Hu! Förändringar på gång sommaren 2015.

Information om Serieforum.se. Här kan du även ge feedback på forumet, ställa frågor, testa funktioner m.m.
Kategoriregler
Kontakta Serieforum.se genom att posta ett inlägg i detta delforum, eller genom att skicka e-post till info@serieforum.se.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Hu! Förändringar på gång sommaren 2015.

Inlägg av UlfK »

Den otekniska sammanfattningen: Forumet kommer snart att se annorlunda ut.



Den lite längre tekniska bakgrunden:

Inom en stund, eller ett par stunder, kommer vi att uppgradera forumprogramvaran. Det innebär förändringar. Den nya versionen stöder inte längre det gamla utseendet, subsilver2 fullt ut, så vi kommer att byta till det nya, prosilver, för alla användare.

Du har kunna välja mellan dessa två de senaste åren, genom att gå in på Kontrollpanel - Inställningar - Ändra globala inställningar - Min stil. Har du inte gjort detta används subsilver2 som standard. Så - vill du redan nu förbereda dig på det nya kan du själv byta och känna på prosilver.


Frågor och svar:

Varför fungerar inte det gamla utseendet längre? Jo, forumprogramvaran bytte utseende 2007, men hade med ett fungerande skin för det gamla utseendet. När version 3.0 blev 3.1 tillkom nya funktioner som inte längre stöds i subsilver2. Vi har legat kvar i 3.0.x-spåret ett tag, men skall nu uppgradera till 3.1.x.

Men jag har sett ett subsilver2 för 3.1.x på Internet! Varför kör vi inte det? Därför att det du sett inte är Phpbb:s egna skin. Det kommer bara fungera så länge någon orkar underhålla det, och vi vill gärna slippa onödigt teknikfixande. Originaldelar rulez!

Jag tycker inte om förändringar! Vad skall jag göra? Prata om det! Resten av den här tråden är öppen för allmän oro.

Jag tycker att hålltiden "inom en stund, eller ett par stunder" är lite otydlig. Det är helt riktigt. Uppgraderingen sker förmodligen inte förrän i juli, men mer exakt än så kan vi inte vara för stunden.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Hu! Förändringar på gång sommaren 2015.

Inlägg av larsa66 »

Jaha då har jag uppgraderat.
Det blev ju rätt fint med denna version, men när jag loggar ut ser det ut som vanligt igen.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hu! Förändringar på gång sommaren 2015.

Inlägg av UlfK »

larsa66 skrev:Jaha då har jag uppgraderat.
Det blev ju rätt fint med denna version, men när jag loggar ut ser det ut som vanligt igen.


Jepp, sålänge vi inte har uppdaterat forumet som helhet ser du bara det ändrade skinnet så länge du är inloggad. (Ändra skin/stil är alltså bara för att få en försmak av hur det blir, inget ni måste göra.)
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Hu! Förändringar på gång sommaren 2015.

Inlägg av Sir-L »

Jag förstår absolut att det är bäst att ha "originaldelar", med det sagt går jag över till att prata* om det.

FY sjuttsingen vad jag tycker illa om prosilver! [}:)]
Ser bara amatörmässigt, och väldigt rörigt, ut. Förstår inte varför de inte har åtminstone två standarer att välja på. :cry:

*Läs "gnälla"
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Hu! Förändringar på gång sommaren 2015.

Inlägg av larsa66 »

Det jag funderar på är dom nya symbolerna till trådarna. Det finns texter som rullar och texter med stjärna och lampor.

Finns det nån förteckning över vad dom betyder?

Amatörmässigt, sir L? Jag håller inte med. Fast kanske lite rörigt. Men det är säkert en vanesak.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hu! Förändringar på gång sommaren 2015.

Inlägg av UlfK »

larsa66 skrev:Det jag funderar på är dom nya symbolerna till trådarna. Det finns texter som rullar och texter med stjärna och lampor.

Finns det nån förteckning över vad dom betyder?


Nu gör det:

Röd ikon - Tråden innehåller poster du inte läst.
Liten stjärna i övre högra hörnet - Du har själv postat minst en gång i tråden.

Bild - Information
Bild - Klistrad tråd
Bild - Läst tråd
Bild - Tråd med olästa poster
Bild - Läst tråd du har postat i
Bild - Tråd du har postat i som har olästa poster
Bild - Populär tråd (tråden har > 25 inlägg)
Bild - Låst tråd
Bild - Flyttad tråd
Bild - Forumavdelning med underliggande avdelningar
Bild - Dito med olästa poster
Bild - Länksamling
Bild - Innehåller bilaga
Bild - Gå till sista posten i tråden
Bild - Gå till första olästa posten i tråden
Bild - Underliggande avdelningar lästa
Bild - Underliggande avdelningar olästa
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hu! Förändringar på gång sommaren 2015.

Inlägg av UlfK »

Sir-L skrev:med det sagt går jag över till att prata* om det.
*Läs "gnälla"


He he. Jag tänkte så, men uttryckte mig diplomatiskt.

Sir-L skrev:FY sjuttsingen vad jag tycker illa om prosilver! [}:)]
Ser bara amatörmässigt, och väldigt rörigt, ut. Förstår inte varför de inte har åtminstone två standarer att välja på. :cry:


Är det inte mycket vanan som bestämmer sånt? Jag gick över till PS för flera år sen, och tycker idag tvärtom, att subsilver2 känns väldigt mycket nittiotal. Lite som när Facebook byter utseende. Efter två veckor har alla glömt att något ändrades. [:)]
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Hu! Förändringar på gång sommaren 2015.

Inlägg av Sir-L »

Om det gamla var 90-tal så är detta 00-tal. Du vet, den eran när alla skulle ha fadade färger på allt! Och vi ska inte ens börja tala om mobilanpassning, som inte existerade. För mig representerar den eran rörighet, när cool design gick före usability.

Angående rörligheten så är sidan, från min synpunkt, felviktad. När man går in på en sida ska blicken dras till det viktiga, inte på en massa prål som bara är till för att det ska se coolt ut (och inte ens det har de lyckats med). Enligt min åsikt drar de fadade ramarna blicken från informationen man letar efter. Vad som ska stå ut är först och främst de olika ämnena, och har man varit har förut är det naturligtvis trådarna med nya inlägg i som ska fånga intresset först. Som det är nu så syns de minst då den fadade blå är starkare än det mesigt röda.

Det var lite av mina åsikter, men som du säger man vänjer sig väl med det mesta. Betyder dock inte att det är bättre (eller ens bra), bara att människan har lätt att anpassa sig till situationen. (Andra bättre och fortare än andra.) Det kommer dock aldrig bli snyggt.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hu! Förändringar på gång sommaren 2015.

Inlägg av UlfK »

Jag säger inte emot något i analysen. [:)]
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Hu! Förändringar på gång sommaren 2015.

Inlägg av Agentum »

Jo det nya käns igen från andra forum, det är väl bara att byta då.
9mm, i'm never further away than that.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Hu! Förändringar på gång sommaren 2015.

Inlägg av Kattmannen »

Om man inte gör någonting. Kommer man då ändå att kunna logga in och läsa inlägg, men att det ser annorlunda ut. Eller är det någonting som man som forumdeltagare verkligen MÅSTE göra?
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hu! Förändringar på gång sommaren 2015.

Inlägg av UlfK »

Man kan vara helt lugn och inte göra någonting. Det enda som händer är att det ser annorlunda ut en stund, men, som Kjell Höglund säger, man vänjer sig.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Skriv svar