HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerikanskt

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av Sir-L »

RioGrande skrev:Jaha... så dog den här tråden.... Var det verkligen INGEN annan än jag som gillade Hagel? Eller tyckte nåt ALLS?

Jodå, jag tycker något :) Tänkte faktiskt skriva en mustig recension, men har inte riktigt fått tummen ur. Men jag kan säga att tidningen fick mig verkligen att tycka något...
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av tfels »

Har inte fått tag på den än.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
jedi tomas
Fine
Inlägg: 563
Blev medlem: fre 20 mar 2009, 21:49
Ort: Trelleborg sweden

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av jedi tomas »

Fanns inte på city gross eller på ica maxi
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av smorkin »

Har inte hunnit läsa hela ännu, återkommer definitivt med recension!
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Buster
Good
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 01 jun 2014, 13:54

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av Buster »

Den finns att beställa här:

http://www.pressbyran.se/webbshop/produkt/hagel/

Mitt första intryck var negativt, nej, ännu en massa actionserier utan substans tänkte jag, men jag har ändrat mig, riktigt trevlig tidning faktiskt. Sons Of Anarchy och 2 Guns, bra amerikansk street action, och Carthago riktigt spännande och bra story. Sämst var väl Jeremiah som var lite väl spacad för mig och handlingen ganska ointressant. Men som sagt, tre av fyra serier får tummen upp!
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av pogono »

Jag gillade verkligen Hagel och kommer att fortsätta att köpa den. Hoppas den hittar sina läsare. Det var trevligt att läsa lite serier som jag varken kände till eller hade sökt upp själv. Lite som tv-tv.
Jag tycker magasinsformatet är utmärkt, det ger ett bättre sidfall än vanliga album, som jag ofta känner en motvilja att bryta upp. Och serierna i amerikanskt serietidningsformat – lite uppskalade med extra marginal – funkade bra, förutom en av serierna vars linjer ser lite digitalfrasiga ut.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av smorkin »

Recension uppe:

http://smorkin.wordpress.com/2014/07/13/hagel/

Kortfattat: Kan bli något. 2 Guns klart bäst. [:)]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av Isegrim »

Det haglade i Kiruna igår, gissar att det var ett PR-trick, har inte sett tidningen i butik, men den borde finnas i Skellefteå.
Användarvisningsbild
Nemesis
Fine
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 20:07
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av Nemesis »

Hm... Ja, nu har jag fått lite godnattsagor de senaste nätterna! Lite fånigt macho omslag med fett röj och mangel och grejer men i övrigt gillar jag formatet och upplägget. Till skillnad från smorkin så tycker jag att det är skönt med enbart serier på serier utan något störningsmoment emellan som ska distrahera. Det ger lite tyngd och värdighet som väger upp mot omslaget och mina förväntningar som överträffas där. Tycker också att det är skönt med serien och berättelserna i fokus utan en massa annat blurr om man ser till kontrasten mot allt annat som Egmont ger ut. Jag känner inte här att jag vill ha eller behöver varken något redaktionellt material eller någon reklamsida för att få andrum utan jag trivs med att ta mig det själv och reflektera över vad jag har läst. Men visst, i andra sammanhang kan ju sådant passa bra beroende på konceptet.

Intressant uppsättning av serier även om det kanske räckte för mig att läsa inledande episoden som smakprov. Sons of anarchy var väl lite väl mycket introduktion för att få en bra bild av vad det rör sig om. Handlingen kom inte riktigt igång. Rätt behaglig ton och bra tecknat men manusmässigt så sade den inte mig så mycket alls. Men jag förstår ju varför den är där. 2 Guns höll mitt intresse uppe rakt igenom med flera intressanta vändningar som håller läsaren på alerten. Skön ton som gör serien kul att läsa. Jeremiah Harm kändes mest segdragen. Blev egentligen inte det minsta intressant förrän jorden blandades in i handlingen. Jag kan tycka att sci-fi är intressant men inte när det hela är helt främmande för mig utan det intressanta blir när något avlägset och något relaterbart ställs i förhållande till varandra. Så precis i de sista rutorna började jag fundera lite över vad det skulle bli av detta. En mörkare och vuxnare Lilo & Stitch? Lite tråkig på teckningsfronten, tycker jag. Rymdvarelserna ser lite B ut, men miljöerna faller jag mer för. Carthago höll, likt 2 Guns, mitt intresse uppe rakt igenom. Men jag vet inte riktigt varför. Manuset är ju egentligen inte så starkt. Tidshoppen, kanske? Att det var snyggt tecknat? Jag vet inte...
Nemesis
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

HAGEL - osynlig i affärerna

Inlägg av nicklas.johansson »

Det ser nog inte bättre ut än att jag får beställa den på internet! Har letat i alla affärer som säljer tidningar jag varit i närheten av utan att hitta den (bl.a. Pressbyrån, Maxi och Coop forum som ändå brukar ha det mesta).
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av larsa66 »

nicklas.johansson skrev:Det ser nog inte bättre ut än att jag får beställa den på internet! Har letat i alla affärer som säljer tidningar jag varit i närheten av utan att hitta den (bl.a. Pressbyrån, Maxi och Coop forum som ändå brukar ha det mesta).


Ja det gjorde jag också. Bra att du bekräftade att den var svår att få tag på, så slapp jag springa omkring. Var du på press stop också? Domus.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av AndreasEriksson »

I Skellefteå finns den på Kvantum och Maxi åtminstone.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av RioGrande »

Misstänker att den här tidningen tyvärr kommer att floppa... av sämsta möjliga anledning: att nästan ingen vet att den finns!
De enda annonser jag sett för den har varit i Fantomen och X9, vars läsare ofta är SAMMA personer dessutom.
Vad Egmont borde gjort här var att snegla lite på Norstedts kampanj i samband med Gängkrig 145-släppet. De annonserade på annonspelare och nådde på så sätt även folk som normalt inte tittar i serietidningar och serieböcker. Idag, när folk inte tittar på samma tv-kanaler eller är på samma forum på något sätt, är verkligheten DET ENDA STÄLLE som alla faktiskt besöker. Vill man nå många med ett budskap är gathörnens annonspelare det enda som funkar.
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av mikaelsol »

Rio: Du har väl sett annonserna i Rocky, Pondus mfl titlar också? Sen har väl runt 10 av landets större dagstidningar skrivit om HAGEL och så körde vi betalda kampanjer på Facebook. Men absolut, hade gärna sett annonser på annonspelare. När jag jobbade åt tidningen Blossom hade de det, som nog de flesta av oss minns (den tidningen lades visserligen ner). Här i Malmö kommer jag inte ens ihåg vad de annonserar för på de utrymmena, så lite HAGEL hade suttit på sin plats.

Nu hade visserligen Nordstedt lite andra förutsättningar när de släppte Lapidus-boken.
Lapidus: Om du läser detta och vill göra en serie åt Egmont är det bara att hojta! (jag skämtar inte)
Leif GW: Detta gäller dig med!

Jag är ca 67 % säker på att HAGEL inte kommer att floppa. Finns risk att jag kommer bli hånad för detta om några månader när vi vet hur numret sålde.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av larsa66 »

Huvudsaken är att man försöker. Det ska ni ha en eloge för.

Då har Hagel landat i Robertsfors också. Riktigt skönt format tycker jag. Men jag gillar inte dom glätta sidorna riktigt. Jag vet inte om det är mina ögon som inte riktigt är vad dom var, förmodligen när man börjar närma sig dom 50. Eller så är det ovanan att läsa serier på sånt här papper.

Första serien sons of anarchy var ok. Men motorcyklar, hells-angels-liknande gäng, barslagsmål...nja. Det är inte en min typ av serie om jag säger så, men den var snyggt tecknad och rafflande berättad, så den var riktigt behaglig att läsa. Dock inget som kommer att locka mig till att köpa nån fler.

Sen kom 2 guns. Där tappade jag tron lite...orkade bara läsa 3-4 sidor sen tänkte jag ...man ska inte plåga sig igenom en serie om den inte är bra.

