vilken serietidning vill du se/återse på tidningshyllorna?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Serieankan
Very Good
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 09 apr 2014, 13:08

Re: vilken serietidning vill du se/återse på tidningshyllorn

Inlägg av Serieankan »

K-E Lindkvist skrev:Bumpar denna tråd eftersom författaren och bloggaren Lars Wilderäng har gjort ett tänkvärt inlägg där han skyller mäns minskade läsning av böcker på det faktum att serietidningar för pojkar i Sverige numera är icke-existerande.

Inte mycket man kan hålla med i texten. Dels för att serier inte borde delas upp för killar/tjejer.
Men jag är pojke jag tycker det finns mycket att läsa, det han säger att pojkar gillar stämmer inte ,våld och sådant gör inte en serie bättre. Det finns serier för killar(och tjejer) , Hälge, 91:an, Herman Hedning, Uti Vår Hage...vem har sagt att pojkar inte gillar humorserier?

De serier han räknar upp ( Spindelmannen, X-Men, Stålmannen, Läderlappen) är jag inte så förtjust i, och jag är pojke. Vad bygger han det han skriver på? Det han gillar, tycker han något så tycker alla pojkar detsamma, om vad som man gillar för serier?..
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: vilken serietidning vill du se/återse på tidningshyllorn

Inlägg av K-E Lindkvist »

MAD skrev:
K-E Lindkvist skrev:Bumpar denna tråd eftersom författaren och bloggaren Lars Wilderäng har gjort ett tänkvärt inlägg

Jag blir mest ledsen av att läsa ett sånt inlägg, särskilt med tanke på många av kommentarerna efter inlägget. Det känns inte som en debatt jag hoppas att någon tar upp med att det är för lite "pojkserier" som finns. Jag skulle önska att det fanns fler serier, att könsuppdela dem är idiotiskt, särskilt ur ett säljperspektiv.

Det var främst just detta att serier kan påverka läsningen positivt som jag sköt in mig på, och det faktum att han kopplade den minskande läsförmågan hos pojkar & män till avsaknaden av vissa typer av serietidningar då jag aldrig sett någon göra detta förut. Sen kan man ju tycka att det är principiellt fel att dela upp läsekretsen på detta sätt, men faktum kvarstår. För den som vill fördjupa sig ytterligare i ämnet finns examensarbetet Pojkars problematiska läsning av Kåkå Olsen, ett par artiklar från webtidningen Litteraturmagazinet samt ABF och LO:s kampanj "Läs för mig pappa" som varit igång sen slutet av 90-talet.

Angående Wilderängs raljanta tonläge tänker jag inte på det själv, men förstår att det kan stöta bort andra läsare (han brukar för övrigt sitta i SF-bokhandelns monter på Bokmässan och signera om någon skulle vilja gå i polemik med honom öga mot öga).
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: vilken serietidning vill du se/återse på tidningshyllorn

Inlägg av mikaelsol »

Serier är ju bra för läsandet och skrivandet. Jag hade själv svårt att lära mig läsa och skriva i skolan, men serierna fick det att lossna till slut.

Egmont (detta har säkert tagits upp här tidigare) sitt projekt Serier i undervisningen http://www.serieriundervisningen.se och både Bamse och Kalle Anka satsar en del på innehåll med pedagogiska ambitioner. Inte för att vara partisk så kör ju Fantomen en hel del äventyr med historisk anknytning som jag tror får många att intressera sig mer för just historia.

Förut ansågs det ju väldigt fult med serier i skolvärlden och på biblioteken, men det känns som att dagens attityd till serier är mycket mer positiv.

Vad var det då för serietidning som fick mig att vilja läsa som barn? Marvel Mutanter (bland annat). Den tidningen skulle man ju vilja se igen. Fast med serier gjorda i nutid fast med känslan från den tiden….
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: vilken serietidning vill du se/återse på tidningshyllorn

Inlägg av Wakuran »

mikaelsol skrev:Vad var det då för serietidning som fick mig att vilja läsa som barn? Marvel Mutanter (bland annat). Den tidningen skulle man ju vilja se igen. Fast med serier gjorda i nutid fast med känslan från den tiden….

De mutanterna rullar ju på i Amerikat, fast det kanske inte är samma känsla i nyare serier...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: vilken serietidning vill du se/återse på tidningshyllorn

Inlägg av larsa66 »

Serieankan skrev:Även om jag är född på 2000-talet så har jag ändå några jag saknar, Svenska serier, Don Martin/Mad och Daffy.(det är säkert flera, men de är de jag kommer på nu)
Svenska Serier var ju en fantastisk serietidning, dels för att det är roligt att se nya serier, och att det varierade så mycket i tidningen(vissa kanske ser detta som dåligt).

SNÄLLA! Svenska Serier, kom tillbaks! [:o)]


Jag gillade också Svenska serier.

Har du läst Plutonium eller Homemade Comics...? Finns det något idag som påminner om Svenska Serier tycker jag att det är dom.
Användarvisningsbild
Serieankan
Very Good
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 09 apr 2014, 13:08

Re: vilken serietidning vill du se/återse på tidningshyllorn

Inlägg av Serieankan »

larsa66 skrev:
Serieankan skrev:Även om jag är född på 2000-talet så har jag ändå några jag saknar, Svenska serier, Don Martin/Mad och Daffy.(det är säkert flera, men de är de jag kommer på nu)
Svenska Serier var ju en fantastisk serietidning, dels för att det är roligt att se nya serier, och att det varierade så mycket i tidningen(vissa kanske ser detta som dåligt).

SNÄLLA! Svenska Serier, kom tillbaks! [:o)]


Jag gillade också Svenska serier.

Har du läst Plutonium eller Homemade Comics...? Finns det något idag som påminner om Svenska Serier tycker jag att det är dom.


Nej, har aldrig läst något av dem, inte ens hört talas om tidigare. Är det serier av olika personer och kategori i serierna?
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: vilken serietidning vill du se/återse på tidningshyllorn

Inlägg av Rufus »

Jo, Svenska Serier (och framför allt första utgivningen 1979-82) saknas. Framför allt låg styrkan i variationen av serier till skillnad från de andra serietidningarna där allt var väldigt likadant nummer efter nummer.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: vilken serietidning vill du se/återse på tidningshyllorn

Inlägg av Wakuran »

Serieankan skrev:
larsa66 skrev:Har du läst Plutonium eller Homemade Comics...? Finns det något idag som påminner om Svenska Serier tycker jag att det är dom.


Nej, har aldrig läst något av dem, inte ens hört talas om tidigare. Är det serier av olika personer och kategori i serierna?

Plutonium var en antologi, men Homemade Comics har jag för mig bara innehöll serier av Ola Forssblad. Fast tidningarna är egenutgivna fanzin, så de kan vara litet svåra att få tag på utan kontakt med tecknarna.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Serieankan
Very Good
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 09 apr 2014, 13:08

Re: vilken serietidning vill du se/återse på tidningshyllorn

Inlägg av Serieankan »

Okej, hoppas att Egmont gör en satsning svenska serier, det skulle nog gynna seriesverige,
Roligt för läsarna, och roligt för serieskaparna som inte ännu blir publicerade.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: vilken serietidning vill du se/återse på tidningshyllorn

Inlägg av larsa66 »

Serieankan skrev:
larsa66 skrev:
Serieankan skrev:Även om jag är född på 2000-talet så har jag ändå några jag saknar, Svenska serier, Don Martin/Mad och Daffy.(det är säkert flera, men de är de jag kommer på nu)
Svenska Serier var ju en fantastisk serietidning, dels för att det är roligt att se nya serier, och att det varierade så mycket i tidningen(vissa kanske ser detta som dåligt).

SNÄLLA! Svenska Serier, kom tillbaks! [:o)]


Jag gillade också Svenska serier.

Har du läst Plutonium eller Homemade Comics...? Finns det något idag som påminner om Svenska Serier tycker jag att det är dom.


Nej, har aldrig läst något av dem, inte ens hört talas om tidigare. Är det serier av olika personer och kategori i serierna?


Fanzins. Blandade serier av kända och okända tecknare. Plutonium är det Per Myrhill som ger ut. HMC Ola Forsblad.
Själv medverkar jag med en serie i plutonium #10. Men det är inte därför jag gör reklam [:)] .

Jag tycker helhetsintrycket är samma kreativitet och fantasi som man upplevde med Svenska Serier. Serier som spränger gränserna.

http://myrhill.se/?cat=3
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: vilken serietidning vill du se/återse på tidningshyllorn

Inlägg av tfels »

Jag är också med i Plutonium, men gör gärna reklam för den. ---> Köp.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: vilken serietidning vill du se/återse på tidningshyllorn

Inlägg av Rufus »

Wakuran skrev:Fast tidningarna är egenutgivna fanzin, så de kan vara litet svåra att få tag på utan kontakt med tecknarna.


Njae, de brukar allt finnas att köpas i Science Fiction-bokhandelns butiker och i seriebutiker. Och på internet naturligtvis.
Användarvisningsbild
JonasO
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: ons 27 feb 2013, 18:02
Kontakt:

Re: vilken serietidning vill du se/återse på tidningshyllorn

Inlägg av JonasO »

"Svenska serier" saknas mycket.
Möjligheterna att få ut en egen kortare serie är klurigt idag.
Är det sen en egen barnserie, så tror jag det är omöjligt?
Så även en tidning som "Tivoli med vänner" saknas.

Drömmen:
Svenska serier
Svenska serier barn
[:)]

Kanske som album till julen?

JonasO
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: vilken serietidning vill du se/återse på tidningshyllorn

Inlägg av RioGrande »

När det gäller Home Made Comics (HMC) kan jag tillägga att denna tidskrift idag snarare är att betrakta som ett antologialbum. Det är massor av olika tecknare med. Den är lite lik Plutonium Comics. Båda dessa publikationer var ganska snabbt hopslängda, punkiga produkter på nittiotalet men de har nu återuppväckts av sina skapare.... som något helt annat.

Sen finns även Rob & Bob (också en lyxig tidning med många olika tecknare).

Och Svenska superserier ska vi heller inte glömma, den är stundtals lik gamla svenska serier också.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: vilken serietidning vill du se/återse på tidningshyllorn

Inlägg av tfels »

Många sköna tips på tidningar/album med rötter i 80- och 90-talens fanzinvåg!
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: vilken serietidning vill du se/återse på tidningshyllorn

Inlägg av pogono »

Jag saknar också Svenska serier. Tidningen var anledningen till att jag startade Home Made Comics, för de ville inte ha min serie om superhjältar med godiskrafter.

Home Made Comics #14 finns på Staffars Serier och Larry’s Corner i Stockholm och på SF-bokhandeln och Seriehörnan i Göteborg. Den går även utmärkt att beställa i min webbutik på http://homemadecomics.tictail.com. Läs mer på http://www.homemadecomics.org och på https://www.facebook.com/HomeMadeComics.

Jag och Plutonium Comics-Pelle kommer att dela bord på SIS14. Kom förbi och säg hej!
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: vilken serietidning vill du se/återse på tidningshyllorn

Inlägg av Peral »

Pogono självklart bör vi höras av, om inte före då utan under SIS! Jag delar bord med Allan Kämpe, Tfels och larsa66!
Skriv svar