Fantomentråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Fantomentråden

Inlägg av RioGrande »

larsa66 skrev:
rkaj skrev:Till sist Kriss från Valnor, där den avslutande delen av äventyret Allianser tyvärr känns mest som en transportsträcka till nästa äventyr. Hela den här delen hade kunnat komprimerats till en ruta i slutet av förra delen utan att något väsentligt hade gått förlorat. Det är i och för sig spännande och man vänder ivrigt blad, men trots att man läser vidare så händer det ju ingenting. Riktigt än. Men snart så! Eller?


Det är precis sådär jag känner inför alla dom där Thorgal, Kriss och Ylva [B)]
Det är behaglig att se bilderna och det känns spännande men när man läst en tredelare vet man inte om det hänt något.
Det sista Thorgalavsnittet tyckte jag bara var en lång resa till mellanöstern men om han kom fram eller vad som hände minns jag inte.

Thorgal var mycket bättre innan serien bytte manusförfattare. Tidigare var den skönt oförutsägbar. Och ofta vara figurer eller äventyr varianter av saker från andra serier. Tintin, Smurferna, J&P, L&V, PV osv. Sedan Sente började skriva blev det ju bara "vanlig vikingatid". Med en förklädd variant av kristendomen, en förklädd variant av Karl den Store osv.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Fantomentråden

Inlägg av Sir-L »

mikaelsol skrev:Jag höll på att bli utbränd precis innan jag gick på föräldraledighet[...]

Mår dock mycket bättre nu efter att ha varit ledig i 4 veckor. Att ha en gullig bebis rekommenderas!
[..]

Skönt att höra att du mår bättre. Vill säga igen att du gör ett mycket bra jobb med tidningen!

mikaelsol skrev:[...]
2016 är jubileumsår för Fantomen då serien började publiceras 1936.
Jag vill göra lite nerslag i seriens historia. Dels i form av repriser av serier, men också artiklar.
VAD VILL JUST DU att vi tar upp i tidningen i och med jubileet?

Artiklar är ju alltid kul. En idé vore kanske att ha med några artiklar från årgångsböckerna. Det är nog inte alla köpare som har dem.

Eller varför inte Fantomenböckerna som bilaga? (Som Agent X9 gjorde med Modesty-böckerna)
Kanske uppdelade i två böcker, för att hålla ner tjockleken.
Eller som ljud-cd (det har tidningen ju gjort förr).
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

mikaelsol skrev:Jag höll på att bli utbränd precis innan jag gick på föräldraledighet


Oj. Du får ta det lite lugnare... Även om jag klagar ibland på tidningen tycker jag att Fantomen har blivit en bättre tidning de senaste åren. Det går åt rätt håll och många gånger tror jag man ska vara nöjd med det.

mikaelsol skrev:2016 är jubileumsår för Fantomen då serien började publiceras 1936.
Jag vill göra lite nerslag i seriens historia. Dels i form av repriser av serier, men också artiklar.
VAD VILL JUST DU att vi tar upp i tidningen i och med jubileet?


Jag tyckte det var ett bra tilltag att publicera Kharelli och Bess för några nummer sedan. Vore roligt att se något som aldrig publicerats i Sverige under åren. Kanske någon Fantomen som gjorts i Indien eller Italien?

Själv får jag nog aldrig för mycket av Ray Moore fast många av historierna blir nästan pinsamt rasistiska eller kvinnoförnedrande. Men när Lee Falk klurar till det och Moore ser ut att gilla det han gör, är det en njutning att läsa.

Sy Barry och Wilson McCoy tja...varför inte. jag tyckte att dom senaste publiceringarna då dagsstripparna trycktes liggande och oklippta var ett lyckat grepp. Jag läste prinsessan Valerie i tidningsversionen (från 52?) och den saknade mycket av den kompletta strippserien som publicerades senast.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av Göran Semb »

Något av Vallvé (och Lundström) på topp, typ "Kaldéernas spådom", "Mannen med den vita masken" eller "Mjölkdrickaren".
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Fantomentråden

Inlägg av Kattmannen »

Fick Fantomen nr 18 – 2015 idag.

Ett riktigt bra nummer!

Huvudserien ”Biljetten till frihet” var riktigt bra tecknad av Henrik ”the norseman” Jonsson. Ett riktigt spännande äventyr också, bra story. Hoppas vi får se mer av Henrik Jonsson.

Prasselsork känns lite annorlunda. Vill gärna se mer innan jag ger något mer omdöme. Kan bli riktigt bra.

Fa-äventyret ”Människosmugglarna” var riktigt bra det också! Men som sagt lite konstigt det där med Luaga, om han var doktor eller president. Man är ju van vid att det hoppas i kronologin i Fantomen, men man skulle ha behållit Luagas titel från när det tecknades första gången. Inte hålla på och ändra till Doktor om han nu var president när det utspelade sig.


Kriss från Valnor och andra Thorgal-äventyr gillar jag. Men det kan bli lite rörigt ibland, särskilt när äventyret i sig heter just ”allianser”. I början stod det att det var del 2 av 3, men i slutet stod det ”Slut på äventyret”?

Fa-äventyret ”Underbarnet” känner jag igen, gick nog som dags-stripp i Svenska Dagbladet häromåret. Ett riktigt bra och annorlunda äventyr med en annorlunda pojke i huvudrollen.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av rkaj »

Kattmannen skrev:I början stod det att det var del 2 av 3, men i slutet stod det ”Slut på äventyret”?


På omslaget stod det korrekt att det var del 3.
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Fantomentråden

Inlägg av mikaelsol »

Om vi kör gamla strippar/söndagar under 80-årsjubieleumet så kommer de att vara så oredigerade som möjligt (alltså vi måste översätta dem till svenska, men i övrigt inte jiddra runt med dem. Eller vi kommer nog vara tvungna att färglägga också, men då på ett respektfullt sätt, vilket jag tycker vi gjort med Bess grejer).

Jag tycker också att vi går åt rätt håll på nåt vis, även om vi hela tiden säljer sämre och sämre (men det är så hela tidningsmarknaden ser ut. Inte ens Bonnier vet vad de ska göra åt saken).
Men tusan vad sur jag blir när jag inte är nöjd med ett nummer, och man vet att tiden och orken inte räckt till (för er som inte vet så jobbar jag med flera andra projekt och produkter på Egmont. Fantomen är kanske max 2 dagar i veckan av min arbetstid). Som tur är känner alla tecknarna och manusförfattarna väldigt starkt för Fantomen. Flera skulle ju kunna jobba med helt andra enklare serier åt amerikanarna.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Fantomentråden

Inlägg av Kattmannen »

rkaj skrev:
Kattmannen skrev:I början stod det att det var del 2 av 3, men i slutet stod det ”Slut på äventyret”?


På omslaget stod det korrekt att det var del 3.


Ja det har du rätt i. Jag tänkte på sidan 60 inne i själva tidningen, där äventyret började. Samt sidan 76 där äventyret slutade.
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Fantomentråden

Inlägg av mikaelsol »

Det är en av de vanligaste problemen med att jobba digitalt. Jag har själv jobbat som layoutare en gång i tiden åt tidningar och det är vanligt att man kompierar förra numrets sidor och så missar man att ändra nummer. Sånt vi ska se i korrläsningen, och det mesta hittar vi, men det är alltid något som slinker igenom. Herman Hedning brukar göra en grej av det på läsarsidorna att folk ska hitta vad som gick fel i tidigare nummer. Minns med värme en groda som inte blev färglagd för några år sen.

Fördelen med tidningar är att man alltid får en ny chans att missa saker igen. I alla fall. Det var sista delen av det Kriss-albumet som gick i 18-19.

I nr 20 börjar Skorpionen! DON'T MISS IT!
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av Ray »

Länge sedan jag läste fantomen men idag var nog första köpet på x antal år.
Mycket tycks således ha hänt och Jonssons teckningar är annorlunda och i ärlighetens namn så förstör färgen en del. Då det är en barndomsdröm som går i uppfyllelse för honom så önskar jag honom all lycka med fler äventyr i framtiden. Jag gillade hans noggranna bakgrunder.
Äventyret i sig var lite kort tycker jag.
Bäst var FA äventyret "människosmugglarna" det kändes som skaparna hade koll på fantomen myten.
Fint tecknad var kriss av valnor. Men då jag inte läst tidigare delar var det lite rörigt intrigmässigt.
Underbarnet var ingen höjdare och prasselsork var annorlunda men inte riktigt min grej.
Att fantomen säljer sämre är trist att höra. Kanske får stödköpa den om inte annat. För att låta som en gammal knarr skiva.
Fantomen gör sig bäst svart vitt :)
Fast det är väl ingen tanke på att gå tillbaka till kan jag misstänka.
Ray
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Fantomentråden

Inlägg av RioGrande »

mikaelsol skrev:Om vi kör gamla strippar/söndagar under 80-årsjubieleumet så kommer de att vara så oredigerade som möjligt (alltså vi måste översätta dem till svenska, men i övrigt inte jiddra runt med dem. Eller vi kommer nog vara tvungna att färglägga också, men då på ett respektfullt sätt, vilket jag tycker vi gjort med Bess grejer).

.


Ni gjorde en miss med en viss RÖDSKÄGGIG sjörövare (även parodierad i Asterix) som Bess på skoj lånat in från Charlier/Hubinon.... :D Han fick fel färg på skägget...
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fantomentråden

Inlägg av Agentum »

Ok, som ensam tycker jag att visst färg i Fantomen var en bra sak.
Sen att jag lättfixar svartvitt i historiska berättelser är en sak, svart vitt idag säljer inte bättre iaf, men det hela måste förstås göras för färg av tecknare/tuschare med.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Fantomentråden

Inlägg av Sir-L »

Ok, nu har jag äntligen tagit mig tid att läsa "Biljetten till frihet".
Jäklar i mig, vad bra det var! Länge sedan jag var så nöjd med ett äventyr. Är det inte manus man irriterar sig på så är det teckningarna. Men det enda jag hade att anmärka var en smärre " chock" (allting ska ju vara chock nu för tiden) när Fantomen sköt en oskyldig buffel. Tänkte, det skulle han aldrig göra, men den var ju skadskjuten fick man veta senare.
Så då var det ju bra att förkorta lidandet.

Och vilka bilder! Jag fick riktiga flashbacks till de gamla goda tiderna när tecknarna verkligen kunde teckna stämningsfullt. Jag tyckte mig kunna skymta Vallv'e, Bessis, Lindahl i teckningarna. Och rastrering! Jag blir fasen i mig helt lyrisk bara jag tänker på det.

Med all respekt herr Lindahl, det är bara att flytta sig. Det finns en ny kung i Fantomenland, och hans namn är Henrik Jonsson!

[Ps] Får förstås inte förringa Reimerthis insats. Han visar här återigen att han är en av de bästa manusskrivarna. (Men det var ju å andra sidan ingen nyhet)
Senast redigerad av 1 Sir-L, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fantomentråden

Inlägg av Agentum »

Kan du tex visa en bild?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Sno ett klassiskt grepp! Kör igång ett No-Prize! [;)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av Ray »

Nej kan inte hålla med. Lindahl är och förblir ohotad kung i fantomen land :)
Kajan
Very Good
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 14 jan 2015, 11:14

Re: Fantomentråden

Inlägg av Kajan »

Henrik är en jäkel på att teckna men jag håller med Ray om att Lindahl fortfarande är den okrönte kungen på Fantomenserien.
Tycker att Henrik borde närma sig Sy Barry när det gäller Fantomens ansikte. Här känns det som om att det är någon annan som har krupit in i dräkten. i övrigt är ser det bra ut.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Fantomentråden

Inlägg av RioGrande »

Fast liknar inte Henriks Fantomen Kings Watch-versionen lite? & inget ont i det! Henrik är bra! Mitt enda frågetecken gäller clownens näsa. Vill inte spoila mer än så. Men vad tycker ni att näsan liknar? [8]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Mitt enda frågetecken gäller clownens näsa. Vill inte spoila mer än så. Men vad tycker ni att näsan liknar? [8]

James Fjongs hakis?...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Fantomentråden

Inlägg av burnout »

Sir-L skrev:Ok, nu har jag äntligen tagit mig tid att läsa "Biljetten till frihet".
Jäklar i mig, vad bra det var! Länge sedan jag var så nöjd med ett äventyr. Är det inte manus man irriterar sig på så är det teckningarna. Men det enda jag hade att anmärka var en smärre " chock" (allting ska ju vara chock nu för tiden) när Fantomen sköt en oskyldig buffel. Tänkte, det skulle han aldrig göra, men den var ju skadskjuten fick man veta senare.
Så då var det ju bra att förkorta lidandet.

Och vilka bilder! Jag fick riktiga flashbacks till de gamla goda tiderna när tecknarna verkligen kunde teckna stämningsfullt. Jag tyckte mig kunna skymta Vallv'e, Bessis, Lindahl i teckningarna. Och rastrering! Jag blir fasen i mig helt lyrisk bara jag tänker på det.

Med all respekt herr Lindahl, det är bara att flytta sig. Det finns en ny kung i Fantomenland, och hans namn är Henrik Jonsson!

[Ps] Får förstås inte förringa Reimerthis insats. Han visar här återigen att han är en av de bästa manusskrivarna. (Men det var ju å andra sidan ingen nyhet)


Efter ha läst detta äventyr, det är bara att hålla med. det var bra. [|)]
Skriv svar