Den stora Tintin tråden

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Bunji Kuraki
Good
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 22 jul 2013, 11:09

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Bunji Kuraki »

Jag ungefär halvvägs igenom min omläsning av Tintins samlade äventyr och tänkte kasta ut ett förslag kring lämplig läsordning för en novis som läst ett eller par album slumpmässigt och fått blodad tand. Tänker mig att de flesta svenskar (med några jordsnurr bakom sig) inte är så slängda i det franska språket, engelska däremot behärskar en hel del av oss ganska bra – åtminstone tillräckligt för att ta sig igenom ett seriealbum. Med den förutsättningen skulle jag börja med den svart-vita versionen av Faraos cigarrer (FC hädanefter) som finns lättillgänglig i engelsk översättning (om den finns på svenska är den i alla fall inte lättillgänglig. Tintinologer upplys mig!). Anledningen till att jag skulle börja just här är:

    -Man slipper traggla sig igenom de tre första ganska grovt tillyxade satiralbumen som en rakt kronologisk läsordning innebär.

    -Man får ändå en känsla för var Tintinserien har sitt ursprung, då FC i det svart-vita utförandet fortfarande har en stark koppling till följetongsversionen med sin något lösa struktur och otaliga utvikningar.

    -Genom att läsa den svart-vita versionen först blir också stilbrottet jämförelsevis mindre när man sedan läser uppföljaren Blå Lotus (då färgversionen av FC är en Studio Hergé produkt av långt senare datum i en mer detaljerad stil).

    -I vissa upplagor av FC färgversionen har kopplingen till Blå Lotus gjorts otydligare eftersom förlagsmänniskor haft invändningar mot opiumrökandet däri (se exempel nedan).

Sedan kan man tuffa på kronologiskt med svenska utgåvor (OBS se till att läsa Den svarta ön i faksimil!). De tre första albumen och Alfabetskonsten (som jag ännu inte läst ska erkännas) kan man ta sist som en sorts överkursepilog.

I den svart-vita versionen av FC är det tydligt att resan ska fortsätta till Shanghai, medans...
Bild

i (vissa) färgversioner ser resplanerna helt annorlunda ut.
Bild
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

Den där felaktiga Medelhavskartan har även halkat i en del svenska utgåvor av FC. Instämmer i att fjärde albumet är en lämplig startposition då det är med den som "det stora äventyret" börjar. Den svartvita versionen av FC finns inte utgiven på svenska.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4389
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av RioGrande »

Svartvita FC finns på danska. En dag ska den bli min.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Wakuran »

Faraos cigarer... Evt. finns den inne på Faraos Cigarer.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Peral »

Jag såg ikväll en för mig okänd spelfilm med Tintin. Tintin i piraternas våld eller "Tintin et le mystère de la Toison d'Or" Filmen är regisserad av Jean Jacques Vierne. Tintin spelas av Jean-Pierre Talbot och Haddock spelas av Georges Wilson. Haddock ärver en gammal skorv som ligger vid kaj i Ankara. När de anländer för att ta båten i besittning blir de erbjudna en furstlig summa pengar för den gamla skorven. Tintin fattar misstankar pg. av detta överbud och säger att Kapten bör tänka över saken och sedan är äventyret i full gång. Detta är inget mästerverk, men man kan se till skillnad från Jackson&Spielberg att skaparen här känner sin Tintin

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4094
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Rufus »

Håller med Bunji Kuraki ovan om att Faraos Cigarrer är ett alldeles utmärkt album att börja omläsningen av Tintin på. Just FC är förövrigt ett av de seriealbum som jag har läst om flest gånger överhuvudtaget. Det var ett av de allra första seriealbum som jag fick, och det har hållt att läsa många gånger.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

Peral: Det gjordes två Tintinfilmer med Jean-Pierre Talbot varav "Tintin i piraternas våld" är den första. Uppföljaren "Tintin och de blå apelsinerna" är tyvärr klart sämre, den är mer barnanpassad och på sätt och vis Disneyfierad. Både är dock sevärda om man är Tintinofil. Båda långfilmerna finns vad jag vet på Youtube med engelsk text. De svenska dvdutgåvorna har utgått nyligen men bör gå att hitta ganska lätt på Tradera och liknande.

"Tintin i piraternas våld" skulle jag säga är den näst bästa Tintinfilmen som gjorts, bäst är dockfilmen från 1947 på "Krabban med guldklorna", först på tredjeplats skulle jag lägga "Enhörningens hemlighet".

Jag kan dock inte förstå att dessa skulle vara okända över huvud taget. Jag har ju skrivit om samtliga flertal gånger på forumet.

1947 - Krabban med guldklorna (dockfilm)
1961 - Tintin i piraternas (Jean-Pierre Talbot)
1964 - Tintin och de blå apelsinerna (Jean-Pierre Talbot)
1964 - Det hemliga vapnet (egentligen ett avsnitt av tv-serien från Belvision som inte klippts upp i femminuters episoder)
1969 - Solens tempel (animerad från Belvision)
1972 - Tintin och/i Hajsjön (animerad från Belvision)
2011 - Tintins äventyr: Enhörningens hemlighet (datoranimerad)

Det har även gjorts två tv-serier byggda på albumen, på slutet av 50-talet från Belvision och 1991 från Ellipse/Nelvana.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
frankjw
Fine
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 27 apr 2011, 15:52

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av frankjw »

Kollade lite på amazon och ebay och hittade denna:

http://www.amazon.com/The-Adventures-Tintin-Blue-Lotus/dp/0867199067/ref=pd_sim_b_1

Är det oxå en faksimil utgåva? eller är det samma version som gets ut på svenska?
Klickar man på den eller på samma utgåva av Faraos cigarrer så får tyvärr en förhandstitt av den nyare versionen, så ingen hjälp där. :/
Mvh,
Frank Westdahl
Läsesamlare - serier skall konsumeras :)
Tintin83
Fair
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 03 nov 2013, 20:22

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Tintin83 »

Hallå, är så att jag var nere i förrådet och rensade och lyckades hitta ett gäng Tintin böcker och funderar om de är något samlarvärde på dom dom jag hittade är som följer.

Enhörningens hemlighet
Utgivare Bonniers 1961

De sju kristallkulorna
Illustrationsförlaget 1960

Månen tur och retur del 1
Illustrationsförlaget 1953
Första upplagan står de i den här också

Den svarta ön
Illustrationsförlaget 1965
Andra upplagan stod de i den här

Koks i lasten
Illustrationsförlaget 1963
Står att den här är printad 1963
Och första upplagan

Månen tur och retur del 2
Illustrationsförlaget 1954
Första upplagan

Edit:

Hittade två till dock inte Tintin utan:

Johan, Lotta och Jockos äventyr
Den mystiska strålen del 2
Karamakos utbrott
Illustrationsförlaget 1952
Printad 1971
Andra upplagan

Lucky Lukes äventyr
Jesse James
Den fruktade bankrånaren möter sin överman
Är bunden fast där infon ska stå om boken är bortrivet, inte världens bästa skick på den här :(
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Wakuran »

Många av de där årtalen anger ju belgiska originalutgåvan... Annars skulle de nog kunna vara värda en del ifall de är i bra skick... Fast Lucky Luke-albumet är knappast värt särskilt mycket...

http://www.seriesam.com/cgi-bin/guide?s=Tintin

http://seriekatalogen.se/index.php?c=tintin
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

De som är från Illustrationsförlaget kan som tidigast vara från 1968, tidigare årtal än så syftar copyright hos Casterman (belgiska förlaget). Enhörningen från Bonniers är mest värdefull, men allt beror på vilket skick de olika albumen håller.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

Enligt Agentum är det för lite diskussion på mig numera, så det får jag väl ändra på då. Häromdagen slog det mig att falskmyntarspåret i Krabban med guldklorna bara får rinna ut i sanden när det övergår till att handla om opium i krabburkar istället. Ni minns säkert i början att en av Dupontarna ska betala frö ölen de druckit och tar av misstag ett av de falska mynten. Dupontarna avslöjar att en drunknad sjöman hade fem falska 20-franc mynt på sig. Pengaförfalskning har Tintin redan i Den svarta ön avslöjat, den gången var det sedlar, men i Krabban är det mynt (kanske sedlar också men vi får bara veta om mynten).

Detta leder förstås till några ytterligare funderingar på saken. Först är det nog inte särskilt vanligt att det förfalskas mynt då de ju vanligen har ett rätt lågt värde jämfört med sedlar. Även om 100 franc i byxfickan på en sjöman i början av 1940-talet får ses som rätt skapligt blir det ändå lite besynnerligt med myntförfalskning.

Det mest underliga är nog att detta spår aldrig får sin upplösning. Visst Tintin hamnar på annan ort och löser ett annat brott, men Dupontarna nämner inget om att de löst falskmynteriet. Inte heller Tintin verkar minnas det när opiumligan är i säkert förvar.

Så vad tror ni andra? Får myntförfalskarna gå fria eller sprängdes den ligan också?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Magnus »

Labrador Road 26 skrev:
Detta leder förstås till några ytterligare funderingar på saken. Först är det nog inte särskilt vanligt att det förfalskas mynt då de ju vanligen har ett rätt lågt värde jämfört med sedlar. Även om 100 franc i byxfickan på en sjöman i början av 1940-talet får ses som rätt skapligt blir det ändå lite besynnerligt med myntförfalskning.

Så vad tror ni andra? Får myntförfalskarna gå fria eller sprängdes den ligan också?


Givetvis inte lika stort problem som sedelförfalskning, men nog finns det alltid. Särskilt med de större valörerna i stora valutor. Ex. från UK.

"Nevertheless there is a significant problem with circulation of fake One Pound coins in the UK. The Royal Mint estimates that 3.1 % of coins in circulation are fakes, around 44 million coins. "

Även en och två Euro-mynten tror jag har en lavinartad tillväxt av falska mynt.

Så till falskmyntarna i Krabban med guldklorna. Givetvis förblev de på fri fot. Tintin tog de ju aldrig.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Nu finns Tintin och Alfakonsten åter i tryck, och till försäljning, för de som inte vill pynta 400kr för ett halvruffigt exemplar på Tradera:

http://www.adlibris.com/se/bok/tintin-o ... 9163847394

Kul! :)
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
frankjw
Fine
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 27 apr 2011, 15:52

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av frankjw »

Där finns ju sambandet, drunknad sjöman/Karaboudjan/smugglare, jag tolkar det lite som att det är mer eller mindre samma liga , men det är ju lite svagt att tråden inte knyts ihop.

Alternativet hade ju varit att inte nämna någon liga utan bara nämna en sjöman med falska mynt, men det kanske inte hade startat upp äventyret med lika mycket dramatik?



Magnus skrev:
Labrador Road 26 skrev:
Detta leder förstås till några ytterligare funderingar på saken. Först är det nog inte särskilt vanligt att det förfalskas mynt då de ju vanligen har ett rätt lågt värde jämfört med sedlar. Även om 100 franc i byxfickan på en sjöman i början av 1940-talet får ses som rätt skapligt blir det ändå lite besynnerligt med myntförfalskning.

Så vad tror ni andra? Får myntförfalskarna gå fria eller sprängdes den ligan också?


Givetvis inte lika stort problem som sedelförfalskning, men nog finns det alltid. Särskilt med de större valörerna i stora valutor. Ex. från UK.

"Nevertheless there is a significant problem with circulation of fake One Pound coins in the UK. The Royal Mint estimates that 3.1 % of coins in circulation are fakes, around 44 million coins. "

Även en och två Euro-mynten tror jag har en lavinartad tillväxt av falska mynt.

Så till falskmyntarna i Krabban med guldklorna. Givetvis förblev de på fri fot. Tintin tog de ju aldrig.
Mvh,
Frank Westdahl
Läsesamlare - serier skall konsumeras :)
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

frankjw skrev:Där finns ju sambandet, drunknad sjöman/Karaboudjan/smugglare, jag tolkar det lite som att det är mer eller mindre samma liga , men det är ju lite svagt att tråden inte knyts ihop.

Alternativet hade ju varit att inte nämna någon liga utan bara nämna en sjöman med falska mynt, men det kanske inte hade startat upp äventyret med lika mycket dramatik?

Herbert Dawes, sjömannen som drunknade, hade pratat om krabburkar med opium, men inte vad de falska mynten hade för roll i det hela. Här kan jag se två olika tänkbara fall.

1. Antingen så är det samma skurkar som sysslar med opiumsmuggling som även bedriver falskmynteri. Ungefär som de flesta maffior har flera strängar på sin kriminella lyra. Dawes råkar få veta information om två av ligans skumraskaffärer, men röjs ur vägen.

2. Eller att det handlar om två helt olika ligor. Den ena, som albumet primärt handlar om, är opiumligan. Sedan den andra som sysslar med falska mynt, kanske för att köpa opium med eller bara falska pengar rent generellt. Detta är ju några år efter "Den svarta ön", fyra år senare om jag inte räknar fel. Vilket rent hypotetiskt skulle kunna vara Wronzoff med anhang som är i farten igen efter avtjänat fängelsestraff.

3. En tredje mer långsökt variant, på sätt och vis även mer utanför Tintins universum. Är att de falska mynten är någon typ av subversiv handling från de allierade möjligen för att rubba ekonomin i länder under tysk ockupation. Detta är ju 1940-41 ungefär och kriget är i full gång, även om det inte märks av inne i Tintins värld.

EDIT: Tack Magnus för info om verkligt falskmynteri.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Offissa Pupp »

Äntligen! [:)]
Nu finns "De sju kristallkulorna" att få fatt i i ursprungsutförande - svartvita strippar från Le Soir! Finns utgiven av Moulinsart i liggande strippformat. Av bilderna att döma i samma utförande som Enhörningen/Rackham som tidigare publicerats. Själv hade jag missat denna - från 2012? - och har omedelbums beställt.

& nej, jag tror inte den finns på danska...

Labrador Road 26 skrev:Så vad tror ni andra? Får myntförfalskarna gå fria eller sprängdes den ligan också?

Aha, kul fundering. Som jag minns det så har jag alltid utgått från att det är samma liga; att den drunknade sjömannen var en säkerhetsrisk för gruppen och därför mördats. Men jag ska läsa om!

Vad gäller förfalskning och politik, så har jag alltid läst Den svarta ön som ett verk om tyska infiltratörer med syfte att störa Englands ekonomi. (Och ett äventyr som fortsätter i Det svarta guldet.)
jake
Fair
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 12 nov 2013, 20:42

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av jake »

Hej Tintin-människor,

Jag öppnade upp några gamla lådor som nog inte varit öppnade på 15 år eller liknande. Där hittade jag några estetiskt tilltalande bilder på totalt 8 Tintin-karaktärer. De är tryckta på fint kraftigt papper och har förutom texten "Printed in Belgium" längst ner även en tryckt Hergé-signatur underst. Är det någon här inne som har någon idé om ålder och var de kan komma ifrån? Kanske är det en gammal Tintinklubbspresent eller liknande?

Tackar!

Mvh Jakob

Bild
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

Om jag minns rätt är de från tidigt 70-tal. Tycker upp relativt ofta på Tradera. Finns även en mapp för bilderna, som de kom i. Men den ser man ytterst sällan.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
jake
Fair
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 12 nov 2013, 20:42

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av jake »

Tack! Då var de äldre än mig. :-) Vet du om de såldes via någon Tintin-klubb eller var en commodity-vara?

Mvh Jakob
Skriv svar