Johnny Hazard

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Johnny Hazard

Inlägg av Allan Kämpe »

Sedan ville jag också beställa första söndagsvolymen med Johnny Hazard från Hermes Press som skulle finnas tillgänglig från december 2013. Men på adlibris är den tillfälligt slut och på Bokus.com går den ej att finna.
Någon som fått tag i denna?

https://www.adlibris.com/se/bok/johnny-hazard-the-newspaper-sundays-9781613450512
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Johnny Hazard

Inlägg av Labrador Road 26 »

Allan Kämpe skrev:Mycket trevlig läsning som börjar med att Hazard rymmer från ett nazistiskt fångläger tillsammans med två kumpaner.

Enligt beskrivningen på hemsidan är det ett tyskt krigsfångeläger.

"...the feature finds Johnny escaping from a German prisoner of war camp..."

Är det verkligen så svårt att skilja på tysk och nazistisk?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Johnny Hazard

Inlägg av germund »

Allan Kämpe skrev:Bra manus/berättande också med lite romantisk knorr när Hazard strax efter hemkomsten kommer i kontakt med fotografen/reportern Brandy som är en blont bombnedslag! hon hänger med på hans nästa uppdrag för att fotografera bakom fiendelinjerna och ställer till det rejält!
Jag har nog skrivit det förut, men de provstrippar från 1943/44 jag sett för serien, tyder på att mötet med Brandy vara den första sekvens Robbins skrev och tecknade. Hela flygsekvensen före den, dvs juni 1944, lades sedan till för att introducera Hazard för läsarna.

Hazardböckerna med strippar har strålande reproduktion, åtminstone i del 1, men dels har man använt versionen med nederkanten bortklippt (det kan jag leva med) och dels struntar de nästan helt i att inkludera bakgrundsmaterial (vilket jag tycker är förbaskat slarvigt i en utgåva som blir den "definitiva" utgåvan av serien).
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Johnny Hazard

Inlägg av smorkin »

Allan Kämpe skrev:Sedan ville jag också beställa första söndagsvolymen med Johnny Hazard från Hermes Press som skulle finnas tillgänglig från december 2013. Men på adlibris är den tillfälligt slut och på Bokus.com går den ej att finna.
Någon som fått tag i denna?

https://www.adlibris.com/se/bok/johnny-hazard-the-newspaper-sundays-9781613450512

Jag skulle misstänka att den inte kommit ut ännu. Den finns inte på Amazon heller (temporärt står det, men min erfarenhet är att om en bok missar skeppningsdatum så leder det till att den listas som temporär slut), och jag kan inte hitta minsta spår på nätet av någon som haft den i sin hand. Plus att förlaget Hermes ofta blir väldigt försenade med sina böcker, och att just den här redan officiellt försenats minst en gång. Så det är bara att vänta skulle jag tro [B)]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Johnny Hazard

Inlägg av Allan Kämpe »

germund - intressant med infon om att flyktepisoden tecknades till efteråt!

Jag tycker också det är beklagligt att inte förlaget Hermes Press vinnlagt sig om att infoga rikligt med bakgrundsmaterial i dessa dagstrippsvolymer.

smorkin - Tyvärr är det nog som du säger att söndagsversionen av Hazard är försenad från förlaget.
På Cdons websida står det att juni är releasemånad:
http://cdon.se/b%C3%B6cker/johnny_hazard_the_newspaper_sundays_volume_1_%281944-1946%29-22299090
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Johnny Hazard

Inlägg av K-E Lindkvist »

Det mesta som är känt om Frank Robbins och hans leverne kommer från en intervju i CARTOONIST PROfiles #8, daterad November 1970:

Bild

Då denna intervju funnits tillgänglig på webben en längre tid utan kända protester tror jag inte någon misstycker om jag gör den tillgänglig för forumets läsare. Den är på totalt 9 faktaspäckade sidor:
Sida 1
Sida 2
Sida 3
Sida 4
Sida 5
Sida 6
Sida 7
Sida 8
Sida 9

Jag kan förstå att serietecknare i alla tider avundats Robbins hans effektivitet och arbetsdisciplin. Tänka sig att han började jobba åt DC och Marvel "för att han hade tid över" efter att ha producerat 6 strippar och en söndagssida samt skrivit manus och oljemålat lite samt uppfunnit någon hi-fi pryl... [:o)] Frågan är vad karl'n sysslat med om han levat idag? Min gissning är någon form av film eller TV, han hade talang för bildberättande och det är tillämpbart i många skilda sammanhang.

Angående publikationen CARTOONIST PROfiles har R.C. Harvey skrivit en betraktelse över dess upphovsman, Jud Hurd, i The Comics Journal.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Johnny Hazard

Inlägg av Allan Kämpe »

Del 3 av dagstrippsböckerna finns nu att köpa på t.ex. bokus och adlibris:

http://www.bokus.com/bok/9781613450642/johnny-hazard-the-complete-newspaper-dailies-v-3-1947-1949/
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Johnny Hazard

Inlägg av Cadial »

Allan Kämpe skrev:Del 3 av dagstrippsböckerna finns nu att köpa på t.ex. bokus och adlibris:

http://www.bokus.com/bok/9781613450642/johnny-hazard-the-complete-newspaper-dailies-v-3-1947-1949/

Kul att nagon koper Johnny Hazard. Ofta ses han val som en trogen biserie. Jag gillar alla hans onda kvinnor!
Användarvisningsbild
SainT
Good
Inlägg: 32
Blev medlem: tor 18 jun 2009, 16:57
Ort: Macedonia

Re: Johnny Hazard

Inlägg av SainT »

If these Sunday stories from 1964 were published in Swedish publications, can you give me original newspaper dates? I think that here two stories were edited together.

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Johnny Hazard

Inlägg av Wakuran »

I can spot the numbers 682, 710 and 711 - which I assume are the numbers used internally to number the sundays - as well as a "Copyright King Features Syndicate 1964", that should make it easier to find the stories.

Edit. There's an index here listing original publication dates and basic storyline:
http://www.ipcomics.org/#!untitled/cmj0
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
SainT
Good
Inlägg: 32
Blev medlem: tor 18 jun 2009, 16:57
Ort: Macedonia

Re: Johnny Hazard

Inlägg av SainT »

Wakuran skrev:I can spot the numbers 682, 710 and 711 - which I assume are the numbers used internally to number the sundays - as well as a "Copyright King Features Syndicate 1964", that should make it easier to find the stories.

Edit. There's an index here listing original publication dates and basic storyline:
http://www.ipcomics.org/#!untitled/cmj0


No, 682, 710, and 711 are numbers of issues of old Yugoslavian magazine "Politikin Zabavnik". These stories are:

S 057 Sentimental Journey 5-4-64 to 19-7-64 - Politikin Zabavnik 682-710
S 058 Fatal Lure 26-7-64 to 8-11-64 - Politikin Zabavnik 711-741

But I would like if you can compare them with Swedish publications, does it in 711 really started S 058? It seems that two stories were edited together.
Sampsa K
Very Good
Inlägg: 151
Blev medlem: lör 27 nov 2010, 12:27
Ort: Finland

Re: Johnny Hazard

Inlägg av Sampsa K »

It is difficult to find original (unedited) Sunday pages from newspapers and magazines.

If this list is correct, "Fatal Lure" was published in Fantomen 20/1966. So that issue should have the start of the story S058. Can somebody check it? Unfortunately, according to the link, "Sentimental Journey" was not published in Fantomen.
Sampsa K
Very Good
Inlägg: 151
Blev medlem: lör 27 nov 2010, 12:27
Ort: Finland

Re: Johnny Hazard

Inlägg av Sampsa K »

On the internet there are at least two sites where one can read old American newspapers. If somebody can name an American paper which published Johnny Hazard in 1964, I can try to check these Sunday pages.

An other alternative: do these guys know about Hazard's Sunday pages? Is it possible to read strips there? http://comicskingdom.com/johnny-hazard-sundays
Sampsa K
Very Good
Inlägg: 151
Blev medlem: lör 27 nov 2010, 12:27
Ort: Finland

Re: Johnny Hazard

Inlägg av Sampsa K »

After a small search I found one American newspaper, which published Johnny Hazard Sundays in the 1960’s: Lowell Sun in Massachusetts (btw, Hazard dailies were much more common in newspapers).

Politikin Zabavnik published a half version of the Sunday strip. Its strips 710 and 711 have been taken from the original strip 1964-07-26, which can be read in Lowell Sun here.

So the answer is: the story S 058 starts in the Jugoslavian strip 710, not in 711.

And here is the last strip of the previous story ”Sentimental Journey”. It reads in the end: ”Next week: Fatal Lure!”.
Användarvisningsbild
SainT
Good
Inlägg: 32
Blev medlem: tor 18 jun 2009, 16:57
Ort: Macedonia

Re: Johnny Hazard

Inlägg av SainT »

Many thanks! [:)]
I've checked in that archive also the end of that story and it is completed in Politikin Zabavnik 741.
It's good what is that checked and corrected now.
Sampsa K
Very Good
Inlägg: 151
Blev medlem: lör 27 nov 2010, 12:27
Ort: Finland

Re: Johnny Hazard

Inlägg av Sampsa K »

Great that you could check the end of the story (1964-11-08).

It was indeed a little bit confusing that the new story started in 1964-07-26 so that in the beginning there was a reference to the previous story. That is pretty common, though.

If you guys can’t read papers in that archives site but don’t want to register there, you can go to its papers one by one through googling the site name and those newspaper titles and dates which you wish.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Johnny Hazard

Inlägg av Allan Kämpe »

En inscannad sida med Johnny Hazard från en gammal Allers-tidning...

Bild
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Johnny Hazard

Inlägg av rkaj »

Verkar vara ur Jakten på metallen lättare än luft, som även publicerats i Fantomen 6 2006 om du vill läsa hela äventyret.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Johnny Hazard

Inlägg av Allan Kämpe »

OK, tack för tipset rkaj! [:)]
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Johnny Hazard

Inlägg av K-E Lindkvist »

Två realitivt sena strippar från äventyret "I Lived too Many Lives" (som faktiskt avslutades på dagen 50 år sen som igår) och som jag inte kan sluta titta på och fascineras av:

Bild

Även om Robbins här har ordnat till ett mycket osannolikt sammanträffande i samband med att Johnny och Trimby flyr från yrkesmördaren de haft i hasorna (denne blir fast i berg-och-dalbanan) så blir konsekvensen en mästerlig skildring av samtalet i Brandys öppna bil. Först är Brandy och Johnny glatt överraskade av att träffas under dessa omständigheter, men det är avklarat i en ruta och Robbins för snabbt handlingen vidare. För att undvika en tröttsam resumé klipper han över till mördarens något prekära situation medan Johhny får Brandy up to date. Se sen hur Trimby intresserat lutar sig framåt, hur Brandy självsäkert berättar att hon minsann kan ordna till det önskade mötet och hur förvånat klentrogen Johnny blir.
Scenen avslutas med ett flygplan i vidvinkelperspektiv och bilen som en flugprick i bakgrunden och detta bildar en naturlig inledning till den spännande fortsättningen.

Dessutom Robbins inspirerade tuschning som grädde på moset!
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Skriv svar