Vad gör du för att få fler att läsa serier?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Vad gör du för att få fler att läsa serier?

Inlägg av Isegrim »

Gör ni något för att få andra att läsa serier? I stort och smått.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad gör du för att få fler att läsa serier?

Inlägg av tfels »

Några gånger har jag tagit med begagnade Asterixalbum till det fritids där jag jobbar. Det har ju vissa barn uppskattat. Och hållit i undervisning i serieteckning i skolan.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad gör du för att få fler att läsa serier?

Inlägg av larsa66 »

Jag talar om serier ogenerat nu. Även inför folk som jag vet är ointresserade.
Jag berättar på facebook vilka serier jag läser, men för dom djupare analyserna vänder jag mig till detta forum :)
Jag har märkt att när man talar om det, man tar ett exempel som man kan relatera till saker som händer i verkligheten, så letar folk bland sina minnen och berättar saker som är serierelaterade i deras liv.

Till exempel en farbror på jobbet som berättade hur han och hans bröder slogs för att få läsa "Dragos" först i norran. Hur hans svärfar, när han skulle resa bort några dagar, berättade att han skulle vika upp och lägga tidningarna så att han kunde läsa "Dragos" i rätt ordning när han sedan kom hem.

En annan arbetskompis berättade hur han och hans kompis när dom var små var så intresserade av fantomen att dom gjorde egna fantomen dräkter, samt att kompisens katt blev utklädd till devil. med en pappersstrut på nosen :D

En annan började leta rätt på sina gamla serietidningar på vinden och vi började diskutera olika tecknarstilar och tecknare på spindelmannen och Hulk.

Det är saker som aldrig hade hänt om jag inte talat om det på ett öppet sätt och jag hade nog aldrig talat om dem om jag inte börjat teckna för vår lokala tidning.

I min ungdom var jag mer aktiv och lånade ut böcker och tidningar till dom som jag visste skulle vara intresserade av just dessa serier. En metod som säkert ökade läsintresset mer men tyvärr bidrog till att mina egna böcker och tidningar blev totalt sönderlästa, samt att vissa försvann. Jag känner även nu detta behov men som tur är behöver jag inte värva fler läsare då det finns forum som detta och man kan dela åsikter och diskutera serier. Delad glädje har alltid betytt mycket för mig, men så är det inte längre har jag märkt.

När vi var små kunde man diskutera vad som hände i senaste Familjen Macahan på rasterna på skolan. eller vilka vråkarna var i Fantomen. Idag ser ungarna TV-serier men inte gemensamt, dom ser hela säsonger på några dagar. Vissa ungdomar gillar serier men dom sitter inte och läser tillsammans och diskuterar som vi gjorde. Det är andra tider och vi är alla produkter av vår egen tid. Jag har själv aldrig följt en serie i en dagstidning som den äldre generationen gjorde.

Vi hade på gång en studiecirkel på byn där bl.a. Nicklas (även känd på detta forum) också var en av dom intresserade. I mina tankar hade det varit både om läsande och skapande av serier. Vi får väl se om det blir något vi tar tag i framöver.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad gör du för att få fler att läsa serier?

Inlägg av Agentum »

Ingenting.

Jag nämner dock ofta den verkliga bakgrunden för folk, att det baserats på just tecknade serier, alltid kommer nån ihåg det för många tror ju att säg V for Vendetta är "filmen" som exempel, jo visst men 20 år senare ja.

Det verkar dock som Watchmen i sig som film nådde fram med budskapet, likaså Sin City, för det har faktikst sk "vanligt" folk rotat upp och läst hör man.

Att Walking Dead är en och var en serie först är trögare dock, även om man nämner att det inte är identisk handling.

Superhjältefilmerna antar jag att de fattar vad de kommer från eller iaf baseras på anars är det illa ställt.
Men jag ser inte på de filmerna längre, jag trodde inte man kunde tröttna, men jo det kan man, de flesta (inte alla) är inte alls lika bra som det material de baserats på imo och för mig då inte så värst intressanta, det har börjat gå lite om och om igen i dem, så man tar hellre fram en Essential Spider-man och läser den än at ser de där filmerna.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad gör du för att få fler att läsa serier?

Inlägg av Isegrim »

Själv Hr jag länge undvikit att nämna serier och serieintresset. Även om det från och till skinit igenom. Numera så försöker jag aktivt ge lärare verktyg att ta upp serier i undervisningen, både som lästips och tips hur man kan tillverka egna.

Har även haft några egna workshops.

Mina egna barn får sin beskärda del av serietips ofta utifrån att det är något som relaterat till det de redan gör.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Vad gör du för att få fler att läsa serier?

Inlägg av mikaelsol »

Min sambo har läst igenom alla serieböcker jag har i hyllan hemma (rätt många av tidningarna också). Hon kan till skillnad från mig franska, så hon har läst alla franska album jag har också. Har visserligen inte aktivt sagt åt hen att läsa dem, men de står ju framme av en anledning.

Brukar som regel alltid ge bort serier som presenter till folk när de fyller år osv. Uppskattas alltid och roligare än en flaska vin (jo, det är sant!)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad gör du för att få fler att läsa serier?

Inlägg av Agentum »

Kul när man lyckas, många drar sig för att läsa serier som "vuxna", och en del kan det knappt, dvs de kan inte läsa en serietidning med pågående handling sida upp och ner så det flyter som "vi" gör, det tar ju lite övning, mne det är det ju värt.

Så har vi ju det här med förutfattade meningar om serier som även förekommer mellan folk med olika serieinriktning, särskilt har det väl varit Manga VS US serier och då främst från mangaläsarna som inte sällan för mig iaf beskriver och klagar över nånting som jag typ låter som silver age eller nåt, och att det baar finns superhjälteserier tex.

Egentligen har västerlänska serier väldigt mycket att ge, allt de kunnat göra i manga har kan eller tom gjorts i västerlänska serier men men.

Jag brukar inte börja tjafsa om det med nån längre, det blir lite av från båda sidor "man du vet ju inte om just den här serien X".

Det enda jag tillför är väl att köpa alla olika Hälgeserierböcker osv jag hittar och ge till farsan, för han läser dem faktikst, alltid nåt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Vad gör du för att få fler att läsa serier?

Inlägg av MAD »

Jag brukar prata om serier ifall tillfället bjuds, t.ex. om man kommer in på TWD eller liknande. Mina kollegor på jobbet och mina kompisar är alla medvetna om att jag gillar serier och det finns ganska många i min umgängeskrets som också gör det så det är helt naturligt att prata om.

Jag har gett serier, både manga och Tintin, till min flickväns systerbarn och lyckades väcka ett intresse åtminstone för mangan... får se om det blir Tintin också så småningom...
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Vad gör du för att få fler att läsa serier?

Inlägg av Magnus »

Gör ungefär som ni andra också säger att ni gör.

Kollegor, bekanta och kompisar känner till att jag gillar serier. På senare tid har jag talat om den nya Linda och Valentin-utgivningen samt att TWD finns på svenska, och detta har intresserat ganska många.

Ser också till att alla nära släktingar, speciellt mina syskonbarn, har god tillgång på serier. Det blir prenumerationer, lite album och begagnade serietidningar till dem.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad gör du för att få fler att läsa serier?

Inlägg av Agentum »

Ok, jo jag skäms inte längre för det, jag är för gammal för sånt och jag har flera bokhyllor med bara trades och serieböcker, lite svårt att dölja haha.

Vill nån skratta så gör det, jag fortsätter läsa iaf, andra samlar frimärken och en tredje på små glasdjur, vad är fel och rätt?

Jag begriper nördstämpeln men det finns så mycket serier som man inte behöver vaar en superpetig insatt nörd för att läsa.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Vad gör du för att få fler att läsa serier?

Inlägg av Magnus »

Hallå, det är 2014, har ni fattat det? [;)]

Läs om Geek pride day i Göteborg.

Inne att vara nörd – vilken nördtyp är du?
http://www.expressen.se/gt/inne-att-var ... typ-ar-du/
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Vad gör du för att få fler att läsa serier?

Inlägg av K-E Lindkvist »

Jag har aldrig försökt mörka att jag läser serier (i klassens egen "årsbok" från fyran i gymnasiet håller jag i KA &c:o 42/67) men har heller aldrig gjort någon grej av det. Eftersom jag alltid haft tillgång till likasinnade i NAFS(k) att prata serier med har jag heller aldrig upplevt mig som isolerad och udda.

Däremot har jag aldrig försökt uppmuntra icke intresserade att börja läsa serier, det är inte lönt. Finns det å andra sidan ett genuint intresse går det att komma med rekommendationer, till exempel har jag fått en arbetskamrat att läsa både Sword Princess Amaltea och Medley det senaste året.

Någon gång har jag också gett bort serier i julklapp till kompisars barn (Spirou-samlingar, inbundna KA-årgångar, feltryck av CBSV). En av dessa är för övrigt ankist i vardande och åtminstone förr tämligen imponerad av att jag stod på så god fot med Don Rosa att jag kunde fixa signerade bokmärken från denne till honom och hans bror.
Senast redigerad av 1 K-E Lindkvist, redigerad totalt 0 gånger.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Vad gör du för att få fler att läsa serier?

Inlägg av Peral »

Om allt faller på plats så får vi till ytterligare en seriefestival!
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad gör du för att få fler att läsa serier?

Inlägg av RioGrande »

Mina dagar som missionär... för någonting... är över. Jag försöker varken sprida mina idéer eller min serie-/film-/bok-/mat-/xxx- smak längre. Fast indirekt kanske jag gör nån intresserad av serier genom att jag gör serier.

Istället för att hålla på och kämpa i motvind mot Jante-idioter väljer jag att försöka dela (och utveckla) mitt serieintresse med andra serieintresserade. Exempelvis på SIS och här på forumet.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Vad gör du för att få fler att läsa serier?

Inlägg av Peral »

Det är det viktiga arbetet håll de som är intresserade av serier fortsatt intresserade, alla andra är bonus!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad gör du för att få fler att läsa serier?

Inlägg av Agentum »

Magnus skrev:Hallå, det är 2014, har ni fattat det? [;)]

Läs om Geek pride day i Göteborg.

Inne att vara nörd – vilken nördtyp är du?
http://www.expressen.se/gt/inne-att-var ... typ-ar-du/

Tja jo jag vet, men grejen är att de som själva ofta sitter och hyllar att de är nördar inte är det utan bar vill hänga på nån våg av nåt de inget vet om iaf.

Jag har aldrig begripit konceptet.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad gör du för att få fler att läsa serier?

Inlägg av Isegrim »

Känns som att det effektivaste är att prata om serier utifrån att visa vad som finns att läsa, inte att visa hur man gör. De som vill göra kommer att göra serier ändå.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad gör du för att få fler att läsa serier?

Inlägg av Agentum »

Jo kan man smyga åt nån en serie så kan man ju lyckas.

För det är tyvärr så underkattat och delvis bortglömt, det som var normalt för oss under uppväxten är inte alls så vanligt längre utan nu är det filmer osv av saken.

Många tror att serier är just stripserier av idag, och det är ju inte så många rutor eller får inte bli för komplicerat.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Vad gör du för att få fler att läsa serier?

Inlägg av Magnus »

Agentum skrev:Tja jo jag vet, men grejen är att de som själva ofta sitter och hyllar att de är nördar inte är det utan bar vill hänga på nån våg av nåt de inget vet om iaf.

Jag har aldrig begripit konceptet.


Jag tror du generaliserar och överskattar omfattningen något alldeles oerhört.
De unga jag känner är ytterst medvetna och kunniga inom sitt "nörd-område."
De som lite omedvetet bara hänger på blir inte långlivade i hobbyn, de tröttnar eftersom det inte är ett genuint intresse, och hittar något annat.
Men det är inte fel heller, man behöver söka sig fram.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Vad gör du för att få fler att läsa serier?

Inlägg av Rufus »

Det händer att jag tipsar om serier till personer som inte brukar läsa serier. Framför allt när den personen gillar en viss typ av böcker och filmer och det finns liknande fast som serier.
Skriv svar