Veckans underbara godbitar tråd #2

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Göran Semb »

Helfer-Baker tyckte jag inte fungerade alls; för mycket clowneri och för lite respekt för figuren. Moores m fl revisionism fungerar så bra för att deras kärlek till figurerna de sliter isär och rekonstruerar lyser igenom och ger ett slags pietet för grundkonceptet; det saknades i mitt tycke i Helfers version.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Agentum »

Ok, jag har hört att de som äger rättigheterna om det kanske är familjen efter skaparen varit rätt griniga och tom tvingat nedläggning av serievarianter de inte gillat hur det förändrats.

Nån form av robot Shadow eller vad det var slog igen det hela med en smäll tex.

För att vara en så pass känd figur så tycker jag nog ändå rätt lite kommit, men det förklaras ju här.

Nåväl tack för svar vi går väl on topic igen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Grumme »

Jag var på traditionsenlig veteranbilsloppis idag, och köpte lite smått och gott.
I serieväg blev det detta. Några spekulationsobjekt (ska ut på Tradera sedan), men även nostalgiläsning. :-)

Bild
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
andersb80
Very Good
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 29 sep 2010, 14:04

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av andersb80 »

Härligt fina Lucky Luke album köpta av Ellingen


Bild
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av smorkin »

Göran Semb skrev:Helfer-Baker tyckte jag inte fungerade alls; för mycket clowneri och för lite respekt för figuren. Moores m fl revisionism fungerar så bra för att deras kärlek till figurerna de sliter isär och rekonstruerar lyser igenom och ger ett slags pietet för grundkonceptet; det saknades i mitt tycke i Helfers version.

Jag tyckte väldigt bra om Helfer & Bakers version; skulle nog säga att det är en av mina favoritserier alla kategorier. Seven Deadly Finns-historien är helt genial IMHO, bland det bästa som gjordes i serieväg på 80-talet (dvs även jämfört med t ex Miller & Moore när de var som bäst).

Men jag ska också erkänna att innan Helfer skrev serien (Sienkiewicz sex första nummer är också bra men Baker passar bättre till just den här serien) hade jag i princip inte läst någonting om The Shadow: Jag visste att karaktären fanns, att han skapades under pulp-eran, och att The Coasters gjort en bra låt om honom men det var egentligen allt. Så jag läste den aldrig som en revision av karaktären, bara som en för mig helt ny serie, och det kan såklart spela in i hur man uppfattar resultatet.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Agentum »

Grumme skrev:Jag var på traditionsenlig veteranbilsloppis idag, och köpte lite smått och gott.
I serieväg blev det detta. Några spekulationsobjekt (ska ut på Tradera sedan), men även nostalgiläsning. :-)

Bild

Ok du var där, jag åkte inte i år då jag var så pank att det kändes jobbigt, även om mna nu inte skulle hitta nåt så är det aldrig kul om man gör det men inte ens har en hundring.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Rufus »

Nyss hemkommen från Berlin, där det blev i alla fall några serieinköp. Groo vs Conan 1 och 2 blev det i en seriebutik som bara säljer serier på engelska, och sen i en annan seriebutik blev det en amatörserietidning från Berlin (tom TV-tornet med på omslaget), som heter Team Bob.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Grumme »

På kulturnatten besökte jag SerieZonen här i Uppsala, för att hämta Zorn & Dirna-boxen jag beställt.
Riktigt snygg om ni frågar mig. :-)

Bild

Bild

Bild

Bild


Passade även på att köpa del 4-6 av rysarserien 1000 ögon, då tecknarna var där och signerade.

Bild
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av MagnusR »

Fick en seriesamling baserad på indonesisk mytologi av min systerdotter som varit på kulturutbytesvecka.

Bild
Bild

/Magnus
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

MagnusR skrev:Fick en seriesamling baserad på indonesisk mytologi av min systerdotter som varit på kulturutbytesvecka.

Kul! Lite som Illustrerade klassiker. Har du intresse av andra kulturers mytologi generellt?
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av MagnusR »

K-E Lindkvist skrev:Kul! Lite som Illustrerade klassiker. Har du intresse av andra kulturers mytologi generellt?


Kan man nog säga. Inte mytologier i sig, men de är ju viktiga för kulturerna i sig, och att få inblickar i andra kulturer intresserar mig (och till min glädje verkar nästa generation dela intresset).

/Magnus
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av jens-olof »

Fick denna av Bud, han var snäll och plockade bort tio kilo på mig! [;)]

https://imagizer.imageshack.us/v2/247x3 ... 5UEd5D.jpg

Jens
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av MagnusR »

jens-olof skrev:Fick denna av Bud, han var snäll och plockade bort tio kilo på mig! [;)]

https://imagizer.imageshack.us/v2/247x3 ... 5UEd5D.jpg

Jens


Härlig bild! Kul att se.

/Magnus
Användarvisningsbild
Ala
Fine
Inlägg: 219
Blev medlem: tis 27 maj 2014, 09:30
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Ala »

Här är mina senaste second hand-inköp:
Magnum Special #5 1991 (Judge Dredd: Judge Child Del 1)
Magnum Special #6 1991 (Judge Dredd: Judge Child Del 2)
Magnum Special #7 1992 (Judge Dredd: Den Dömda Staden)

Bild





Fantomen #11 1978
Fantomen #14 1986
Fantomen #6 1988
Fantomen #19 1989
Fantomen #21 1989
Marvels Universum #10 1989
Hulk #1 1989
Spindelmannen #4 1989

Bild
Användarvisningsbild
Ala
Fine
Inlägg: 219
Blev medlem: tis 27 maj 2014, 09:30
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Ala »

Det blev ett par loppis-fynd idag med

Stålmannen #12/1986
Stålmannen #10/1989
James Bond #1/1993
Magnum #12/1989 (Cat Claw, Judge Dredd m.fl.)



Bild

En sak jag tänkt på, och som jag blir smärtsamt påmind om när jag bläddrar i second hand-butiker, är hur mycket serietidningar det gavs ut i Sverige förut. Vad finns det nu? Fantomen och Agent X9? Jag har inget om dessa tidningar, tvärt om, men om man kollar på hur det såg ut på 70-80-90-talet så är det fan i mig sorgligt...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Wakuran »

Ala skrev:En sak jag tänkt på, och som jag blir smärtsamt påmind om när jag bläddrar i second hand-butiker, är hur mycket serietidningar det gavs ut i Sverige förut. Vad finns det nu? Fantomen och Agent X9? Jag har inget om dessa tidningar, tvärt om, men om man kollar på hur det såg ut på 70-80-90-talet så är det fan i mig sorgligt...

Hagel kommer ju ut, i alla fall. Den kan ju vara värd att kolla in om man gillade Magnum. Men jag tror inte tidningsmarknaden är något att räkna med i framtiden. Dels är det för mycket konkurrens från övriga medier, dels kostar det alldeles för mycket för mindre förlag att ta sig in...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Cadial »

Wakuran skrev:
Ala skrev:En sak jag tänkt på, och som jag blir smärtsamt påmind om när jag bläddrar i second hand-butiker, är hur mycket serietidningar det gavs ut i Sverige förut. Vad finns det nu? Fantomen och Agent X9? Jag har inget om dessa tidningar, tvärt om, men om man kollar på hur det såg ut på 70-80-90-talet så är det fan i mig sorgligt...

Hagel kommer ju ut, i alla fall. Den kan ju vara värd att kolla in om man gillade Magnum. Men jag tror inte tidningsmarknaden är något att räkna med i framtiden. Dels är det för mycket konkurrens från övriga medier, dels kostar det alldeles för mycket för mindre förlag att ta sig in...


Det finns antagligen battre tradar for detta, men vad AR framtiden om vi talar papperspublikationer (for jag vill garna tro att papper har en framtid...)? Album? Tjockare samlingsvolymer?
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Sir-L »

Fredagens byte - på "serieforumsträffen" på Seriehörnan (som vi blev hela två pers på, men trevligt var det ändå)
Bild

Lördagens byte på bokmässan
Bild
Kändes helt rätt att det enda jag lyckades hitta till den första timmen var begagnade serietidningar #KännaSigSomHemma #Stofil
Speciellt "Svarta pilen" var intressant då det är en kombinerar text och serier. Ena sidan romanen och andra sidan serien.

Bild
Märks att (nästan) alla album är med hårda pärmar nuförtiden #MinRyggVärkerFortfarande
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Looding »

Vad är "Malle och Pelle" för någe?
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Wakuran »

Och vad är "The Din"?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar