Finns-konstarten-serier?

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
Magnus Knutsson
Very Good
Inlägg: 170
Blev medlem: mån 24 dec 2007, 23:10
Ort: Sverige

Finns-konstarten-serier?

Inlägg av Magnus Knutsson »

Studieverksamhet startar Stockholms seriefrämjande i samarbete med Serieteket. Vi vänder oss till alla serievänner, inte minst serieskaparna.

Den första programpunkten blir ett seminarium på Kulturhuset, lett av Magnus Knutsson:
Finns konstarten serier?

Torsdag 21 nov 17:30-18:30. Bibliotek Plattan, våning Plattan

http://kulturhuset.stockholm.se/-/Kalender/2013/Serieteket/Tema-Serieforskning-Finns-konstarten-serier/
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Finns-konstarten-serier?

Inlägg av Allan Kämpe »

Skulle vara kul att lyssna på och deltaga i. Ska skriva upp datumet i min kalender!
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Finns-konstarten-serier?

Inlägg av Cadial »

Fragan kanns lite gammal. Idag vet alla att konstarten serier finns, aven om den inte intresserar alla.
Pa 1970-talet, da alla laste serier, var serier annu inte en konstart. Nu, nar ingen laser serier, ar den en konstart; precis som opera, balett och oljemaleri, som ingen intresserar sig for... [:I]
Användarvisningsbild
Magnus Knutsson
Very Good
Inlägg: 170
Blev medlem: mån 24 dec 2007, 23:10
Ort: Sverige

Re: Finns-konstarten-serier?

Inlägg av Magnus Knutsson »

Cadial skrev:Fragan kanns lite gammal. Idag vet alla att konstarten serier finns, aven om den inte intresserar alla.
Pa 1970-talet, da alla laste serier, var serier annu inte en konstart. Nu, nar ingen laser serier, ar den en konstart; precis som opera, balett och oljemaleri, som ingen intresserar sig for... [:I]

Om man med "konstart" menar "konst" i största allmänhet, har du nog rätt. Men jag menar att det ställs större krav på nåt som ska få kallas konstart.

Men kom och deltag i seminariet, så vi får diskutera saken!
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Finns-konstarten-serier?

Inlägg av Cadial »

Bor tyvarr for langt bort. Hoppas pa en sammanfattning fran varje seminarium har pa forumet! [:)]
Användarvisningsbild
Magnus Knutsson
Very Good
Inlägg: 170
Blev medlem: mån 24 dec 2007, 23:10
Ort: Sverige

Re: Finns-konstarten-serier?

Inlägg av Magnus Knutsson »

Cadial skrev:Bor tyvarr for langt bort. Hoppas pa en sammanfattning fran varje seminarium har pa forumet! [:)]

Stockholms seriefrämjandes och Serietekets studieverksamhet kommer säkert få nån plats på nätet, typ facebooksida.
Och dom tankar jag för fram på det här seminariet återkommer i en artikel i Bild & Bubbla.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Finns-konstarten-serier?

Inlägg av Allan Kämpe »

Jag intresserar mig mycket för det komplexa förhållandet mellan text och bild i serier. När jag nu håller på med serieskapande har jag testat olika varianter i tillvägagångssättet.

1. Börja teckna/komponera sidor på pappersoriginal med bilder utan text och sedan lägga till texten med ritbräda/dator efteråt.

Så har jag gjort med Allan kämpe. Detta beror väl kanske på att jag är serietecknare i första hand men även måste vara min egen manusförfattare när det gäller dialogerna/pratbubblorna också. Men största anledningen för mig var att jag tecknade Allan Kämpe på relativt små original (mindre än A3) till en början. Då tyckte jag att pratbubblor med text tog så mycket utrymme på originalen att det blev lite över för bilderna.

2. Teckna sidor/pappersoriginal med texten/pratbubblorna inkluderade från början.

Så har jag gjort med vikingaserien Kolskeggs färder. Den här varianten känns bättre eftersom man direkt får med dialogen och på något sätt får en bättre känsla för karaktärerna/huvudpersonerna/bifigurer.
Det var lättare att göra det här med Kolskegg eftersom jag tog i ordentligt och tecknade det första originalet på A2 ! :o Inga problem att få plats med text och bubblor! Men jag har upptäckt att detta format är lite väl gigantiskt och tar längre tid att göra klart.

Tilläggas kan att jag nu övergått till att teckna både Allan Kämpe och Kolskegg på ett format ungefär mitt i mellan A3 och A2. Så nu kan jag inkludera pratbubblorna/texten från början på rymliga men inte alltför stora och arbetskrävande original.

Det finns ju mycket mer att fundera kring när det gäller manusskrivande till serier. Jag skriver sypnosis över handlingen i stort på ett vanligt A4-papper. Därefter gör jag ofta en snabb skiss med tusch på A4 för första sidan. Därefter gör jag originalet i blyerts. Sedan gör jag en till skiss i A4 med efterföljande blyertsoriginal.

Tidigare tillverkade jag många skisser i A4 innan jag började med originalen. Men det visade sig att jag ändrade lite vartefter jag tecknade originalen. Så nu gör jag bara en eller högst två A4-skisser innan jag sätter igång med blyertsoriginalen.

Oj, det här blev visst ett långt och personligt inlägg i Magnus Knutssons föreläsnings/seminare-annons! [|)]

Om någon moderator tycker detta inlägg är OT så varsågod och placera det i annan tråd. [:)]
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Finns-konstarten-serier?

Inlägg av Peral »

Jag hade gärna deltagit men tyvärr så krockar det med intjänande av levebröd och avståndet till kungliga hufvudstaden
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Finns-konstarten-serier?

Inlägg av larsa66 »

Jag har sakta börjat fundera kring det där.

Ska vi verkligen acceptera att etablissemanget nu vill kulturisera serierna och kalla det konst.
Precis som ni är inne på var det inte konst på 70-talet. Då var serier ett skällsord.

Hela min gymnasieperiod fick jag motstå mycket hån från finkulturella, och pikar från min bildlärare som hade en bestämd åsikt vad serier var.
Jag är inte bitter, men jag blev irriterad när en filmrecensent skulle berätta hur bra den nya "Ironman - filmen" var, "Inte alls som en tecknad serie". Nu har jag inte läst något nämnvärt Ironman men jag tvivlar på att recensenten gjort det heller. Vissa serier får man nämligen hacka på även om man är kulturell eller vill vara det.

Jag blev tillfrågad av en arbetskompis om han fick nominera mig till ett konstpris men jag sa nej.
Man var tvungen att ställa ut det. Det är inte rätt. Serier ska avnjutas ungefär som en bok. I lugn och ro på en skön soffa, eller säng.

Jag känner lite så, antingen tar dom allt eller inget. Var ska dom annars dra gränsen för vad som är konst och inte.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Finns-konstarten-serier?

Inlägg av Isegrim »

"Är serier konst" och "Finns konstarten serier", känns som en daterad fråga, mer hemmahörande före 1980. Jag tänker på att "konsten har för länge sedan lämnat tanken på att mediet är konstarten" och "att en konstnär uttrycker sin konst obundet till uttrycket". Men, om man tittar på serier som ett konstnärligt uttryck, ja givetvis. Tittar man på serier som ett litterärt medium, ja även det. Tittar man på serier som en egen konstart, ja ... är poesi en egen konstart, så är serier det också.

Frågan borde istället vara: "Vad menar man med att serier är en egen konstart?".
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Finns-konstarten-serier?

Inlägg av Wakuran »

...och inte vilken konstform som helst...

I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Finns-konstarten-serier?

Inlägg av Peral »

Hänger man seriesidor på en vägg och säljer varje original för sig är det konst, annars är det masskommuniserat avsett för var och en!. Sedan gillar jag Tony "Larsa66" Rickardssons kommentar om att han är inte bitter.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Finns-konstarten-serier?

Inlägg av Isegrim »

Peral skrev:Hänger man seriesidor på en vägg och säljer varje original för sig är det konst, annars är det masskommuniserat avsett för var och en!. Sedan gillar jag Tony "Larsa66" Rickardssons kommentar om att han är inte bitter.


Måste nog protestera, presentationsformen har nog inget med konst att göra. Men jag förstår hur du tänker. Masskomminikativa konstprojekt finns, även i tidningsform.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Finns-konstarten-serier?

Inlägg av Peral »

Asch då!
Användarvisningsbild
Magnus Knutsson
Very Good
Inlägg: 170
Blev medlem: mån 24 dec 2007, 23:10
Ort: Sverige

Re: Finns-konstarten-serier?

Inlägg av Magnus Knutsson »

Peral skrev:Hänger man seriesidor på en vägg och säljer varje original för sig är det konst, annars är det masskommuniserat avsett för var och en!. Sedan gillar jag Tony "Larsa66" Rickardssons kommentar om att han är inte bitter.

Eh.... Hur många ex tror ni årets nobelpristagare i litteratur säljer?
Användarvisningsbild
Magnus Knutsson
Very Good
Inlägg: 170
Blev medlem: mån 24 dec 2007, 23:10
Ort: Sverige

Re: Finns-konstarten-serier?

Inlägg av Magnus Knutsson »

Isegrim skrev:"Är serier konst" och "Finns konstarten serier", känns som en daterad fråga, mer hemmahörande före 1980. Jag tänker på att "konsten har för länge sedan lämnat tanken på att mediet är konstarten" och "att en konstnär uttrycker sin konst obundet till uttrycket". Men, om man tittar på serier som ett konstnärligt uttryck, ja givetvis. Tittar man på serier som ett litterärt medium, ja även det. Tittar man på serier som en egen konstart, ja ... är poesi en egen konstart, så är serier det också.

Frågan borde istället vara: "Vad menar man med att serier är en egen konstart?".

Just det. Och det är såna frågor vi ska diskuterar på seminariet. Men tyvärr kan ju ni inte komma. Så jag får hänvisa till en kommande artikel i Bild & Bubbla.

Men ni har inspirerat mej till att klura ut ett sätta att engagera er i Stockholms seriefrämjande och Serietekets studieverksamhet. Det borde gå, på nåt sätt...
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Finns-konstarten-serier?

Inlägg av Peral »

Jag trodde Isegrim redan hade motbevisat mig!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Finns-konstarten-serier?

Inlägg av Wakuran »

larsa66 skrev:Jag blev tillfrågad av en arbetskompis om han fick nominera mig till ett konstpris men jag sa nej.
Man var tvungen att ställa ut det. Det är inte rätt. Serier ska avnjutas ungefär som en bok. I lugn och ro på en skön soffa, eller säng.

Jag känner lite så, antingen tar dom allt eller inget. Var ska dom annars dra gränsen för vad som är konst och inte.

Jag brukar iofs tycka att det kan vara rätt kul att gå runt och titta på original på en utställning.

Men det känns ju inte mer som konst då, än det gör i albumet eller tidningen...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Magnus Knutsson
Very Good
Inlägg: 170
Blev medlem: mån 24 dec 2007, 23:10
Ort: Sverige

Re: Finns-konstarten-serier?

Inlägg av Magnus Knutsson »

Wakuran skrev:
larsa66 skrev:Jag blev tillfrågad av en arbetskompis om han fick nominera mig till ett konstpris men jag sa nej.
Man var tvungen att ställa ut det. Det är inte rätt. Serier ska avnjutas ungefär som en bok. I lugn och ro på en skön soffa, eller säng.

Jag känner lite så, antingen tar dom allt eller inget. Var ska dom annars dra gränsen för vad som är konst och inte.

Jag brukar iofs tycka att det kan vara rätt kul att gå runt och titta på original på en utställning.

Men det känns ju inte mer som konst då, än det gör i albumet eller tidningen...

Jag tycker man kan jämföra med arkitektur. Där är konstverket den färdiga byggnaden, inte ritningarna. Men ofta visas ritningarna i tryck, i böcker, arkitekturtidskrifter eller på utställningar.

Alltså konstverket, när det gäller serier är själva serien i tryck eller på en webbsida, inte originalet. Eller skisserna för den delen.
Skriv svar