Stora Buck Ryan-tråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Stora Buck Ryan-tråden

Inlägg av RioGrande »

Just det! Nu kommer den... lite sent, men naggande god. Äntligen. Buck Ryan-diggarens egen tråd. Nu blir det SNACKA av.
/
Är det så att det är först efter kriget som serien når sin guldperiod?
/
Hur bra blir Monk?
/
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: STORA BUCK RYAN-tråden

Inlägg av larsa66 »

RioGrande skrev:Just det! Nu kommer den... lite sent, men naggande god. Äntligen. Buck Ryan-diggarens egen tråd. Nu blir det SNACKA av.
/
Är det så att det är först efter kriget som serien når sin guldperiod?
/
Hur bra blir Monk?
/


Jag måste avvakta tills jag fått mitt paket.

Men du får gärna påminna mig igen...eller "bumpa" tråden om man ska snacka modernt :)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: STORA BUCK RYAN-tråden

Inlägg av RioGrande »

Av det där indexet att döma verkade det ju som om de publicerade serien mer eller mindre HELT baklänges. Jag blir sugen på att skaffa några X9:or från 77... Fast jag antar att jag redan äger några (som jag skulle kunna leta fram.).
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: STORA BUCK RYAN-tråden

Inlägg av Peral »

Samlade Buck Ryan ligger mycket högt på min önskelista, jag håller nog på att det är efter kriget som serien når sin höjdpunkt.
Buster
Good
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 01 jun 2014, 13:54

Re: STORA BUCK RYAN-tråden

Inlägg av Buster »

En av mina favoritserier!
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: STORA BUCK RYAN-tråden

Inlägg av larsa66 »

RioGrande skrev:Av det där indexet att döma verkade det ju som om de publicerade serien mer eller mindre HELT baklänges. Jag blir sugen på att skaffa några X9:or från 77... Fast jag antar att jag redan äger några (som jag skulle kunna leta fram.).


Jo det verkade så. Att serierna, i X9, inte alls följde den kronologiska ordningen. Jag beställde ju den årgången där dom första avsnitten var med.

Jag har fortfarande inte fått paketet. Men jag har höga förväntningar. DET är av min erfarenhet inte bra att ha inför en läsning. Kan ni, som läst serien, berätta vad jag har att vänta mig? Försöka beskriva den objektivt. Skjut hål på ballongerna som håller upp mig och få ner mig på jorden :)

Är den en tidig variant av engelska serier typ, Modesty Blaise och spärhundarna? Eller Garth? Eller är det en brittisk variant av Alex Raymonds Corrigan? Finns det 007-vibbar i den?

Jag vet att jag någon gång har försökt läsa ett avsnitt men tröttnade på den sega handlingen och tråkiga teckningarna. Då var jag ung och det var nog ungefär samma period som när jag ratade Matt Marriott på samma grunder. DEN har jag nu omvärderat och hoppas kunna göra detsamma med Buck Ryan.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: STORA BUCK RYAN-tråden

Inlägg av RioGrande »

I ett bra avsnitt av BR så är 1. Hälarmorsan med (en gammal kvinna som lever på en husbåt och hjälper olika kriminella på olika sätt), 2. Twilight (skurkaktig kvinna som man tror dör i slutet av flera äventyr. Efter ett tag blir hon god och medhjälpare till BR.), 3. Någon excentrisk skurk som har någon stollighet för sig, som gränsar till det surrealistiska. 4. BR är lite fräck och nonchalant.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: STORA BUCK RYAN-tråden

Inlägg av Wakuran »

Jag har läst serien dåligt, men ska den inte ofta vara väldigt naiv och knäpp?

(Nu menar jag inte naiv som ett skällsord, utan med en enkelhet som i Phil Davis' Mandrake, eller Bushmiller's Lisa och Sluggo.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: STORA BUCK RYAN-tråden

Inlägg av RioGrande »

Nja... det är nog mest teckningarna som är lite "naiva", stela... i Davis eller Bushmillers anda. Men det är ganska avancerat innehåll. Både komplicerade gåtor och en ganska rå och "vuxen" värld som skildras. Däremot kan det bli ordentligt knäppt ibland, nästan Salvador Dali-knäppt!
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Stora Buck Ryan-tråden

Inlägg av K-E Lindkvist »

Det slog mig precis att jag gärna skulle se Buck Ryan och Twilight som cosplay! Men då behövs det en bra sminkning/specialeffekt för att få fram hur hemsk hon skall se ut under håret... [;)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Stora Buck Ryan-tråden

Inlägg av larsa66 »

Då tänkte jag skriva några ord också om denna serie. Jag har ju börjat läsa den efter att Seriefrämjandet hade utförsäljning av gamla årgångar.
Helt olästa såg dom ut att vara.

Jag beställde årgången då den första serien var med och det var mest av dom tidiga. Jag tycker det är intressant att följa en serie så. Man får liksom följa den i samma ordning som dåtidens läsare gjorde.

Den första: En dam försvinner var riktigt kul. Men den var rörig och det kändes som att manusförfattaren ville stoppa in så mycket ingredienser som det bara gick för att den skulle gå hem i stugorna. Det skjuts redan i fjärde strippen och det är skurkar som använder förklädnad och playboys som blir lurade och triangeldrama. Den kändes onödigt lång men jag kände mig ändå rätt hoppfull. Får han bara ordning på historierna tänkte jag.

"Den maskerade skräcken" och "Knarksmugglarna" var sega. Och det började kännas som en snällare variant av Dick Tracy. Efer jag läst dom var det nästan så att jag ångrade hela det här projektet.

Men då kom jag till "Doktor Malabars hämnd" Om en galen doktor som blivit fråntagen sin läkarlicens och vill hämnas på samhället. Han mördar en nybliven far till femlingar och snor hans ungar för att uppfostra dom till skurkar. Va? Bara en sån början...då är man fast. Den här kunde jag inte lägga ifrån mig förrän jag läst hela. Här känns det t.o.m. som dom haft skoj att göra den. Teckningarna är ju inte dom bästa. Men han är rätt duktig på att teckna damer, Jack Monk...och bilar...kanske. Jag förstår varför Rio Grande gillar den.

Men när storyn är så bra som i den sista glömmer man bort att teckningarna är lite stela. Han imponerade lite på mig med denna bild(3) på första stripen. Hundsläden och galna doktorn. Fast det är en liten bild med bara några få streck ...man ser direkt vad det är.
Bild

Ja, är hälften av serierna såhär bra så är jag nöjd. Då kanske jag går vidare och köper ett paket till från Seriefrämjandet.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Buck Ryan-tråden

Inlägg av RioGrande »

Det här såg inte så superkul ut. Tror -- som sagt -- att seriens guldperiod kom efter kriget. Både tecknings- och storymässigt. De äventyr som utspelar sig under kriget (som jag läst) är nästan inte deckare ALLS, där fungerar han mer som hemlig agent. Avslöjar sabotörer i England eller befinner sig i naziockuperade länder för att själv spionera eller sabotera. Under en (lååååång *gäsp*) period kämpar han mot japanerna.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Stora Buck Ryan-tråden

Inlägg av larsa66 »

RioGrande skrev:Det här såg inte så superkul ut.


Jo men det var det. Den här Dr. Malabars hämnd var kanon. Helt i klass med det bästa Falk/Moore gjorde. Det är sällan jag lyfter någon samtida serie till den nivån. Jag har därför gjort en liten paus i BR-läsandet.

Jaså det blir mycket japaner sen. Det var en sak jag reagerade på, vilken nedsättande ton serien har mot kineser.

Jag ska nog leta rätt på en årgång som du rekommenderar... Skriv gärna upp titlarna på dom som du kommer ihåg du tyckte var bra.

Det får ni andra också gärna göra.

Vilken var din Buck Ryan - favorit?

För mig är det, än så länge Dr. Malabar som sagt.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Buck Ryan-tråden

Inlägg av RioGrande »

Nu ska jag titta i indexet. och jag har verkligen inte läst alla BR-äventyr. Men jag ska se om det är något äventyr som jag minns som särskilt bra! Buck Ryan-indexet: http://www.jblixt.se/buckryan.html

Sådär SPONTANT tänker jag ... nåt äventyr med Twilight. Vet inte riktigt när hon var med första gången. Men i indexet finns det tre äventyr med hennes namn i titeln, så jag skulle sikta på nåt av dem!
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Stora Buck Ryan-tråden

Inlägg av larsa66 »

Det har kommit till min kännedom att Rio Grande tokläser mycket Buck Ryan just nu.
Kommer det att bli en artikelserie i Bild & Bubbla, söker han efter något, eller är det bara för ro skull?
Skriv svar