Stora - 91:an tråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Cadial »

Wakuran skrev:
Cadial skrev:Fran Wikipedia: "Gunnar Persson har även varit mer produktiv än sin far vad det gäller seriemängden, det har blivit 7 000 sidor genom åren (inräknat veckoavsnitt till tidningen Allers och serier i 91:an). Han har dessutom tecknat 91:an och Klackamo dagbok i flera tusen sidor."

Min fraga ar om han ar Sveriges, eller rent av en av varldens mest produktiva serietecknare?
Jack Kirby, som forstas tecknade i en annan stil, skissade 13 000 sidor vill jag minnas? Var hittar man listan over icke-latmaskar?

Vi hade ju en gammal tråd på forumet, fast vi kom fram till att det var väldigt svårt att räkna ut i praktiken.

viewtopic.php?f=8&t=6183

Japp, efter att ha last traden; nar man tanker efter sa ar det svart att rakna ut i praktiken. [:I]
Kennet
Good
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 22 mar 2013, 22:44

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Kennet »

91an-tidningen känns inte som "gamla hederliga" 91an längre...

Nu är det Anders Skoglind, Jonas Olsson, Alan K och Jesper Karlsson som gör merparten av 91an-serierna. Kvaliteten har sjunkit rejält de senaste 1,5-2 åren. Jag saknar Reimerthi, Lozell, Roswall och Gissberg som syns allt mer sällan i tidningen.

Nu försvinner även "91an mot väggen" som har varit något av det bästa med tidningen. Men kanske kommer det inte in några nya insändare eftersom ingen bryr sig längre?

En brat i skogen... en skam för tidningen. Punkt!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

Kennet skrev:En brat i skogen... en skam för tidningen. Punkt!

Kan någon bidra med smakprov på "En brat i skogen" blir nyfiken på hur dåligt det är.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

Labrador Road 26 skrev:
Kennet skrev:En brat i skogen... en skam för tidningen. Punkt!

Kan någon bidra med smakprov på "En brat i skogen" blir nyfiken på hur dåligt det är.

Det är en Johan Wanloo-serie. Så det handlar nog mycket om ifall man gillar Wanloo eller inte.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

Aha, ja då suger den med andra ord. Tack för det.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Johan Wanloo
Good
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 06 sep 2010, 09:45

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Johan Wanloo »

På begäran har jag lagt ut ett smakprov på min serie "En brat i skogen" på min i övrigt rätt döda blogg.

http://johanwanloo.blogspot.se/2013/11/en-brat-i-skogen.html

Det är den allra första sidan som publicerades i nr 1, 2013. Jag vet att min humor och mitt sätt att både skriva och teckna serier inte är det FÖRSTA man tänker på när man tänker på biserie i "91:an". När jag fick erbjudandet att hitta på något tänkte jag en stund och bestämde mig för 1) Göra den bästa 91:an-biserie JAG kan göra och 2) Försöka göra nåt nytt samtidigt som jag respekterar "omgivningen" och de typer av serier som gått i tidningen tidigare.
Jag vet bättre än att gå in och svara på kritik i detalj. Det går ju inte att göra nåt ALLA gillar. Sen är ju också en serie inte bara EN serie. Det är ju ALLA serier. Så när vi pratar om t ex Kronblom och om dess kvalitéer så pratar vi inte om enstaka sidor av Kronblom, utan vi pratar om ALLA serier med Kronblom. Så när MIN serie, som jag i skrivande stund gjort 32 sidor av, kommer med i ett sammanhang med serier det finns 10000+ sidor av så är det klart att MIN serie står sig slätt.
JKarlsson
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 16 maj 2013, 08:36

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av JKarlsson »

Johan Wanloo skrev:På begäran har jag lagt ut ett smakprov på min serie "En brat i skogen" på min i övrigt rätt döda blogg.

http://johanwanloo.blogspot.se/2013/11/en-brat-i-skogen.html

Det är den allra första sidan som publicerades i nr 1, 2013. Jag vet att min humor och mitt sätt att både skriva och teckna serier inte är det FÖRSTA man tänker på när man tänker på biserie i "91:an". När jag fick erbjudandet att hitta på något tänkte jag en stund och bestämde mig för 1) Göra den bästa 91:an-biserie JAG kan göra och 2) Försöka göra nåt nytt samtidigt som jag respekterar "omgivningen" och de typer av serier som gått i tidningen tidigare.
Jag vet bättre än att gå in och svara på kritik i detalj. Det går ju inte att göra nåt ALLA gillar. Sen är ju också en serie inte bara EN serie. Det är ju ALLA serier. Så när vi pratar om t ex Kronblom och om dess kvalitéer så pratar vi inte om enstaka sidor av Kronblom, utan vi pratar om ALLA serier med Kronblom. Så när MIN serie, som jag i skrivande stund gjort 32 sidor av, kommer med i ett sammanhang med serier det finns 10000+ sidor av så är det klart att MIN serie står sig slätt.


Jag var nog en av de största tvivlarna de första fyra-fem numren men den har växt och på något outgrundligt sätt så gillar jag den nu. Den representerar en annan humor än resten av tidningen och den passar in som lite omväxling. Jag hoppas den blir kvar under 2014.
Användarvisningsbild
RetepNoslack
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: sön 06 mar 2005, 23:50
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av RetepNoslack »

Jag tycker inte "En brat i skogen" är så illa. Den skiljer sig visserligen ganska så stort ifrån de övriga serierna. Fast det behöver ju inte vara något negativt.

Boström är dock tillbaka med ett nytt manus-plagiat och den här gången vet tydligen redaktionen om det och TILLÅTER det. Ja, ja, så kan man ju, också, göra. Jag tror jag skall kopiera ett par förträffliga Bjarre-manus och skicka in. Det verkar ju jätteenkelt. Man byter bara ut 113 Bom emot 91:an och VIPS, så har man ett godkänt manus. Att en rent plagiat blir kallat för "bearbetning" är ju bara trevligt.
Användarvisningsbild
Egmont
Very Good
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 09:36

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Egmont »

Kennet skrev:Nu är det Anders Skoglind, Jonas Olsson, Alan K och Jesper Karlsson som gör merparten av 91an-serierna.

För att inte påståendet ovan ska bli "en sanning" känner jag mig tvungen att bemöta det.
Jesper inte skriver merparten av serierna. Anders, Jonas O och Alan tecknar inte heller merparten av serierna. Det Kennet skriver stämmer alltså inte.

RetepNoslak:
När det gäller Boströms i senaste numret så är det som såhär: Serien köptes in i god tro. Då det sedan (efter att serien tecknats upp) kom till vår kännedom att serien var en plankning kände vi att det enda rätta var att sätta ut Bjarres namn. Det är alltså inte så att vi köpte in en serie som vi visste var en plankning. Samarbetet med Boström har efter att denna serie köpts in upphört.

/Joakim på 91:an-redaktionen.
Senast redigerad av 2 Egmont, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
RetepNoslack
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: sön 06 mar 2005, 23:50
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av RetepNoslack »

Ja, jag anade nog lite i bakhuvudet, att det låg till på detta sätt. Det vore ju lite VÄL otroligt, om man kunde GÖRA så så sätt, som jag nyss beskrev. *Skratt*
JKarlsson
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 16 maj 2013, 08:36

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av JKarlsson »

Kennet skrev:91an-tidningen känns inte som "gamla hederliga" 91an längre...
Kvaliteten har sjunkit rejält de senaste 1,5-2 åren.



Den fjärde Juli skrev du detta

Kennet skrev:Jag läste nyss nr 14/2013. Bra nummer!
Bra huvudserie av Boström och Sjölund. Sen var Jonas Olssons kortisar helt okej också! Hade gärna sett mer av Livet hemmavid, så skön serie ju!


Och den 22 Mars i år detta

Kennet skrev:Jag tycker att 91an-tidningen är bättre än på länge


Skulle vara intressant och veta vad det är som gjort att du gör denna kovändning eftersom du skriver "Kvaliteten har sjunkit rejält de senaste 1,5-2 åren" och för 7 månader sen "bättre än på länge?"
Kennet
Good
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 22 mar 2013, 22:44

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Kennet »

Då och då dyker det upp bra nummer. Men helheltsintrycket är ändå att kvaliteten sjunkit.

Tror att det jag saknar mest är Reimerthis & Roswalls långa manus med intressanta intriger.

Svårt ibland att sätta fingret på exakt vad man saknar. Men tycker tidningen var underbar under 1995-1999 och i mitten av 2010-talet :)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

Menar du mitten av 2000-talet?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Jan Milou
Good
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 04 okt 2007, 15:04

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Jan Milou »

Kan delvis hålla med Kennet i hans synpunkter. Jag saknar också det gamla gänget, även om jag tycker att Alan K gör ett bra jobb (fast han behöver jobba mer på figurerna). Skoglind gör en helt okej 91:an men jag tycker att han slarvar med bakgrunder med mera i förhållande till hur han tecknar sin egen serie som är mer vältecknad. Här finns utrymme till förbättringar. Jonas Olsson funkar inte alls på 91:an, han tecknar bra men skulle nog funka bättre på till exempel Bamse med sin runda stil. De nya manusförfattarna håller inte riktigt samma kvalitet som t.ex Bergendorf, Roswall, Reimerthi och Lozell. Här finns också utrymme för förbättringar med större krav från redaktionen på bra och roliga historier som hänger ihop idémässigt. Bra manus är nästan viktigare än bra teckningar så här måste ni ställa högre krav på materialet, ni på redaktionen. Vad jag tycker är väldigt positivt däremot är att Tobias Sjölund gör mer egna 91:an serier. Det gör han väldigt bra och jag hoppas det kommer mer från honom. Och tyvärr, Johan Wanloo, du har gjort mycket som jag gillar men dit hör inte "En brat i skogen" och den funkar inte i 91:an.
Fattar jag saken rätt så jobbar Lozell och Reimerthi på en fortsättning på "91:an och 30 åriga kriget"? Är detta något du Joakim kan berätta mer om? Jag kunde inte själv åka till bokmässan i år men jag såg att de ska ha signerat 91:an i skånska kriget. Är det en första del eller? När kommer den i tidningen? Kan du inte lägga ut några sidor från detta, Joakim? Hemskt nyfiken på hur det ser ut :-)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

"91:an i Skånska Kriget" på mässan var en 16-sidig svartvit tidning med gratisprov. Själva serien ska gå i åtta avsnitt i 91:an under 2014 (och att döma av tidningen bör varje avsnitt vara ung. 10 sidor långt).
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Egmont
Very Good
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 09:36

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Egmont »

Jan Milou skrev: Bra manus är nästan viktigare än bra teckningar så här måste ni ställa högre krav på materialet, ni på redaktionen.
Tack för bra feedback, Jan Milou! När det gäller manusens kvalite så är det inte alltid det lättaste. Som redaktör för det nya materialet försöker jag dels köpa in manus jag själv gillar och personligen tycker är kul, men... jag har lärt mig att min smak kanske inte är den som går hem hos alla. Därför köper jag också in manus som jag kanske inte tycker är så starka, men som jag förstår uppskattas av en del av läsekretsen. Är en balansgång. Den författare som en grupp läsare älskar kan dissas hårt av andra. Svårt att hålla alla läger nöjda. [:)]

Jan Milou skrev: Vad jag tycker är väldigt positivt däremot är att Tobias Sjölund gör mer egna 91:an serier. Det gör han väldigt bra och jag hoppas det kommer mer från honom.

Ja, det gör det. [:)] Han har skrivit en hel del egna manus till 91:an det senaste.

Jan Milou skrev: Fattar jag saken rätt så jobbar Lozell och Reimerthi på en fortsättning på "91:an och 30 åriga kriget"? Är detta något du Joakim kan berätta mer om?
Planen är att publiceringen av Skånska kriget ska ha premiär under andra halvåret 2014. Som det ser ut nu kommer det bli en lång serie på åtta-nio avsnitt. Men det ligger än så länge så långt in i framtiden att jag får hålla er på halster ett tag till. Det som finns i specialutgåvan är vad som producerats hittills. Ni som tyckt det var lite för lite Claes och Gert i tidningen kommer dock få ert lystmäte under 2014-15. [:)]

Men vi har förstås kokat ihop nyheter och lite överraskningar till första halvåret 2014 också. De enda vi släppt officiellt är serierna om den unge Fjodor Axelsson (De kommer introduceras med ett "pilotavsnitt" redan i nummer fyra.) och den kronologiska, och kompletta repriseringen av 1957 års veckosidor. Tror dock det kommer en "mindre" grej till i nummer fyra. Men den stora grejen blir i nummer nio-tio. Där kommer vi nog dela läsekretsen i två läger. [:)]

/Joakim.
Användarvisningsbild
Sudden
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: lör 08 dec 2007, 10:30
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Sudden »

Egmont skrev:
Och så kan jag "avslöja" att de två andra gästtecknarna på 91:an-serien under jubileumsåret,
som jag hintat om tidigare, blir Olle Nilsson och Ola Nyberg.

/Joakim på 91:an-redaktionen.

Hur blev det med gästtecknandet av Ola Nyberg som skulle komma under 2013? Kommer han med i något av de sista numren eller har det fallit ur planeringen?
Användarvisningsbild
Egmont
Very Good
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 09:36

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Egmont »

Sudden skrev:Hur blev det med gästtecknandet av Ola Nyberg som skulle komma under 2013? Kommer han med i något av de sista numren eller har det fallit ur planeringen?
Hans bidrag tecknades upp och var inplanerat i ett av numren fjärde kvartalet 2012. Karin lyfte sedan serien ur det numret. När den kommer se dagens ljus och varför den lyftes vet jag inte. Men förmodligen kommer den dyka upp i tidningen framöver.
/Joakim.
Användarvisningsbild
Bear
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 22:32
Ort: Sweden

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Bear »

Det kan tänka sig att denna fråga är fräck, men ber i så fall om ursäkt, undrar bara av rent intresse.

Hur går det egentligen för 91:an, tidningen? Tidningen handlar ju om värnpliktiga, något som inte längre finns kvar, samhället där unga killar vars största intresserade är bullbak och korv med bröd är väl sedan länge försvunnet och utbytt mot andra.. intressen!? Jag vet att serien försökts att utvecklas lite, all heder, men frågan är om det hjälper. Dessutom är väl seriens publik äldre män som själva gjort värnplikten, och som till åldern är komna så de håller på att falla bort?!

Jag har sedan länge slutat läsa tidningen, tycker den var som bäst mellan 1985-2000. Blir fortfarande glad när jag i mina gömmor hittar nummer från dessa år som jag inte läst på länge. Jag saknar Uti vår hage, biffen och bananen och 91:an serier av Jonas Darnell och Krister Petersson. Även 91:an mot väggen är ju nerlagd. Jag vet att dessa serier inte kommer, av olika skäl, tas in igen, samt att dessa tecknare är upptagna med annat, men detta är mest egna åsikter och funderingar.

Så för att återgå till min fråga, hur går det egentligen för tidningen 91:an?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

Bassar hade väl andra intressen än bullbak och korv med bröd redan under den allmänna värnplikten? [;)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar