Gerilla-serien

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Buster
Good
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 01 jun 2014, 13:54

Gerilla-serien

Inlägg av Buster »

Hej! Nån som minns de båda albumen "Uppdrag i Zimbabwe" och "Uppdrag i Sahara" som gavs ut under namnet Gerilla-serien 1977 och 1979? Kreatörerna var Janne Lundström och Ola Nyberg. Kom över det första albumet i veckan och det var en höjdare måste jag säga. Bra och välskriven story och dessutom tankeväckande sådan:

Bild

Bild
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Gerilla-serien

Inlägg av tfels »

Jag minns dem vagt, men inte själva albumen, utan de ensidor som gick i VI (?) som sedan skulle bilda albumen. Minns dem som lite spännande men aningen svåra. Bra fynd!
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Buster
Good
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 01 jun 2014, 13:54

Re: Gerilla-serien

Inlägg av Buster »

Tack! Och jag kan hålla med, hade jag läst dem när det begav sig hade jag inte tagit in särskilt mycket av storyn skulle jag tro. Men desto positivare överraskning idag. Minns att de fanns på bibblan f.ö.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Gerilla-serien

Inlägg av Wakuran »

Jag minns vagt ett av albumen; det började med en bilbomb och en av reportrarna blev torterad och inkastad i ett helt mörkt rum i flera veckor. Osäker på vilket, dock.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Gerilla-serien

Inlägg av rkaj »

Jag har båda albumen och gillar dem. Det Wakuran minns bör vara Uppdarag i Sahara, som handlar om den fortfarande aktuella konflikten i Västsahara / Marocko.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Gerilla-serien

Inlägg av Rufus »

Jag tror inte att jag skulle gilla att läsa dom idag, men jag har läst dom och uppskattat dom en gång för länge sedan. Förövrigt minns jag att det var någon recensent som skrev att de skulle innehålla underhållningsvåld, vilket gjorde manusförfattaren Janne Lundström med all rätt ganska upprörd. De är nämligen inget för den som är ute efter underhållningsvåld.
Buster
Good
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 01 jun 2014, 13:54

Re: Gerilla-serien

Inlägg av Buster »

Det finns en ganska intressant exposé i inledningen där man jämför serier som ren fiktion och serier som är förankrade i verkligheten. Man föreslår också att albumen kan användas i skolundervisningen vilket var/är ett intressant grepp. Man kan vara lite skeptisk till dylikt men faktum är att man verkligen slogs av på vilket illustrativt sätt serien illustrerar komplexiteten i konflikten.
Buster
Good
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 01 jun 2014, 13:54

Re: Gerilla-serien

Inlägg av Buster »

Jag har båda albumen och gillar dem. Det Wakuran minns bör vara Uppdarag i Sahara, som handlar om den fortfarande aktuella konflikten i Västsahara / Marocko.


Tog och läste det andra albumet också, riktigt bra. Och sannerligen en aktuell konflikt, albumet är ju hur dagsaktuellt som helst.
Skriv svar