Kalle Ankas guldböcker

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
raabensfahl
Fair
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 13 okt 2006, 11:43

Carl Barks guldböcker - Omfång?

Inlägg av raabensfahl »

Hej!
Två frågor som ni experter kanske vet svaret på:

1. Jag undrar om Carl Barks guldböcker är ett komplett verk av alla hans serier?
2. Och om "Carl Barks Bästa" och "Carl Barks Julbok" innehåller serier som redan finns med i de 17 guldböckerna.

Tacksam för information.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

1. Guldböckerna innehåller mycket men är inte helt kompletta. Utgivning av ett praktverk som heter Carl Barks samlade verk håller på nu. Det kommer att bli 30 böcker, som kommer i boxar om tre varje kvartal. Det är inget billigt verk, ca 16000.- totalt. Men det kommer att bli komplett och är mycket snyggt gjort.

2. Om jag inte minns fel innehåller Carl Barks Bästa någon episod som inte finns med i guldböckerna. Carl Barks Julbok vet jag inte.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Inlägg av zlv »

Den 17 guldböckerna innehåller 2744 3/8 sidor (2744.375).
Hela CBs produktion ligger på drygt 6400 sidor.

"Carl Barks Julbok", vad jag kan se så är inget med i guldböckerna
"Carl Barks Bästa", 4 av historierna är med i guldböckerna (Drömmen om det gamla Kalifornien, Den Gyllene hjälmen, FJ möter Guld-Ivar Flinthjärta, På jakt efter en ö i rymdhavet)

(OBS, har endast snabbt tittat)
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
Pierre
Very Good
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 02 jun 2005, 12:20

Inlägg av Pierre »

Julboken är i allt väsentligt en 18:e guldbok - samma format, samma layout, samma typ av förord och inga serier som tidigare hade gått i någon Guldbok.
CB:s Bästa är tjockare, något större format, mer påkostad, och innehåller som sagt en handfull serier som tidigare tryckts Guldböckerna. Å andra sidan gör CB:s Bästa IMO verkligen skäl för sitt namn :)
Användarvisningsbild
manter
Very Good
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 24 mar 2008, 21:26
Ort: Sverige

Om Guldbok 18 trycktes

Inlägg av manter »

Jag kom att tänka på alla fina gamla serier som inte fick plats i Guldböckerna eller Bästisarna.Om det skulle ges ut en Guldbok till(nr.18)är mitt förslag till serier denna:Den börjar med ett säkert kort:Den finurlige Farbror Joakim.Sen en annan klassiker från nr.6/1952:Kalle och Joakim skjuter kanon mot Björnligan.Sen 12/52:Kalle och Alexander tävlar i lottdragning.Sen 10/51:Knattarna försöker lura Kalle 1:a april.Sen skulle jag ta 10/54:ÖDHUMLA.Och sen skulle jag ta 3/55:Kalle som mjölförsäljare åt Joakim.Efter den skulle jag växla om lite med OppfinnarJocke 22/58:Han uppfinner en massa som blir superstarkt när det stelnar.Efter den Jul på Björnberget.Sen 4/55:Kalle som midgetförare(racerbilar) och3/57:Kalle och knattarna kör borgmästaren över isen.Efter den 6/54:Kalle och knattarna och en massa bin.Näst sist blir det 4/56:Alexander och Kalle tävlar om barnröster för pris i en Karneval och till sist Vilse i Anderna.Det här skulle väl bli en väldigt bra bok eller är det nån annan som har andra,kanske bättre ideer.Man kanske skulle lägga in några sidor gamla dagstrippar mellan serierna för att få lite omväxling.Nånting från gamla Julböcker kanske?Eller nån biografi över figurer som försvunnit typ Klara-Bella och hennes kavaljer Klasse tror jag han heter.Eller Kalles hund Bolivar kanske.I början kunde man ha en biografi om Barks själv från vaggan till graven.Om det ännu finns några Barks-ej tidigare publicerad i Sverige- som i dom första Guldböckerna ska dom förstås vara med.Annars måste det ju finnas något i KA&CO från 70 och framåt(för mig ganska okända saker) som är läsvärt?[?]

Jag ändrade trådens titel, eftersom den utvecklades till en mer allmänt inriktad tråd om Guldböckerna.

Anders1
moderator
manter
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Alltså gjorde du inte en sån här tråd förr?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Just Klasse och Klarabella känns kanske inte som ett så bra exempel, då de inte är Barks-figurer. Har för mig att iaf Klasse hade en liten revival på 90-talet och var med i en hel del spanska serier och liknande, f.ö.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Nä där är väl klart Gottfredson bakom deras framväxt om de så fanns tidigare.

Skitliv som inte kan erkänna den människan.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:
Alltså gjorde du inte en sån här tråd förr?

Han ändrade litet på texten, så den kom upp bland nya inlägg, igen...

Jag skulle f.ö. vilja se litet mer mellanslag och radbyten. Jobbigt att läsa långa stycken av ren löptext, om någon orkar skulle det vara bra med Inducks-länkar till serierna Manter pratar om, också...

Agentum skrev:
Nä där är väl klart Gottfredson bakom deras framväxt om de så fanns tidigare.

Skitliv som inte kan erkänna den människan.

Just Klarabella och Klasse verkar vara skapade av Walt Disney och Ub Iwerks, Ub Iwerks är ganska okänd utanför Disney- och animationskretsar, men han var tidig huvudanimatör hos Disney och lade grunden till den slängiga, surrealistiska stilen i tidiga Disneyfilmer.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jo men Gottfredson gav dem liv på nåt sätt, jag lovar.

Jag har läst hur de var före hnom i striparna och efter, det hände mycket om man säger så.

Jag struntar i han som inte ville göra serien i det här fallet faktiskt och Gottfredson få mina poäng för vad han gjorde med dem.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Jaha, du menar så. Jo, det stämmer nog.

Du menar att han utvecklade karaktärerna ungefär som Barks utvecklade Kalle Anka? Det låter vettigt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
manter
Very Good
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 24 mar 2008, 21:26
Ort: Sverige

Inlägg av manter »

Det här är första gången jag skapar ett nytt ämne.Det hände i fredags.När ingen kommenterade mitt alster la jag till lite för att kanske få upp lite intresse(börjar med:Man kanske skulle lägga in några sidor gamla dagstrippar-till slutet.Jag råkade missa det där att Klasse och Klarabella inte är Barks.Men meningen med det hela är att det skulle vara intressant att få veta vad andra skulle vilja
ha för innehåll i denna icke existerande Guldbok eller det hela kanske bara är en j-a dålig ide?
manter
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Det är väl ingen sämre idé än något annat, men ibland nappar inte folk på en diskussion.

Dagsstripparna är f.ö. inte heller från Barks, vad jag vet, utan de bästa är av Al Taliaferro och Bob Karp m.fl.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
manter
Very Good
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 24 mar 2008, 21:26
Ort: Sverige

Inlägg av manter »

Okej,som du märker är jag knappast expert på omrädet.Så för att göra det enkelt för mig ändrar jag det hela lite.Vilka serier av alla som finns i Walt Disneys produktion skulle du vilja ha med i en bok.
Senast redigerad av 1 manter, redigerad totalt 0 gånger.
manter
Användarvisningsbild
manter
Very Good
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 24 mar 2008, 21:26
Ort: Sverige

Re: Om Guldbok 18 trycktes

Inlägg av manter »

Har hört rykten om att flera Guldböcker är på gång!Nån som kan verifiera detta?
manter
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Om Guldbok 18 trycktes

Inlägg av K-E Lindkvist »

manter skrev:Har hört rykten om att flera Guldböcker är på gång!Nån som kan verifiera detta?

Med tanke på att Egmont nu satsar på "Carl Barks Ankeborg" förefaller det väldigt långsökt med nya guldböcker. Germund?
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Om Guldbok 18 trycktes

Inlägg av Rufus »

manter skrev:Har hört rykten om att flera Guldböcker är på gång!Nån som kan verifiera detta?


Jag förmodar att han som sa det menade Carl Barks Ankeborg-böckerna.
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Re: Om Guldbok 18 trycktes

Inlägg av zlv »

Tror du hört fel, antagligen är det "Carl Barks Ankeborg" du tänker på.

edit: långsam värre att skriva svar märker jag, 3:a på pucken [:p]
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
manter
Very Good
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 24 mar 2008, 21:26
Ort: Sverige

Re: Om Guldbok 18 trycktes

Inlägg av manter »

Så det hela verkar vara rätt osannolikt med andra ord-det borde man ju ha hajat direkt förstås-dei var ju ett tag sen den sista kom!Vilket år var det förresten?
manter
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Om Guldbok 18 trycktes

Inlägg av Wakuran »

manter skrev:Så det hela verkar vara rätt osannolikt med andra ord-det borde man ju ha hajat direkt förstås-dei var ju ett tag sen den sista kom!Vilket år var det förresten?

2000.

Men det är ju ingen brist på Carl Barks-utgivning annars...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar