Digitala serier sänkte standarn

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Mötley
Good
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 01 maj 2015, 13:56

Digitala serier sänkte standarn

Inlägg av Mötley »

Rubriken är något missvisande. Det jag menar är: Sedan serierna blev en del av den digitala tidsåldern har något hänt med manus-delen.
Att det är "mindre tidskrävande" att rita påverkar uppenbarligen berättandet. Tänker främst på Marvel och DC - kassa historier senaste åren jmf med de gyllene åren (90-talet).
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Digitala serier sänkte standarn

Inlägg av Wakuran »

Det gjordes ju egentligen en väldig massa skit även under 90-talet, även om en hel del glömts bort vid det här laget...

Och det värsta kom ju sällan till Sverige, dessutom...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
wombat1000
Good
Inlägg: 46
Blev medlem: mån 28 maj 2012, 14:41

Re: Digitala serier sänkte standarn

Inlägg av wombat1000 »

Mötley skrev:Rubriken är något missvisande. Det jag menar är: Sedan serierna blev en del av den digitala tidsåldern har något hänt med manus-delen.
Att det är "mindre tidskrävande" att rita påverkar uppenbarligen berättandet. Tänker främst på Marvel och DC - kassa historier senaste åren jmf med de gyllene åren (90-talet).

Skulle inte säga att 90-talet var de gyllene åren, åtminstone inte för Marvel. Även om det gjordes bra serier så gjordes det skit också, som Sleepwalker, Clone Saga, Rob Liefelds serier med mera. Jag skulle nog säga att de gyllene åren för Marvel var 60- och 70-talet, och kanske början av 80-talet. Då skapades de flesta klassiska figurerna och serierna.
Användarvisningsbild
Predabot
Fine
Inlägg: 299
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 12:07
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Digitala serier sänkte standarn

Inlägg av Predabot »

Jag är rädd att Wombat har rätt: 90-talet var Marvel's allra sämsta decennium, alla kategorier. Nästan allt var skräp. I princip enda vändningen med nåt som alls var bra, kom i slutet, år 1998 för att vara exakt - då Kurt Busiek's Avengers kom ut.

Sen var år 2000-2005 faktiskt bland det bästa som någonsin gjorts av Marvel, i mitt tycke. Det var en härlig tid, då en massa roliga experimentella serier kom ut - som t ex Grant Morrison's New X-men och Marvel Boy, samt grejor som Jenkin's Inhumans, och Bendis Ultimate Spider-man.

Men jo, det stämmer att Marvel's guldålder faktiskt var i början, 60-70-talet. Främst den senare och tidigare delen av respektive, kring 1967-1972 - så det är en rätt SNÄV period vi pratar om här.


Att digitala serier på något vis har sänkt kvaliteten kan jag inte hålla med om - märker ingen skillnad från innan eller efter Comixology's genomslag.

Nu är det ju marvel vi pratar om här, men dom Indie-serier från Image som säljer digitalt nu, skulle jag faktiskt säga kan vara det bästa som Image någonsin gjort, faktiskt.
Kolla in mitt galleri, vetja.
http://predabot.deviantart.com/
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Digitala serier sänkte standarn

Inlägg av Wakuran »

Just klonsagan är kanske inte fullt så usel som sitt rykte, om än feltänkt, men det var så mycket annat som hände då; alla dessa symbioter, ogenomtänkt grimdark bara för sakens skull, och dessa "instant collector's items" med tonvis av variantomslag som närapå sänkte hela branschen...

Men det kom ju ut en hel del intressanta grejer efter 1972, också, under 70- och 80-talet; Nya X-Men (Wein, Cockrum, Claremont, Byrne), Fantastic Four (Byrne), Daredevil (Miller) Sin-Eater (David), Kraven Saga (DeMatteis)...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Digitala serier sänkte standarn

Inlägg av Kermit »

Ja, får hålla med Predabot om att Marvel hade en stark period i början av 2000-talet, och 90-talet var väl inget vidare. Det är mycket mer fokus på manus nu än på 90-talet. Då var det tecknare som sålde. Sen undrar jag vad det digitala har med saken att göra? Och menar du digital färgläggning eller att man kan köpa och läsa digitalt nu? Menar du det sistnämnda ser jag bara fördelar med att också kunna handla digitalt.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Digitala serier sänkte standarn

Inlägg av Wakuran »

Som jag förstått argumentet - att tekniken blir bättre, och att det blir enklare att teckna/ färglägga/ texta serier digitalt, gör att upphovsmännen blir slarvigare med att berätta bra historier. (Nu verkar ju folk iofs hittills inte hålla med...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Mötley
Good
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 01 maj 2015, 13:56

Re: Digitala serier sänkte standarn

Inlägg av Mötley »

Minns att någon eller några serieskapare beklagade sig över en oväntad tidspress i och med att digitala ritplattor och bildredigeringsprogram gör det möjligt att arbeta snabbare. Redaktörerna gav dem mindre tid än tidigare (gäller författare såväl som tecknare). Det är bakgrunden till min fråga, och den borde jag givetvis haft med i formuleringen.

För visst är det som Kermit säger bara fördelar med att man kan köpa och sälja digitalt. Förlagen har inte längre ensamrätt.

Var slarvig när jag nämnde 90-talet. Det var då jag läste Marvel som flitigast, men det betyder ju inte att de är skapta då. Chris Claremont är favoriten bland författarna och på Wikipedia kan jag läsa att han "...under 16 år, från 1976-1991, ha skrivit Uncanny X-Men för Marvel".

Sådär, nu är det nog tydligare :)
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Digitala serier sänkte standarn

Inlägg av Kermit »

80-talet var ju också i stort ett väldigt bra decennium. Men...jag tycker ändå att man lägger mycket omsorg på manus numera. Visst kan events hetsas fram, men det finns ju annat att välja, även bland superhjältar. Scott Snyders Batman, Mark Waids Daredevil och senaste Ant-Man är bara några exempel på serier som är väldigt genomtänkta. Även Dan Slott tänker till och planerar med Spider-Man, även om allt han gör inte faller mig i smaken är det inte hans manusarbete som är lidande på något sätt.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Digitala serier sänkte standarn

Inlägg av Kermit »

Vad jag vill komma till är att jag inte tror att det är den digitala teknikens fel. Image använder precis samma teknik, men t ex en storsäljare som Saga tar pauser ibland när en story är klar, för att de ska kunna hålla en hög kvalitet. Serier hetsas fram av andra skäl än att de färgläggs digitalt.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Digitala serier sänkte standarn

Inlägg av Agentum »

90 talets topp berodde desutom en hel del på att folk spekulerade i serier, i samma årtionde gick Marvel i konkurs och många andra flretag försvann för gott.

Så det där med gyllene är nog mer en fråga om när man själv började läsa serier.

Image då var ju bara yta, så där kan man tala om avsaknad av manus. Marvel hade ju Spiderman som gjordes genom att ett antal actionscener tecknades och sorterades i en ball följd och så tecknades mellanrutorna sen.

Jag tror inte på att digitala utgåvor sänkt standarden, ett svårt problem har imo varit eventgalenskaoen om och om igen år efter år i superserier.

Det söljer initialt bra men är odugligt på de flesta andra sätt då det verklugen blir engångsserier.

För svensk tid var 70 och 80 tal superseriernas tid, även om jag inser att det var usa det handlade om här.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Digitala serier sänkte standarn

Inlägg av Wakuran »

Hela Image-stilen på manus har jag hört berodde på att man skulle klämma in så många splash pages och actionscener som möjligt i manusen, då såna sidor gav mer pengar från originalsamlarna...

(Kan vara en skröna, men med tanke på hur mycket av seriemarknaden som drevs av ren, kortsiktig spekulation på den tiden låter det inte omöjligt...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Digitala serier sänkte standarn

Inlägg av Kermit »

Ja, men tala om att Image har skärpt sig, för det kommer sjukt mycket bra från dem numera.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Digitala serier sänkte standarn

Inlägg av Agentum »

Jo Image av idag är nåt annat i form av kvalitet.

Wakuran, jag skulle inte bli förvånad alls om det stämmer då mycket tok tillkom som bara hade inrikning mot soekulering i värdet, alka desa olika omslag och specialvarianter i enorma upplagor.

Vi som hade varit med innan förstod ju att det aldrig skulle hålla då ekonomiskt värde av serier aldrig kan öka med stora upplagor och helt nytt material.

Och som flera skriver höjdes kvaliteten hos de som fanns kvar betydligt runt 00, tillräkligt för att iaf locka tillbaka mig igen så jag ser nog en topp i bra serier då med.

Det behövs bra tecknare ja, men serier är inte kompletta utan bra författare, det är inte konstverk på det sättet.

Idag har vi flera mindre utgivare som erbjuder andra genreer än de stora där de som förr var fast i superhjälteberättelser kan visa upp serier som är mer passande för vad de vill berätta, en Superman eller Spider-man kan klart hindra i sånna lägen och figurerna blir påtvingade berättelser som inte passar bara för att inga typer av serier finns att välja.

Utgivarna var ju förr väldigt kantiga när det gällde att ha kontrakt och inte jobba för andra, idag är de flesta inte anställda så och kan därför öppet jobba flr säg Image fast de gör jobb till tax Marvel samtidigt.

Bra för oss.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar