Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Wakuran »

Lööf-Crumb-samarbetet är med i något av albumen i "Jan Lööfs Serier" samt något nummer av tidningen "Hjälp!"

Fast jag tror Lööf tecknade om sidan, då originalet hade förkommit.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
csaar
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 07:18
Kontakt:

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av csaar »

Crumbs stil och bildspråk "säger" mig mer än Lööfs.
http://www.csaar.se

"Das ist nicht nur nicht richtig, es ist nicht einmal falsch!"
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Peral »

Det var vad jag också hörde att Jan Lööf tappat bort originalteckningarna. Men det är ändå kul att se hur nära varandra de ligger stilmässigt.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Labrador Road 26 »

Den här bilden är från Seriegalleriets Jan Lööfutställning 2011.

Bild

Den här bilden kan nog intressera också.
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 5935_n.jpg
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
csaar
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 07:18
Kontakt:

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av csaar »

Mycket likt crumb! Jag är förvirrad... Är det crumbs skisser som Lööv har tuschat?
http://www.csaar.se

"Das ist nicht nur nicht richtig, es ist nicht einmal falsch!"
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Labrador Road 26 »

Det tror jag inte utan det är nog helt och hållet gjort av Janne själv. Jag pratade med honom vid tillfället, men tog inte upp den saken. Vet inte om hans ens har träffat Crumb i verkligheten. Under många år har han ju varit i det närmaste en eremit nere på en grekisk ö. Det är först på senare år som han börjat dyka upp på olika evenemang och synas i rampljuset. Jag får höra med honom nästa gång jag träffar honom.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av burnout »

Trumslagaren är samma stil som på Jazz-skivorna som Lööf tecknade (dom ligger någon stans på forumet) Och dom ska Lööf ha gjort,det är samma stuk på "Felix" reklam skiva (konserver).
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Wakuran »

Nu hittade jag mina "Jan Lööfs serier" i bokhyllan. Crumb-serien är publicerad i "Jan Lööfs Serier Volym Ett".

Lööf skriver uttryckligen

Jan Lööf skrev:Själv var jag i New Orleans 1975. Jag och en kompis köpte en gammal Ford Pinto och gjorde en rundresa genom hela USA. Under resan hamnade vi i San Francisco och där träffade jag Robert Crumb för första gången. Det är jag som textat och färglagt den här sidan. Robert Crumbs originalteckningar har jag tyvärr tappat bort.


Att Lööf är en eremit behöver egentligen inte betyda så mycket. Det är Crumb, också, men 1975 var han fortfarande inte allmänt känd utan mer en kultfigur, och han kan ha känt sig befryndad med andra tecknare, som dessutom rest ända från Sverige.

I serien "Peter och Janne i Amerika" ("Jan Lööfs Serier Volym Tre") framkommer det att kompisen är Jannes tecknarkollega Peter Csihas.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
csaar
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 07:18
Kontakt:

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av csaar »

Häftigt 8-)
http://www.csaar.se

"Das ist nicht nur nicht richtig, es ist nicht einmal falsch!"
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av smorkin »

Ha, jag visste inte att Lööf & Crumb träffats och t o m samarbetat. Däremot när jag skrev lite om Lööfs Bellman nämnde jag att teckningarna var väldigt Crumb-liknande, som (framförallt) kvinnorna i en del av bilderna:

Bild
Bild
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Agentum »

Möjligt, Crumb har jag dock svårt för över lag, vad är det fantastiska med den personen?
Lööf har jag inte alls svårt att förstå i serieväg iaf.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Grumme »

smorkin skrev:Ha, jag visste inte att Lööf & Crumb träffats och t o m samarbetat. Däremot när jag skrev lite om Lööfs Bellman nämnde jag att teckningarna var väldigt Crumb-liknande, som (framförallt) kvinnorna i en del av bilderna:

Bild
Bild


Intressant med paret i bakgrunden. Kvinnan ser måttligt nöjd, och minst sagt malplacerad ut. [:o)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Karl-Alfred
Very Good
Inlägg: 92
Blev medlem: tor 23 sep 2010, 12:22

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Karl-Alfred »

En av de sista saker jag gjorde när jag fortfarande arbetade med Bild & Bubbla var en lång telefonintervju med Lööf.
Då frågade jag om Crumbserien och fick svar på hur det ligger till med Crumbs inblandning. Jag vet dock inte om jag vill avslöja det ännu.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Wakuran »

Karl-Alfred skrev:En av de sista saker jag gjorde när jag fortfarande arbetade med Bild & Bubbla var en lång telefonintervju med Lööf.
Då frågade jag om Crumbserien och fick svar på hur det ligger till med Crumbs inblandning. Jag vet dock inte om jag vill avslöja det ännu.

Men det finns planer på att intervjun ska publiceras?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Nima »

http://www.oppetarkiv.se/video/2629635/ ... itt-1-av-4

För några år sen minns jag att vi diskuterade det här. Riktigt kul att materialet släpps nu. Ska titta på det i morgon!
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Wakuran »

Grymt! Jag var inte ens säker på att materialet fanns kvar... Är det hela serien?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Nima »

Ingen aning faktiskt! Inte haft tid att kolla än, och får det nog inte förrän i morgon. Förhoppningsvis..
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av GuestOnQuest »

Jan Lööf fyller 75 i år så en jubileumsutgåva, titel JAG JAN LÖÖF, kommer ut i augusti månad.

Bild
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Wakuran »

Nice. Uppgifter om innehåll?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av GuestOnQuest »

Detta är förlagets text om bokens innehåll:

"Denna bok innehåller rikligt med analyser och texter om Jan Lööfs värld, bland annat tecknar Carl Johan De Geer ett stort porträtt. Jan Lööf berättar också själv om sin estetik och tankar runt konstnärligt skapande och bildens uppbyggnad.
Dessutom får vi här även hela dialogen till barnprogrammet "Tårtan" med bilder från inspelningen och även från boken med samma namn. Bilder ur flera av de främsta barnböcker, som "Sagan om det röda äpplet", "Morfar är sjörövare" och "Ta fast Fabian" ackompanjeras av en analys av handlingen och bilderna i böckerna. Bilder från filmen "Skrotnisse och hans vänner" och med unika bilder från själva inspelningen. Förutom detta innehåller boken hela serien Ville och Bellman, samt illustrationer, affischer och skivomslag.
När han nu i år fyller 75 år, väljer vi att fira det med ett riktigt praktverk, med material från alla hans olika discipliner."
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Skriv svar