Antika tryckplåtar serier.

Diskussioner om leksaker och nostalgia.
comicnörd
Good
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 03 apr 2014, 11:01

Antika tryckplåtar serier.

Inlägg av comicnörd »

Jag har antika tryckplåtar (3-4 rutors) av Musse Pigg, Modesty Blaise, Rip Kirby, Mandrake, Mumin, Blixt Gordon, Tuffa Viktor, Kalle Anka (12-rutors stående). Skulle gärna vilja få dem värderade då jag funderar på att sälja. Någon här som kan hjälpa till eller vet vart jag kan vända mig?
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Antika tryckplåtar serier.

Inlägg av Rufus »

Är det tryckplåtar för dagsstrippserier i svenska dagstidningar alltså? Vet du från vilket år?
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Antika tryckplåtar serier.

Inlägg av burnout »

Dom är mest kuriosa, har några själv och har för mig att jag gett någon 100-lapp/st för dom, Men det kan ha ändrat sig till det bättre. Den som är mest intressant är 12 rutors Kalle, den är inte delad vad jag förstår och Modesty är nog den som kommer att sticka iväg lite mer än dom andra. Tradera är bästa stället att lägga ut dom på. Dom är troligen från 50-60 talet. Har för mig att dom är till dagstidningarnas tryckning av veckoserier.
comicnörd
Good
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 03 apr 2014, 11:01

Re: Antika tryckplåtar serier.

Inlägg av comicnörd »

Det stämmer nog att dom gått som följetänger i svenska dagstidningar. Kalle Anka är jag lite osäker på... Jag hade dessutom fel ang antalet rutor. Det är 8 rutor. 2 i bredd och 4 i höjd. Vill någon kika så tar jag gärna foto och mailar. (för man kan väl inte bifoga bilder i forumet eller...?)
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Antika tryckplåtar serier.

Inlägg av Rufus »

comicnörd skrev:Det stämmer nog att dom gått som följetänger i svenska dagstidningar. Kalle Anka är jag lite osäker på... Jag hade dessutom fel ang antalet rutor. Det är 8 rutor. 2 i bredd och 4 i höjd. Vill någon kika så tar jag gärna foto och mailar. (för man kan väl inte bifoga bilder i forumet eller...?)


Tvärtom, det går alldeles utmärkt att lägga upp länkar till foton här på forumet.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Antika tryckplåtar serier.

Inlägg av Wakuran »

Alltså, du behöver lägga upp bilderna någon annanstans på nätet, men det är inga problem att länka till bilderna.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Antika tryckplåtar serier.

Inlägg av Agentum »

Skulle iofs var kul att ha en metalltryckplåt då det väl är evigheter sen de försvann?

De hade ju plast ett tag och idag finns ju inte ens tryckmetoden kvar.

Visa gärna hur de ser ut.
9mm, i'm never further away than that.
comicnörd
Good
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 03 apr 2014, 11:01

Re: Antika tryckplåtar serier.

Inlägg av comicnörd »

Här länkar till några bilder jag laddat upp. Inte bra skärpa såg jag nu...

http://www.ladda-upp.se/bilder/rvwrowrauzxgu/
http://www.ladda-upp.se/bilder/xyjtccynmofkm/
http://www.ladda-upp.se/bilder/bfpgmvbykchleq/

Tacksam för uppfattningar om värde.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Antika tryckplåtar serier.

Inlägg av Kung Orne I »

(Vän av ordning vill påpeka att dom inte är antika, för det krävs att dom är minst 100 år... [8)] )
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Antika tryckplåtar serier.

Inlägg av Wakuran »

Kung Orne I skrev:(Vän av ordning vill påpeka att dom inte är antika, för det krävs att dom är minst 100 år... [8)] )

Du kan gå runt i Stockholms antikbodar om du vill fortsätta driva den frågan. [;)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar