Vad läser du just nu?

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Vad läser du just nu?

Inlägg av Kermit »

Ja, vad i den här genren läser du just nu?
Jag har precis läst Ed Brubakers Captain America-svit igen och fortsätter med hans Winter Soldier samt Rick Remenders Cap. Den senare är rejält knäpp, inspirerad av Kirbys 70-talsserier enligt Remender själv. Dessutom läser jag Batman Eternal, Uncanny X-Men av Thomas/Adams samt Superior Spider-Man. Daredevil har jag kommit lite efter med, och en hel drös Batman väntar också på mig.

Image-serier just nu är Saga, Black Science och Velvet.
Det är inte lätt att vara grön.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av super85 »

Batman
Superman
Justice League
Harley Quinn
Batman/Superman
Worlds Finest

Har även bokat Multiversity av Grant Morrison, även om den lär funka bättre som TPB.
Användarvisningsbild
peppe
Very Good
Inlägg: 56
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 12:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av peppe »

Sitter och kollar igenom Thor från sent 60-tal Kirby är härlig :)
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av super85 »

Läser också TPBs om kvällarna. Mest Batman på sistone :). Även lite av skäggsmekaren-JMS "Squadron Supreme".
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Kermit »

Marvels kosmiska serier ligger och väntar på mig i form av digitala trades. Alltså Annihiliation, Annihilation Conquest, War of Kings, Realm of Kings, Thanos Imperative, Nova och Guardians of the Galaxy. Jag ska se GotG-filmen ikväll, så räknar med att bli lite peppad på de där serierna så. Cap: Winter Soldier var anledningen till att jag läste om Brubakers Cap och X-Men: Days of Future Past är anledningen till att jag började läsa X-Men från början. Det och att en ny Marvel Masterworks: Uncanny X-Men kommer då och då på Marvels app. :-)
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Agentum »

super85 skrev:Läser också TPBs om kvällarna. Mest Batman på sistone :). Även lite av skäggsmekaren-JMS "Squadron Supreme".


Vad hände med den serien?

Den startades ju upp storstilat som MAX Marvel (var det Supreme Power då?) och var iaf skaplig imo, men sen omformades den till en serie med lägre åldersklass och namnet du skriver.
Slutfördes nånting? de här är ju Marvels JLA så lite kul var det väl att dra igång det.

Ok att de inte nådde Mark Gruenwalds variant från 80talet, en aningen osjungen klassiker imo, men iofs kanske för att när den kom ut skulle DC aldrig drömt ens om att använda JLA på det sättet.

I var fall den här moderna varianten då, det kom väl serier med vissa av karaktärerna med tror jag men det verkar ju lösts upp bara?

Jag menar det här var väl iaf 10 år sen?
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av super85 »

Marvel gjorde väl om den till "Marvel Knights" för att helt enkelt tjäna mer pengar. Sen gjordes individuella miniserier som jag tror vissa var fortfarande MAX.

Håller med om att Gruenwalds version är bättre. Bortsett från Watchmen så är Squadron Supreme/Supreme Power en av de få serier i den här stilen som jag gillat.

Har inte kommit så långt att jag vet hur de avslutades, har "bara" MAX grejerna som TPB.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Agentum »

Jag kan ha fel här, men jag tycker mig minnas att "skäggsmekaren" du nämner hoppade av eller blev förflyttad till annat och de som sen gjorde serien hade inte riktigt samma visoner helt enkelt.

Jag mins att jag inte var värst förtjust i JMS men att jag faktikst tyckte han gjorde det där ganska ok ändå, jag hoppade ju på det enbart för namnet på serien så jag har en del samlingar jag med, men sen släppte jag det hela då det inte kom ut nåt på åratal.

Jag har inte mycket i superhjälteväg att läsa just nu, en del golden age från DC och "Marvel" och även lite silverage DC (de kan vara fåniga men man får ta dem för vad de är, de är iaf vältecknade på typskt DC sätt från tiden).

Läste en All Star Western med (new 52) och känner kanske att här är DC på väg att göra en grav miss, tydligen förstår de inte vad som höll den moderna omstarten av Jonah Hex vid liv så länge ändå:-(

En Showcase Jonah Hex vol 2 har gåtts igenom med, hoppas de släpper allt vettigt via sånna, de är vad Palmotti och de andra bygt sitt på tidigare.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av super85 »

Vad är fel med nuvarande All-Star Western?

Palmiotti osv har ju skrivit den i åratal?
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Agentum »

Ja men nu hmm dyker Booster Gold upp tex. som tidresenär, Superman, Batman you name it.

Jag har inget mot den figuren men tja ska inte Jonah Hex tillbak till sin vilda västern och fånga skurkar osv?
Jag kanske är för dum som vanligt, men varför måste Jonah Hex knytas närmare med de andra titlarna så här? j gtycker inet det blir en bra serie längre.

Det var ok med lite stadsävetyr i Gotham (som liknar London) med Hex, varför inte, men de vill väva in det i Batman i framtiden med Court of olws mm.

Det är också nu helt fortlöpande, jag gillade när det var allt från korta berättelser från alla möjliga stunder av Hex liv tex, eller en tidning är om en sak sen nästa gång är det nåt annat och ibland sträcker det sig över fler tidningar, så har det ju varit med före new52.

Det är möjligt att folk vill ha nåt annat och allt mer knutet till superhjältar, och ja det är ju samma värld, men det är ju inte samma tid och jag i min enfald trodde det räckte för att ge frihet från att knyta ihop även Hex med annat.

Jonah Hex värld i sig är intressant nog att använda imo, men ok det är jag det.

Namnbytet var ok då de ju vill ha biserier från westerntid, och Bat Lash vill man ju gärna se tex men de bara kastar de ur blaskan och så ska Hex vara i modern tid i de biserierna , med bla Superman? [?]

Som när de gjorde filmen och valde att basera den på kanske det sämsta material som fanns :roll:
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av super85 »

Filmens problem var mest att den rakt av sög. Jag köpte den en gång för 10 spänn på typ ICA och jag undrar hur mycket av den filmen var regissörens kasshet och hur mycket att någon producent-nisse ville ändra handlingen konstant. En väldigt märklig rulle med flertalet duktiga skådespelare i konstiga scener.

Tror att Booster grejen enbart är något event-liknande eftersom tidningen haft rätt risiga försäljningsiffror. Någon försöker rädda det med alla medel som går.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Agentum »

Tråligt att höra om tidningen, mne Jonah Hex vol2 eller vad man ska kalla det alltså den som skrevs av samma team mer eller mindre under 2000tal knallade ju på hela tiden.

Om All Star Western går dåligt så har de imo nog satt ned en fot i graven nu, jag kan bara gissa, men det käns som att Jonah Hex levde på vad serien var om inte exakt på att han levde under 1800talets DCU.

Dock så vet jag ju inte hur det sålde innan new52 heller, bara att serien då var en del kritikerosad.

Så svaret för at lyfta försäljningen tror DC är att få Hex att var i new52 modern tid och kring kända superhjältar?
Redan direkt i ASW så är han ju i Gotham och stöter på förfäder till Batman osv, kunde inte det räckt och sen tillbaka till det viktiga.

Tråkigt om den läggs ned, iofs inte om det här är framtiden men ändå, jag var ganska glad att de lyckades återuppliva Hex igen för typ 10 år sen och faktikst klara sig i en nich som inte är gigantisk idag direkt.

Filmen, jo, tala med döda och vad det nu var för nonsens, jag antar att de absolut skulle använda sig av rättighterna till namnet och ju visste att DC superheroes skapat det hela så då gjorde man lite vad man kom på mer eller mindre, de kanske borde tittat in lite källmaterial.
Dock hade de säkert aldrig vågat gjort en västenfilm med figuren tror jag, men det hade iofs varit lika bra.


edit: jag var tvungen att kolla försäljningsiffrorna på Jonah Hex före ASW och då på ASW.

Titeln sålde inte bra innan new52, ingen aning varför den var kvar, iom ne52 blev det princip dubbel försäljning, åtminstonde ett tag sen sjunker det mer och mer mot vad den hade förr, läste att den ska läggas ner nu.
Så jag behöver inte ojja mig mer över den, det är över.

Hellblazer Constantine flippade de till så den är död efter alala åren de hade.

Jag tror att de har en ny publik nu helt enkelt, många av de gamla har lämnat det här.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Nima »

Jag låter den här tråden vara kvar, det redan finns en allmän "vilka serier läser du just nu?"-tråd.
Varje kategori behöver inte en egen.
Kom ihåg att använda sökfunktionen innan ni skapar en ny tråd.
/Admin
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Agentum »

Jo, det var nog mest för att få forumdelen lite varm bara, alltså just superserier då.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Kermit »

Precis som Agentum sa. Tänkte just vilka superhjälteserier läser man och för att skaka lite liv i superhjälte-delen av forumet...
Det är inte lätt att vara grön.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av super85 »

Titeln sålde inte bra innan new52, ingen aning varför den var kvar, iom ne52 blev det princip dubbel försäljning, åtminstonde ett tag sen sjunker det mer och mer mot vad den hade förr, läste att den ska läggas ner nu.
Så jag behöver inte ojja mig mer över den, det är över.


Tror att både DC och Marvel har såpass många redaktörer och kostymnissar som är fans från början och man låter tidningar att existera lite för länge trotts att de inte går på vinst. Sen märker någon till slut att det är ingen ide att försöka och lägger ner det.

T ex med "Hellblazer" så försökte man få den gå i vinst och många gnällde över att den laddes ner, men t ex i det fallet så sålde den riktigt riktigt usla siffror, och gamla "men albument säljer!" argumentet höll inte eftersom folk köpte inte dem heller.

"Constantine" som DC ger ut nu, har gått i 17 nummer, och jag tvivlar att den har höjdarsiffror den heller.


Jag tror att de har en ny publik nu helt enkelt, många av de gamla har lämnat det här.


Tror att majoriteten av de som läser är de samma som läst "för länge". Den kategorin som jag och säkert många här tillhör. Jag gillar t ex inte allt DC gör, men tycker att det är enormt viktigt att de försökt få nya läsare, inte bara med en stor reboot, utan även storsatsningen på digitala serier. Den digitala biten är något DC gjort lysande.

Ett bra exempel på att det finns fans av karaktäerna som vill läsa serier (digitalt) är att när DC har diverse dator/tv-spel typ "Batman: Arkham" eller "Injustice" osv, så säljer de galet bra digitalt.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Agentum »

En sak dock Trades, särskilt Hellblazer tror jag än idag har en viss långtida inkomst, mycket av det i serierna ärt ju sånt som aldrig kommer reprintata och därför bar har en månads liv om det inte är nåt speciellt då förstås, men de här titlarna vi ofta hör bra kritik om men som säljer med nöd och näppe de är ofta långlivade som reprinter.
Jo nuvarande Constantine säljer dåligt ser jag, trist då det ju är en tv serie på G.

Jag menar inte tat det löser nåt givetvis, DC kan ju inte ge ut förlustblaskor längre, det var väl tanken med new52.

FEL 1 imo var väl att envist ha just 52 titlar i stället för så många titlar som man faktiskt hade bra ideér för och bar folk till, för idag, hur många är kvar av de ursprungliga?

Faktum är vad jag kan utläsa ett new52 hade en kraftig inituell påverkan, folk köpte allat känt för att få börja om, men flera av även de serier som var kända blev rätt dåliga efter et ttag och folk började droppa av dem, vissa som hade ändrats lite som Batman tex vad jag förstår sålde och säljer bra.

I vart fall är de nu på väg ner igen och Marvel har åter övertag(rätt otroligt så hårdknäkta de är).

Så ok du har väl rä'tt om mna inte köper seren man gillar så ska man inte ojja sig heller det är ju sant, mer kan man inte göra.

Sen ser jag på kommentarer osv att folk ändå är oense om det här new52 ännu, troligen därför det inte har blivit DCU, det ropas på åtminstonde en del kontinuitet från före new52 för att ändra vissa saker som det tydligen gnälls om nu.

Vissa tror att det är möjligt att det kan hända från DC i et tförsök att åter tvinga upp siffrorna.

Hör jag på er här så är det en massa events som förstör, dessa har ju tyvärr även innan new52 används aldeles för ofta inte sällan med orden "det här kommer ändra allt, ni kommer aldrig tro det", och så var det inget särskilt alls eller tom urfånigt, ok det sålde på hypen men folk blev sura på dem.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av super85 »

Att göra reboots och behålla en del av kontinuiteten är klassiskt DC. De har "alltid" kört så, och kommer nog aldrig ändra sig. T ex att acceptera att vissa grejer har hänt, och vissa andra inte är en del av att följa deras tidningar. Med New52 gick det ju så att Geoff Johns hade skrivit Green Lantern i flera år och Grant Morrison hade skrivit Batman så DC ville inte skrota deras runs. Och de båda fortsatte ju att skriva sina tidningar efter rebooten.

Det finns en viss charm med att göra det så krångligt för oss som följt det länge, däremot kan det vara udda för någon som inte är van. Vilket är förståligt. I regel så är DCs nuvarande titlar dock lättare att komma in i än vad de var tidigare.

När det gäller Constantine så skulle det inte förvåna mig att man låter tidningen att ges ut, just för att man hoppas att TV-serien ska boosta försäljningen en smula.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Agentum »

jo Marvel har ju i stället kört the sliding timescale som käns allt mer förstoppad imo, den vill man helst inte tänka på alls.


DC ville ju locka nya läsare antar jag, var det de gamla de ville locka så hade det ju inte behövts.
Läser man på nätet är de på väg ned medans Marvel flyter vidare.

Jag är som sagt ej insatt men det käns aningen fel att tvinga fram titlar efter andra lagts ner, men de vill kanske göra som en hel dle andra gjort förr i tiden kasta ut alla möjliga krokar och se vad som fastnar.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av tfels »

Just nu har jag läst Folkets Vilja av Fredrik Jelcander (manus) och Anna-Karin Bergkvist (bild). Båda är de klart kompetenta i det de håller på med. Det är alltså en svensk superserie som jag fått provläsa. Hoppas verkligen att någon vill trycka den för den är bra! Annars ligger jag i startgroparna för att läsa John Byrnes Triple Helix.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Skriv svar