Veckans underbara godbitar tråd #2

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
captainknut
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 21:40
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av captainknut »

Nytt:

Bild
Bild
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Free Comic Book Day har kommit och gått, och även om jag inte kunde närvara personligen på själva dagen kunde jag ändå komma i åtnjutande av de tidningar jag ville ha som tillsammans med lite annat utgör veckans godbitar:

Bild

Senaste numret av Utopi (nummer 13 från starten vilket är en bedrift i sig), en reklampublikation från Kolik förlag som propagerar för Medley och Oblivion High och gratistidningen Uncle $crooge and Donald Duck av Don Rosa från Fantagraphics.

I undre raden den alldeles pinfärska DVD:n med filmen om Veronica Mars som nådde mig via DHL från Los Angeles i god tid före det officiella släppdatumet. Den innehåller tyvärr inte lika mycket extramaterial som bluray-utgåvan, men det är det ingen konst att skaffa sig på annat håll. [;)] Sen Archie Comics bidrag till Free Comic Book Day, Archie Digest #1 som var intressant för att den innehöll att stort sjok av serier med Josie McCoy från tiden innan hon startade ett popband. Det hör inte till vanligheterna att dessa avsnitt repriseras. Längst till höger det officiella programbladet för Seriefestivalen. Lisa & Stef har återigen gjort en trevlig karta över festivalens utbredningsområde.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av smorkin »

Veckans inköp:

Bild

Det mesta från SiS, såklart, förutom Alley Oop & Cul de Sac. Har precis börjat på den senare, är mycket trevlig hittills [^]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av germund »

Alley Oop: KUL! Jag har väntat på den där boken i åratal, men mitt ex har inte anlänt än, trots att jag förhandsbeställde direkt när jag såg den. Låååånga dagar...
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Årets hemförda byte från SIS/SPX 2014:

Bild

De två senaste volymerna av Theos ockulta kuriositeter (signerade med "halvfigurer"), Joakim Gunnarsons samlingsfanzine, Kurdi av Yume, Oskar & Ninni av Sissel Gustafsson, The Daring Duo av Hedvig Häggman-Sund, Syntarmärket från Medley, Människomaskinen av Lisa Medin (jag tillskansade mig även ett ex av feltrycket [8D] ) samt två små fanzines av Sissel Gustafsson.

Utöver detta en ölflaska från Strömsholms bryggeri med bild och signatur av Jonas Darnell. Men den ligger i säkert förvar i kylskåpet!
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av rkaj »

smorkin skrev:Veckans inköp


"Wrecked ship" uppe i hörnet missade jag, och den ser ju lovande ut! Hur är innehållet? Vem har gjort den?

(En bild på vad jag släpade hem ska jag väl fixa också ... kanske redan i kväll ...)
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av smorkin »

germund skrev:Alley Oop: KUL! Jag har väntat på den där boken i åratal, men mitt ex har inte anlänt än, trots att jag förhandsbeställde direkt när jag såg den. Låååånga dagar...

Den verkar finfin; har bara läst de allra första sidorna men utförandet är det inget fel på!

rkaj skrev:"Wrecked ship" uppe i hörnet missade jag, och den ser ju lovande ut! Hur är innehållet? Vem har gjort den?

Valentin Seiche, fransman. Har inte hunnit läsa den ännu men den har ett mkt trevligt utförande. Peow Press som står bakom, och de gör snygga saker [:)]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av jens-olof »

Inget märvärdigt, hade vunnit en bunt serietidningar av "Bleckburken" på Tradera, och eftersom
vi bor i samma stad, så gick jag till honom för att hämta dom (han har inte någon butik).
Väl där hade jag några minuter över medan han avslutade det han höll på med, så jag bläddrade
i lite buntar och hittade de två sista "Center" jag saknade, en lågprioriterad tidning som blivit
svårfunnen på loppisar.
Så nu kan jag bocka av dom, läsa dom och stuva undan dom! [:)]
(Älskar att finna de sista numren av en titel, oftast tar det flera år...)

Jens
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Bild

Den oerhört intressanta, roande och informativa boken om hur man gör serier, Teckna & berätta med Peter Madsen & Thierry Capezzone. Jag hoppas att Apart köpt in restlagret även av den här (i likhet med Valhall-samlingarna) för det vore tråkigt om alla aspirerande serieskapare och andra intresserade blev snuvade på denna godbit i och med Ekholm & Tegebjers avveckling. Senaste numret av Herman Hedning, 4/2014, och sen ett serieoriginal av Kaianders Sempler ur tidningen Ny Teknik från den 14/5. Det är den snälle pogono som sett till att jag kommit i åtnjuande av denna godbit! Tack! Till sist en oumbärlig thriller, Tystnades gåta av Steve Hamilton, från tidigare nämnda förlag som jag bad Micke T att ta med till Seriefestivalen för att inte gå miste om den.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
captainknut
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 21:40
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av captainknut »

Nytt:

Bild
Bild
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av smorkin »

Berätta gärna hur den där västernserien från Humanoids är; har inte riktigt bestämt mig för om jag ska beställa den eller inte ännu [:)]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av RioGrande »

Om jag förstått saken rätt ÄR DET INGEN västern, mer en sjö- och äventyrsserie (som Corto Maltese) som utspelar sig i Sydafrika. Men det jag sett av den (ett helt album låg utlagt på nätet nånstans!) såg riktigt flott ut.

///

Här är det inte hela albumen... men i alla fall generösa glimtar... http://www.humanoids.com/book/512
Användarvisningsbild
JonasO
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: ons 27 feb 2013, 18:02
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av JonasO »

Fick nyss hem "Teckna & berätta med Peter Madsen & Thierry Capezzone"
(Beställdes direkt efter K-E Lindkvists inlägg)

Riktigt schysst bok. Har inte läst hela ännu dock.
Mycket bilder och det gillas :) Men även massor av tips mm.
Ska läsa klart det sen kommer det spruta ut med nya seriemanus ;)

Manus är en klurig bit. Det var en av anledningarna jag själv slutade med serier i många år.

JonasO
Användarvisningsbild
captainknut
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 21:40
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av captainknut »

smorkin skrev:Berätta gärna hur den där västernserien från Humanoids är; har inte riktigt bestämt mig för om jag ska beställa den eller inte ännu [:)]

Det är ingen västernserie, det är en äventyrsserie från Eldslandet i slutet av 1800-talet (Sydamerika, inte Sydafrika).

Habilt tecknad, litet trist och konventionell "rutig" layout, mycket snygga landskapsbilder, litet sämre ansikten - de ser inte riktigt, riktigt så där levande ut som bra tecknare kan få dem.

Fyra album samlade i en komplett utgåva. Färgläggningen i 1, 2 och 3-4 har gjorts av tre olika team. Gillade färgläggningen i det första albumet bäst - det har en mer akvarelliknande känsla, medan de tre andra möjligen är något lite mer grälla.

Storyn är komplex och hanterar både de invaderande vita människornas problem som indianernas de kommer i kontakt med, men fokus är på de vitas sammavävda historier.

Bra, spännande drama som man gärna sträckläser för att få reda på hur det går. Skulle lätt bli en mycket bra Hollywood-film.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av RioGrande »

Hoppsan... där rörde jag ihop Godahoppsudden och Kap Horn.... de där geografiska uddarna... men ingen skulle vilja vara utan dem... i en helt uddlös värld...
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av smorkin »

Tack för infon om Cape Horn, misstänker jag kommer köpa den förr eller senare; brukar bli så med Humanoids serier, åtminstone de som inte är alltför mycket åt Metabaron-hållet ;-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Inlägg: 269
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 07:53
Ort: Fjelie

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av FredrikLähnn »

Fick hem första samlingsalbummet av "Hellboy in Hell" i veckan.
Bild
Äntligen har Mike Mignola åter fattat pennan [:)]
Användarvisningsbild
captainknut
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 21:40
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av captainknut »

captainknut skrev:Det är ingen västernserie, det är en äventyrsserie från Eldslandet i slutet av 1800-talet (Sydamerika, inte Sydafrika).

Men det där "Any similarities to real persons, living or dead, are purely coincidental" som står i boken är ju bara ljug. En av huvudpersonerna har funnits på riktigt, med samma namn, yrke och livsgärning som i boken, och en annan är en mycket lätt förklädd version av en (förut) berömd pojkboksförfattare.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Jag har varit förbi Staffar och tömt inför sommaren samt fått en leverans från Bokus:

Bild

Rocky & Bullwinkle #3, Paul Dinis sedan länge utannonserade men oupphörligt försenade Black Canary/Zatanna-historia (förtjänstfullt illustrerad av Joe Quinones), nya Shadow från Dynamite av Howard Chaykin, Velvet #5 samt Satellite Sam #8.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Grumme »

Efter en tids letande fick jag äntligen tag i det första Zeldaalbumet. [:)]

Huvudkaraktären (Zelda) har verkligen fått sina vassa kanter bortslipade med tiden, både bild- och karaktärsmässigt.

Bild
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Skriv svar