Veckans underbara godbitar tråd #2

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Labrador Road 26 »

Kan ju passa på och visa de övriga nyförvärven också.

Bild
På sf-mässan blev det denna seriemagnet att pryda kylskåpet med.

Bild
Passade på att beställa hem denna dokumentär.

Bild
På en loppis fick jag detta spel för det oemotståndliga priset av 1 kr.

Bild
Gissar att upplägget är snarlikt klassikern Cluedo.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Grumme »

Fick tag i den här nu i veckan. Kanske inte särskilt svår, och knappast värdefull, men den har en särskild betydelse för mig.
Min far var en bokälskare av rang och hade den i sitt bibliotek, och jag läste den många gånger som barn. Det var även genom den jag lärde mig en del historiska fakta, t.ex. att det var drottning Margareta som fick epitetet "Kung Byxlös". [:o)]

Jag vet faktiskt inte om den finns kvar hemma hos min mor, eller om den försvann när de flyttade. Vilket som, nu har jag ett eget exemplar som dessutom är betydligt mindre sönderläst än farsgubbens. [:)]

Bild
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Wakuran »

Hade den också, även om de flesta skämten nog gick över huvudet på mig som barn...

(Jag tror den fortfarande ligger kvar på vinden hos min mamma...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Grumme »

Ropade även hem en Traderaauktion som bl.a. innehöll dessa album: (Ska säljas vidare i vår)

Bild

Bild

Bild


Avslutningsvis har jag hittat ytterligare ett exemplar av den fantastiska lilla boken "Titta Max grav!".
Den har visserligen kommit ut i nyutgåva under året, men den saknar några små detaljer som gör förstautgåvan så mycket bättre. [:)]

Bild
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
captainknut
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 21:40
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av captainknut »

Lite julläsning.

Jag lyckades tajma läsningen av 100 Bullets så att jag precis läst ut de första fyra samlingsvolymerna lagom tills att den femte och sista gavs ut nu i dagarna. :) Har ni inte läst den än - gör det! Required reading! Unputdownable!

Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Allan Kämpe »

Jag har några frågor angående "Le grand Duke". Är det alltså fyra olika böcker utgivna på franska?
Fråga två: Hur många finns utgivna på engelska? (Är det så att de fyra franska utgåvorna är sammanslagna till en enda tjock engelsk utgåva/bok?).
Jag har själv den engelska utgåvan av boken längst till höger som utspelar sig på östfronten.
Fråga tre: Var utspelar sig de övriga böckernas berättelser om ej på östfronten?
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av GuestOnQuest »

Grumme skrev:Avslutningsvis har jag hittat ytterligare ett exemplar av den fantastiska lilla boken "Titta Max grav!". Den har visserligen kommit ut i nyutgåva under året, men den saknar några små detaljer som gör förstautgåvan så mycket bättre. [:)]
Vad är det för detaljer?
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Wakuran »

Vad är "Will Eisner Reader" för utgåva?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
captainknut
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 21:40
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av captainknut »

Le Grand Duc: Det är en samlingsbox med tre album (och det är dessa tre som slagits samman i den engelska utgåvan). Själva boxen är överst i bilden. Anledningen till att det finns en mindre utgåva med i nästa bild också är att jag ville ha albumen i större format än den engelska samlingsutgåvan. Den engelska versionen av Le Dernier Envol är även den mindre än den franska, så jag trodde att det var deras grej att ge ut de engelska versionerna i mindre format än de franska. Jag har köpt franska samlingsalbum från samma förlag tidigare, och de har varit i stort format. Tog för givet att även detta samlingsalbum skulle vara i stort format, men när det damp ner i posten visade det sig vara lika litet som den engelska versionen. Så då var jag ju så illa tvungen att köpa samlingsboxen istället. :) (Så om nån vill ha den lilla franska samlingsversionen så är det bara att höra av sig. :) )
Användarvisningsbild
captainknut
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 21:40
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av captainknut »

Will Eisner Reader: Detta är Norton-utgåvan. Det finns även en utgåva från DC Comics med annat omslag.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Grumme »

GuestOnQuest skrev:
Grumme skrev:Avslutningsvis har jag hittat ytterligare ett exemplar av den fantastiska lilla boken "Titta Max grav!". Den har visserligen kommit ut i nyutgåva under året, men den saknar några små detaljer som gör förstautgåvan så mycket bättre. [:)]
Vad är det för detaljer?


Ärligt talat så har jag inte sett nyutgåvan själv, men enligt vad jag har hört så saknar den replikerna från tv-programmen (Dallas och Monty Python) som vuxne Max tittar på.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Nytt i december:

Bild

Första gången på år och dag jag investerat i leksaksbilar, men då Hot Wheels släppte sex stycken med Archie-anknytning i sin Popular Culture-serie kände jag hur habegäret blev övermäktigt. Fem av omslagsillustrationerna är av Dan Parent, men den sjätte (strandscenen som hör till Betty & Veronicas '40 Ford) är omisskännligen av Fernando Ruiz. Fordonen har ingen som helst anknytning till serien är det väl bäst att tillägga så ingen blir förvirrad i onödan. [;)]

Bild

Två av Kerstin Ödman & Johan Andreassons Folke-böcker (att det inte är någon ekonomi att göra serier för Johan är verkligen en förlust när man ser hans illustrationer här), New York Dolls "comebackplatta" från 2011, en tjock lunta med DC:s Witching Hour 1-21 (många bra tecknare representerade i den, dessutom ordnade Bokus fram den när alla andra bokleverantörer påstod att den var slutsåld & utgången) samt Herman Hedning 8 och 9 med den Lilleman-figur som följde med nian till köparna.

Jag har utökat min samling Eduardo Barreto-original:

Bild

Ett tvåsidesuppslag från Mike Danger #5.

Bild

Ytterligare en sida (41) från Elseworlds-historien Scar of the Bat som skrevs av Max Allan Collins.

Sen fyra sidor från miniserien Indiana Jones and the Sargasso Pirates (Karl Kesel löpte totalt amok med manuset, det är troligen lättare att räkna upp vad han inte lät sig inspireras av i storyn där det går att spåra influenser av allt från Carl Barks och Robert Louis Stevenson till Frank Robbins och Dashiell Hammett).

Bild Bild

Från nummer 2 (sidan 12) och nummer 3 (sidan 2) där piraternas befälhavare , The Sea Witch, råkar illa ut under ett myteri. Till de tre första numren gjorde Karl Kesel även grovskisser över sidorna men i nummer 4 var det helt och hållet Barretos eget verk:

Bild Bild

Sidan 6 respektive 14. Det är möjligt att jag inbillar mig, men jag tycker det är avsevärt bättre flyt i bildberättandet i det sista numret när Barreto får rå sig själv. Notera att han använder sig av en zipatone/crafttint-variant för att skapa skuggor och toningar. Det fungerade väldigt dåligt eftersom serien publicerades i färg, men här i svart/vitt har den fått den rätta anstrykningen av gammaldags äventyrsserie. Barreto har kanske inte lika bra kontroll över tekniken som Roy Crane, men han är inte långt efter.

Bild

Till sist ett alldeles överdådigt tecknat tvåsidesuppslag från Robin Annual #6 (sidan 2 och 3) som jag velat äga ända sen jag såg det i tryck för första gången 1997. Som jag brukar säga: "Allting kommer till den som kan vänta!" . Inte bara det ovanliga perspektivet bidrar till detta, utan även den eleganta och detaljrika tuschningen där så väl brädväggar som kläders veckning, hjulspår och vapen är minutiöst återgivet. Och vem är det som är tjänstgörande U.S. Marshal? Någon vi känner...? För att toppa det här krävs det en sida eller två från The Shadow Strikes! vilket nog blir knivigare att åstadkomma. Men jag har ingen brådska.

Klicka på bilderna för att se dem i större format i mitt Barreto-galleri på CAF.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av jens-olof »

Jag har en del saker i min samling som en del på forumet inte ens skulle bemöda sig om att fnysa föraktfullt åt!
Men i mitt fall, så står valen oftast mellan att ha något i taskigt skick till hyfsat pris, eller drömma om skick jag inte har råd med och alltså inte kan införskaffa.
Idag köpte jag en tidning vars omslag inte bara var löst, utan t o m delat. Inlagan var "ok".
Och jag kan faktiskt tycka att 100 spänn för Bamse 1973-1 känns som något av ett fynd, även i ushligt skick, jag saknade den och vill inte betala fyrsiffrigt för den så jag är nöjd! [:)]

Jens
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Rufus »

jens-olof skrev:Och jag kan faktiskt tycka att 100 spänn för Bamse 1973-1 känns som något av ett fynd, även i ushligt skick, jag saknade den och vill inte betala fyrsiffrigt för den så jag är nöjd! [:)]


Det tycker jag absolut att man kalla fynd, såvida det inte var nytrycket förstås.
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av jens-olof »

Anders1 skrev:
jens-olof skrev:Och jag kan faktiskt tycka att 100 spänn för Bamse 1973-1 känns som något av ett fynd, även i ushligt skick, jag saknade den och vill inte betala fyrsiffrigt för den så jag är nöjd! [:)]


Det tycker jag absolut att man kalla fynd, såvida det inte var nytrycket förstås.


Nyttrycket har jag några ex av. Faktum är att hela årgång 1973 var i högen, fast om var ettan dålig, var 
resten sämre (utom 12:an förstås, fast den kan man ju gödsla med...)
Fick köpa ettan hyfsat billigt ifall jag hjälpte till med att gradera en stor bunt tidningar.  [:)]

Jens
Användarvisningsbild
spacemonkey
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 14:52
Ort: Växjö

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av spacemonkey »

Har den här sedan tidigare

Bild


Fick den här inramad och klar under mellandagarna

Bild


Så nu ska jag bara hitta något bra ställe att hänga upp dem på.
(Båda numrerade och signerade av fröken Staples :D )

Bild
Like a monkey, ready to be shot into space. Space monkey! Ready to sacrifice himself for the greater good. - Taylor Durden

Köper:
- Marvel Premiere Classics vol 2-5 HC
- Uncanny X-Men #200-213, 337-345, 354-385, 442-511
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Bufkin »

Är det planscher eller typ konsttryck?

Vart fick du tag i dem?

Snygga iallafall.
Användarvisningsbild
spacemonkey
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 14:52
Ort: Växjö

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av spacemonkey »

Bufkin skrev:Är det planscher eller typ konsttryck?

Vart fick du tag i dem?

Snygga iallafall.


Det är "CANVAS GICLEE" enligt http://www.essentialsequential.com/.

Vad är det? http://painting.about.com/cs/printing/a/gilceeprints_2.htm
Like a monkey, ready to be shot into space. Space monkey! Ready to sacrifice himself for the greater good. - Taylor Durden

Köper:
- Marvel Premiere Classics vol 2-5 HC
- Uncanny X-Men #200-213, 337-345, 354-385, 442-511
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Ellingen »

En trevlig Musse hittade hem i veckan. [:)]

Bild
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Bild Bild
Agent X9 nummer 12/2013 med originalomslag. I mitt tycke väldigt välkomponerat och hyfsat anatomiskt korrekt (något som det är si och så med ibland nuförtiden). Jag måste såga att jag är imponerad av Romeros tuschlinje; knivskarp och pinsäker. Att det dessutom är precis en sådan bild som uppskattas av Modesty-samlare i vårt södra grannland gjorde att jag inte hade speciellt svårt att bestämma mig, utan det gällde att handla snabbt (pun intended).
Tack så mycket Germund för att du förmedlade kontakten! [:o)]

Den snälle Romero skickade med en bonus i form av ett Zodiac-tryck (här var det så finurligt inrättat att mitt födelsedatum gjorde att jag begåvades med dubbla inkarnationer av Ms. Blaise) [8] :

Bild

Och på tal om Germund: Vill man se exakt hur liten Modestys bikiniunderdel var innan han utövade sin redaktionella makt kan man masa sig över till mitt Romero-galleri på CAF och titta på den preliminära skissen som det finns en bild på där [V] . Dit kommer man enklast genom att klicka på någon av de två översta bilderna.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Skriv svar