Jaktfalkarna/Jetpiloterna/Luftens Ørne/Tanguy et L

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Jaktfalkarna/Jetpiloterna/Luftens Ørne/Tanguy et L

Inlägg av RioGrande »

Det har dom. [:)]
De flesta äventyren är ju tecknade av Jijé. De är INGA sömnpiller. Däremot slarvade Jijé periodvis, men det är ju bara charmigt!

http://seriewikin.serieframjandet.se/in ... #Utgivning
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Jaktfalkarna/Jetpiloterna/Luftens Ørne/Tanguy et L

Inlägg av Peral »

Jaktfalkarna var en av de franskbelgiska serierna jag först upptäckte. Det fanns knappast någon häftigare serie att läsa när man var ung!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Jaktfalkarna/Jetpiloterna/Luftens Ørne/Tanguy et L

Inlägg av Agentum »

Jag kände som sagt inte ens till den innan jag hörde om den här och köpte albumen senare.

Häftigaste som fanns? njä, du tänker på att det är jetplan och sånna saker?

Då var ju Pilot och de här brittiska krigserierna i sak bättre utom då kanske berättarmässiigt, annars var de klart mer av att visa upp vad som fanns på den aktuella tiden ofta väldigt rendert så man kände igen flygplanstyper mm.

Jag har även nu senare läst mer av Jakfalkarna i SM tror jag, det är väl inte skräp men jag mins att de första albumen i modern tid var rätt enerverande då det ständigt var att nån dratade på ändan och fick en tårta i ansiktet, som att man var tvungen att bryta va med sånt och hela tiden poängtera den ene piloten som klantig.

Jag ger mig sjutton på att jag sett det annorlunda om jag läst dessa när det begav sig i stället för typ några år sen. [:)]

De är väl barn av sin tid och man kan väl inte jämföra dem med sånt som görs idag eller så.
Eller det klart det kan jämföras men det blir orättvist när det handlar just om serier där teknik osv ska kännas hightech modern nr de gjordes och inte ska kännas säg historiskt eller framtid.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Jaktfalkarna/Jetpiloterna/Luftens Ørne/Tanguy et L

Inlägg av Rufus »

Agentum skrev:Jag har även nu senare läst mer av Jakfalkarna i SM tror jag, det är väl inte skräp men jag mins att de första albumen i modern tid var rätt enerverande då det ständigt var att nån dratade på ändan och fick en tårta i ansiktet, som att man var tvungen att bryta va med sånt och hela tiden poängtera den ene piloten som klantig.


Det låter som Charlier/Uderzos period av serien, vilken är den period som jag uppskattar. [:)] Utan det där blir serien ganska humorfri, och serier utan humor gillar jag inte, men det är naturligtvis en smaksak vad man gillar.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Jaktfalkarna/Jetpiloterna/Luftens Ørne/Tanguy et L

Inlägg av RioGrande »

Laverure är klantig både i äventyr tecknade av Jijé och av Uderzo. Han är antagligen en av seriehistoriens mest odrägliga och obehagliga figurer. En verklig höjdpunkt i serien är "Les vampires attaquent la nuit" tecknad av Jijé och skriven av Charlier (egentligen ena halvan i ett tvåalbumsäventyr) (antagligen hade Jijé en assistent inkopplad på flygplanen också) http://www.coinbd.com/series-bd/tanguy- ... t-la-nuit/
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Jaktfalkarna/Jetpiloterna/Luftens Ørne/Tanguy et L

Inlägg av Wakuran »

Det sista äventyret Jijé arbetade på är t.o.m. ett trippelalbumäventyr; La mystérieuse escadre Delta - Opération Tonnerre - Plan de vol pour l'enfer, fast Jijé dog under arbetet med det mellersta albumet och fick ersättas av den Frank Robbins-inspirerade tecknaren Patrice Serres.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Jaktfalkarna/Jetpiloterna/Luftens Ørne/Tanguy et L

Inlägg av Wakuran »

Rykte från SeF:s forum. Är även en svensk utgivning på gång?

GoogaMooga skrev:dargaud smider de første bind på gaden den 28. november, og cobolt er med på den! vi får endelig den komplette tanguy et laverdure (da. luftens ørne) af mestrene uderzo og jijé på dansk! et stort ønske bliver opfyldt!


Det skulle ju vara kul, då de tre första albumen aldrig verkar ha getts ut på svenska.

Jaktfalkarna
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Jaktfalkarna/Jetpiloterna/Luftens Ørne/Tanguy et L

Inlägg av K-E Lindkvist »

För att inte upprepa mig så hänvisar jag till detta inlägg på SeF:s forum. Det jag säger där gäller fortfarande, framförallt vad gäller figuren Laverdure och hans klantighet.

Wakuran skrev:Det skulle ju vara kul, då de tre första albumen aldrig verkar ha getts ut på svenska.

Visserligen är det att svära i kyrkan, men en presentabel utgåva i hårda pärmar skulle jag mycket hellre lägga mina surt förvärvade slantar på än Thorgal eller Linda & Valentin. [8D]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Jaktfalkarna/Jetpiloterna/Luftens Ørne/Tanguy et L

Inlägg av RioGrande »

K-E... Det ena behöver inte utesluta det andra!
Tror att Cobolt skulle ta sig vatten över huvudet om de försökte ge ut album med Jaktfalkarna på svenska. Den stora skillnaden är ju att både Thorgal och L&V är älskade serier i Sverige. Jaktfalkarna/Jetpiloterna lades ju ner efter fem album...
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Jaktfalkarna/Jetpiloterna/Luftens Ørne/Tanguy et L

Inlägg av K-E Lindkvist »

RioGrande skrev:Den stora skillnaden är ju att både Thorgal och L&V är älskade serier i Sverige. Jaktfalkarna/Jetpiloterna lades ju ner efter fem album...

Men jag har inga problem med att läsa danska. [:o)] Det är franskan jag inte begriper. Så en proper dansk utgåva räcker bra för mig. Jag har redan ett gammalt danskt album av Charlier/Uderzo som ej är utgivet i Sverige.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Jaktfalkarna/Jetpiloterna/Luftens Ørne/Tanguy et L

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Tror att Cobolt skulle ta sig vatten över huvudet om de försökte ge ut album med Jaktfalkarna på svenska. Den stora skillnaden är ju att både Thorgal och L&V är älskade serier i Sverige. Jaktfalkarna/Jetpiloterna lades ju ner efter fem album...

Går den att sälja genom anknytningsmetoden?

Blueberrys manusförfattare och Asterix tecknare i fransk serieklassiker från Pilote, tidningen där alla serierna debuterade!
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Jaktfalkarna/Jetpiloterna/Luftens Ørne/Tanguy et L

Inlägg av RioGrande »

Nej. Och jag tror inte ens att Blueberry kommer att gå att sälja.
///
K-E... jag har en hel packe relativt icke-propra danska "Luftens Örne"... Jag skulle också vara fullt nöjd med en dansk utgåva.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Jaktfalkarna/Jetpiloterna/Luftens Ørne/Tanguy et L

Inlägg av Agentum »

På engelska kanske, de börjar ju i UK ge ut allt möjligt franskspråkigt igen märker jag och i rätt storlek med efter många försök i fel format.

Kanske gillar de detta och ger ut det med, men jag känner att nånting håller fast serien i sin tid och att den därför inte är historisk intressant eller käns tidslös som ju mycket av det som givits ut där ju är.

Jag tror inte detta är matewrial för att ge ut i bokform i Sverige iaf och till skillnad mot många här är jag inget för danska även om det är begripligt att läsa så stör det mig mest, så jag väljer engelska långt hellre och det ger en mycket större läskrets.

Blueberry gavs ut helt på engelska, synd nog så insåg de den seriens kvalitet för länge sen så de går inte att få tag på, de finns digitalt och så de svenska man ju snubblar över ibland, men det är nåt helt annat än denna serie imo.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Jaktfalkarna/Jetpiloterna/Luftens Ørne/Tanguy et L

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Blueberry gavs ut helt på engelska, synd nog så insåg de den seriens kvalitet för länge sen så de går inte att få tag på, de finns digitalt och så de svenska man ju snubblar över ibland, men det är nåt helt annat än denna serie imo.

Fast det var väl bara som scanlation? Allt fanns väl inte i albumform?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Jaktfalkarna/Jetpiloterna/Luftens Ørne/Tanguy et L

Inlägg av Agentum »

Du har kanske rätt, jag har rubbet digitalt på engelska, men du kan ha rätt att vissa saker inte gavs ut i fysisk form.

Men hel del gav de ut har jag sett iaf.

Jag mins när jag hittade Young Blueberry, då tänkte man ju på nu är det nåt trams likt unge Spirou, men fan det är lika bra som det vanliga.

Jag önskar mig dem i tryckt form iaf.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Jaktfalkarna/Jetpiloterna/Luftens Ørne/Tanguy et L

Inlägg av Wakuran »

Wakuran skrev:Rykte från SeF:s forum. Är även en svensk utgivning på gång?

GoogaMooga skrev:dargaud smider de første bind på gaden den 28. november, og cobolt er med på den! vi får endelig den komplette tanguy et laverdure (da. luftens ørne) af mestrene uderzo og jijé på dansk! et stort ønske bliver opfyldt!


Det skulle ju vara kul, då de tre första albumen aldrig verkar ha getts ut på svenska.

Jaktfalkarna


Enligt ComicWiki.dk är den franska samlingsutgivningen baserad på albumen, och inte komplett. (Det finns t.ex. ett intressant experiment i "Piège pour un pilote" där Jijé försökt måla en kort serie i laverad realism.) Den tyska samlingsutgivningen tror jag är komplett för Charliers hela tid på serien.

http://comicwiki.dk/wiki/Luftens_%C3%98rne
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Jerry Tumbler
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: sön 21 jun 2015, 19:16
Ort: Holland - EU
Kontakt:

Re: Jaktfalkarna/Jetpiloterna/Luftens Ørne/Tanguy et L

Inlägg av Jerry Tumbler »

Spin-off "Tanguy & Laverdure <Classic>" (2016): http://matthieu-durand.blogspot.nl/
Glöm BUCK DANNY, vi har henne nu: ANGEL WINGS. [8D]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Jaktfalkarna/Jetpiloterna/Luftens Ørne/Tanguy et L

Inlägg av Wakuran »

Jerry Tumbler skrev:Spin-off "Tanguy & Laverdure <Classic>" (2016): http://matthieu-durand.blogspot.nl/

Looks pretty good... At least no worse than the regular revamp of the series... [B)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Jerry Tumbler
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: sön 21 jun 2015, 19:16
Ort: Holland - EU
Kontakt:

Re: Jaktfalkarna/Jetpiloterna/Luftens Ørne/Tanguy et L

Inlägg av Jerry Tumbler »

Wakuran skrev:
Jerry Tumbler skrev:Spin-off "Tanguy & Laverdure <Classic>" (2016): http://matthieu-durand.blogspot.nl/

Looks pretty good... At least no worse than the regular revamp of the series... [B)]
Håller. And with great colours too. Like "Buck Danny Classic" del 1 och 2 och "Buck Danny" del 53 colours by the talented Italian Ketty Formaggio: http://kettyformaggio.blogspot.it/search/label/colors
Glöm BUCK DANNY, vi har henne nu: ANGEL WINGS. [8D]
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Jaktfalkarna/Jetpiloterna/Luftens Ørne/Tanguy et L

Inlägg av RioGrande »

Ser kul och lovande ut. Även de andra serierna som denne Durand jobbar med...
Skriv svar