Marvels universum 1961-2015!

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Marvels universum 1961-2015!

Inlägg av Nitro74 »

http://www.ign.com/articles/2015/01/20/ ... n-may-2015

Uppenbarligen ska Marvel göra en "reboot" likt den DC gjorde för några år sedan när de lanserade "The New 52". Låt oss hoppas att det är ett marknadsföringstrick mer än en riktig omstart.
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Marvels universum 1961-2015!

Inlägg av Wakuran »

A. Var inte Ultimate-universumet en reboot redan? Jag har för mig att det gick åt helvete ganska snabbt...

B. Gjorde inte DC samma sak för typ... 30 år sen?...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Ala
Fine
Inlägg: 219
Blev medlem: tis 27 maj 2014, 09:30
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Marvels universum 1961-2015!

Inlägg av Ala »

Det börjar gå lite inflation i det här tycker jag. Det känns som att både Marvel & DC startar om eller rebootar sina universum lite för ofta.
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Re: Marvels universum 1961-2015!

Inlägg av Nitro74 »

Ultimate-universumet var ingen reboot, utan ett eget universum som publicerades parallellt med de vanliga Marveltitlarna. "Åt helvete" är väl att ta i; förutom Ultimate Spider-man och The Ultimates så blev de övriga Ultimate-titlarna inga succéer direkt, men det har ändå överlevt i femton år och är Marvels mest långlivade underetikett. MAX har funnits sedan 2001 men har ju inget sammanhängande universum utan helt enkelt en etikett för "vuxnare" serier.

DC:s New 52 kom 2011 och var väl den första egentilga rebooten sedan Crisis 1986. Sedan har de ju jaft en rad så kallade "soft reboots", det vill säga events där man ändrat en del i universumet utan att starta om det. Marvel har aldrig gjort en omstart förut. Det närmaste är väl Heroes Reborn/Return som kom 1999.
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Marvels universum 1961-2015!

Inlägg av Wakuran »

Som jag uppfattat saken (med reservation för flagranta missuppfattningar) var Ultimate-universumet ett försök till en omstart utan allt bagage, men ganska snabbt fick man väldigt mycket bagage på egen hand, och sen gick man helt grimdark i något massivt event där man dödade av halva universumet...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Re: Marvels universum 1961-2015!

Inlägg av Nitro74 »

Det var en omstart i den meningen att det var gamla karaktärer med nya bakgrundshistorier, men det var inte en omstart i den meningen att Ultimate-universumet var tänkt att ersätta det vanliga Marveluniversumet. Nu är det dock tänkt att de ska kombineras till ett universum.
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Marvels universum 1961-2015!

Inlägg av smorkin »

Ultimate var väl Earth-1610 om jag kommer ihåg rätt, medan "vanliga" Marvel är Earth-616. Så vad gäller 1610 så ska hela rasket rivas, så ska hela rasket bort, ungefär :-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Marvels universum 1961-2015!

Inlägg av Wakuran »

Ska det inte bli typ... 61610 av alltihopa...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Simpukka
Very Good
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 13 jan 2015, 13:23

Re: Marvels universum 1961-2015!

Inlägg av Simpukka »

Ganska mycket om "Secret Wars" som detta multiverseutplånande event tydligen kommer heta:

http://www.newsarama.com/23341-tom-brev ... rview.html

Har för dålig koll på Marvel (hur många parallell universum har dom?) men eftersom "New 52"-rebooten verkar gå bra så... :P

Den enda reboot som jag tyckte kändes helt befogad är nog (fortfarande) Crisis on Infinite Earths eftersom DC multiverse var så vansinnigt stort och oöverskådligt med femtioelva version av Superman på de olika Earths som ingen vanlig dödlig kunde hålla koll på! Så att dom till slut blev tvungna att banta ner var väll mindre i crossover marknadsföringssyfte och mer som ren och skär överlevnadsstrategi! Tröskeln att ta sig över för nya läsare var enligt vad jag förstått absurt hög.

Vad som in-storyline föranledde New 52 har jag inte koll på men tycker DC senaste reboot kändes mer som ett incitament för "variant cover hell" där varje nummer ska tryckas med minst 4-5 olika omslag och med limited edition covers, sketch covers etc... Skulle inte förvåna mig det minsta om Marvels reboot leder till samma grej... :/
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Marvels universum 1961-2015!

Inlägg av Wakuran »

Det har ju varit minst två "Secret Wars" i Marvel tidigare, dessutom, även om inget av dem innebar en reboot...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Simpukka
Very Good
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 13 jan 2015, 13:23

Re: Marvels universum 1961-2015!

Inlägg av Simpukka »

Wakuran skrev:Det har ju varit minst två "Secret Wars" i Marvel tidigare, dessutom, även om inget av dem innebar en reboot...


Minsann, tyckte väll att "Secret Wars" lät bekant -- får väll skylla på att jag har betydligt mer koll på DC än Marvel! Om detta nu ska bli så pass spektakulärt som utlovas, kunde dom väll åtminstone komma på ett inte redan använt namn...? ;)
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Marvels universum 1961-2015!

Inlägg av Kermit »

Wakuran skrev:Som jag uppfattat saken (med reservation för flagranta missuppfattningar) var Ultimate-universumet ett försök till en omstart utan allt bagage, men ganska snabbt fick man väldigt mycket bagage på egen hand, och sen gick man helt grimdark i något massivt event där man dödade av halva universumet...


Det var inte riktigt ett försök till omstart, Ultimate-serierna fanns parallellt med de vanliga, så att säga. Det fanns ingen plan att Ultimate-universat skulle ersätta det vanliga, utan man skulle helt enkelt locka nya läsare som hade svårt att komma in i ganska komplicerade serier. Sen blev det ju en succé, Ultimate Spider-Man och Ultimates var ju exempel på serier som lockade både nya och gamla läsare. jag var väldigt inne i Ultimate Spider-Man, t ex, för den vanliga Spidde var ganska krånglig, komplicerad och rent ut sagt dålig just då. Men visst, efter lite mer än tio år började det gå åt fanders, då kom det där grimdark-eventet "Ultimatum", som sabbade det mesta för mig. Strax efteråt dog också Peter Parker, och Miles Morales blev den nya Spider-Man. Jag gillade Ultimate Spider-Man, i alla fall de första...säg...120 numrena, sen slutade jag läsa när Peter dog. Miles är säkert en bra karaktär, och jag hoppas de som gillar honom får bra serier, men han är inte "min" Spidey.

Nu är det ju enligt rykten inte frågan om en total omstart av Marvels universum, som jag fattar det ska man slå ihop det vanliga och Ultimate-världen.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Predabot
Fine
Inlägg: 299
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 12:07
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Marvels universum 1961-2015!

Inlägg av Predabot »

Det är inte bara rykten om att det inte är en omstart - Axel Alonso som är chefredaktör för Marvel i USA, och flera andra har sagt att det inte är frågan om en omstart av samma sort som New 52 - faktum är att dom fortsätter att insistera att det inte är nån sorts omstart alls, eftersom dom inte anser att deras kontinuitet behöver lagas på något vis.

Dock säger dom också att Marvel Comics kommer vara väldigt annorlunda efteråt, så nånting av den sorten måste ju hända - frågan är då vad?

Själv tycker jag det hela är väldigt spännande! = ) Har verkligen diggat Hickman's omgång på Avengers - den tilltalar min syn på superhjälteserier och Sci-fi som jag har, väldigt skarpt.

Jag skulle faktiskt gå så långt att säga att Jonathan Hickman har solidifierat sig som den främsta författaren inom sin generation i USA - med sin S.H.I.E.L.D och Avengers.

Han skriver helt enkelt på ett så pass komplext sätt, att INGEN ANNAN VERKSAM DÄR just nu, kommer ens i närheten.
Han inspirerar och fyller mig med beundran - såna serier, som kräver ALLT av läsaren, ALLT dom har, för att verkligen få ut allt av historien, som man kan återvända till många gånger om och finna nya aspekter av varje gång, borde vara varje serieförfattares ambition.

Ja... jag är ganska paff att han faktiskt lyckats överraska mig flera gånger under sin omgång - inte för att på något vis få mig själv att framstå på något sätt speciell, men när man väl har läst så många superhjälteserier som jag, så blir man inte imponerad så särskilt ofta - jag förstår och kan se vart dom flesta historier barkar, ganska ofta.

Faktum är att jag är inte den enda som är imponerad - Grant Morrison själv, författaren till den lika utmärkta Multiversity, har faktiskt nämnt i intervjuer att han började bli lite orolig under sista sträckan som hans Multiversity höll på att göras färdig - för han kände att vad Hickman gör, är såpass likt, och såpass ambitiöst, att hans historia kanske skulle bli irrelevant.

Nu blev det inte så, men det säger en hel del om hur långt Hickman har kommit.
Kolla in mitt galleri, vetja.
http://predabot.deviantart.com/
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Marvels universum 1961-2015!

Inlägg av Kermit »

Jag håller med om att Hickmans serier är ambitiösa och genomtänkta, men ofta är de också för tråkiga. Jag tyckte om hans Fantastic Four, men Avengers och Image-serien East of West har inte alls lyckats fånga mitt intresse. Infinity var också platt på något sätt. Och då har jag ändå försökt.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Marvels universum 1961-2015!

Inlägg av Agentum »

Är det den "unga" generationen så att säga så han är helt ok men inte alls nåt en ev. topp imo.?

Grant Morrison är dock så udda och ofta oväntad att han inte ännu iaf behöver lämna skeppet presis.

Men nog bör det väl komma in nytt i toppen då det nu är folk från 80 och början på 90tal som debut som är grejen imo ofta genom egna för serie säljande serier och tidigare inte så sålda men för evigt klassiska runs.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Marvels universum 1961-2015!

Inlägg av Kermit »

Vad menar du? "Nåt en ev topp imo"?

Det finns massor av duktiga och uppskattade manusförfattare nu. Sen är kanske frågan om de når upp till gamla favoriter, men så säger man nog mest bara för att man själv gillar gamla serier mest. Det saknas inte duktigt folk, dock tänker jag ibland att det är hos Image som det bästa händer just nu.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Marvels universum 1961-2015!

Inlägg av Agentum »

ok, du förstår bra vad jag menade där.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Marvels universum 1961-2015!

Inlägg av Kermit »

Va? Menar du att min kommentar visar att jag förstod vad du menade? Var min tolkning rätt? Eller menar du något annat nu? Förkortningar kan vara förvirrande ibland.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Marvels universum 1961-2015!

Inlägg av Agentum »

Jag menade att många yngre i brachen har tiden för sig bara.

Jag är övertygad om att bra serier kommer finnas framöver och av andra än gubbarna idag.

Alla historier är inte berättade.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Marvels universum 1961-2015!

Inlägg av Kermit »

Det var oväntat positivt sagt! :-D
Det är inte lätt att vara grön.
Skriv svar