Tråden om terrordådet och om satirtidningen Charlie Hebdo

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Re: Tråden om terrordådet och om satirtidningen Charlie Hebd

Inlägg av Bufkin »

Antingen förstår man inte hur journalistik fungerar eller så har man ett problem med personen om man blir så upprörd över den intervjun.

En intervju är inte en bloggpost eller krönika. Att ta upp vad de borde ha sagt istället är helt menlöst eftersom det mesta som sägs i en intervju inte kommer med.

Den intervjuade har inte, och ska inte ha, någon större kontroll över det.
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Tolv dödade på fransk satirtidning!

Inlägg av jens-olof »

Grumme skrev:
MAD skrev:Jag förstår att man blir upprörd och förbannad över en sån här sak som är ett angrepp på yttrandefriheten, demokratin, etc men det är väl heller inte konstigt att det politik blandas in i det hela? Har du sett alla uttalanden från Sverigedemokrater sen dådet? Jag misstänker att Klenell gjort det och blivit mörkrädd precis som jag blev, att dessa människor direkt börjar hetsa och sprida hat.


Så hur tycker du att man kan kritisera islam som religion, utan att det klassas som "hets" och/eller "hat"?


Problemet är att väldigt många blandar ihop religioner med hur en del minoriteter anser
att religionerna ska yttra sig.
Är övertygad om att det är en överväldigande majoritet muslimer som tar avstånd från
det som skedde, i glidande skala, det somspökar, är att vissa vare sig vill eller kan skilja de
"onda" från de "goda" för det tjänar inte deras egna intressen eller stör deras inskränkta värld.
Och svårast är det ju, att hantera de som är som folk är mest, vare sig genuint god
eller ond...

Jens
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Tolv dödade på fransk satirtidning!

Inlägg av MAD »

Grumme skrev:
MAD skrev:Jag förstår att man blir upprörd och förbannad över en sån här sak som är ett angrepp på yttrandefriheten, demokratin, etc men det är väl heller inte konstigt att det politik blandas in i det hela? Har du sett alla uttalanden från Sverigedemokrater sen dådet? Jag misstänker att Klenell gjort det och blivit mörkrädd precis som jag blev, att dessa människor direkt börjar hetsa och sprida hat.


Så hur tycker du att man kan kritisera islam som religion, utan att det klassas som "hets" och/eller "hat"?


Det tycker jag var en väldigt konstigt ställd frågeställning. Det beror väl helt på vad det är inom islam du vill kritisera. Så länge du gör det på ett sätt som inte sparkar nedåt kan du göra det hur du vill. Ifall vi tar exempelvis de välkända Mohammedbilderna från JP så var det en som avbildade M med en bomb i turbanen, vilket får det att verka att alla som föjer islam är terrorister. Det är inte ok med den typen av generaliserande och extrapolerande från vad en liten grupp extremister gör.

En av bilderna som cirkulerat nu från Charlie Hebdo var på Mohammed som tar sig för pannan och beklagar sig över idioterna (extremisterna) som påstår sig följa honom. Det är ok eftersom den pekar på just att det är extremister som gör det.

Annars är det väl bara att kritisera på samma sätt som alla religioner, att de tror på något obevisbart i dagens upplysta samhälle :-)
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Tolv dödade på fransk satirtidning!

Inlägg av MagnusR »

MAD skrev:Ifall vi tar exempelvis de välkända Mohammedbilderna från JP så var det en som avbildade M med en bomb i turbanen, vilket får det att verka att alla som föjer islam är terrorister.


Den teckningen var provocerande, men tecknaren påstår att han inte ville vara fullt så provocerande som du skriver: "Det er den almindelige opfattelse blandt muslimer, at den går på islam som helhed. Det gør den ikke. Den går på nogle bestemte fundamentalistiske træk, som selvfølgelig ikke deles af alle."

/Magnus
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tolv dödade på fransk satirtidning!

Inlägg av smorkin »

jens-olof skrev:
Grumme skrev:
MAD skrev:Jag förstår att man blir upprörd och förbannad över en sån här sak som är ett angrepp på yttrandefriheten, demokratin, etc men det är väl heller inte konstigt att det politik blandas in i det hela? Har du sett alla uttalanden från Sverigedemokrater sen dådet? Jag misstänker att Klenell gjort det och blivit mörkrädd precis som jag blev, att dessa människor direkt börjar hetsa och sprida hat.


Så hur tycker du att man kan kritisera islam som religion, utan att det klassas som "hets" och/eller "hat"?


Problemet är att väldigt många blandar ihop religioner med hur en del minoriteter anser
att religionerna ska yttra sig.
Är övertygad om att det är en överväldigande majoritet muslimer som tar avstånd från
det som skedde, i glidande skala, det somspökar, är att vissa vare sig vill eller kan skilja de
"onda" från de "goda" för det tjänar inte deras egna intressen eller stör deras inskränkta värld.
Och svårast är det ju, att hantera de som är som folk är mest, vare sig genuint god
eller ond...

Jens

Absolut så att de flesta tar avstånd. Det är ju alltid fruktansvärt frustrerande när en idiot håller med en men med usla argument o idéer.

Själv är jag misstänksam mot alla typer av fanatism, så i princip alla religioner hamnar där för mig. Så jag gillar inte klassiska religioner som kristendom/islam/whatever; jag tror att idén med att totalt lita på en auktoritet som inte kan ifrågasättas och som definitionsmässigt har Det Rätta Svaret på allting uppmuntrar fanatism, och följderna kommer bli personer som de som attackerade Charlie Hebdo. Samma sak med vissa politiska ideologier som också har funnit svaret på livet, universum och allting. Oundvikligt och tragiskt [:I]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Tråden om terrordådet och om satirtidningen Charlie Hebd

Inlägg av Rufus »

... och hur kommer vårt framtida samhälle att se ut? Kommer vi i framtiden att behöva gå omkring beväpnade för att kunna känna oss säkra på att kunna försvara vårat liv? Jag är egentligen förvånad över att den aspekten inte diskuteras efter en sån här händelse.
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Tråden om terrordådet och om satirtidningen Charlie Hebd

Inlägg av MAD »

MagnusR: I sådana fall var det en väldigt dålig teckning ifall den lyckas misstolkas så fatalt av så många :-)

smorkin: Jag håller i princip med dig, jag är själv lite misstänksam mot alla religionsyttringar även om jag intellektuellt vet att det inte behöver vara dåligt... men det tror jag kommer mycket av att jag diskuterar mycket med amerikaner som har en tendens att blanda in sin religion i många ställen där den inte hör hemma... Politiska ideologier har jag aningens mer överseende med, där känns det som att personer visserligen kämpar för en utopi av något slag men den brukar i de flesta fall åtminstone var lite mer verklighetsförankrad än en gubbe i molnen :-D

Grundproblemet är nog människor som inte klarar av att se var den andra sidan kommer ifrån och som envist vägrar att acceptera att de egna tankarna skulle kunna vara felaktiga eller åtminstone inte hela sanningen, det är sådana som blir fanatiker. Även ifall de skulle råka ha rätt...
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Tråden om terrordådet och om satirtidningen Charlie Hebd

Inlägg av MAD »

Anders1: Personligen känner jag mig säkrare ju färre personer som har vapen... Jag skulle aldrig någonsin känna mig mer säker ifall jag själv bar ett vapen och absolut inte ifall jag visste att alla andra hade det också.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tråden om terrordådet och om satirtidningen Charlie Hebd

Inlägg av Wakuran »

Redaktören hade beväpnad polisiär livvakt. Det hjälpte inte.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tråden om terrordådet och om satirtidningen Charlie Hebd

Inlägg av AndreasEriksson »

Nyhetssvep med svenskt fokus:

Mikke Schirén uttalade sig i P3
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/48 ... ramid=4283

Sture Hegerfors i västnytt och P4:
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vas ... re-chockad
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6062342

I kvällens Aktuellt intervjuades bl.a. Frank Bondoux, chef för seriefestivalen i Angouleme och Johannes Klenell från Galago.
http://www.svtplay.se/video/2570562/aktuellt/8-1-21-00

Johannes Klenell har även uttalat sig på Facebook:
En grej som dök upp igår där jag flera gånger fick påhopp som ryggradslös förrädare av våra anonyma vänner näthatarna och som jag tänkt rätt mycket på är det här med att publicera verk av Charlie Hebde i Galago och då i synnerhet deras skämtteckningar om islam. Jag tycker det är en jävligt jobbig fråga, men i nuläget har jag bestämt mig för att jag inte kommer göra det av ett antal skäl.
Det första är helt enkelt att Galago inte publicerat jättemycket religionskritiska skämtteckningar alls under min tid som redaktör. Sverige är ett land där vi är hyfsat befriade från religiös extremism av något slag. Att i ett skede där vi haft flera fall av misstänkta attacker mot moskéer bara lyfta ut lite random Mohammedkarikatyrer ur en tidning som haft ett betydligt tydligare fokus på religionskritik, ur en fransk kontext, där de slagit mot alla religioner, inte bara islam, när vi själva knappt publicerat något liknande känns fan bara inte ok.
Det andra är att under förra året skedde två beväpnade attacker av högerextremister mot demonstranter, i Kärrtorp och i Malmö. Det är de extremisterna som har allt att vinna på dådet i Paris just nu och det samtal som följer. Det är också de extremisterna som hotar satiriker i Sverige.
Hela min essens säger mig att jag aldrig vill vika mig för dumhet och extremism, och just nu försöker flera olika sorters extremister tvinga mig till att fatta ett publicistiskt beslut jag inte kan stå för.
Jag väljer därför att sörja och kämpa mot det som hänt på annat vis. Jag fattar om några kommer bli besvikna över det och om ni ser det som fegt, men det skulle gå emot allt jag står för att göra något annat.
Mvh
Johannes Klenell


Nina Hemmingson uttalar sig i Kulturnyheterna:
http://www.svt.se/kultur/nina-hemmingsson

I Seriefrämjandets Facebook-grupp har Thomas Karlsson uttalat sig och sagt att han kommer att ge ut "ett minnesnummer med bästa(värsta) ur Caharlie Hebdo" i Sverige senare i år.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tråden om terrordådet och om satirtidningen Charlie Hebd

Inlägg av Wakuran »

AndreasEriksson skrev:I Seriefrämjandets Facebook-grupp har Thomas Karlsson uttalat sig och sagt att han kommer att ge ut "ett minnesnummer med bästa(värsta) ur Caharlie Hebdo" i Sverige senare i år.

Det kan ju vara intressant. Finns det någon tidsplan för släppet?

Ett problem är ju att satir åldras väldigt snabbt. Det kom ut en del liknande grejer på svenska på 80-talet som refererade till fransk dagspolitik, men när man läser det idag är det ofta rätt obegripligt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tråden om terrordådet och om satirtidningen Charlie Hebd

Inlägg av AndreasEriksson »

Ingen tidplan, och Thomas skrev just att "inget är 100 % klart än även om det ser lovande ut" med hänvisning till rättigheterna, som han alltså börjat förhandla om.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Tråden om terrordådet och om satirtidningen Charlie Hebd

Inlägg av Rufus »

Wakuran skrev:Redaktören hade beväpnad polisiär livvakt. Det hjälpte inte.


Men var livvakten med på redaktionsmötet? Det verkar ju lite konstigt att attentatsmännen lyckades skjuta så många i så fall, och att en av tecknarna kände sig tvingad att slippa in dessa hotfulla beväpnade personer, om det nu fanns livvakt där. Eller gjorde livvakten ett dåligt jobb?
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Tråden om terrordådet och om satirtidningen Charlie Hebd

Inlägg av MagnusR »

Anders1 skrev:
Wakuran skrev:Redaktören hade beväpnad polisiär livvakt. Det hjälpte inte.


Men var livvakten med på redaktionsmötet? Det verkar ju lite konstigt att attentatsmännen lyckades skjuta så många i så fall, och att en av tecknarna kände sig tvingad att slippa in dessa hotfulla beväpnade personer, om det nu fanns livvakt där. Eller gjorde livvakten ett dåligt jobb?


Enligt vad som rapporterats (märk dock att rapporteringen varit oklar) så var livvakten med och sköts innan han hann göra något. Sorgligt nog så brast säkerhetsarbetet; det är ett skäligt antagande att utvecklingen kunde blivit annorlunda om redaktionen och livvakten hade fått någon slags signal om vad som hände vid entrén.

/Magnus
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Tråden om terrordådet och om satirtidningen Charlie Hebd

Inlägg av Rufus »

MagnusR skrev:Enligt vad som rapporterats (märk dock att rapporteringen varit oklar) så var livvakten med och sköts innan han hann göra något. Sorgligt nog så brast säkerhetsarbetet; det är ett skäligt antagande att utvecklingen kunde blivit annorlunda om redaktionen och livvakten hade fått någon slags signal om vad som hände vid entrén.

/Magnus


Ja, eller om livvakten hade stått vid entrén istället. Märkligt att han inte gjorde det, tycker jag. Jag minns ett möte som jag var med på för många år sen där även Sveriges dåvarande statsminister var med. Då stod livvakten vid entrén men med blicken riktad in mot mötet, eftersom eventuellt hot troligare kom utifrån. Och i det här franska fallet var det ju ännu troligare att eventuellt hot kom utifrån.
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Tråden om terrordådet och om satirtidningen Charlie Hebd

Inlägg av MagnusR »

Anders1 skrev:Ja, eller om livvakten hade stått vid entrén istället.


Det brukade finnas skydd även ute på gatan. Antar att det är vad man ser på Google Street View. Enligt Jeannette Bougrab drogs det in för ett tag sedan.

/Magnus
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tråden om terrordådet och om satirtidningen Charlie Hebd

Inlägg av Wakuran »

Det verkar ju ha varit två beväpnade poliser på plats, dels den personliga livvakten Franck, dels Merhabet vid gatan. (Han som skjuts ner vid flykten.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tråden om terrordådet och om satirtidningen Charlie Hebd

Inlägg av Wakuran »

Nu har en man med kopplingar till de två bröderna tagit gisslan i en utpressningssituation.

Mannen verkar ha varit samma som sköt ned en kvinnlig polis tidigare, ett brott där det tidigt spekulerades om det fanns en koppling.

http://www.svt.se/nyheter/varlden/gissl ... msscenario

http://www.svt.se/nyheter/skottlossningar-i-ostra-paris
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Tråden om terrordådet och om satirtidningen Charlie Hebd

Inlägg av MagnusR »

Wakuran skrev:dels Merhabet vid gatan. (Han som skjuts ner vid flykten.)


Det verkar som att han kom efteråt.

/Magnus

PS, precis nu verkar allt avslutas.
Skriv svar