Gotham, ny TV serie

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av Kermit »

Ja, riktigt bra serie. Skriven av Ed Brubaker och Greg Rucka. Batman är med, men ytterst sparsamt, och det är mer ur polisernas synvinkel. Visserligen är Gordon gammal och inte med särskilt mycket i serien, det kretsar mer kring andra poliser, men jämförelsen låter ändå vettig.
Det är inte lätt att vara grön.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av super85 »

Lite uppdateringar angående den här TV-serien.

http://www.comicbookmovie.com/fansites/ ... s/?a=92839
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av Agentum »

Gotham Central var underbart bra, men jag tror knappast vi får se nåt sånt, så vassa är de inte som skriver sånt här för TV haha.

Att visa det ur polisernas synvinkel och bara visa Batman osv i skuggorna är en utmärkt idé, trots allt hur skulle det te sig om det var verklighet, Batman kommer ju inte fram och morsar liksom, han är utom lagen även om han har en stor del av snutarna på sin sida så att de ser åt andra hållet så han kan slippa iväg osv.

Gordon har ännu jobbigare han måste ju bolla med sin roll som Polischef och det tvugna samarbetet med Batman då kriminaliteten i staden skulle skena så att de inte kunde utföra i närheten av så mycket iaf i tyngre brott utan Batman.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av super85 »

Gotham Central var underbart bra, men jag tror knappast vi får se nåt sånt, så vassa är de inte som skriver sånt här för TV haha.


Nu vet jag inte vilket manus-team FOX fixar till "Gotham" men Amerikansk TV har ju fantastisk duktiga manusförfattare/showrunners för kriminal-serier. T ex de som skrev manus till "The Wire" eller "Homicide:Life on the Street", eller de iblandade i "SHIELD" (ej Marvel serien,utan polis-serien) och nya "True Detective". Det vi vet är att pilot-manuset är av Bruno Heller (The Mentalist, Rome) och pilotavsnittet ska regisseras av TV-veteranen ,Danny Cannon. Cannon som gjort en hel del bra TV, men i hans långfilms CV finns sämre grejer, som Stallone versionen av Judge Dredd.


Jag gillar också serietidningen "Gotham Central", men nog finns det väldigt många duktiga manusförfattare som jobbar i TV inom kriminal-genren.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av super85 »

Ben Mckensie ska spela en ung James Gordon i TV-serien.

http://www.newsarama.com/20272-fox-cast ... atman.html

Tycker att det är ett godkänt val. Som artikeln nämner så är det lite kul att han gjort rösten för Batman i animerade långfilmen baserad på "Batman Year One". Roligheten slutar dock där, eftersom jag tyckte att hans prestation i den filmen lät som om han satt i en fåtölj och läste sina repliker utan någon som helst inlevelse. Enda som saknades var att man hade hört prasslandet av manusets sidor och en kaffekopp. Han har dock varit bra i t ex "Southland". Så jag tror att de hittat en kille som kan bli en bra Gordon.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av Nima »

De flesta här vet väl att jag brukar vara ganska pessimistisk när det kommer till sånt här. Mest en himla massa klagomål och förutsägelser.
Men jag är riktigt nöjd med det här valet. En solid skådespelare Ser fram emot detta.

Har ni några speciella önskemål för skådespelare ni vill se i specifika roller? Skurkar och så?
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av super85 »

Det är svårt, eftersom med Batman så har man ju vant sig att tänka på filmskådespelare och inte nödvändigtvis de som är för det mesta TV-skådisar. Nu när man gör "En Batman TV Serie" så blir det svårt växla om det där.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av Nima »

Engelsmannen Stephen Graham som spelar Al Capone i Boardwalk Empire skulle bli en bra Penguin, kan jag tänka mig.
Han är riktig tung (no pun) när det kommer till att hantera olika slags roller.
Bild
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av Agentum »

super85 skrev:Ben Mckensie ska spela en ung James Gordon i TV-serien.

http://www.newsarama.com/20272-fox-cast ... atman.html

Tycker att det är ett godkänt val. Som artikeln nämner så är det lite kul att han gjort rösten för Batman i animerade långfilmen baserad på "Batman Year One". Roligheten slutar dock där, eftersom jag tyckte att hans prestation i den filmen lät som om han satt i en fåtölj och läste sina repliker utan någon som helst inlevelse. Enda som saknades var att man hade hört prasslandet av manusets sidor och en kaffekopp. Han har dock varit bra i t ex "Southland". Så jag tror att de hittat en kille som kan bli en bra Gordon.


Han som var det under Batman TAS gillade jag, han körde det mer intellegenta resoneamanget inget hest viskande, bland de bättre där, men det var ju evighetr sen men jag tycker flera från den animerade serien satte en röst på sina karraktärer som sen blev svåra att komma upp till.

Angående tv-serien här är det väl en form av Smalville som det verkar, dvs det är före innan Bruce Wayne blev Batman, och när han blir det är det slut typ.

Behöver inte var nåt fel i det, men han lär väl inte hängt mycket med Gordon före utan mer med Alfred isf efter han föräldrar mördades, och efte all jäkla skolgång osv åkte han ju runt och lärde sig en massa kampsporter och andra saker.

Frågan om man här då ska ta bort det och hitta på nåt annat, Smallville kunde ju i sina bästa stunder var helt ok, men Supermna är lättare att ändra bakgrunden på en aning om man vill.

Batman hänger på speciella villkor, men ok om nu den som dser inet vet ett smack varför han ränner runt och ser ut som Dracula blandad med fladdermus så kvittar väl sånt.

Jag menar han kan ju inte bekämpa brott innan, det vet vi ju redan att han inte gjorde, han gjorde sig ju målmedvetet redo för att hindra att det skulle gå som för honom för fler, det var väl först det han var ute efter även om han aldrig kunde finna mördaren så drev det ju honom senare.

Det är ju dessutom så att man kan spekulera mer i Superman, visst en hel del av de kända skurkarna var väl aktiva inna han kom fram men det är ju inte så att de är hans klasspolare eller nåt, jag menar vad ska man dra upp, Robin finns inte eller liknande.

Det här kan nog bli en flip och en FLOP då det r svårare helt enkelt, så mycket svårare.

Vi känner ju heller inte till direkt några föregångare till honom i Gotham, ska man slavisk följa gamla spår så fanns visserligen JSA på plats där för länge sen och deras GL bodde där och bekämpade brott pre Batman.

Joker finns ju men han är inte det då.

Ok jag övertänker kanske det här för mycket, men som sagt Batman har blivit så definitiv.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av super85 »

Angående tv-serien här är det väl en form av Smalville som det verkar, dvs det är före innan Bruce Wayne blev Batman, och när han blir det är det slut typ.

Behöver inte var nåt fel i det, men han lär väl inte hängt mycket med Gordon före utan mer med Alfred isf efter han föräldrar mördades, och efte all jäkla skolgång osv åkte han ju runt och lärde sig en massa kampsporter och andra saker.


Det mesta tyder ju att detta är först och främst en "Ung James Gordon" polis-serie med en twist liksom. Så klart så funkar prequels som Smallville som ett exempel, men här vill de göra en polis-serie och casha in på Batman franchisen. Från början lät det mer som Gotham Central, nu har Warner Bros och Fox släpt en hel lista på skådisnamn som ska spela kända karaktärer från Batmans värld.

Har har ni Oswald Cobblepot, Alfred Pennyworth, Sarah Essen, och Gordons fästmö Barbara Kean

http://www.superherohype.com/news/29083 ... h-and-more
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av Nima »

Han som spelar Pingvinen har ett passande ansikte, men verkar ju vara ganska lång och smal.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av Agentum »

Jo, man ska väl betänka att tv-serievärden inre är varken filmernas eller seriernas, utan sitt egna, men tex Arrow gör ju en hjälte direkt, Smallville bygger upp så han inte är det inna det är slut på serien.

