Karl-Alfred

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Karl-Alfred

Inlägg av Rufus »

Karl-Alfred är väl i dag en närmast helt bortglömd seriefigur. Jag gillar dock serien, fast egentligen bara E C Segars ursprungliga version.
Det finns t.ex. en sådan serie i Comics-den stora serieboken. Finns det mer Karl-Alfred av Segar utgivet på svenska
och som inte är dyra utgåvor från 1930-40-talet?

Jag kommer på en själv. "Det stora råkurret" utgivet av Horst Schröder. Men finns det något mer? Det mesta är ju av Sagendorff och det
är jag alltså inte intresserad av.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Karl-Alfred

Inlägg av Wakuran »

"Kung Lill-Pär och demonerna" från 1981.

http://www.seriesam.com/cgi-bin/guide?s=E+C+Segar

Det blir nog annars till att köpa samlingsutgåvor på engelska...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Karl-Alfred

Inlägg av Rufus »

Tack. Hur är det med serietidningen Kul med Karl-Alfred, bara Sagendorff där eller även Segar? Och hur är det med publiceringen i Lilla Fridolf?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Karl-Alfred

Inlägg av Wakuran »

Ingen Segar i "Kul med Karl-Alfred" (varken från 60-eller 80-talet), "Blondie & Karl-Alfred" eller "Lilla Fridolf" om Seriesams uppgifter är korrekta...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Karl-Alfred

Inlägg av Agentum »

I USA ges massor ut just nu alla där han förekommer under Segar penna 'är ute, och nu kommer Sagendorfs grejor han gjorde för serietidningen.

Så här är det kanske bortglömt men där har det rullat igång igen, och det är bland de bästa stripserier som nånsin gjorts.

På svenska finns en massa gammalt i albumformat oftast Sagendorf.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Karl-Alfred

Inlägg av Rufus »

Jag såg förresten nånstans att copyrighten för Karl-Alfred har gått ut och att det nu är fritt att göra serier med denna figur. Bl.a. ska Johan Wanloo ha gjort en serie med Karl-Alfred.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Karl-Alfred

Inlägg av Wakuran »

Jimmy Wallin började åtminstone på någon serie. Vet inte på rak arm om du har blandat ihop dem, eller om Wanloo också gjorde något...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Karl-Alfred

Inlägg av Rufus »

Saxat från Seriewikin:

"En av de första att producera nya serier med Karl-Alfred var svenske Johan Wanloo i tidningen Larson! nr 10/2009."

http://seriewikin.serieframjandet.se/in ... arl-Alfred
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Karl-Alfred

Inlägg av AndreasEriksson »

Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Karl-Alfred

Inlägg av Peral »

Mycket kul att se! Bravo Jimmy!
Karl-Alfred
Very Good
Inlägg: 92
Blev medlem: tor 23 sep 2010, 12:22

Re: Karl-Alfred

Inlägg av Karl-Alfred »

Tack! Serien fick dock skjuta på foten pga ett antal olika händelser i såväl mitt yrkes- som privatliv men jag ahr ett hopp om att kunna färdigställa den inom en inte allt för avlägsen framtid.
Johan Wanloo
Good
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 06 sep 2010, 09:45

Re: Karl-Alfred

Inlägg av Johan Wanloo »

Japp, jag gjorde en Karl-Alfred-serie en gång. Karl-Alfred är en av mina absoluta favoritfigurer. Jag håller med om att Segars version är i en klass för sig men jag kastar mig över precis allt. Så när jag fick reda på att den europeiska copyrighten löpt ut störtade jag på telefonen till Johan Andréasson som var redaktör på Larson på den tiden och sålde in min idé som i princip var "Karl-Alfred goes efter katastrofen-film på 80-talet". Dock var det en jobbig serie att göra. De där figurerna är ju nästan som hieroglyfer och hamnar man nån millimeter fel rasar hela figuren. Samtidigt vill man ju inte kalkera. En kul grej i sammanhanget var att en reporter på (tror jag) Nyheter24 jagade mig med den aggressiva vinkeln att jag "tjänade pengar på stulen figur". När jag berättade hur det låg till och att det b la inte funnits någon Karl-Alfred-tidning på flera år och hela grejen tagits in på nåder blev han lite besviken. Han hade dock hunnit ringa upp Schibsteds dåvarande VD som befann sig på semester och som naturligtvis hajade noll.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Karl-Alfred

Inlägg av Wakuran »

Hur lång var den där serien? Man tycker annars den borde gå under "parodi och satir", och där är det ju ändå juridiskt sett en hög toleransnivå...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Johan Wanloo
Good
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 06 sep 2010, 09:45

Re: Karl-Alfred

Inlägg av Johan Wanloo »

Fem sidor. Och rent juridiskt hade han inget på fötterna hur man än vrider och vänder på saken.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Karl-Alfred

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Johan Wanloo skrev:Fem sidor. Och rent juridiskt hade han inget på fötterna hur man än vrider och vänder på saken.


Jag tror faktiskt det. Förvisso är Segars version av Popeye fri att använda, men bara det just han tecknade.
Att copyrighten gått ut för hans material betyder inte att man får göra nytt i hans stil.
Popeye är ju varumärkesskyddad. ( © vs ™ )
Så även om man får reprinta Segars version hur som helst kan KFS sätta ned foten och hävda intrång i deras rättigheter vad gäller varumärket, om man tecknar nytt material.

PS. Så texten på Seriewikin bör nog uppdateras så ingen får för sig att det är fritt fram.
Här är förresten en länk till en artikel i TIME från 2009: http://content.time.com/time/world/arti ... 25,00.html
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Karl-Alfred

Inlägg av Rufus »

Joakim Gunnarsson skrev:PS. Så texten på Seriewikin bör nog uppdateras så ingen får för sig att det är fritt fram.


Fast nu handlade det väl om vad du tror och alltså inte vad du vet, eller? Jag tror att detta är en sån sak som först måste prövas i domstol innan man vet vad som gäller. Fast jag tror dock att Johan Wanloo kan känna sig lugn oavsett, eftersom jag tror att ingen kommer att stämma honom.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Karl-Alfred

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Anders1 skrev:Fast nu handlade det väl om vad du tror och alltså inte vad du vet, eller?
Jag vet att det är skillnad mellan copyright och varumärkesskydd, ja.
Ett par exempel: Win Smith dog nån gång 1941/42. Betyder det att vem som helst får teckna Musse Pigg i hans stil och ge ut de serierna sedan? Givetvis inte. En stor del av de tidiga Musse Pigg-stripparna har fallit i vad som kallas Public Domain av andra orsaker. Men eftersom copyright och varumärke är två olika saker betyder inte dessa strippars status att nån kan göra egna Musse-serier i den stilen och ge ut dem.
Johan Wanloo
Good
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 06 sep 2010, 09:45

Re: Karl-Alfred

Inlägg av Johan Wanloo »

Men isåfall kör vi på "parodi"!

Whew! Fan vad gött det är med "ansvarig utgivare" egentligen!:)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Karl-Alfred

Inlägg av Agentum »

Men är inte det här mer vad man får reprinta utan rättigheter, här gled vi ju in på vad man själv får teckna med figuren, det är 2 skilda saker.

Bara för att säg Phantom Lady är PD så får man ju inte reprinta just DC tidningar där hon förekommer.

Dock är de äldre fria och om jag kunde teckna nåt själv så skulle jag få ge ut det hur jag ville.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Karl-Alfred

Inlägg av AndreasEriksson »

På tal om Karl-Alfred så kommer här ett tillfälle när redaktionen på den svenska Karl-Alfredtidningen kollektivt klantade sig (alt. busade till det med rubriken):
Bild
Senast redigerad av 1 AndreasEriksson, redigerad totalt 0 gånger.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Skriv svar