Veckans underbara godbitar tråd #2

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Looding »

rkaj skrev:Hur lätt eller svårt är det att få tag på dem nuförtiden?

Tycker mig inte se dem särskilt ofta. De är inte värda pengar eller så men fortfarande ovanliga. På en skala 1-10 (1 = lätt, 10 = extremt ovanlig) skulle jag säga en sjua.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Wakuran »

Om de varit värda pengar är det troligt att de skulle vara vanligare...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Ellingen »

Cadial skrev:Bamse? Jag blir forvanad over att en erfaren samlare inte redan hade den??

Som 5-åring 1973 var jag inte särskilt aktsam om mina tidningar. [V] [:)]

Bild
Bild
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av larsa66 »

Förstapris en färg-TV. 1973!
Som att vinna en superdator idag :)
Han snålade då inte den gode Rune.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Wakuran »

larsa66 skrev:Förstapris en färg-TV. 1973!
Som att vinna en superdator idag :)
Han snålade då inte den gode Rune.

Bamsefilmerna hade gått på TV året innan, så figuren var stormpopulär. Någon trodde att upplagan var liten, vilket är tveksamt. Mitt intryck är att tidningen varit en försäljningssuccé redan från start, även med de högre krav på försäljningssiffror som ställdes på 70-talet.

Däremot var det få som brydde sig om att spara en barnserietidning i fint skick inför framtiden, det är sant.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Agentum »

Tror jag med, alltså att Bamse fort blev stor, då ju i princip alla man vet känner till honom.
Och som sagt det var ju en strip först sen de här sk animerade filmerna baserade på dessa så jag känner på mig att det tog mitt i prick jag med.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Grumme »

Efter två Traderaauktioner som dragit iväg för högt, och en tredje som jag sumpade p.g.a. krånglande datormus, fick jag äntligen tag i den andra Pondusboken. [|)]

Bild
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Hamasaki
Very Good
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 13 okt 2013, 13:04

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Hamasaki »

Då jag nu åter har blivit far har jag givetvis sett till att ta mitt ansvar som far så att min dotter ska få sitt mest grundläggande behov tillgodoställt! Komplett samling Tintin (med hårda pärmar så att barnkräk går lätt att torka av) kom förra veckan!

Bild
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Här är min senaste kommission från Jeff Shultz - en bokstavligen jättestor sak både till storleken (28 1/2" x 22 1/2") och antalet av honom nedlagda timmar:

Bild

Titeln på den är Summer of '69 och idén (som jag faktiskt fick under årets SIS) är att visualisera The Archies kommersiella genombrott sommaren 1969 med ett uppslag i Betty Coopers scrapbook. Betty har uppenbarligen avbrutit arbetet för att middagen är klar och lämnat den som på bilden.

Överst ser vi en limflaska, en pappersetikett med rubriken (i Cooper Black - fniss), och ett exemplar av The Archies stora singelhit Sugar, Sugar. Längre ner ligger tamburinen som Betty trakterar i bandet, en besöksbricka till CBS' TV-studio där den tecknade lördagsunderhållningen med The Archies producerades och en biljett till Riverdale Music & Arts Fair (en föregångare till Woodstock) där de gjorde ett av sina första framträdanden för en större publik. Genom ett lustigt sammanträffande arrangerades den samma dag som jag fyllde sju år...

Men sen är det de fyra svartvita fotografierna som alla är tagna vid olika ögonblick under tidsperioden: Vi ser the core five (Archie, Betty, Reggie, Veronica & Jughead) sitta runt en lägereld på stranden under ett improviserat hootenanny. I nästa bild håller man konsert för grannar och vänner hos Pop Tates Choklit Shoppe. När deras singlar börjar spelas i radio ökar försäljningen till tonåringarna så det är inte så konstigt att en annan bild visar hur min favorithäxa & och hennes pojkvän Harvey dansar till Sugar, Sugar som spelas på grammofonen i hennes rum. Salem är ICKE road och trycker tassarna hårt mot öronen. I den sista bilden vinkar bandet till fansen på bästa Beatles-manér när de stiger ombord på ett flygplan på väg mot nästa stopp på sin USA-turné.

Fotona skulle kunna bli riktigt trevliga kommissioner var för sig, och jag tycker att Jeff lyckats mycket bra med att visualisera mina idéer. Pricken över i var färgläggningen med vattenfärger där fotona som sagt gjordes i svartvitt (trots att detta var mitt under värsta Instamatic-eran) och resten i färg. Troligen är det pressbilder som Betty samlat på sig.

Sugar, Sugar med The Archies släpptes tjugosjätte juli 1969 och stannade fyra veckor på toppen av Billboards Hot 100-lista med början den 20:e september. Den blev också "1969 number one single of the year".

Klicka på bilden för att se den i mitt galleri på CAF.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Ellingen »

Två smärre uppgraderingar i skick:
Bild Bild

Åsså den här riktiga godbiten!! [:)] [:)]
Tveklöst inte den snyggaste jag har i samlingen men sannolikt en av de mer svårfunna, Rasmus Nalle # 1 i första upplaga från 1967.
Bild
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Agentum »

Veteranmarknad inomhus i Västerås.

Dåligt med utbud seriemässigt men lite fick jag med mig iaf, men en hel del visste jag inget om och struntade i knepiga tjejserietidningar och så från runt 70.

Så de vanliga seriemagasinet, Western, Buffalo och Pilot köpte jag bar för att de var hela och ju går at läsa, några CHOCK jag redan har men man har ju blivit lite av en beskyddare över de blaskorna haha.

Inga album, en del Illustrerade klassiker som kan var kul, några 60tals Gigant och några Tarzan när det fortfarande var stripserier i dem.

Några av de där tjocka SM som de hette och några Kapten Kloss och Spion 13, James Bond, Helgonet och Topp serien och lite jag aldrig sett förr men som hade bekant innehåll.

70talet var verkligen fullt av serietidningar i Sverige även om många inte blev i så många nummer eller bytta namn mm.

Det är ett dött Sverige sen länge när det gäller sånt vi lever i.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Inte så mycket kulturgods har influtit på sista tiden, men kvaliteten är omvänt proportionell mot mängden:

Bild

Minnesnumret (11/2014) av Hälge (jag har redan berättat vad jag tycker för Germund). 91:an 24 & 25/2014 med del 4 och 5 av Skånska kriget där Claes Reimerthi och Gert Lozell infriar mina högt ställda förväntningar med råge. Herman Hedning 8/2014 i vilken Jonas Darnell & Johanna Kristiansson hörsammat min önskan om "mer raggarbilar" i Bittra Djur även om sättet man gjorde det på nog var lite krystat om än helt logiskt. Det betydde dessutom ett blodigt slut för "massmördaren Karl-Erik" vilket var på tiden... Första samlingen av Southern Bastards som jag hört mycket gott om från vanligtvis pålitliga personer och ser fram emot att få läsa. The Art of Modesty Blaise är en utställningskatalog från The Book Palace med de serieoriginal som man har haft till salu. Tryckt i begränsad upplaga och väldigt mycket överkurs även för inbitna Modesty-samlare. Jag noterade att jag inte tyckte det fanns något snyggare än det jag redan har i samlingen till salu här. [8)] Till sist har jag fallit till föga och skaffat ett ex av Evelyn McDonnells Runaways-biografi, som även om den inte innehåller hela sanningen (vissa ting är flickorna fortfarande väldigt förtegna om) kommer närmare än något tidigare försök. Funkar som komplement till spelfilmen The Runaways och dokumentären Edgeplay.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
captainknut
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 21:40
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av captainknut »

Julen är räddad...

Bild
Bild
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

På väg till ett tidigt julfirande i Huddinge sprang jag inte bara ihop med Jimmy Wallin utanför Riddarhuset utan såg också till att passera Staffar och plocka upp vad som samlats på hög.

Bild

91:an 26/2014 kommer inte från Staffar utan mitt lokala Coop Forum. Nu tar Skånska kriget paus och återkommer enligt uppgift i 3/2015 (men det går att följa Gert Lozells pågående arbete här). Sen The Shadow #6 (nu skall jag läsa dem i ett svep), The Fade Out #3, The X-files Year Zero #5, Stumptown #3 och Velvet #8 (som fortfarande skriker om att få bli publicerad i Agent X9).
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Ellingen »

Ska det va´ så ska det va´ på tvären! [:)]
Bild
Bild
Bild
Bild
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Wakuran »

Har du bara två ex av 1/1950? Litet futtigt... [;)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Nima »

Alltid mysigt att dregla lite såhär på morgonkvisten (döm mig inte, pastorsmåndag är en av de få dagar då man kan sova ut..)
Fantastiskt, Ellingen. Fantastiskt!
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av larsa66 »

Så kom paketet äntligen. Agent X9 årgång -83. Helt olästa exemplar känns kungligt.
Väldigt blandade serier. Modesty med tre olika tecknare under året. Rip Kirby av både Alex Raymond och John Prentice.

Det känns som att tidningen är bättre organiserad nu än vad den var då.

Huvudskälet är som sagt att jag tänker fördjupa mig i Buck Ryan. Denna årgång hade dom första episoderna.
Men jag fick lite mer på köpet :)

Helt olästa... det ska vi ändra på.
Som en kompis sa då han köpt en bil av en gammal präst. Den här bilen är aldrig svuren i.... Det ska vi ändra på...

ni förstår [;)]

Bild

Fick igår ett paket från apart
Sherlock Holmes och Dylan Dog
Sherlock har jag läst första kapitlen och kunde inte låta bli att jämföra med en serie version som gick i Fantomen 79.
Hade just letat fram "En studie i rött" också. Den var mer som en illustrerad bok.
Men den här...Det är en serie.
Bild
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av jens-olof »

Den mentala tillfredställsen att komplettera saker som man trodde innan att
man hade komplett tills det visade sig att alla inte höll måttet, känns skönt.

Att stryka "Mika", "Attack/Det stora kriget" och "Care Bears" är helt ok.
Avskyr när man lägger in affischer i tidningar och har dessa sidnumrerade,
då saknar man plötsligt inte en affisch (lite surt, men kan gå) utan ett
mittuppslag...

Jens
Användarvisningsbild
captainknut
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 21:40
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av captainknut »

Januari var en mager månad...

Bild
Skriv svar