Visst bör det gå att sy ihop nåt av det och Gordon har ju en del bakgrund i serierna sen förr, att de måsrte ha Batman som slagträ är givetvis för att han är så känd, men han kan ju inte dyka upp, men en hel del andra kan ju göra det i bovvväg särskilt, det beror ju på hur de ser på kontinuitet om de kan klämma in andra hjältar i handlingen, det går ju om man förbiser en hel del som ma´n gjorde i tex Smallville.

Gordon känner vi ju till från en del serier och vilka problem han brottades med innan han blev polischef, hela Gotham var ju ruttet ända upp i ledningen.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av super85 »

Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av Nima »



Så, vad tycker ni?
Låter väl lovande, men flera av skurkarna borde kanske inte bli skurkar förrän Batman själv kommer in i bilden. Jokern tänker jag väl främst på.
men castingen hittills verkar lovande.

Ser fram emot detta.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av Wakuran »

Är det bekräftat att Jokern kommer vara med i något avsnitt? Jag trodde inte det fanns någon helt kanonicerad variant av hans bakgrundshistoria, och inbillar mig att framför allt för Jokern vill man gärna behålla mystiken istället för att fylla i alla luckor.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av super85 »

Det intelligenta vore att man med jämna mellanrum skulle ha med någon skurk/mindre karaktär som skulle kunna vara en kandidat att bli Jokern, gärna att man skulle ha flertalet kandidater som skulle passa den karaktärern.

Nu namedroppar de flera karaktärer så de har säkert planer på en massa. Sen måste ju serien fungerar tillräckligt bra att de har tid att introducera såoass många. Man vill ofta behålla mystiken ,men nuförtiden vill man lika ofta ta bort det [;)] . Jag skulle ha föredragit om man tonat ner antalet "Batman-karaktärer", åtminstone till en början.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av Agentum »

The Joker, nä det beror ju på, jag gillar bakgrunden från den animerade serien, då visar de ju att han bara var en jäkla smutsig gangster från början, och nej han blir inte The Joker föränn kring Batman blir till heller.

Det värsta som funnits var väl när The Batman gick som serie på TC, Jokern och han slogs i varenda avsnitt, hur jäkla B som helst.

Så imo har det bland det bästa med figuren varit under 90tal egentligen.

Överanvänd är han jobbig i serier imo, det finns ju faktikst fler knepiga Batmanskurkar att ta av.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av Sir-L »

Jag ser verkligen fram emot detta.
Tycker det är helt ok att de har med så många av de som sedan kommer bli "Batmanskurkar", ska bli intressant att se hur de tolkar deras liv före Batman. Det är ju inte som att de dyker upp i deras "Batmanskurkroll", utan vad jag förstår som de lite mindre lyckade eller snarare upcoming skurkar som de var innan.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av super85 »

Beror på hur det skrivs, t ex "Smallville" tycker jag led väldigt mycket av att man under 10 säsonger lät Clark Kent träffa i stort sätt ALLA ANDRA (förutom Batman och Wonderwoman som sparades till långfilmer) karaktärer från DCs universum, och de flesta av dem blev superhjältar innan Clark började kalla sig för Superman.

Intresset för detta för mig är för att se Gothams polis jobba med riktigt freaky fall och konstiga mord osv.

Behind the Scenes bilder på "Pingvinen" och Jim Gordon

http://www.comicbookmovie.com/fansites/ ... s/?a=96271

http://www.comicbookmovie.com/fansites/ ... s/?a=96247
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av Agentum »

En del var nog mindre lyckade före Batman som Joker då han inte ens var detta då.

Andra dock måste kunnat styra Gothams undere värld hårt före utan att behöva stå öga ,mot öga med Batman så för dem blev det ju inte bättre utan sämre.

Vi vet ju att Gotham PD inte räckte till, innan Gordon var det bar en mutkolvshög med folk, och även när han får det stora jpobbet är det ändå en stor del av dem som tar pengar för tystnad eller andra anledningar.
Det är ju inte för inte Batman dyker upp till slut och väljer Gotham att stanna i och försöka gära emn skillnad i

Så man får hoppas på att detta blir mer mörkt och trasigt än Smalville tex. vi är inte i en bonnhåla nu utan i New Yorks mörka sida.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar