RATTE (Knutsson/Jansson)

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: RATTE (Knutsson/Jansson)

Inlägg av AndreasEriksson »

Observant! Jag meddelade Seriescenens ansvariga som rättat till datumen på programsidan nu
http://seriescenen.se/scenprogram-2015/
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: RATTE (Knutsson/Jansson)

Inlägg av BoJustBo »

Läste ett album Ratte för något år sedan eller två. Album 2 tror jag det var, hade väldigt svårt för alla inklämda referenser med karaktärer som var tecknade i en helt annan stil än original karaktärerna, samma problem som till exempel Simpsons har med sina kändis inhopp.

Kanske skaffar samlingen ändå bara för bildkonsten som är riktigt bra... och för att stödja serie utgivning i Sverige förstås ;)
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: RATTE (Knutsson/Jansson)

Inlägg av K-E Lindkvist »

AndreasEriksson skrev:Från Seriescenens program:

Söndag 27 september

10.00 – 10.45
Ratte är tillbaka!
Många över 35 har varma minnen av den komiska äventyrsserien Ratte. Nu kommer serien i en tjock samlingsvolym – en veritabel tidskapsel från Sverige som det var före Palmemordet och reklamteven. Rattes manusförfattare, serielegenden Magnus Knutsson intervjuas av Kalle Lind.
Arr: Galago

Som vanligt stannar jag inte till söndag och missar därför detta. Å andra sidan är jag ju gammal nog att ha varit med på den tiden och behöver knappast någon rekapitulation... [8D] Det verkar också som Magnus förhandstips från SIS att återutgivningen inte skulle vara tillräckligt för att locka fram Ulf i rampljuset stämmer.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: RATTE (Knutsson/Jansson)

Inlägg av Rufus »

Jag har nu läst Ratte-boken, och jag måste tyvärr säga att jag inte tycker att den här serien håller längre. Jag gillade den skarpt på 1980-talet, men numera känns den lite för politisk och väldigt omodern, och detta trots att jag egentligen gillar nostalgi. Men här handlar det väldigt mycket om nunor från dåtida politiker och tv-personer, vilka man inte längre känner igen (jo, jag vet, det finns ett index längst bak i boken, men jag tycker inte att det förbättrar läsupplevelsen). Ratte är väl i och för sig något av Knutsson/Janssons höjdpunkt i karriären, men personligen tycker jag bättre om flera av deras andra serier. Mina favoriter är: Sånt är livet (Urhunden), Sagolandet (Olberska Paradoxen), Wår lilla stad (91:an) och Snells express (Blondie och Mammut special).
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: RATTE (Knutsson/Jansson)

Inlägg av Wakuran »

Ratte är ju enormt tidsbunden, på gott och ont... När den gick i Aftonbladet var den mer eller mindre dagsaktuell, och till albumpubliceringen hade referenserna redan hänt...

Om man är positivt lagd kan man se den som ett intressant tidsdokument, om man är negativt lagd kan man visserligen njuta av Ulf Janssons teckningar, men känna att serien i övrigt är daterad och obegriplig...

Martin Udd funkar iofs rätt bra, också... Politisk utan att vara pekpinneartad och mer allmänt tidslös...

(Urhunden och Olberska Paradoxen är gamla fanzin jag inte har läst...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: RATTE (Knutsson/Jansson)

Inlägg av Rufus »

Så du menar att jag är negativt lagd då, Wakuran. [;)]

Njae, jag ville väl främst belysa att jag tycker att det finns bättre grejer som dom har gjort. Men absolut var Ulf Janssons teckningar av högsta klass i Ratte-serien.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: RATTE (Knutsson/Jansson)

Inlägg av KRax »

Nope, håller inte riktigt med. Det märkliga (eller sorgliga) är att så många av de personligheter som figurerar i Ratte fortfarande är aktuella! F Om inte annat syns de i reklam på TV4 eller På spåret på SVT... Jag var bara ett litet barn då det begav sig, men har stor behållning av att läsa om Ratte ibland. Det är lite som Sjöwall/Wahlöö, en blick på mina föräldrars tid.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: RATTE (Knutsson/Jansson)

Inlägg av Wakuran »

KRax skrev:Det är lite som Sjöwall/Wahlöö, en blick på mina föräldrars tid.

Och nu såg jag just i filmen Cirkeln att Sjöwall Wahlöös barn arbetat på den med ljuset...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar