Yxa & Klinga

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av larsa66 »

Inget jag hört :)
Vi har ju pratat om Ragnar tidigare och jag har hört mig för litegrann.
Det här är en förening som kan tänkas ha lite information: http://www.atabak.se/bladet.htm
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av Peral »

Tack för tipset Larsa, jag skall skicka dem ett mail. Finns det några släktingar kvar som kan berätta om Boman? Jag sökte på den lagkunnige Magnus Holmberg och fann en levande dotter.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av larsa66 »

Peral skrev:Tack för tipset Larsa, jag skall skicka dem ett mail. Finns det några släktingar kvar som kan berätta om Boman? Jag sökte på den lagkunnige Magnus Holmberg och fann en levande dotter.


Det borde finnas. Jag tror att i någon av dom tidskrifterna dom gett ut borde det finnas något om Ragnar. Jag såg nu att en fd lärare till mig är ordförande för föreningen. Vivi-Ann Bäckström. Jag kommer nog att stöta ihop med henne under sommaren. Då ska jag ta upp det.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av larsa66 »

Då har jag glädjen attt meddela att Jan Hoff gör debut som Yxa & Klinga - tecknare... vecka 39 om allt går som planerat. Anledningen till detta är inte, som man kanske tror, att nuvarande tecknare (dvs undertecknad) misskött sig. Tvärtom har leveranser av sidor skett i en jämn ström. Men i framtiden kommer jag inte att kunna ägna lika mycket tid till serien som jag gjort, då provar vi på detta sätt. Jan är en fantastisk tecknare och ställer upp och tecknar någon sida emellanåt.
Bild
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av Peral »

Är det inte lite Franquin i denna bild?
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av larsa66 »

Peral skrev:Är det inte lite Franquin i denna bild?


Ja, varför inte.
Hela den här sidan gav en liten injektion till ny energi i serien kände jag. Det är ibland som med Gustapärsa en tidsresa man får göra då man skapar historiska serier. Man dyker in bland gamla foton, referensbilder. Ett Sverige som inte finns längre. Och som serietecknare och berättare öht borde ta tid att upptäcka, och dela med sig.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av larsa66 »

Ännu en sida har levererats till Mellanbygden, att tryckas v.42.En förhandstitt för er:
Bild
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av Wakuran »

larsa66 skrev:
Peral skrev:Är det inte lite Franquin i denna bild?


Ja, varför inte.
Hela den här sidan gav en liten injektion till ny energi i serien kände jag. Det är ibland som med Gustapärsa en tidsresa man får göra då man skapar historiska serier. Man dyker in bland gamla foton, referensbilder. Ett Sverige som inte finns längre. Och som serietecknare och berättare öht borde ta tid att upptäcka, och dela med sig.

Har du läst Adèle Blanc-Sec, förresten? Pastisch på gamla franska melodramer från 10-20-talet. kom att tänka på det när jag såg den där bilen. Läste nyligen om de fyra första albumen. De tidiga albumen finns på svenska och engelska, och jag tror alla finns på danska.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av larsa66 »

Wakuran skrev:
larsa66 skrev:
Peral skrev:Är det inte lite Franquin i denna bild?


Ja, varför inte.
Hela den här sidan gav en liten injektion till ny energi i serien kände jag. Det är ibland som med Gustapärsa en tidsresa man får göra då man skapar historiska serier. Man dyker in bland gamla foton, referensbilder. Ett Sverige som inte finns längre. Och som serietecknare och berättare öht borde ta tid att upptäcka, och dela med sig.

Har du läst Adèle Blanc-Sec, förresten? Pastisch på gamla franska melodramer från 10-20-talet. kom att tänka på det när jag såg den där bilen. Läste nyligen om de fyra första albumen. De tidiga albumen finns på svenska och engelska, och jag tror alla finns på danska.


Jag läser helst inte på danska :) Är det Adèles extraordinära äventyr du menar, av Tardi. Jag har ett album. Tack för senast förresten, nu är gitarren hemma igen.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av Wakuran »

larsa66 skrev:Jag läser helst inte på danska :) Är det Adèles extraordinära äventyr du menar, av Tardi. Jag har ett album. Tack för senast förresten, nu är gitarren hemma igen.

Javisstja, det hette serien på svenska. Bra att gitarren kommit hem säkert!
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av RioGrande »

Tardis album finns nu även på engelska. Kanske inte superbilligt, men inte superdyrt heller.... http://www.fantagraphics.com/browse-sho ... l?vmcchk=1
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Tardis album finns nu även på engelska. Kanske inte superbilligt, men inte superdyrt heller.... http://www.fantagraphics.com/browse-sho ... l?vmcchk=1

Jag vet inte hur det går med fortsättningen, tyvärr... Jag tror alla planer på vidare översättningar är lagda på is, sedan förlagets husöversättare Kim Thompson gick ur tiden...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av larsa66 »

Visst kan ni starta en egen tråd om Tardi om ni nu ska diskutera hans serier ;)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av RioGrande »

Finns redan ju en Tarditråd. [:)] Och (OT) de där två dubbelalbumen existerar i alla fall... så Adele 1-4 finns på engelska om nån är hugad. (/OT)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av RioGrande »

Kanske är det intressant för nån att få veta att ett Y&K-avsnitt även är med i Serienördens kokbok (Red Svedjeholm, Natt förlag) som ju nyss kommit ut.....
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av larsa66 »

Det var ju ett tag sedan jag skrev något om Yxa & Klinga här.

2014 gick skapligt. Vi drog igång i två tidningar v.11.
Västerbottningen och Västerbottens mellanbygd. Tyvärr höll Västerbottningen bara till semestern sen drabbades dom av besparingar i form av mindre antal sidor och då fick vår serie lätta på foten.

Jag hade ju börjat ta en dag i veckan som ritar dag men den ökade orderingången och minskade förtjänsten av serien gjorde att jag började jobba heltid igen efter semestern. Dessutom en hel del övertid.

Från början låg vi tio veckor före publicering men jag tappade vecka för vecka och till slut var det på målsnöret jag fick iväg sista sidan till mellanbygden. (Samma som jag postade här i jultråden.

Nu har jag dock lite ledigt och har nu skickat iväg tre sidor till Mellanbygden: Det firar jag genom att bjuda er på några rutor.

God Jul och Gott Nytt år Serieforum och dess medlemmar

Bild
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av Wakuran »

Varför försaka
en enda liten stilla flört?
Stunden kommer kanske aldrig mer
tillbaka.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av RioGrande »

Jadu----
Wakuran----
kan bli farligt bland klingor och yxor...
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av larsa66 »

Wakuran skrev:Varför försaka
en enda liten stilla flört?
Stunden kommer kanske aldrig mer
tillbaka.


Fröding? Taube?

Var tvungen att googla, det visade sig vara en av Tutta Rolfs kända sånger.

Du upphör aldrig att förvåna, Wakuran.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av larsa66 »

Idag har Yxa & Klinga publicerats kontinuerligt i ett års tid i Västerbottens mellanbygd.

Kände att jag ville skriva om det i min blogg:

http://larsanders.bloggplatsen.se/2015/03/11/11041884-ett-ar-med-yxa-klinga/

Välkommen
Skriv svar