Yxa & Klinga

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av Allan Kämpe »

Olle Hägers dokumentärfilm om pionjärtiden i Kiruna känns som perfekt faktaunderlag för en spännande nybyggar-serie typ "Yxa och Klinga":
http://www.svtplay.se/video/3039678/vi-minns-olle-hager/fy-fan-ett-sant-land-avsnitt-1
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av larsa66 »

Ser intressant ut.

Såg även att öppet arkiv lagt upp "nybyggarland".

http://www.oppetarkiv.se/video/2188751/nybyggarland-sasong-1-avsnitt-1-av-6

En TV-serie som satte djupa spår i mig. Så här i efterhand är den inte så sensationell men jag gillar storyn och musiken.
Skådespelarinsatser och filmeffekter ska ni inte ha för stora förväntningar på men den har sina guldkorn och är absolut sevärd.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av larsa66 »

Nu är jag lite tråkig och citerar bara det jag skrev på FB:

"Tyvärr måste jag dela den tråkiga nyheten att serien Yxa & Klinga upphör i Västerbottens Mellanbygd.
Redaktionen kom i dilemmat att välja mellan att trycka lokala nyheter och reportage eller köra den här underliga berättelsen. Då valde dom det som naturligtvis är viktigast.

Jag och Jan är ändå tacksamma över den tid vi fick i tidningen och man vet ju aldrig. Inga broar verkar vara nerbrända. Serien är inte heller nerlagd. Jag har tretton sidor kvar att teckna sen har vi ett album som vi förhoppningsvis kan presentera för er inom kort.

/Lars"
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av Ray »

Tråkigt att höra. Men det finns andra vägar. Så kör på. Det finns en del småförlag som säkert kan va intresserade. Eller satsa på egen utgivning. Då bestämmer du allt själv.
Lycka till.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av larsa66 »

Tack Ray

Jodå, det ska nog lösa sig. Ett album ska det bli.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av Wakuran »

Egenutgivning har du ju redan erfarenhet av... Men det är väl bara Gusta-Pärsa, hittills?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Stranger
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 04 aug 2015, 23:04

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av Stranger »

Rätt unik stil på serien också
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av larsa66 »

Wakuran skrev:Egenutgivning har du ju redan erfarenhet av... Men det är väl bara Gusta-Pärsa, hittills?


Ja det är det enda.

Jag hoppas på förlagspublicering denna gång. Pengar ska nog lösa sig. Jag tycker själv att det är en bättre serie, men med Gustapärsa hade jag draghjälp av människornas goda minne av legenden.

Stranger skrev:Rätt unik stil på serien också


tack, främling ;)
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av rkaj »

Trist med utebliven tidningspublicering, men jag ser fram emot albumet! (Eller albumen ..?) Om det underlättar så kan jag lägga en beställning på en gång! Kanske kan en crowdfundingkampanj vara värt besväret? (Fast om du ändå är helt inställd på att serien ska komma ut och har den ekonomiska möjligheten så kanske crowdfunding bara är onödigt jobb?)
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av larsa66 »

rkaj skrev:Trist med utebliven tidningspublicering, men jag ser fram emot albumet! (Eller albumen ..?) Om det underlättar så kan jag lägga en beställning på en gång! Kanske kan en crowdfundingkampanj vara värt besväret? (Fast om du ändå är helt inställd på att serien ska komma ut och har den ekonomiska möjligheten så kanske crowdfunding bara är onödigt jobb?)


Vi har tänkt på crowdfunding som alternativ. Det kan mycket väl bli så vi gör.

Din förhandsbeställning underlättar inte, men den värmer.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av BoJustBo »

Räkna med mina stålar ifall det blir crowdfunding (och även om det inte blir det såklart) ;)
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av Ray »

mina med :)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av RioGrande »

Och för dem som inte redan beställt det kan jag rekommendera fanzinet med Yxa & Klinga. Kostar 20 plus porto. Kan beställas från Lars Andersson. Kanske bättre än att sitta och vänta på ett crowdfundingalbum i framtiden? Bättre en i handen än tio i kistan.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av larsa66 »

Ett av årets nyårslöften måste bli att fullborda denna serie och få ut den som album.
Det är bara tretton sidor kvar att teckna och jag försöker samla kraft. Bland annat tänker jag introducera en tramporgelspelare i Klingas band.
Jag letar lite på nätet för att undersöka hur vanliga dessa var i underhållningsbranschen på denna tid men hittar inget matnyttigt.
Den enda referens jag har är kvinnan i Torgny Lindgrens roman "Ormens väg på hälleberget".
Där byborna kommer med häst och vagn för att frakta henne och orgeln till festlogen.
Vad tror ni? Känns den här figuren trovärdig i en loge ute i skogarna utanför Robertsfors på 1860-talet?
Bild
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Yxa & Klinga

Inlägg av Allan Kämpe »

Gubben vid orgeln känns rätt... kanske med tillägg av en gubbe med fela/fiol... och med lite kring-atmosfär som fulla drängar och dansande par och ett och annat knogslagsmål utanför laduknuten så... [;)]
Skriv svar