Så jag hoppade till Jeremiah Harm. Den här gillar jag. Rymdens Clint Eastwood, tänder cigariller med tumnageln :) Råa, äckliga skurkar gör att han ändå blir en hjälte trots sin grymma stil. Lite av Snake Plissken också. Utnyttjad av maktens gubbar som är lika onda som skurkarna, kanske ondare. Ja Jeremiah blir en av anledningarna att köpa åtminstone ett nummer till. Återstår att se om Carthago blir den andra. Den är väldigt vackert tecknad i varje fall...Men nu får ögonen vila sig ett tag.

En svag trea på en femgradig skala blir mitt betyg än så länge. Det hänger alltså på Carthago om den blir värd att köpa igen.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av RioGrande »

Carthago är en sån där snygg (men lite slätstruken och anonym) franskbelgisk albumserie som gjort att man köpt X9 lite då och då på sistone. James Healer, Largo Winch, Wayne Shelton, spinofferna på XIII osv.
Du KOMMER att gilla den. [:)]
Jag tyckte att Carthago var Hagels starkaste kort.
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av nicklas.johansson »

[quote="larsa66. Var du på press stop också? Domus.[/quote]

Japp, men endera har Press Point flyttat eller så har dom lagt ner för deras lokal byggs om till ännu ett fika/mat-ställe.
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av larsa66 »

nicklas.johansson skrev:
larsa66 skrev: Var du på press stop också? Domus.


Japp, men endera har Press Point flyttat eller så har dom lagt ner för deras lokal byggs om till ännu ett fika/mat-ställe.


Jaha :( Det var ju tråkigt. Där kunde man ju hitta lite serier emellanåt som inte fanns nånannanstans. Men jag har fått intrycket att det inte gick så bra för dem då det blev tunnare och tunnare på hyllorna.

Tillbaka till Hagel:

Carthago klart bäst!
Världshavens mystik har alltid fascinerat, och här gör man en berättelse om en gigantisk urhaj som vetenskapen trott varit utdöd i miljontals år. Men då finns det multinationella Oljebolag som är och borrar in sig i grottor som för alltid borde vara förseglade. En Fyra på den.

Bara för att smorkin höjde 2 guns till skyarna var jag tvungen att läsa den klart, och den gick ju att läsa, växte väl från en etta till en tvåa så småningom. men med dom teckningarna har jag svårt att få någon inlevelse i berättelsen. Tur att smaken är delad. Jag kan förstå att man vill ha ett urval som når ut till så många som möjligt.

Jag kommer då att köpa den igen, mest för att se hur Carthago slutar men också för att se Rymdens Dirty Harry spränger sig fram i jakten på de tre vidrigaste rymdvarelser jag sett i nån serie, sedan Alien.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av Sir-L »

larsa66 skrev:Bara för att smorkin höjde 2 guns till skyarna var jag tvungen att läsa den klart, och den gick ju att läsa, växte väl från en etta till en tvåa så småningom. men med dom teckningarna har jag svårt att få någon inlevelse i berättelsen. [...]

Tänk så mycket bättre serien hade sett ut om de inte hade förstört den och blåst upp den i magasinsformatet.
Så här ett par veckor senare är jag fortfarande upprörd* över hur de behandlat den serien, så gör man inte om man har någon respekt för serien. Hade inte "Carthago" varit med hade jag struntat i Hagel och köpt på mig den amerikanska tidningarna med "2 Guns" (och för den delen "3 Guns" också). De resterande två serierna ger mig inget.

*Läs:förbannad**

**Därav att jag fortfarande inte tagit mig för att skriva en nyanserad recension - som jag egentligen vill då jag tycker tidningen är ett bra initiativ, synd bara de inte gjorde en tidning som jag skulle köpa.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av Wakuran »

Sir-L skrev:Tänk så mycket bättre serien hade sett ut om de inte hade förstört den och blåst upp den i magasinsformatet.

Fast det är ju svårt att göra på något annat sätt när man hittat ett koncept man kan köra serien i. Att redigera om den skulle ta en massa tid och pengar och stycka upp originalrytmen.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar