Historien om Gustapärsa på mjödtjärnberget.

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Historien om Gustapärsa på mjödtjärnberget.

Inlägg av Cadial »

larsa66 skrev:Jag vill tacka alla er, här på serieforum som köpt boken och deltagit i diskussioner. Jag tror att jag fungerar efter principen, "no input, no output" Därför har detta forum varit ett nödvändigt ställe där jag fått energi. För ni ska veta att det ger energi dom inlägg ni gör, och diskussioner som går här. Då gäller inte det bara mina serier, jag blir väldigt inspirerad att man bara diskuterar serier på ett seriöst och allvarligt sätt. Det som en gång etsades in i min ungdomssjäl med hjälp av Svenska Serier och Bild & Bubbla. Allt från superhjältar till Kalle Anka, har fått sin renässans på detta forum.
http://www.goodreads.com/review/show/865110236

Det fungerar bra at andra hallet ocksa, och Gustaparsa ar ett bra exempel; vi som tecknar serier (men inte postar sa mycket av det fortskridande arbetet) far mycket inspiration av att se serier utvecklas. Forumet blir i sina basta stunder ett Dancing with the stars, The Voice eller Masterkocken; Den okande som kliver fram och far allas hjarta att klappa lite snabbare!
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Historien om Gustapärsa på mjödtjärnberget.

Inlägg av larsa66 »

När jag för över ett år sedan hade tryckt 500 ex av "Gustapärsa" var ett recensionsexemplar till Bild&Bubbla bland dom första jag skickade iväg. Jag skickade även till tre av dom lokala tidningarna (Kuriren, Folkbladet och Norran). Även Land, men det var nog lite senare. Även om två av länets dagstidningar gjorde reportage om mig och mitt skapande blev det dock aldrig nån recension. Den första recensionen kom i tidningen Land. Och den var väl som en liten notis stor. Men positiv och trevlig.

När jag gick på högstadiet upptäckte jag Bild&Bubbla. I den fick man möta skaparna bakom dom serier man tyckte om att läsa. Dom recenserade även massor av fanzins, amatörserietidningar. Och en av mina största drömmar då, var att få göra en serie som skulle bli omskriven i dessa spalter. Det spelade nog ingen större roll vad det skulle stå, om det var bra eller dåligt, bara jag fanns med. För en sak som jag var 100% säker på, när jag var 14 år, var att jag skulle bli serietecknare.

Den drömmen började dock tyna bort sakta men säkert. Jag träffade kvinnan i mitt liv, vi fick barn, jag arbetade med sånt som gav pengar. 34 år går fort om man har skoj.

Men idag, kära vänner, nådde jag ännu en milstolpe. Min ungdomsdröm blev uppfylld. Det blev ingen spalt i Bild&Bubbla men en recension på Seriefrämjandets hemsida. Idag for jag till jobbet med ett leende på läpparna och en tanke i huvudet: "Vänta bara Serie-Sverige, Det kommer en final också"

http://bildobubbla.se/recensioner/historien-om-gustaparsa-pa-mjodtjarnberget/

En ytterligare anledning att jag skriver detta är att julhandeln närmar sig och dom 100 böcker jag har kvar tror jag kommer att gå åt. Så om det finns någon medlem här på serieforum som önskar en bok eller vill köpa till någon så får ni gärna beställa. Skicka PM. Nu har dock priset stigit till 120 kr + frakt.

Jag har inga planer att trycka en 2:a upplaga.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Historien om Gustapärsa på mjödtjärnberget.

Inlägg av larsa66 »

Det var ju kul att man kom in bland dom 100 hetaste lantisarna i tidningen Land.(93)
Helt oförberedd var jag när en journalist ringde på jobbet idag och frågade hur det kändes.
Känner mig faktiskt helt upprymd av tanken.
http://tidningenland.se/100-hetaste-lantisarna-grattis-till-alla-vinnare/)
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Historien om Gustapärsa på mjödtjärnberget.

Inlägg av MagnusR »

larsa66 skrev:Det var ju kul att man kom in bland dom 100 hetaste lantisarna i tidningen Land.(93)
Helt oförberedd var jag när en journalist ringde på jobbet idag och frågade hur det kändes.
Känner mig faktiskt helt upprymd av tanken.
http://tidningenland.se/100-hetaste-lantisarna-grattis-till-alla-vinnare/)


Så skönt att få se något positivt idag. Grattis, det är välförtjänt!

/Magnus
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Historien om Gustapärsa på mjödtjärnberget.

Inlägg av larsa66 »

Tack Magnus
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Historien om Gustapärsa på mjödtjärnberget.

Inlägg av larsa66 »

Tack Allan
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Historien om Gustapärsa på mjödtjärnberget.

Inlägg av RioGrande »

Lantis! :)
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Historien om Gustapärsa på mjödtjärnberget.

Inlägg av larsa66 »

RioGrande skrev:Lantis! :)
:lol:

Ja allt är relativt. Dom verkliga lantisarna jag känner, dom som kör skoter, hugger ved och sitter ute på en sjö och pimplar en hel dag skulle nog inte hålla med om den benämningen av mig. Men jag känner mig stolt. Den titeln säger nog mer om mitt innersta än den jag lever som.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Historien om Gustapärsa på mjödtjärnberget.

Inlägg av tfels »

Grattis Lars!
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Historien om Gustapärsa på mjödtjärnberget.

Inlägg av Wakuran »

Seriefrämjandet hade ju en Lantis-satsning tidigare, där tecknare fick teckna små häften med "lantligt tema" som såldes hyfsat billigt.

Satsningen verkar nedlagd nu, men du skulle ha passat in bra i den skaran.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Historien om Gustapärsa på mjödtjärnberget.

Inlägg av larsa66 »

tfels skrev:Grattis Lars!


Tack Thomas

Wakuran skrev:Seriefrämjandet hade ju en Lantis-satsning tidigare, där tecknare fick teckna små häften med "lantligt tema" som såldes hyfsat billigt.

Satsningen verkar nedlagd nu, men du skulle ha passat in bra i den skaran.


Tack, Wakuran.

Jag fick ju en halvårsprenumeration av tidningen Land i samband med en artikel dom gjorde om mig. Det är en riktigt mysig tidning, med mycket trädgårdstips, matrecept och dessutom... Kronblom :)

Ett sån här utmärkelse inspirerar givetvis till att skapa fler serier inom samma genre.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Historien om Gustapärsa på mjödtjärnberget.

Inlägg av Mithroth »

August och Lotta går i Land. Inte Kronblom.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Historien om Gustapärsa på mjödtjärnberget.

Inlägg av larsa66 »

Mithroth skrev:August och Lotta går i Land. Inte Kronblom.


Helt rätt!

Vart fick jag Kronblom ifrån?

Jag skrev nog inlägget av bara farten.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Historien om Gustapärsa på mjödtjärnberget.

Inlägg av Mithroth »

Skulle varit en smiley med där också. Kändes som ett lite väl bryskt rättande utan [:)]
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Historien om Gustapärsa på mjödtjärnberget.

Inlägg av larsa66 »

Mithroth skrev:Skulle varit en smiley med där också. Kändes som ett lite väl bryskt rättande utan [:)]


Kanske att din signatur underströk det bryska rättandet :)
Det är helt ok... Jag vet att du är en trevlig människa och man ska kolla igenom texten och tänka sig för innan man trycker på skicka-lnappen.
Jag ska skärpa mig ;)
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Historien om Gustapärsa på mjödtjärnberget.

Inlägg av Rosen »

Jag tog med mig albumet när jag åkte upp till farsan över julen. Normalt när jag visar honom serier brukar han mest småbläddra lite i dem, men nu reste han sig efter en stund och gick iväg till sovrummet - han har ett skrivbord med läslampa där - så han kunde sitta och läsa ifred. Han kom inte ut förrän han hade läst ut det.

En detalj han tyckte var speciellt intressant var att Gustapärsa hade sålt mark till Sandvik istället för till Robertsfors AB. Farsan är född '24 och Robertsfors' framfart i gamla dagar var tydligen något man fortfarande pratade om när han växte upp; han kände mycket väl till det.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Historien om Gustapärsa på mjödtjärnberget.

Inlägg av larsa66 »

Rosen skrev:Jag tog med mig albumet när jag åkte upp till farsan över julen. Normalt när jag visar honom serier brukar han mest småbläddra lite i dem, men nu reste han sig efter en stund och gick iväg till sovrummet - han har ett skrivbord med läslampa där - så han kunde sitta och läsa ifred. Han kom inte ut förrän han hade läst ut det.

En detalj han tyckte var speciellt intressant var att Gustapärsa hade sålt mark till Sandvik istället för till Robertsfors AB. Farsan är född '24 och Robertsfors' framfart i gamla dagar var tydligen något man fortfarande pratade om när han växte upp; han kände mycket väl till det.


Kul att höra.


"Satabolaget" som Gustaf uttryck det [:)] . Han spelade ut dem mot varann, och Sandvik som inte ägde så mycket skog just där nappade på hans anbud och kunde slå in en kil i konkurrentens område.

Det som var Robertsfors ABs skog blev senare Modos och är idag Holmens. Till slut hamnade även Mjödtjärnberget under samma. Den äldre generationen känner till det där. Jag har arbetskompisar från Burträsk. Och på flottartiden grävdes många kanaler och rännor och där lever uttrycket "Robertsforslinjen" kvar i skogarna och åarna i gamla Burträsk socken.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Historien om Gustapärsa på mjödtjärnberget.

Inlägg av larsa66 »

Oj vad glad jag blev.... Den här utmärkelsen värmer i hjärtat.
Jag har ju sett vilka album som fått den, och visst hoppades jag.
Men jag trodde aldrig...innerst inne.

http://www.homemadecomics.org/seal-of-approval/2015/1/31/home-made-comics-seal-of-approval-065
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Historien om Gustapärsa på mjödtjärnberget.

Inlägg av Allan Kämpe »

Stort Grattis till utmarkelsen Lars! [:)]
Skriv svar