Serier till serieforumets Seriemagazin 2016

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Serier till serieforumets Seriemagazin 2016

Inlägg av Allan Kämpe »

Okej, här kan alla lägga upp befintligt seriematerial som man skulle vilja se i ett gemensamt Seriemagasin till SIS 2016.
Du kan lägga upp skisser, färdiga sidor, manusutkast m.m.
Allt för att vi tillsammans ska få oss en uppfattning om vad det kan bli för magasin.
Så gräv nu riktigt djupt i byrålådorna eller sätt igång att teckna så det ryker!
Tillsammans skapar vi det ultimata seriemagasinet.
Alla genrer intressanta på det här stadiet (mer preciserad inriktning bestäms när vi ser vilket material som finns tillgängligt.
Deadline är föreslagen till 1 december 2015 och vi siktar väl på minst 100 sidor med minst 10 serieskapare (manusförfattare/tecknare m.m.) som delar på finansieringen. Men låt inte det där med det ekonomiska stoppa dig från att lägga upp seriemanus, skisser o h färdiga sidor. Det här är ju än så länge bara ett utvärderande stadium i den kreativa processen.
Seriegenre, färg, svart.vitt, antal sidor är eget val (men sikta på max 10 sidor) - sätt igång och posta i den här tråden så vi kan starta resan mot Sveriges bästa Seriemagazin! [:)]
Senast redigerad av 1 Allan Kämpe, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serier till serieforumets Seriemagazin 2016

Inlägg av Wakuran »

Man kanske borde ha någon maxlängd på inskickat material, förresten? Kanske inte är så stor risk, iofs, men i så fall kanske 5-10 sidor.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serier till serieforumets Seriemagazin 2016

Inlägg av Allan Kämpe »

Jag föreslår en serie med Wilhem Bergh & kapten Conrad - jag siktar på att göra en serie i färg på 10 sidor.
Se tidigare tråd (sidan 2 ) där jag lagt ut lite skisser - men den historia jag nu ska göra blir mer anpassad för det kortare sidantalet.
http://serieforum.se/phpbb3/viewtopic.php?f=61&t=6021
Senast redigerad av 2 Allan Kämpe, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serier till serieforumets Seriemagazin 2016

Inlägg av AndreasEriksson »

Ett varierat seriemagasin kan ju även innehålla redaktionellt material. Jag tänker t.ex. på att vissa artiklar från Serienytt som skulle kunna passa att föreviga på papper. Kanske även några informativa inlägg från forumet kan bearbetas om till artiklar, och kanske även lite grundläggande info från Nearmint.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Serier till serieforumets Seriemagazin 2016

Inlägg av larsa66 »

AndreasEriksson skrev:Ett varierat seriemagasin kan ju även innehålla redaktionellt material. Jag tänker t.ex. på att vissa artiklar från Serienytt som skulle kunna passa att föreviga på papper. Kanske även några informativa inlägg från forumet kan bearbetas om till artiklar, och kanske även lite grundläggande info från Nearmint.


Instämmer till fullo...gärna flera sidor (10 av 100). Recensioner av årets seriealbum. Intervjuer med serieskapare från både när och fjärran. Vad säger cheferna på detta forum?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serier till serieforumets Seriemagazin 2016

Inlägg av Wakuran »

Litet skeptisk till just recensioner i tryckt form. Blir lätt lösryckt med bara 4-5 stk recensioner kanske en gång om året. Bild & Bubbla verkar ju mer och mer ha beslutat sig för att gå över till webben med recensioner.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serier till serieforumets Seriemagazin 2016

Inlägg av AndreasEriksson »

Det är lönlöst att försöka hålla recensioner aktuella, då är det bättre att ta riktigt gamla serier (10 år minst) och analysera dessa som klassiker.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serier till serieforumets Seriemagazin 2016

Inlägg av Allan Kämpe »

AndreasEriksson skrev:Ett varierat seriemagasin kan ju även innehålla redaktionellt material. Jag tänker t.ex. på att vissasartiklar från Serienytt som skulle kunna passa att föreviga på papper. Kanske även några informativa inlägg från forumet kan bearbetas om till artiklar, och kanske även lite grundläggande info från Nearmint.


Det låter som en mycket bra ide med ett antal intressanta artiklar. Det är ju ibland skönt att bryta av med lite fakta mellan serierna.

Vad sägs om lite fakta/upplysningar om de deltagande serieskaparna. Tidigare serieproduktion, eventuella förebilder osv.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serier till serieforumets Seriemagazin 2016

Inlägg av Allan Kämpe »

Information om alla personer som varit med om att skapa Seriemagasinet bör förstås finnas - redaktion, artikelförfattare, manus, tecknare, omslagsartist osv.
Och en webbadress till den här tråden där serierna växte fram... [:)]
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serier till serieforumets Seriemagazin 2016

Inlägg av AndreasEriksson »

larsa66 skrev:Vad säger cheferna på detta forum?

Ja, det här tål att tänkas på. Vill Serieforum stå som utgivare av serier?
Jag tror jag har nämnt tidigare att jag tycker att Serieforum är ett alldeles utmärkt förlagsnamn så min åsikt är klar i den frågan [:)]
Oavsett om man ger ut något som fanzine eller "riktig" utgivning så måste ju någon stå som utgivare. Det behöver inte innebära att Serieforums chefer måste ta något större ekonomiskt ansvar än någon annan, jag tycker att gruppfinansieringsmodellen som vi diskuterat tidigare är att rekommendera.

Och om Serieforums chefer inte vill se Serieforums namn på någon seriepublikation, så är ju frågan om vi ändå kan få använda material (artiklar) med deras och skribenternas tillstånd?

Det är väl Ellingen och UlfK som är Serieforums ägare? Om ni ser detta och skulle vilja ha mer info om vad det innebär rent praktiskt att stå som utgivare av serier så kan ni ställa frågor till mig (och forumets övriga serieutgivare) här eller i en ny tråd, eller maila mig på info(a)adesmedia.se
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serier till serieforumets Seriemagazin 2016

Inlägg av Allan Kämpe »

AndreasEriksson skrev:
larsa66 skrev:Vad säger cheferna på detta forum?

Ja, det här tål att tänkas på. Vill Serieforum stå som utgivare av serier?
Jag tror jag har nämnt tidigare att jag tycker att Serieforum är ett alldeles utmärkt förlagsnamn så min åsikt är klar i den frågan [:)]
Oavsett om man ger ut något som fanzine eller "riktig" utgivning så måste ju någon stå som utgivare. Det behöver inte innebära att Serieforums chefer måste ta något större ekonomiskt ansvar än någon annan, jag tycker att gruppfinansieringsmodellen som vi diskuterat tidigare är att rekommendera.

Och om Serieforums chefer inte vill se Serieforums namn på någon seriepublikation, så är ju frågan om vi ändå kan få använda material (artiklar) med deras och skribenternas tillstånd?

Det är väl Ellingen och UlfK som är Serieforums ägare? Om ni ser detta och skulle vilja ha mer info om vad det innebär rent praktiskt att stå som utgivare av serier så kan ni ställa frågor till mig (och forumets övriga serieutgivare) här eller i en ny tråd, eller maila mig på info(a)adesmedia.se


Om Serieforoms ägare ej är intresserade av att stå som utgivare så kanske du Andreas som har erfarenheter på området kan tänka dig att bli utgivare. Vi kanske kan få nådig tillåtelse att använda "serieforum.se" i titeln på vårt seriemagasin.
I värsta fall kan vi ju genomföra hela projektet ändå utan att nämna serieforum.se men det vore ju synd eftersom det här är ett så trevligt och fantastiskt bra forum för oss serieälskare - och den reklam som ett snyggt seriemagasin skulle ge forumet borde väl bara vara av godo.

En annan grej är att ett sådant här seriemagasin kan fungera lite som plantskola för att vaska fram nya begåvningar och serier för mer kommersiell publicering. Lite som den funktion den gamla hederliga tidningen "Svenska Serier" hade åren 1979-81. Något som kan bli intresse för olika småförlag av serier eller hur Andreas! [;)]

Fast det här projektet har egentligen mycket bättre förutsättningar än "Svenska Serier" eftersom här kan man se den kreativa processen mer direkt via serieforumets trådar och ge direkt feedback råd och stöd till serieskaparna!
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Serier till serieforumets Seriemagazin 2016

Inlägg av RioGrande »

AndreasEriksson skrev:
larsa66 skrev:
Det är väl Ellingen och UlfK som är Serieforums ägare? Om ni ser detta och skulle vilja ha mer info om vad det innebär rent praktiskt att stå som utgivare av serier så kan ni ställa frågor till mig (och forumets övriga serieutgivare) här eller i en ny tråd, eller maila mig på info(a)adesmedia.se

"Ansvariga för Serieforum.se är:
Nima Motallebzadeh (Nima) – Admin
Christian Rasmussen (Ellingen) – Moderator
Ulf Käck (UlfK) – Tekniskt ansvarig"
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Serier till serieforumets Seriemagazin 2016

Inlägg av larsa66 »

Jag tycker framförallt att det skulle bli en tyngd i tidningen om Serieforum var utgivare. Det är trots allt över 3000 registrerade medlemmar här. Inte många facebookssidor som kan mäta sig med det i antalet likes.

Det som vore roligt vore att alla är med på tåget. Serie-experterna Rio Grande, smorkin, K-G och Wakuran.

Samt alla NI som läser och skriver om superhjältar, Kermit, Agentum och super 85. Vilka sidor skulle ni vilja se i denna tidning? Det där med recensioner och intervjuer. Vore det något att sikta på. Fast jag blev ju som nerröstad när det gällde recensioner( :cry: erkänner mig besegrad) Några andra redaktionella sidor man kan ha?

Mikael Bergkvist, kanske du kan fråga Joe Rubinstein eller Neal Adams om dom har nån gammal serie som ingen ville trycka? Långsökt...jag vet men man kan väl testa.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serier till serieforumets Seriemagazin 2016

Inlägg av Allan Kämpe »

larsa66 skrev:Jag tycker framförallt att det skulle bli en tyngd i tidningen om Serieforum var utgivare. Det är trots allt över 3000 registrerade medlemmar här. Inte många facebookssidor som kan mäta sig med det i antalet likes.

Det som vore roligt vore att alla är med på tåget. Serie-experterna Rio Grande, smorkin, K-G och Wakuran.

Samt alla NI som läser och skriver om superhjältar, Kermit, Agentum och super 85. Vilka sidor skulle ni vilja se i denna tidning? Det där med recensioner och intervjuer. Vore det något att sikta på. Fast jag blev ju som nerröstad när det gällde recensioner( :cry: erkänner mig besegrad) Några andra redaktionella sidor man kan ha?

Mikael Bergkvist, kanske du kan fråga Joe Rubinstein eller Neal Adams om dom har nån gammal serie som ingen ville trycka? Långsökt...jag vet men man kan väl testa.


Instämmer med larsa66 om att det vore fantastiskt roligt om många av er forumiter som besitter olika expertkunskaper ville delta i skapandet av det här magasinet. Det skulle kunna bli något riktigt bra!
En toppentidning som man ser fram mot varje år! [:)]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serier till serieforumets Seriemagazin 2016

Inlägg av Wakuran »

larsa66 skrev:Det som vore roligt vore att alla är med på tåget. Serie-experterna Rio Grande, smorkin, K-G och Wakuran.

Samt alla NI som läser och skriver om superhjältar, Kermit, Agentum och super 85. Vilka sidor skulle ni vilja se i denna tidning? Det där med recensioner och intervjuer. Vore det något att sikta på. Fast jag blev ju som nerröstad när det gällde recensioner( :cry: erkänner mig besegrad) Några andra redaktionella sidor man kan ha?

Erik S (Erik Sundblom) har ju skrivit en del artiklar i liknande sammanhang, tidigare.

Intervjuer låter bra, annars. Jag tänker mig litet artiklar och intervjuer i samma stuk som gamla Serieblaskan, men med bättre styrning. Tycker ändå slutprodukten där funkade rätt okej, även om det verkar ha varit rätt kaotiskt för de som jobbade på tidningen.

(Till skillnad från Serieblaskan behöver man ju inte nödvändigtvis ha Interpress-distribution, heller.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Serier till serieforumets Seriemagazin 2016

Inlägg av Peral »

Vad som kan vara bar är att kanske lägga en del-deadline ca. 1/8 då kan man ta in utkast skisser och annat så man får en bild av vad som ska vara klart första december. Sedan kan man ta in förhandsbeställningar på albumet och lägga ut lite smakprov på vad det är tänkt att innehålla. På så sätt behöver man kanske inte sälja alla nummer efter numret är tryckt plus att man kan få en idé hur bärande albumet är, så att man vet ungefär hur många ex. man skall trycka upp. Sedan måste en redaktion snarast utses så att arbetet kan styras upp och man kan bestämma vilken inriktning första numret skall ha.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serier till serieforumets Seriemagazin 2016

Inlägg av Allan Kämpe »

Peral skrev:Vad som kan vara bar är att kanske lägga en del-deadline ca. 1/8 då kan man ta in utkast skisser och annat så man får en bild av vad som ska vara klart första december. Sedan kan man ta in förhandsbeställningar på albumet och lägga ut lite smakprov på vad det är tänkt att innehålla. På så sätt behöver man kanske inte sälja alla nummer efter numret är tryckt plus att man kan få en idé hur bärande albumet är, så att man vet ungefär hur många ex. man skall trycka upp. Sedan måste en redaktion snarast utses så att arbetet kan styras upp och man kan bestämma vilken inriktning första numret skall ha.


Jag har den glädjande nyheten att meddela att Andreas Eriksson har accepterat att bli huvudredaktör för Seriemagasinet! [:)]
Därmed har en viktig pusselbit fallit på plats för ett sammanställningen av ett spännande magasin! Det känns tryggt då Andreas har tidigare erfarenheter av egen utgivning och redaktionellt arbete.
Vi återkommer snart med info om eventuellt tema, deadline m.m.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Serier till serieforumets Seriemagazin 2016

Inlägg av Peral »

Men det är strålande! Tack Andreas
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Serier till serieforumets Seriemagazin 2016

Inlägg av larsa66 »

Jag gillar den här idén till att skapa interaktiva serier.
Jag har en idé till en serie, som kan bli minst 5 sidor lång. Kanske längre om man kommer på nya infallsvinklar och kan bädda in andra historier i ramberättelsen. Jag är beredd att göra idén till ett försöksprojekt för att se om man kan arbeta på detta sätt för att skapa en serie. Du som har läst så här långt i mitt inlägg kan känna dig utvald till att delta.

Så här är min plan:

1. Jag skapar en ny tråd med arbetsnamnet + Serieforums Seriemagazin 2016 som rubrik.
2. Första inlägget blir Ett synopsis. Den idé jag har ganska klar i huvudet nerskriven.
Jag känner mig lite kluven här eftersom historien kommer att innehålla ett oväntat slut. Så det är en spoiler redan där om allt vill sig illa. Idén kan ju även bli stulen och om den är bra produceras av proffesionella serieskapare till en kommersiell tidning. Men jag tar den risken :) Om man inte vågar kan man aldrig vinna och vinsten i denna idé är något helt annat än pengar och ära.
3. processen är igång. skisser och texter till serien kommer att läggas upp inte bara av mig utan av alla i detta forum som känner att dom vill bidra med något. Dessa kommer så småningom att leda till ett manus.
4. Manuset renskrivs med inläggen som grund, men inte i sten. Jag håller fortfarande dörren öppen att ändra och tillföra saker.
5. sida för sida börjar skissas upp. Mest troligt av mig men om någon annan är sugen på att skissa något delegerar jag gärna. Det måste dock bli minst samma kvalitet som när jag gör det. [;)]

Jag förväntar mig inte ett så stort deltagande, mest troligt är det nog jag som får hålla en monolog, men jag skulle bli glad om man fick in lite tips, råd och kritik. En regelrätt sågning är t.o.m. ok.

Tanken att jag inte ligger längre fram än det jag presenterar här är lite nervkittlande.

Vad tror ni om detta scenario?
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Serier till serieforumets Seriemagazin 2016

Inlägg av Peral »

Jag kommer att delta även om jag inte till fullo förstår idén i dagsläget Larsa
Skriv svar