Frank Miller

Diskussioner om superhjälteserier.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Frank Miller

Inlägg av super85 »

Näe, jag ser hellre på "Viljans Triumf" än Chaplins film. Viljans Triumf är snyggare. Chaplins film tycker jag är rätt tråkig.

Som sagt jag ser ingen skillnad på kommunism och nazism. Båda är rätt så vidriga ideologier enligt mig. Men nog om mina åsikter.

Jag tycker att "Holy Terror" är en väldigt snyggt tecknad serie. Det bästa Miller gjort på flera år. Jag behöver inte hålla med om budskapet, och budskapet var ju delvis att "göra absolut alla arga", vilket är lite barnsligt, men på något sätt ändå rätt underhållande. Tanken var ju att göra en propaganda-serie som påminde om de serier man gjorde på 40-talet. Tycker det är kul att folk blir arga över en serietidning, nästan som att folk tycker sånt är värt att bli arg på istället för att t ex bli arg på de hemskheter en viss "stat" gör med sina halshuggningar och annat. Miller gjorde en snygg serietidning för att han var arg. Helt ok för min del.

Sen kan jag som jag tidigare sagt att vissa andra grejer han sagt och gjort varit onödiga.
Användarvisningsbild
DarkPaladin300
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 22:00
Ort: Sverige

Re: Frank Miller

Inlägg av DarkPaladin300 »

Näe tyvärr så håller jag inte med, jag har ett par Sin City serier och de är mycket bättre ritade än i Holy Terror
Simpukka
Very Good
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 13 jan 2015, 13:23

Re: Frank Miller

Inlägg av Simpukka »

Miller har väll varit ganska så politisk till och från under sin karriär. I Dark Knight Returns får väll Ronald Reagan administrationen sig en känga både en och två gånger som jag minns det.

Bild


(Även om Miller kom att röra sig åt höger ganska så rejält senare i livet)
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Frank Miller

Inlägg av Cadial »

...och just det kan ju kannas befriande i en serietecknarvarld bestaende av av bara kommunister. Frank Miller i unga dagar, langt har, young hippie (?).... Revolutionen GICK ju inte sa bra, kanske dags att utforska andra ideer?
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Frank Miller

Inlägg av super85 »

DarkPaladin300 skrev:Näe tyvärr så håller jag inte med, jag har ett par Sin City serier och de är mycket bättre ritade än i Holy Terror


Ja, jag håller med även där. Jag tycker också att SIn City är snäppet vassare. Känns lite som du inte ens läser vad jag skriver. Jag har läst alla volymer av SIn City, äger de flesta. Jag skrev att Holy Terror var det bästa från Miller på flera år, och jag skrev att jag tyckte om teckningarna. När var det senast Miller gjorde en volym av Sin City i serietidningsform? typ 2000?, han har ju varit inblandad i långfilmerna, men när det gäller hans serieutbud så tycker jag att Holy Terror är det bästa sen "300".


Miller har väll varit ganska så politisk till och från under sin karriär. I Dark Knight Returns får väll Ronald Reagan administrationen sig en känga både en och två gånger som jag minns det.


Miller ger kängor till både höger och vänster i "Dark Knight Returns". Vilket är kul.
Simpukka
Very Good
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 13 jan 2015, 13:23

Re: Frank Miller

Inlägg av Simpukka »

Håller jag helt klart med om. Alan Moore gnällde väll nån gång surt på Millers högervridning som att han därmed gjort sig helt omöjlig...! :D
Stranger
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 04 aug 2015, 23:04

Re: Frank Miller

Inlägg av Stranger »

super85 skrev:
DarkPaladin300 skrev:Näe tyvärr så håller jag inte med, jag har ett par Sin City serier och de är mycket bättre ritade än i Holy Terror


Ja, jag håller med även där. Jag tycker också att SIn City är snäppet vassare. Känns lite som du inte ens läser vad jag skriver. Jag har läst alla volymer av SIn City, äger de flesta. Jag skrev att Holy Terror var det bästa från Miller på flera år, och jag skrev att jag tyckte om teckningarna. När var det senast Miller gjorde en volym av Sin City i serietidningsform? typ 2000?, han har ju varit inblandad i långfilmerna, men när det gäller hans serieutbud så tycker jag att Holy Terror är det bästa sen "300".


Miller har väll varit ganska så politisk till och från under sin karriär. I Dark Knight Returns får väll Ronald Reagan administrationen sig en känga både en och två gånger som jag minns det.


Miller ger kängor till både höger och vänster i "Dark Knight Returns". Vilket är kul.

300 sög också.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Frank Miller

Inlägg av super85 »

300 är rätt bra faktiskt.

Kul dock att du skriver så långa och glada inlägg som bidrar till diskussionen [;)]
Stranger
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 04 aug 2015, 23:04

Re: Frank Miller

Inlägg av Stranger »

Jag orkar inte skriva samma analys av Millers islamofobiska bullshit igen, för det är aldrig nån som lyssnar. Ingen verkar vara intresserad av att faktiskt se vad det är dom läser, så länge det finns häftiga slagsmål i serierna. I kort kan vi iallafall säga så här: 300 ger allmänheten en bild av både Sparta och Persien som är helt omvänd från verkligheten.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Frank Miller

Inlägg av super85 »

Eller så förstår folk att människor kan tolka serien som du säger man man kan gilla det ändå?

