HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerikanskt

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av Sir-L »

Wakuran skrev:
Sir-L skrev:Tänk så mycket bättre serien hade sett ut om de inte hade förstört den och blåst upp den i magasinsformatet.

Fast det är ju svårt att göra på något annat sätt när man hittat ett koncept man kan köra serien i. Att redigera om den skulle ta en massa tid och pengar och stycka upp originalrytmen.

Personligen tycker jag att man kunnat köra serien i originalstorlek, eller iaf i ett format där det inte ballar ur. Även om det blir en vit rand så upptar den lika många sidor ändå.
Man kan ju laborera, Agent X9 körde ju t.o.m. "Road to Perdition" med fyra sidor på en. Detta var iof en smula för litet i mitt tycke men den gick att läsa.

[Edit]Omformulerade mig, då jag fortfarande verkar vara lite upprörd över ämnet. [;)]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av Wakuran »

Ah, som i den där Agent Marc Saunders-tidningen... Litet udda, men...

Uppförstorade serier känns åtminstone bättre än krympta...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av Sir-L »

Wakuran skrev:[...]
Uppförstorade serier känns åtminstone bättre än krympta...

Där får vi vara överens om att inte vara överens [;)] (Beror iof på serien ifråga, men i det här fallet, när den inte håller för att förstoras, hade krympt serie varit bättre.)
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av Mithroth »

Nu ger jag upp! [:(!]

Tidningen verkar ju inte finnas i någon affär i min närhet och nu är den tydligen slut på Pressbyråns hemsida också...
Någon som vet var man fortfarande kan få tag på den eller som kan köpa ett exemplar och skicka till mig?
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av Peral »

Jag har också letat utan att ha funnit! Varför måste det vara så svårt? Kundunderlaget verkar finnas.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av AndreasEriksson »

Den har ju Tidsam-distribution så den borde inte vara så svårfunnen. Här hos mig finns den i varje ICA-butik t.ex. Folk som har problem att få tag på den kan PM:a mig så löser vi det, men det är förstås onödigt att behöva lägga ut för porto eftersom det är hiskeligt dyrt nuförtiden.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av larsa66 »

AndreasEriksson skrev:Den har ju Tidsam-distribution så den borde inte vara så svårfunnen. Här hos mig finns den i varje ICA-butik t.ex. Folk som har problem att få tag på den kan PM:a mig så löser vi det, men det är förstås onödigt att behöva lägga ut för porto eftersom det är hiskeligt dyrt nuförtiden.


Du bor i Skellefteå, men i Umeå 12mil söderom finns den inte. Inte på ICA-maxi, Coop-forum, willys or whatever.
tragiskt eller succé. Den kanske blev slutsåld direkt!?

Jag beställde min via pressbyrån, på nätet :) Det gick bra för en vecka sen men verkar ju inte funka nu.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av Peral »

Ahh serietidningar, en gång i tiden fanns de i varje butik!
Användarvisningsbild
captainknut
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 21:40
Ort: Sverige

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av captainknut »

OT: Min lokala ICA-butik i en så stor stad som Uppsala har slutat föra många serietidningar. För att hitta en så pass mainstream-tidning som Pondus, som är en av de två serietidningar jag fortfarande läser, måste jag nu söka mig till en Pressbyrå. Nemi, Serieparaden, Ernie, Herman Hedning... Ingen av dem finns att köpa, och det var många år sedan de försvann ur sortimentet. Allt som erbjuds är Kalle Anka och Bamse, plus ett ton inplastade grälla barntidningar med leksaker i.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av Sir-L »

larsa66 skrev:Du bor i Skellefteå, men i Umeå 12mil söderom finns den inte.
[...]

12 mil är ju en lagom utflykt för att köpa tidningen :) *drömmer-sig-bort-i-tidens-dimma* jag minns i ungdomens dagar när man drog en repa på 18mil (enkel resa) för att gå på McDonalds... det var tider det...
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av tfels »

Efter besök i fem olika butiker hittade jag Hagel nr 1. Läste den. Ganska bra. Värd att ge chansen.

Framsidan gillar jag. Fet logo! Och skön illorange färg! Blir det fler såna starka färger på framsidorna? Hoppas det.

Serierna då. Sons of Anarchy. Välberättad och bra tecknad. Dramatik och mycket innehåll. Men den berättas kanske lite långsamt. Men nu måste man ju läsa forts. Bra serie. 2 Guns. Njae. Lite tam på de flesta plan. Kanske kan bli bättre framöver. Jeremiah Harm. Lite rörig scifi. Ibland oklart vad som pågår. Och någon riktig stämning vill inte riktigt infinna sig. Ska det vara en rymdscifi så skulle jag föreslå John Byrnes The High Ways. Lite mer traditionell men stämningsfull och ganska spännande. Carthago. Som en äventyrsfilm. Bra på många sätt, men den hinner inte riktigt komma igång.

Jag skulle helst se att 2 Guns togs bort ur tidningen om den inte blir avsevärt bättre. Och ev även Jeremiah Harm. Och att en serie i varje nummer fick ha två avsnitt på samma gång, för att ge lite valuta för nedlagd lästid. Som det är nu så tar serierna slut så fort de börjat komma igång.

Hur som helst, bra initiativ värt att följa!
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av Serieguden »

Om ni inte hittar Hagel bland serierna kan den finnas bland helt andra
tidningar. Har sett den bland biltidningar mm.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av tfels »

Jag hittade den bland datortidningarna.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Kapten Amerika
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 12 jul 2012, 23:31

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av Kapten Amerika »

AndreasEriksson skrev:Den har ju Tidsam-distribution så den borde inte vara så svårfunnen. Här hos mig finns den i varje ICA-butik t.ex. Folk som har problem att få tag på den kan PM:a mig så löser vi det, men det är förstås onödigt att behöva lägga ut för porto eftersom det är hiskeligt dyrt nuförtiden.


Hur är det med seriebutikerna egentligen nuförtiden? Staffars serier hade den inte, Comics Heaven nix. På CH hade man aldrig hört om Albumförlagets serie Bouncer heller. WTF???
Ge mig en adress i Sthlm där man med 100% säkerhet kan köpa Hagel. Om det är så här svårt för mig som VILL köpa, hur svårt ska det inte vara för impulsköparen?
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av Mithroth »

Serieguden skrev:Om ni inte hittar Hagel bland serierna kan den finnas bland helt andra
tidningar. Har sett den bland biltidningar mm.


tfels skrev:Jag hittade den bland datortidningarna.


Jag misstänkte att HAGEL var en sådan tidning som nog kan ställas bland se lite mer nischade titlar. Typ film, spel, tatueringar etc. Så jag kollade extra noga där när jag letade i butikerna men tyvärr fanns den inte i mina butiker.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av Wakuran »

Kapten Amerika skrev:Hur är det med seriebutikerna egentligen nuförtiden? Staffars serier hade den inte, Comics Heaven nix. På CH hade man aldrig hört om Albumförlagets serie Bouncer heller. WTF???
Ge mig en adress i Sthlm där man med 100% säkerhet kan köpa Hagel. Om det är så här svårt för mig som VILL köpa, hur svårt ska det inte vara för impulsköparen?

Tar Staffars in nya serietidningar? Testa Pressbyrån inne på Centralstation.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av AndreasEriksson »

Det ironiska är att bred distribution via Tidsam är på bekostnad av seriebutikerna, för dom kan inte (eller brukar inte) ta hem tidningar från Tidsam. Men antalet seriebutiker jämfört med ICA-butiker i Sverige motiverat det valet.
En teoretisk lösning är att seriebutiken köper upp tidningarna från en livsmedelsbutik just innan de ska skickas i retur. Då är ju seriebutikerna ensamma om att ha gamla Hagel-nummer på lager.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Kapten Amerika
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 12 jul 2012, 23:31

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av Kapten Amerika »

Pressbyrån, Kungsgatan 23. Äntligen!
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av rkaj »

Kapten Amerika skrev:På CH hade man aldrig hört om Albumförlagets serie Bouncer heller. WTF???


Jag vet med säkerhet att Comics Heaven har / har haft alla delar av Bouncer till försäljning (och allt eller nästan allt annat från Albumförlaget). Kanske pratade du med någon sommarvikarie / nyanställd som inte riktigt hade koll?
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: HAGEL. Ny tidning från Egmont med både franskt o amerika

Inlägg av Rufus »

Jag har faktiskt bara sett denna tidning i en enda affär hittills och det var långt ut i Göteborgs skärgård. I livsmedelsbutiken på Brännö.
Skriv svar