Yxa & Klinga

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Yxa & Klinga

Inlägg av larsa66 »

Då blir detta det första stället vi offentliggör att undertecknad och Jan Hoff har skapat en ny serie.
Den heter "Yxa & Klinga" Och huvudpersonerna (till att börja med) är Karl "Yxa" Hedman från Ånäset och Jon Klinga, Robertsfors.

Jag har just tecknat tre sidor av en episod som, förhoppningsvis kommer att publiceras i den Norrländska antologin Isegrim ligger bakom.

I denna episod har Karl startat en krogverksamhet och Jon är speleman( vi hoppade några år fram i tiden). Historien kommer sedan att börja från början i tidningen "Västerbottens Mellanbygd" i början på nästa år. lite skisser :)

Bild

Bild
Och sedan mitt layoutprojekt. Något som har kommit att bli lika intressant att jobba med som själva tecknandet.
stående
Bild

liggande
Bild
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av Rosen »

larsa66 skrev:huvudpersonerna (till att börja med) är Karl "Yxa" Hedman från Ånäset

Yay! Och en "Ånäsets pärla" också. [:o)]

Ser rätt bra ut så här långt.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av larsa66 »

Tack Åke, Chihuahua Pearl var förlagan till den första Karin.
Annars är det på tiden att Ånäset får en egen seriefigur, (Det fanns ju några att välja på [;)] .)
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av mikaelbergkvist »

Snyggt.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av Cadial »

Rosen skrev:
larsa66 skrev:huvudpersonerna (till att börja med) är Karl "Yxa" Hedman från Ånäset

Yay! Och en "Ånäsets pärla" också. [:o)]

Ser rätt bra ut så här långt.

Vantar redan pa en spin-off med Ånäsets pärla!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av Wakuran »

Vad är Hoffs inblandning i projektet? Manus? Synopsis?

Och vad är idén med layoutprojektet? Liggande publicering i tidningen och stående format i albumet senare? (Det finns iofs en hel del liggande seriealbum på svenska redan, om man letar litet.)
Senast redigerad av 1 Wakuran, redigerad totalt 0 gånger.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av larsa66 »

Wakuran skrev:Vad är Hoffs inblandning i projektet? Manus? Synopsis?


yes, rätt gissat. Han har gjort manus till 17 sidor och skrivit ett synopsis som sträcker sig över 2 generationer Yxa och Klinga.

Det är bara jag som ligger lite efter [:)] .
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av tfels »

Ser spännande ut! Se nu till att komma ifatt!
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av Allan Kämpe »

Snyggt jobbat Larsa! Och Ånäsets pärla (den där klädseln måste varit en fruktansvärd skandal på den där tiden!) ser ut att bli en kalaspingla! :D Coolt med svart ögonlapp på (är det Karl "yxa" Hedman?)
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av larsa66 »

Allan Kämpe skrev:Coolt med svart ögonlapp på (är det Karl "yxa" Hedman?)

Tack
Jamen! Det är Yxa det.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av Allan Kämpe »

Då blir detta det första stället vi offentliggör att undertecknad och Jan Hoff har skapat en ny serie.
Den heter "Yxa & Klinga" Och huvudpersonerna (till att börja med) är Karl "Yxa" Hedman från Ånäset och Jon Klinga, Robertsfors.


Tjohoo! Jag har precis kollat min stamtavla och jag har hittat följande:

Min morfars farmors mormors far hette Anders Andersson född 1741 och bosatt i Ånäset! :o
Hans dotter Brita Stina Andersdotter (min morfars farmors mormor) född 1784 gifte sig 1806 med en annan Anders Andersson (född 1785) och blev tillsammans med honom nybyggare i Buberget (ett stenkast bort [:o)] ).

Ånäset (Svartbäcken):
Åhr 1759 den 17 september syntes det nybruk i Blåkull Åhn som afskiedade soldaten Lars Andersson Sjöman ifrån Åkulla och Erik Eriksson ifrån Båtsmark åstundade uppbruka.
Wid den så kallade Blåkull Åhn som ligger ungefär i norrfrån Rödå by 1 och 1/2 mil befants wäster om åhn och svartbäcken en tract af gran och aspskog till Åkerland som förmenas wara frostaktigt. Swedjeland finns på åtskilliga ställen.
Åbor i Swartbäcken Lars Andersson och Erik Eriksson. Upptaget 1759, 40 års frihet, utslag den 20 October 1759, bör skatta 1799 (ur Västerb. Landsbok 1761)

Efter tio år, alltså 1769, flyttade Lars Andersson tillbaka till Bygdeå. Samtidigt kom Pehr Håkansson från Kroksjön till Svartbäcken och strax därefter den tredje åbon Anders Andersson (min förfader) från Nysätra. Då byn var femton år gammal, begärde de tre åborna att få flytta sina hus till nuvarande Ånäset och uppodla nya åkrar där.
"Åborna Anders Andersson, Erik Eriksson och Per Håkansson bewiljades tillstånd att anlägga nya gårdstomter och åkerodlingar wid stora Hålwattnet samt ett nytt qwarnställe wid Elfwens utlopp ifrån lillträsket. Husen få flyttas" (Db U 17/3 1777).
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av Allan Kämpe »

Jaha, nu har jag kollat lite nogrannare och det var visst inte samma Ånäset som avsågs! [:(]

Mitt Ånäset ligger ju betydligt längre in i landet nära Vindeln! En länk till google maps:
https://maps.google.se/maps?oe=utf-8&client=firefox-a&q=%C3%A5n%C3%A4set+vindeln&ie=UTF-8&hq=&hnear=0x467c0e20a06c9911:0xc3e60412d60cefc5,%C3%85n%C3%A4set&gl=se&ei=xz2bUof9M4SJyQPLqYGoCw&ved=0CGMQtgMwCg
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av larsa66 »

Allan Kämpe skrev:Jaha, nu har jag kollat lite nogrannare och det var visst inte samma Ånäset som avsågs! [:(]

Mitt Ånäset ligger ju betydligt längre in i landet nära Vindeln!


Ja det stämde inte riktigt med dom andra byanamnen. Men det verkade vara riktig ödemark detta också.
Imponerande att man slog sig ner på såna här ställen, flyttade hus och grejade på.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av larsa66 »

Wakuran skrev:Och vad är idén med layoutprojektet? Liggande publicering i tidningen och stående format i albumet senare? (Det finns iofs en hel del liggande seriealbum på svenska redan, om man letar litet.)


Jo det är för publlicering stående. Det blir ju stående till Norrlandsantologin. Jag kan ju inte begära att Jonas och alla andra skapare går över till liggande bara för att vi ska vara med ;)
Jag gillar inte heller sättet man publicerar dom klassiska dagsstripparna i Fantomen. Visst är det bättre än sönder klippningen man gjorde tidigare, men bläddringen blir konstig.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av Wakuran »

Konstig bläddring känns iofs överstigligt. Alternativet är att bli låst i layouten, så att den ska vara möjlig att omformatera.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av Allan Kämpe »

Allan Kämpe skrev:
strax därefter den tredje åbon Anders Andersson (min förfader) från Nysätra.


Men detta är ju märkligt! När jag söker på Nysätra som denne Anders Andersson skulle kommit ifrån så får jag följande info på Wikipedia:
Nysätra socken i Västerbotten är sedan 1974 en del av Robertsfors kommun.
Socknens areal är 390,90 kvadratkilometer, varav 382,00 land.[1] År 2000 fanns här 1 970 invånare[2]. Kyrkbyn Ånäset med sockenkyrkan Nysätra kyrka ligger i socknen.


Aha! [|)] Här är min förklaring till mysteriet: Anders Andersson från Nysätra (med kyrkbyn Ånäset) döpte det nya lilla bostället vid stora Hålwattnet till Ånäset efter den plats han kom ifrån - det ursprungliga Ånäset!!!
Jamen, då var jag inte så fel ute trots allt! [:D]
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av tfels »

Fantastiskt!
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av larsa66 »

Wakuran skrev:Konstig bläddring känns iofs överstigligt. Alternativet är att bli låst i layouten, så att den ska vara möjlig att omformatera.


Jo, jag är också lite orolig över det...men när jag gick igenom mina GP-sidor såg jag att jag kunde ha använt mig av dessa mallar med bara små förändringar av rutorna.
För mig ligger det faktiskt en liten utmaning i att vara begränsad och ändå försöka få det att verka som att jag inte är det.

Jag har inga krav på mig med döda rutor som de amerikanska skaparna.

Tre sidor har gått bra i varje fall...vi får väl se vad jag säger efter 30.

Allan Kämpe skrev:Aha! [|)] Här är min förklaring till mysteriet: Anders Andersson från Nysätra (med kyrkbyn Ånäset) döpte det nya lilla bostället vid stora Hålwattnet till Ånäset efter den plats han kom ifrån - det ursprungliga Ånäset!!!
Jamen, då var jag inte så fel ute trots allt! [:D]


[:)] det där var ju en trevlig historia.Och nog har Ånäsetborna alltid varit hemkära. Det kanske finns något "New Anaset" i amerika också :)
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av Allan Kämpe »

Ska man vara nogräknad så ser jag nu på kartan att platsen där min förfader Anders Andersson slog sig ner heter Vindel-Ånäset och den ligger nordöst om Ånässjön och sydväst om Stora Hålvattnet.

Jag har ikväll lyckats lokalisera att denne Anders Andersson föddes i Gunsmark år 1742, norr om Ånäsets kyrkby, (i nuvarande Robertsfors kommun). :D
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av larsa66 »

Vindel-Ånäset känner jag igen. Dom kanske var tvungen att lägga till Vindeln för att man skulle skilja orterna åt.
Skriv svar