R:s handbok i överlevnad

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

R:s handbok i överlevnad

Inlägg av Rosen »

Mer gammalt jox.
Som jag nämnt i tråden om Birger Barbaren skapades han som en av två submissions till speltidningen Rubicon 1989, och blev lagd på is till förmån för den andra serien -- Rubicons handbok i överlevnad. "Handboken" var en ganska intern historia för svenska rollspelare, men i de kretsarna blev den en sorts instant classic; jag kan än idag se folk citera serien på nätet. Jag har aldrig slutat förvåna mig över hur populär den faktiskt blev, trots utförandet och det lilla antalet utgivna strippar. Den är de facto det verk som min serieskaparkarriär är grundad på.

Jag tecknade den i omgångar för olika tidningar 1989-1991, 1992 och 1997-2000 (under namnet Rosenius handbok i överlevnad när den hade lämnat Rubicon); varje omgång slutade när tidningarna den gick i, eller skulle gå i, lades ner. Däremellan gjorde jag diverse likartade serier på samma tema för fanzines, konventstidningar o dyl. Alltihop avrundades med samlingsalbumet The Handbok Anthology.

Bild
Rubicon-handbok, 1990

Bild
Rosenius-handbok, 1997

I alla fall, varför jag tar upp det nu - Handboken fyllde 25 år i början av november. [:)]
Det firas i nya numret av speltidningen Fenix med en ingående artikel om seriens historia, lite nytecknat pastisch-material, och med en sista gammal stripp som aldrig har publicerats förut. (Den har varit på vift sedan 1992 och jag fick tag på den igen först tidigare i år.) Känns som ett rätt bra sätt att knyta ihop den säcken.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: R:s handbok i överlevnad

Inlägg av Rosen »

Tidigare har jag gjort nåt jubileumsaktigt vart 10:e år, som har anknutit till den första utgivna strippen. Så jag får väl se om jag hittar på nåt mer 2019...

Bild
Premiär (här halvt oläslig), Rubicon #3

Bild
Tioårsstripp, Sverox #14

Bild
Tjugoårsbild, Fenix 6/09
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: R:s handbok i överlevnad

Inlägg av Allan Kämpe »

Trevliga strippar! Skulle vilja se mer av detta. Skulle inte den här typen av strippar vara något för vårat seriemagasin som nämnts i annan tråd? [:)]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: R:s handbok i överlevnad

Inlägg av Wakuran »

Om det är ett nytt fanzin känns det roligare med nytt material.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: R:s handbok i överlevnad

Inlägg av Allan Kämpe »

Rosenius kanske kan fixa lite nya strippar på temat? [:)]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: R:s handbok i överlevnad

Inlägg av Agentum »

Jo den där handboken har man garvat åt en del som gammal rollspelare.

Särskilt "när SL beskriver vad man stöter på dåligt", och det är nån jäkla demon med horn och skit i en hage men beskrivs som typ en ko och snubben säger "grabbar det är basr en kossa"

Eller "det ni säger utanför spelet säger ni i spelet med och de är inne i en drakhåla med drake och allt, och så vrålar en att de ska åka o köpa pizza, vilket förstås väcker draken, underbart.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: R:s handbok i överlevnad

Inlägg av Grumme »

En av mina favoriter är problemet när rollpersonerna på något märkligt vis vet precis ALLT om de varelser de möter i spelet, tack vare att spelarna har hårdpluggat monsterboken.
I stripen ser man hur rollpersonerna närmar sig en grotta(?) med ett monster i, och en av dem tar upp monsterboken och läser att varelsen har "1t10 utskj.", och undrar vad fan det betyder.
I samma ögonblick far det ut 1t10 tentakler från grottan och dödar rollpersonen. [:D]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Skriv svar