Daredevil

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
Användarvisningsbild
Ala
Fine
Inlägg: 219
Blev medlem: tis 27 maj 2014, 09:30
Ort: Västerås
Kontakt:

Daredevil

Inlägg av Ala »

Idag släpptes alla avsnitt av Daredevil på Netflix. Jag har sett de två första avsnitten än så länge, och jag gillar vad jag sett helt klart. Det är föredömligt mörkt och lite Millerskt och det dyker upp flertalet karaktärer från serien och Marvels universum i stort. Jag tror det här kan bli riktigt, riktigt bra!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Daredevil

Inlägg av Agentum »

wow det var en kass presentgation av 2 avsnitt?

Jag tycker ändå at det är svagt att inte hitta en ljusrödlätt snubbe som DD, för det har han imo alltid varit.

Jag tycker Foggy är klart bättre castad här, stilen och looken är riktigt bra.

Men alltså det gör ju inte en tv-serie, det ser ju bättre ut än nåt Marvel har haft förr iaf.

Jag har dock bara sett Piloten.

Karen var ju deras sekreterare tils en del personer skulle leka med det som inte hörde hemma där alls imo, en kass person från fimens värld.

Anhnats är det ju bra, fighterna är bra men man undrar om dt här är före en ev Stick är med i bilden, annars blir det nog väl hårt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Daredevil

Inlägg av Agentum »

Ok då har jag sett lite mer och tja?

Ärligt detta är bättre än filmen var oavsett hur man ser på det, det är hårdare, roligare och på alla sätt bättre imo.

Vi får se bakgrunden till allt med Matts farsa ni vet så som det var, och så som det slutade och så DD som den underdog han alltid var förr tog stryk som fan men kom ändå ur det på topp.

Det är dock upptuffat i bra nivå imo, han är mer hänsynslös än jag kan minnas om han har koll förstås.

Det här är fantastiskt och tänk då på att jag är Daredevil anhängare och har läst allt till säg de senaste 5 åren iaf, jag vet när jag ska klaga och inte, kan de hålla detta är det fan otroligt, men jag fattar ju också att de satsar krut nu i början då Marvel imo helt misslyckats i denna genre innan med trams som de borde lägga ner nu.

Tyvärr är ju inte verkligheten cså enkel utan skit sänt av rätt kanaler vinner över kvalitet av mindre kanaler, på DC sidan har vi ju Arrow tex som är sorgligt elände men ändå lever gott, och inte har just ett skit med någon vettig förlaga att göra.

DD har iofs en mer bestämd historia ska erkännas som man antingen tar till sig eller inte, i filmen var det varken eller imo, utan det var DD och Elektra på nåt sätt som var viktigt. vilket det inte alls är i en förstafilm imo.
Suveränt koegraferade fighter även om de inte är värst verkliga.

Fyllrundan med Karen och Foggy var kul, jäkligt träffande imo.

DE Alla avsnitten som släpptes är 3st och en till idag usa tid, bara så det är förstått.
Senast redigerad av 1 Agentum, redigerad totalt 0 gånger.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Ala
Fine
Inlägg: 219
Blev medlem: tis 27 maj 2014, 09:30
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Daredevil

Inlägg av Ala »

Agentum skrev:wow det var en kass presentgation av 2 avsnitt?


Vad ska det betyda? Det var inte meningen att vara någon "presentgation" av avsnitten, jag skrev bara lite kort vad jag tycker hittills och vilket intryck jag fått av serien. Det var menat som inledande inlägg i en, förhoppningsvis, lång diskussion om serien och dess kvaliteter eller avsaknad av dem.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Daredevil

Inlägg av Agentum »

Ala skrev:
Agentum skrev:wow det var en kass presentgation av 2 avsnitt?


Vad ska det betyda? Det var inte meningen att vara någon "presentgation" av avsnitten, jag skrev bara lite kort vad jag tycker hittills och vilket intryck jag fått av serien. Det var menat som inledande inlägg i en, förhoppningsvis, lång diskussion om serien och dess kvaliteter eller avsaknad av dem.

Vad det ska betyda är väl att man har en åsikt om det hela , att man kan presentera det i nån form, vad man tycker osv.

Alla måste inta vara nån slags personer som är neutrala och inte tycker si eller så innan nån ann tycker vad de anser är fel som är förekommande här på forumet.

Men då jag lämnat mina tankar om det hela så spelar det ingen roll, det enda du lyckades med var att påminna mig om att se på dt hela, vilket jag inte ångrar.

Man gör absolut inte trådar om sånt här utan nån presentation, har du inte ögon i skallen, eller är du livrädd för att nån ska tycka du har fel?

Småungetjafs får stå.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Ala
Fine
Inlägg: 219
Blev medlem: tis 27 maj 2014, 09:30
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Daredevil

Inlägg av Ala »

Agentum skrev:
Ala skrev:
Agentum skrev:wow det var en kass presentgation av 2 avsnitt?


Vad ska det betyda? Det var inte meningen att vara någon "presentgation" av avsnitten, jag skrev bara lite kort vad jag tycker hittills och vilket intryck jag fått av serien. Det var menat som inledande inlägg i en, förhoppningsvis, lång diskussion om serien och dess kvaliteter eller avsaknad av dem.

Vad det ska betyda är väl att man har en åsikt om det hela , att man kan presentera det i nån form, vad man tycker osv.

Alla måste inta vara nån slags personer som är neutrala och inte tycker si eller så innan nån ann tycker vad de anser är fel som är förekommande här på forumet.

Men då jag lämnat mina tankar om det hela så spelar det ingen roll, det enda du lyckades med var att påminna mig om att se på dt hela, vilket jag inte ångrar.

Man gör absolut inte trådar om sånt här utan nån presentation, har du inte ögon i skallen, eller är du livrädd för att nån ska tycka du har fel?

Småungetjafs får stå.


Ja, jag tycker att min åsikt om serien framgår tydligt och klart i mitt inledande inlägg.

Okej, men då var det ju i alla fall en bra grej oavsett. Du blev påmind att kolla och du gillade det. Slutet gott, allting gott.

Ööh, okej? Jag vet inte vem som bestämt de reglerna, men de låter ju helt befängda. Jag skrev vad jag tyckte om serien lite kort och lämnade tråden öppen för diskussion. Jag tycker nog att det är du som småungetjafsar.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Daredevil

Inlägg av Agentum »

Jupp, allt är bra. så lugn :-)

Det finns inga regler, alla gör väl på sitt sätt antar jag.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Daredevil

Inlägg av Kermit »

Missar du inte lite om du påstår att Night Nurse bara tillhör Luke Cage-serien? Om du nu har läst "allt", har du inte koll på att Matt ibland har fått hjälp av henne (t ex i Bendis run), och att Daredevil, Luke Cage och Iron Fist länge har haft med varandra att göra? Redan i Millers serier hängde de ju en del.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Ala
Fine
Inlägg: 219
Blev medlem: tis 27 maj 2014, 09:30
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Daredevil

Inlägg av Ala »

Kermit skrev:Missar du inte lite om du påstår att Night Nurse bara tillhör Luke Cage-serien? Om du nu har läst "allt", har du inte koll på att Matt ibland har fått hjälp av henne (t ex i Bendis run), och att Daredevil, Luke Cage och Iron Fist länge har haft med varandra att göra? Redan i Millers serier hängde de ju en del.


Plus att Marvels kommande Netflix-serier är just Luke Cage och Iron Fist (och Jessica Jones), för att sedan landa alla serierna i en The Defenders-miniserie, så de har ju redan börjat bygga ett gemensamt universum för de serierna.

En annan rolig sak är ju att serien utspelar sig i samma universum som Marvels filmer.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Daredevil

Inlägg av Agentum »

Ok ,så det är tanken med det? Defenders? men ingen av de uppräknade var med i Defenders som var, är det en Marvel Now variant eller nåt civil war kanske, är kass på sånt?

Icke supergruppen Defenders fungerade aldrig spom det men den klassiska var iaf kul att läsa då de vågade sig på en hel del humor man inte kunde dra upp i säg Avengers.

Cage och Iron Fist ska mna isf lägga i samma serie, de är ju Heros for Hire, det skulle kunna gå då det är helt ny för tv och film iaf variant på superhjältar.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Daredevil

Inlägg av Kermit »

Ja, de kommer att köra Defenders med Daredevil, Iron Fist, Luke Cage och Jessica Jones, så det blir inye alls samma grupp som i serierna, men jag gillar tanken med en street level-grupp ändå.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Daredevil

Inlägg av Agentum »

Jo, det kan bli intressant, man måste ju inte koppla det till det ursprungliga med en icke-grupp heller.

Sen kan man iofs se det med för när har DD nånisin varit intresserad av att var med i nåt team, de andra har ju mer den inriktningen.

Saken är ju at ingen ska veta att han är blind, det finns en poäng med det, nåt som ger honom ett visst övertag.

Nåja, man får se vad det landar, men jag hoppas de lyfter allt till den här nivån iaf, dvs ut med SHIELD eller vad det nu heter som inte leder nånstans, det är ju liksom inte så att plötsligt kliver Avengers in på tv serien och kör.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Daredevil

Inlägg av Kermit »

SHIELD eller vad det nu heter? Den heter samma som det gör i serierna. ;-)
Egentligen är väl DD ingen gruppspelare, men det beror ju på vad de har för mål, och Matt samarbetar ofta med Luke Cage, Iron Fist och Jessica Jones.
Det är inte lätt att vara grön.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Daredevil

Inlägg av super85 »

LOLZ på tal om fyllerundor så vissa jäkligt intressanta grejer i den här tråden. Om nät-trådar skulle dofta något så skulle den här dofta gammal billig sprit [;)] .

I alla fall [;)]

Jag tycker personligen (eftersom det är svårt att opersonligen tycka nånting) att det är kul med såpass många bra serietidnings TV-serier. T ex Arrow som jag och Neal Adams är fans av har ju hittills lyckats nog ha de bästa fight scenerna på TV, men här gör Daredevil det bättre.

Lyckad seriös ton, smart skrivet, smart hur man visar varför ett i verklig världen fint och rikt hipster område är en slum i TV-seriens värld. Som de flesta säkert vet så är inte Hells Kitchen alls så som den var när Frank Miller skrev och tecknade sina DD serietidningar. Att man skriver in rymd-invasionen från Avengers är smart. Det är logiskt att det blir en massa korruption och sånt om man ska bygga upp en stadsdel som blivit förstörd.

TV-serien är skapligt väl castad, väldigt snyggt fotad och redigerad och fight-scenerna (vad jag förstått en del samma koreografer som i Captain America: Winter Soldier) väldigt bra och brutala.

att TV-seriens skapare Drew Goddard har samma filminfluenser som Christopher Nolan som gjorde Dark Knight trilogin har syns också tydligt. Väldigt mycket 70-tals Hollywood/New York i stilen.

Jag har hittils sett 6 avsnitt och tycker den håller hög klass. Av alla superhjälte-serier som gjorts så är den här nog jämbördig med Flash. De är väldigt annorlunda TV-serier, men om Flash är liksom mer lättsamt och typiskt "superhjälte-äventyr!" och det bästa man gjort i den stilen, så är DD TV-serien det bästa man gjort på TV med den här mörka och "Gritty" stilen.

Jag diggar det.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Daredevil

Inlägg av Kermit »

Ja, gillar detta skarpt också. Kan eka det mesta du säger, men när du säger att den är skapligt väl castad, vilka tycker du inte är helt lyckade i så fall? Matt, Foggy, Karen och Kingpin tycker jag är väldigt väl rollbesatta t ex. Visste inte att det var samma man som koreograferade fighterna i Cap 2, men det är bra fighter i denna. Särskilt den i slutet av avsnitt 2 (har än så länge sett 4 avsnitt) var riktigt, riktigt bra.
Det är inte lätt att vara grön.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Daredevil

Inlägg av super85 »

Jag tycker inte att någon hittils sticker ut som dålig. Menar mer att serien hittils inte haft så många scener som skulle verkligen visa skådespelar-insatsen. Hittils har alla klarat sig helt ok, men det har inte varit "True Detective" liknande scener där man får se hur bra skådisarna är.

Jag har för mig att jag läste att åminstone delar av samma team från Winter Soldier varit inblandade här.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Daredevil

Inlägg av Kermit »

Oj, du jämför med True Detective vad gäller vilken plats skådisarna får? Då ligger i stort sett allt i lä. Jag har sett åtta avsnitt nu, och jag tycker D'Onofrio får "act the hell out of" rollen som Kingpin, och Cox fortsätter övertyga. Samma med killen som spelar Foggy, t ex. Det var coolt att se Stick också, där sköt plötsligt Miller-referenserna i höjden. :-D
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Daredevil

Inlägg av larsa66 »

Igår hamnade jag i en sån där vad är serie/ TV-serie/ Bok-serie-diskussion igen.

Vad kallar ni det för? Kallar ni TV-serier för serier också? Trots att ni läser riktiga serier ;)

Eller kanske TV-serier också börjar vara ett omodernt uttryck då dessa för det mesta följs strömmande på nätet.

Sorry att jag hoppar in här med en off-topic fråga. Men jag är lite nyfiken på TV-serien DD. Och som vanligt vill man ju veta vad dom som har dom rätta referenserna säger, innan man börjar se.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Daredevil

Inlägg av Kermit »

Vet inte vad "de rätta referenserna" innebär för dig, men jag har läst (och älskar) Millers run flera gånger, även Ann Nocenti, Kevin Smith, Brian Bendis, Ed Brubaker, Andy Diggle och Mark Waid. Diggles serier var väl inte mina favoriter och Bendis stannade för länge, annars var mycket jättebra. Skulle gärna läsa Karl Kesels run någon gång, men den är ganska svår att få tag på. Finns t ex inte på Comixology. Jag gillar den här tv-serien väldigt mycket. Visst, mycket är att i jämförelse med filmen är det nästan löjligt hur bra detta är, men främst gillar jag att Matt, Foggy, Kingpin, Karen och de andra ser ut och beter sig som de jag har läst om i serierna. Okej, Ben Urich är svart och jobbar på New York Bulletin, men han är ändå väldigt nära seriens Urich.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Daredevil

Inlägg av larsa66 »

Kermit skrev:Vet inte vad "de rätta referenserna" innebär för dig


Det är ni, dom flesta som skriver här. Ni som läser och gillar seriemediet. Sjäv slutade jag läsa serier i mitten på 80-talet. Även skapandet förvandlades till en hobby mer än en satsning till något jag skulle leva på. Dom sista serierna jag läste av detta slag var Camelot 3000. Ja, det dom körde i Gigant. Jag gillade den där 100-sidors, svartvita satsningen dom gjorde. Jag minns att jag var sugen att läsa Frank Millers version av Batman, men det han har gjort på senare år har väl gjort att jag tappat intresse för hans skapande öht.

Jag får höra så många som aldrig läst serierna, uttala sig om filmerna och TV-serier utan att de har någon som helst susning varifrån de kommer. Och den enda referens till serier är en prenumeration av Bamse när dom var barn. Då är det uppfriskande att läsa era rader. Jag har sedan 5 år tillbaka återupptagit både skapandet och läsandet av serier. Även suget att läsa om amerikanska superhjältar igen ökar något, mycket tack vare er och detta forum.

Ni går ju även på djupet och väljer vilken av versionerna som är bäst, och det är ju som vanligt, en smakfråga.

Tack för ditt omdöme.
Skriv svar