inlägg av Wakuran »

Vad är detta? Skulls and Bones initiationsrit?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Lila DeLila- Avslutad 73 sidor

Inlägg av Peral »

När det gäller Ldel försöker jag alltid tränga på gränserna. Jag hade tänkt mig tre ggr tre rutor, men det var för enkelt i slutändan. Djävulsträdet framför "Den Långa Skeden" myten om detta hittade jag på Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Devil's_Tree
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Lila DeLila- Avslutad 73 sidor

Inlägg av Peral »

Tankebilderna i ruta fyra är inspirerade av en serie av Arthur Le Pins som Wakuran tipsade om!
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Lila DeLila

Inlägg av Peral »

Här är en ruta från uppföljaren till Lila DeLila "Tick-Tick-Tick"
Bild

Nyheterna är skurkhår här med Pyradonis och Twilight från Buck Ryan som tvingas framföra sin "roliga lilla dans". En annan nyhet är istället för ljudimiterande ljud baserat på kändisar försöker jag mig nu att basera dem på djur. En proffsmördare har just utlöst "Lockdown" (Vad heter det på svenska?) vilket fångar en rad människor i en låst byggnad tillsammans med honom. "CROC" är ljudet när stålplattor blockerar utgångar och fönster. Saltvattenskrokodil har djurvärldens hårdaste bett. "WHALE" är larmet som varnar för detta. Blåvalen har djurvärldens högsta läte. Plus att det finns en engelsk anknytning till ljudet.
Jag tror dock att illustrera ljudeffekterna var för mycket, så det ryker nog.
Användarvisningsbild
csaar
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 07:18
Kontakt:

Re: Lila DeLila

Inlägg av csaar »

Snyggt!
http://www.csaar.se

"Das ist nicht nur nicht richtig, es ist nicht einmal falsch!"
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Lila DeLila

Inlägg av Peral »

Tackar! Men både valen och giljotinen ryker nog i slutversionen till förmån för normala ljudeffektsfonter. De här illustrerade ljudbilderna måste vara så stora för att få full effekt. Nu måste läsaren anstränga ögonen för att förstå t.ex. att Croc-bilden är en giljotin med "CROC" på bladet. Det är vid sådana här tillfällen jag är glad att jag jobbar med lager i ett bildarbetningsprogram, så jag kan byta ut de detaljer som inte funkar. På blyertsskisserna lämnar jag bra utrymme för dialog och ljudeffekter och lägger in dem senare, på så sätt kan jag ändra och byta ut.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Lila DeLila

Inlägg av Labrador Road 26 »

Om den tidsmässigt ska utspela sig på 40-talet får du nog ta och ändra brösten, sådana där silikonbollar kom långt senare. Intrycket jag får är att det är väldigt rörigt, för rörigt för min smak. En ruta kan man palla men om det är lika knökfullt i alla tror jag folk inte kommer palla mer än en sida innan de ger upp.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Lila DeLila

Inlägg av Peral »

Jag antar att du får 40-talet från Twililight från Buck Ryans medverkan, men du kunde lika gärna anta att serien utspelade sig mellan 69 före Kristus fram till 30 före Kristus baserat på Pyradonis medverkan. Jag lägger in kameos från kända serieskurkar eftersom stora delar av serien utspelar sig inom ett begränsat utrymme inom den "Långa skeden". Jag kunde ha valt att använda helt anonyma figurer som statister, men jag såg det som en utmaning att istället använda kända serieskurkars frisyrer. Likt Ming, P'Gell, Rastapopoulus, Twilight, Ricke, Poison Ivy, Harley Quinn, Zafir, Magica DeHex mfl. figurer man kunde tänka sig uppträda i "Den långa skeden". Sedan är självklart inte varje ruta aktionspackad, det skulle göra serien omöjlig att läsa plus att händelseförlopps tempo inte skildras på detta sätt, det trodde jag du visste. Sedan har jag inga som helst förhoppningar om att sälja en serie till dig, från ditt håll räknar jag med bara denna sortens kritik.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Lila DeLila

Inlägg av Labrador Road 26 »

Ja 40-talet gissade jag på grund av Twilight men även den Capitoliumliknande byggnaden i sidan högst upp och tjejens frisyr där. Huset sade mig att det troligen var minst tidigt 1900-tal, men knappast tidigare än så. Pyradonis är ingen jag känner till, Adonis har jag hört talas om men tidsmässigt fick jag ingen känsla av antiken av det jag ser ovan. Jag känner inte heller till vad "Långa skeden" är för något, vet att en kompis som håller på med avancerade milkshakeexperiment har långa skeder där skaftet även är ett sugrör men det är nog inte sådana det gäller.

Jag skulle inte definiera senaste rutan ovan som actionpackad utan att den är överbelamrad. Jag fick verkligen leta innan jag hittade "croc" och någon slags giljotin förstår jag ändå inte. Jag har köpt en hel del Serieforumsrelaterade serier och om slutresultatet blir som sidan högst upp ligger även den här bra till.

Jag försöker bidra med hur jag ser det du, och andra visar upp. Är det något som jag inte tycker fungerar så kommer jag att säga det, likväl som jag påtalar vad som är bra. Det är på inget sätt kopplat till om jag är potentiell kund eller inte. Om du bara vill höra kritik från de som du vet kommer köpa ja då är ju saken biff redan.

EDIT: Glömde förresten bort att säga att det finns flera Poison Ivy i seriernas värld.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Lila DeLila

Inlägg av Wakuran »

Jag förstår vad LR menar.

Och nu minns jag en klassisk ruta från gamla franska "Saga de Xam". (Som jag såg i Hegerfors gamla "Serier och serietecknare".)

Bild

Ursäkta den usla scannen. Serien har aldrig tryckts om, och är rätt svår att få tag på.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Lila DeLila

Inlägg av Peral »

"Den Långa Skeden" kommer från ett gammalt talesätt "Om du äter med djävulen bör du ha en lång sked!" Pyradonis förekommer i Asterix och Kleopatra och är huvudskurken. Jag tar gärna emot kritik både positiv och negativ, men om jag upplever att den är bara ute efter att provocera och inte tillför något, så måste jag fråga mig är det någon idé att lägga upp serier på serieforum. Inredningsstilen i "Den Långa Skeden" är grekisk-egyptisk. Sedan vad gäller kvinnliga skurkar som är lätt igenkännliga främst på hårstilen, så är de ganska svårfunna. När det gäller Poison Ivy som finns i otal versioner, men som bäst känns igen på sin lövdräkt så valde jag Bruce Timms hårstil.

Bild
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Lila DeLila

Inlägg av Wakuran »

Nu sa du iofs att du skulle ändra på rutan till publiceringen, vilket är bra. Den är för svårläst nu. "Whale" funkar någorlunda, men ljudeffekten "Croc" skulle jag ha missat om jag inte fått den förklarad.

Och det kanske är tydligare i själva serien, men just nu blir man som läsare förvirrad över vad ljuden ska betyda och var de kommer ifrån. Det är svårt med ljud i serier, framförallt när det är två olika ljud, varav båda sker utanför bild. Att illustrera ljuden som bilder är nog litet overkill, men det är vettigt att illustrera dem på olika sätt, så att man "ser" hur ljudet låter... (En anledning att jag avskyr datortextade ljudeffekter i typsnitt. De känns aldrig integrerade i serien. [B)])
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Lila DeLila

Inlägg av Peral »

Håller helt med dig Wakuran, ljudeffekterna funkar inte alls nu! Jag är varken nöjd med Croc eller Whale och att illustrera dem var helt och hållet överarbete. Det är kanske som du skriver bäst att lägga in ljudeffekterna redan vid skissningen. Kanske kör jag med ordinära ljudeffekter som "SMASH" "BAng" "CLASH" etc. Din avatar har förresten funnit sin väg in i serien igen! Tack för kommentaren Wakuran!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Lila DeLila

Inlägg av Labrador Road 26 »

Peral skrev:Jag tar gärna emot kritik både positiv och negativ, men om jag upplever att den är bara ute efter att provocera och inte tillför något, så måste jag fråga mig är det någon idé att lägga upp serier på serieforum.

Det är nog det närmaste du kan komma en redaktör, eller rättare sagt en hel stab av redaktörer. De som finns där för att säkerställa att produkten blir bra.

Jag är inte någonsin ute efter att provocera i de här sammanhangen, har inte heller sett att någon annan försökt det. Jag har sagt det tidigare och säger det igen, jag anser att det är vår plikt som medforumiter att bidra med våra tankar kring det som ni visar upp. Som tack för att vi får se ett pågående arbete. Det är därför jag försöker att bidra med synpunkter på varje sak som lagts upp av någon annan medlem, det är inte mer än rätt att jag och andra gör det. Jag kan förstås också utveckla och förtydliga om det finns oklarheter vad jag menar. Detta görs enbart så objektivt och sakligt som möjligt från min sida, inga försök att provocera eftersträvas.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Lila DeLila

Inlägg av RioGrande »

Ja, det är tråkigt att det är så få som hänger på Serieforum. Det hade varit lite kul för serieskapare att möta (kanske) hundra ivriga läsare när de lade ut exempel från sin produktion. Nu är det typ 13 användare samtidigt, varav c:a sex är underliga robotar från sökmotorer och sånt.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Lila DeLila

Inlägg av Cadial »

RioGrande skrev:Ja, det är tråkigt att det är så få som hänger på Serieforum. Det hade varit lite kul för serieskapare att möta (kanske) hundra ivriga läsare när de lade ut exempel från sin produktion. Nu är det typ 13 användare samtidigt, varav c:a sex är underliga robotar från sökmotorer och sånt.

Jo, de dar robotarna far ju antalet att se battre ut.
Nagon sorts respons eller uppmuntran ar troligtvis nagot som de flesta serieskapare gillar. Facebook verkar effektivare an Serieforum; Nagon lagger upp nagot och far en LIKE som beloning. Lars Krantz (for att namna nagon) verkar ha stor social kompetens och kan samla pa sig en mangd LIKE pa kort tid om han lagger upp en ny teckning. Hans nya projekt, som uppges komma i September, har fatt en egen FB-sida och verkar lovande. Genom FB (som jag sjalv bara kanner till nagra manader; typ 10 ar for sent) kommer han I kontakt med forlaggare, konstnarer, journalister osv. Detta vet forstas alla har pa forumet, men jag ville anda papeka det. Folk som t ex gillar skrack gillar det i alla former; film, bocker. serier...och jag tror att Lars Krantz gar hem battre i det sallskapet an bland folk som gillar 91:an (for att ta en trad som halls vid liv pa Serieforum).
Jag vill minnas att nagon av princip ar emot LIKE-knappen, och da slipper han ju trycka. Det ar inte varje gang (tror jag) som en tecknare vill ha kritik pa att en arm ar for lang eller att texttypen inte passar. Nagon vill bara visa vad han haller pa med just nu, och samtidigt fa lite bekraftelse. Han lagger upp en bild pa Facebook. Domedagen (Serieforum) kan vanta.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Lila DeLila

Inlägg av Labrador Road 26 »

Cadial skrev:Facebook verkar effektivare an Serieforum; Nagon lagger upp nagot och far en LIKE som beloning.

FB kan nog vara bra för just bekräftelsebehovet som många verkar ha. Men det blir nog inte mycket användbar feedback för att utveckla arbetet. Visst kan man sitta liknöjd med 100 "likes" men missar chansen att få input som tar en än högre. De flesta av Serieforumsskaparna jobbar ju inte fullt upp dadligdags på en redaktion utan sitter på sin kammare utan någon annan form av input/feedback som utvecklar mer än bara njutning för stunden.

Jämför med till exempel en balettskola, där pushas tjejerna och killarna till att prestera än bättre. Nästan bokstavligt tills det är blod, svett och tårar. Ersätt det med några tummar upp och du lär märka på resultatet vilket som är bäst och mest effektivt.

De som inte vågar lyssna på vilka saker som är dåliga och behöver skalas bort kommer aldrig att nå de verkligt stora höjderna. Om de inte mot förmodan skulle vara en komplett naturbegåvning, men sådana är så ovanliga att dem kan man bortse från. Den stora majoriteten kommer behöva arbeta och fila på sitt hantverk innan de blir skickliga. Det är en realitet som inte går att bortse ifrån. När nyhetens behag med FB lagt sig kommer du nog att märka att gödslingen av tummar upp där inte har någon reell betydelse.

EDIT: Robotarna är där för att forumet ska fungera i de olika sökmotorerna, inte som något slags NPC-utfyllnad.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Lila DeLila

Inlägg av Labrador Road 26 »

Snubblade över den här bilden i ett annat sammanhang, tycker den på ett väldigt tydligt sätt visar på tre olika varianter (det finns säkert fler än tre, men jag kommer inte på hur de skulle vara i så fall) när det gäller att ge feedback eller uppmuntran. Enligt den etymologiska innebörden av ordet charisma.
http://en.wikipedia.org/wiki/Charisma#Etymology

Bild

Mittenvarianten är den som jag tror Rio Grande tillhör, han visar liksom på egen glädje över det som visas. Han blir glad och därmed är det bra så att säga. Jag har en vag känsla av att Larsa66 är varianten som är till höger, mer stötande direkt riktat till personen själv ifråga. Jag tillhör med all säkerhet den till vänster, det är inte så viktigt med hur resultatet är just nu, men jag ser storheten i framtiden om bara mer utveckling sker. Jag kan egentligen bara beskriva hur den vänstra fungerar eftersom den är så självklar för mig. Säg att man har en unge som precis lärt sig att gå. Många skulle säkert säga, åh vad bra, vad duktig du är. Men inte vi som är till vänster vi säger istället, snart kan du klättra i träd också, hela vägen högst opp. Målen är höga, men det är för att vi vet att de går att nå bara man jobbar på det, man kan alltid nå högre och bättre resultat det gäller bara att plocka fram det. Vi som är den vänstra varianten är inte de som delar ut "likes" på FB utan målet finns längre fram. Nackdelen, alla dessa har förstås också inbyggda nackdelar, är att vi tenderar att hela tiden flytta målet. Nu har du lyckats klättra till toppen av trädet, där borta är Mount Everest vi syns på toppen. Välkommen upp, *pekar mot Månen*. Ja ni fattar poängen.

Den högra ger uppmuntran och bekräftelse för stunden, vilket kan vara nog så viktigt. Men ser liksom inte bortanför nuet.

Ingen av dessa är mer rätt eller bättre, de är bara olika sätt som vi ger varandra uppmuntran. Ni som är "Energizing" och "Enabling" kan säkert utveckla och förklara dessa två bättre än mina tafatta försök ovan. Sorry att det blev OT, men jag tror att Peral såväl som övriga kan ha nytta av denna kunskap/insikt i de psykologiska skillnaderna. För likväl som det finns olika sätt att ge uppmuntran finns det säkerligen olika varianter på vilken typ av uppmuntran man behöver. Som det snuddas vid ovan är kanske behovet större ibland av uppmuntran som är fokuserad just på nuet och det som är färdigt framför en, vilket får illustreras med "likes" på FB.

Man skulle kunna säga att det här är en variant på den vänstra modellen fast inte där framtiden målas ut som bra utan där undergången finns, fast den framtiden är inte är för idag. Jag hade hellre sett att man målade upp bilden av den fria människan (och alver/dvärgar/hober osv) när Saurons ondska överkommits. Istället för att skrämmas med en dyster framtid, måla upp den mer utopiska synen.
https://www.youtube.com/watch?v=EXGUNvIFTQw
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar