Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråden

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråd

Inlägg av Peral »

Tack LR Vilken Adds-On är säkrast och kräver minst uppdatering och minst återkoppling från mig? Jag hatar program som hela tiden kräver tid från mig.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråd

Inlägg av Labrador Road 26 »

Add-ons är bara små tillägg i webbläsaren som oftast utökar dess funktioner. De kräver i stort sett inget av dig utan är bara för underlätta och/eller förbättra ditt surfande. För egen del har jag bara två add-ons för närvarande, Adblock plus som vi redan nämnt och Download helper för att kunna spara filmer från Youtube och liknande ställen. Förut hade jag någon mer men har glömt bort vilken det var troligen någon för bokmärken, finns flera tusen att välja på till Firefox som jag kör.

De som finns på webbläsarnas egna sajter innebär troligen inga som helst säkerhetsrisker, inte vad jag hört talas om i alla fall. Du kan tänka på dem som en taklucka på bilen, vilket ju inte tar någonting från dig som förare, men kan vara trevlig att öppna vid fint väder. Det är bara små funktionstillägg, inget märkvärdigare än så. Med tanke på att du antagligen surfar dagligen är det klart förvånande att du inte uppmärksammat detta för länge sedan.

I vilket fall som helst lär du knappast behöva lägga ner mer tid än det tar att hitta lämpliga för dig och tiden det tar att installera, sedan behöver du inte bry dig nämnvärt.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråd

Inlägg av Peral »

Stort tack för hjälpen LR! Jag har ett väldigt selektivt läsande på webben, jag läser bara det som är intressant för mig för stunden och ignorerar allting annat, därför missar jag saker som Add-ons och allting som inte berör serier om det inte är världsomväldande!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråd

Inlägg av Labrador Road 26 »

Nu blir det något som jag inte är direkt arg över men ändå stör mig. Ni som är tillräckligt gamla kommer nog ihåg gamla Sovjetunionen där allting skulle delas broderligt, affärerna var statliga och likaså produkterna. Det fanns liksom bara en enda modell och det var att staten var allt och tillhandahöll allt som behövdes i livet.

Men se på tusan om vi inte anammat hela det konceptet fast för korporationerna istället. Jag kollade igenom ICAs reklamblad för den här veckan, som slutar nu idag. Trevligt med extrapriser kan man tycka, men vems varor är det om inte statens utan ICAs egna. Mer och mer har vi fått butiker som bara har sina egna varor precis som Sovjetiska Ryssland bara hade statens butiker och statens varor att välja på.

Bild
De flesta sidorna i reklambladet har sina egna produkter och denna sida visar enbart de egna varorna. Inte heller är det bättre i tv-reklamen, förutom de inledande tvättmedlen så är det enbart produkter från ICA som exponeras.
https://www.youtube.com/watch?v=K-sFxEr6BwU

Var i det moderna samhället gick det så snett att vi anammat sovjetmodellen fast inte via staten utan enskilda företag som så att säga binder upp oss mer och mer. ICA är inte heller ensamma om detta, utan Ikea har börjat med bostäder och bolån för ett boende som inte bara ska möbleras med Ikeaprodukter utan hela boendet ska knytas upp till dem. För det kulturella livet och fritiden har vi Apple som gör allt vad de kan för att knyta upp folk till ett och samma företag.

Vilken fantastiskt ny och skön värld vi har byggt oss med tre företag som så att säga har oss fast i en liten påse. Själv känner jag en rejäl avsmak för den här typen av korporatism som inte på något sätt är bättre än den totalitära staten i 60-talets Ryssland. Det finns förstås fler företag som är i den här soppan men på något sätt är framför allt ICA den kanske tydligaste bilden på att vi befinner oss i ett totalitärt företagssamhälle. Kolla i era kylskåp och skafferier så får ni en bild av hur totalitärt ni lever, är det dessutom pengar på ett ICAkonto kan ni öka på det några snäpp. De flesta tycker nog bara att det är bekvämt med färdiga lösningar för allting och det tyckte nog den vanlige ryssen också. Men är det frihet eller ett eget val att vara så ägd av företagen att vi blint tar emot vad som erbjuds?

För er som är för unga.
https://www.youtube.com/watch?v=mtJw9Hf5hGM
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråd

Inlägg av Rufus »

Dom tjänar väl mest på sina egna varor och pushar lite extra för dom i reklamen, men i deras affärer är ju större delen av sortimentet inte ICAs egna varor.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråd

Inlägg av Grumme »

Sedan flera år tillbaka så försöker jag att undvika Icas egna varor, just för att de allt oftare fasar ut ett annat varumärke för att få plats med sitt eget, vilket i förlängningen ger mig sämre valfrihet som konsument.
Jag är dock inte sämre än att jag kan köpa en vara av Icas eget märke om jag faktiskt tycker att den är bra. Icas chips t.ex., är godare än både Olw och Estrella.

Tyvärr är Ica inte ensamma om detta, på t.ex. Willys kan det ofta vara svårt att få tag i vissa produkter från större varumärken, eftersom de ersatts med en billigare motsvarighet från Garant.
Resultatet har blivit att min storhandling ofta omfattar besök på tre livsmedelsbutiker, Ica, Coop och Willys, så jag kan få tag i de varor jag vill ha, från de tillverkare jag tycker om.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråd

Inlägg av Labrador Road 26 »

Anders1 skrev:Dom tjänar väl mest på sina egna varor och pushar lite extra för dom i reklamen, men i deras affärer är ju större delen av sortimentet inte ICAs egna varor.

Precis som Grumme säger så ökar det vartefter, om du inte sett det så har du helt enkelt inte varit uppmärksam tillräckligt. Under de 5-6 år jag handlat på ICA, bodde vid Konsum tidigare har jag sett det öka rätt kraftigt och nu när både reklamblad och tv-reklamen har en kraftig övervikt för de egna produkterna så är det så uppenbart att även inte reguljära kunder borde kunna se det utan problem.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråd

Inlägg av tfels »

Har väl inte så mycket emot att utbudet minskar en del med tanke på vårt hysteriska konsumtionssamhälle. Däremot detta med färdiga helhetslösningar. Tänk inte själv, vi gör det åt dig. Hm.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråd

Inlägg av Labrador Road 26 »

tfels skrev:Tänk inte själv, vi gör det åt dig. Hm.

Faktum är att förvånansvärt många föredrar ett sådant upplägg. Om man kan lasta över ansvar och jobb på någon annan för en rimlig betalning så väljer en klar majoritet det. Det konceptet hittar du från ett meal på McDonalds till det politiska systemet. Att någon annan tar fram vad som är bäst (man hoppas det i alla fall) och sedan erbjuder och levererar det färdiga resultatet paketerat och klart.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråd

Inlägg av RioGrande »

Trodde bara det var pensionärer som satt och läste reklamutskick.
En annan jobbig grej ICA (+ Coop + alla andra firmor) körde med var att registrera alla varor som som hade deras kort köpte. Sen kom det nån kupong några gånger om året: "Du har handlat hundra kilo Skotte under det senaste halvåret, därför ges du nu chansen att köpa YTTERLIGARE ett paket Skotte till starkt reducerat pris!" Jippi liksom... när man smaskat i sig så mycket av en och samma vara... är det vad man ärligt är allra mest sugen på --- ÄNNU MER av samma vara? Nej, vad dumt. Har man ätit hundra kilo Skotte vore det kanske bättre att få en kupong för selleri?
Lite otäckt också (kanske) att de (inte olikt underrättelsetjänst och FRA) undersöker ens livsstil och beteende i detalj... tänk om man --- typ --- köpt massor av dynamit, gödningsmedel, automatammo, gift och elektriska ledningstrådar....
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråd

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jag läser inte reklamutskick, har "Reklam nej tack" på dörren. Detta är från internetvarianten.
http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/v ... y=h78bgqsk

EDIT: Det är även klart att du som kund var det än må vara någonstans bokförs och registreras i möjligaste mån ner på detaljnivå. Det är en av fördelerna med EANkod och kortbetalning, man ser exakt vad du handlar, har man frukt och grönsaker i färdiga förpackningar kan man regga dem också.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråd

Inlägg av Grumme »

Glöm inte självscanningen. När man självscannar så får butiken en grym insyn i ditt köpbeteende. Förutom det vanliga med vilka varor du köper och för hur mycket, så lär de sig även hur låg tid du spenderar i butiken och i vilken ordning du lägger varorna i kassarna, d.v.s. rör dig i butiken. På så vis kan de optimera exponeringen av väl valda (= deras egna) varor.

Jag ska dock erkänna att jag själv alltid självscannar när möjlighet ges, då jag tycker att smidigheten och snabbheten i systemet överväger de negativa övervakningssidorna.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråd

Inlägg av Labrador Road 26 »

Nu var det inte så mycket själva registreringen och bokförande av val och uppförande som jag tänkte på här utan det tragikomiska att vi efterapat Sovjet och andra totalitära stater när vi ger utrymme för ett företag att monopolisera utbudet till den milda grad (inte så mild) som skett nu.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråd

Inlägg av jens-olof »

Väldigt ofta är det inte ett riktigt "eget märke", utan bolagen, Lidl, Ica, Coop osv skaffar avtal med bolag (typ Scan, Arla osv) där de garanterar en viss kvantitet inköp och samtidigt kan pressa priserna genom volymen. Så om man väljer t ex mellan två sorters Bacon där det skiljer sig en spänn i pris, kan det vara exakt samma innehåll med olika märkningar.
Gamla klassiker är ju diskmaskiner, typ Electrolux, där det skiljde 1000 spänn mellan den med märke och den "billiga" utan. Det enda som skiljde var korgarna som annorlunda, det var identiskt innehåll. För att inte snacka om PC-datorer...

Jens
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråd

Inlägg av Labrador Road 26 »

Är det verkligen så svårt att förstå vad jag menar? Jag pratar inte om övervakning, jag pratar inte om samma produkt under olika namn.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråd

Inlägg av Mithroth »

Men folk måste väl ändå få prata runt ämnet också om de har synpunkter? Det kan väl inte komma som en nyhet att en diskussion övergår till relaterade samtalsämnen över tid här på forumet.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråd

Inlägg av Labrador Road 26 »

Mithroth skrev:Men folk måste väl ändå få prata runt ämnet också om de har synpunkter?

Absolut, det jag undrar över är att ingen verkar se det sambandet jag ser mellan nutida upplägget och det sovjetiska förr i tiden. Det är ju inte den mest abstrakta teorin jag lagt fram men tydligen vad det verkar så förklarar jag den så dåligt att det misstas för något helt annat.

Alltså jag ser en affär som i stort sett bara har sina egna varor (med viss reservation för generalisering här). Funderar på var i historien man haft ett liknande upplägg och påminner att i Sovjet på den gamla "goda" tiden var det statens mataffärer folk köade i för att få köpa statens varor. Ser därmed likheten mellan då och nu. En betraktelse över det moderna samhället där det i mitt tycke gått rejält snett. Monopolisering bör man i möjligaste mån motverka anser jag, det spelar ingen roll om det är staten eller företag som står för den, nästan värre om det är företag.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråd

Inlägg av jens-olof »

Tankarna Labrador framför påminner om Sf-böckerna där världskrigen bedrivs mellan multinationella företag och inte nationer, där ingen är intresserad av fred då det hindrar tillväxt.

Jens
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråd

Inlägg av Labrador Road 26 »

Så som Apple stämmer andra företag är det inte så långt ifrån krig. Det är även stark rivalisering mellan olika läkemedelsföretag där man nästan går över lik, bokstavligen. Så helt galet är det inte med den typen av upplägg i sf-romaner. Var helst det finns en lukrativ marknad kommer man att se etik och moral stryka på foten, pengar är en av de starkaste drivkrafter som finns hos människan.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråd

Inlägg av Offissa Pupp »

well, sådan är kapitalismens logik. Företagen strävar efter monopol. En fungerande kapitalistisk marknad kommer så småningom koncentreras till ett fåtal aktörer. På sätt kan slutresultatet förvisso påminna om sovjetisk planhushållning.

Titta på skolmarknaden; att låta skolor konkurrera på en fri marknad såldes in till en skeptisk opinion med hänvisning till att vinstdrivande skolor skulle bli små icke-byråkratiska idédrivna pedagogiska företag. (De enda som trodde på det var MP...) Idag domineras de vinstdrivande skolorna av STORA företag med vinstutdelning i skatteparadis.
Skriv svar