Man kan uppskatta saker som inte alltid är PK. Jag läser inte serier för att få några politiskt korrekta mjukis-vänster upplevelser. 300 har snygga teckningar och är underhållande. Därför är den bra.

Rikt också att du använder termer som "Islamofobi".
Användarvisningsbild
DarkPaladin300
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 22:00
Ort: Sverige

Re: Frank Miller

Inlägg av DarkPaladin300 »

Och så får vi inte glömma "Ronin", den serien är fan GULD. Lite konstigt men konstigt på det sättet att man vill läsa om det.

"Holy Terror" är bara konstigt att man vill bara läsa det en gång i seriebutiken och sen glömma bort det
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Frank Miller

Inlägg av super85 »

Läsa gör man antingen hemma eller på biblioteket. Aldrig riktigt förstått folk som läser grejer i butik och sen inte köper det.

"Ronin" är bra, udda, men bra.
Stranger
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 04 aug 2015, 23:04

Re: Frank Miller

Inlägg av Stranger »

super85 skrev:Eller så förstår folk att människor kan tolka serien som du säger man man kan gilla det ändå?

Man kan uppskatta saker som inte alltid är PK. Jag läser inte serier för att få några politiskt korrekta mjukis-vänster upplevelser. 300 har snygga teckningar och är underhållande. Därför är den bra.

Rikt också att du använder termer som "Islamofobi".

Och DÄR har vi det, hela den här attityden är vad som gör det omöjligt att peka ut rasism eller sexism i serier, för då är man "politiskt korrekt" och tråkig. Ingen vill lyssna så länge det inte är deras grupp som blir smädad. Det är därför Frank Miller aldrig får några konsekvenser för sitt sviniga beteende, för alla fanboys bara ursäktar bort det.
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Frank Miller

Inlägg av MAD »

super85 skrev: Tycker det är kul att folk blir arga över en serietidning, nästan som att folk tycker sånt är värt att bli arg på istället för att t ex bli arg på de hemskheter en viss "stat" gör med sina halshuggningar och annat. Miller gjorde en snygg serietidning för att han var arg. Helt ok för min del.


Självklart finns det alltid värre saker att bli upprörd över men med det argumentet kan man i princip bara vara arg över det absolut värsta som pågår för tillfället (och vem är det som ska bestämma vad som är värst).

För egen del klarar jag att vara upprörd över ganska många företeelser samtidigt, även om de flesta sakerna tyvärr ligger långt utanför min makt att göra nåt åt. Jag kan t.ex. göra väldigt lite för att påverka stater att sluta vara diktatoriska.
Jag känner däremot att det finns en minimal chans att jag åtminstone kan få andra människor att åtminstone tänka efter lite ifall jag uttrycker varför jag anser vissa saker vara fel. Som med den här typen av serier. Även om den är snyggt tecknad (vilket jag inte tycker själv) så är grunden i den att sprida ett xenofobiskt budskap.

Så länge ett sådant beteende accepteras och hela tiden ursäktas "han vill bara provocera", "det är ju snyggt" etc. så kommer folk att se beteendet som ok. Ifall barn och ungdomar som inte har sin världsbild helt klar (det finns väl många vuxna som inte har heller) läser en sån sak finns alltid risken att de tar det som en sanning och blir mer hatiska själva.

Bara för att föregå vissa svar, nej jag förespråkar inte censur, jag bara önskar att ingen köpte sakerna :-)

Som en liten bisak i den här diskussionen är jag lite förundrad över att när folk uttrycker att de inte gillar t.ex. xenofobi så får de "PK" kastat mot sig. Det låter lite som att folk som är PK inte är ärliga i sina tankar utan att de skulle säga saker för att det är den rådande stämningen eller nåt liknande. Skulle någon kunna förklara vad som egentligen menas med att anklaga andra för att vara PK och varför det skulle vara något negativt?
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Frank Miller

Inlägg av super85 »

Som en liten bisak i den här diskussionen är jag lite förundrad över att när folk uttrycker att de inte gillar t.ex. xenofobi så får de "PK" kastat mot sig.


Nej, islamofobi användes här, inte xenofobi. Islamofobi har alltid känts som ett ord skapat av rödvinsvänstern tillsammans med sina vänner som jobbar inom media. Man ska kunna kritisera allt och alla utan att det blir någon "fobi". Varför är det ok att kritisera t ex väldigt kristna männisor i USA utan att bli kallad att man lider av någon J*vla "fobi"?

Och DÄR har vi det, hela den här attityden är vad som gör det omöjligt att peka ut rasism eller sexism i serier, för då är man "politiskt korrekt" och tråkig. Ingen vill lyssna så länge det inte är deras grupp som blir smädad. Det är därför Frank Miller aldrig får några konsekvenser för sitt sviniga beteende, för alla fanboys bara ursäktar bort det.


Nej det är inte omöjligt att peka ut. Finns en massa sexism i serier , och sådant pekas ut konstant på diverse hemsidor, facebook grupper osv. Det är inte alls omöjligt att peka ut nånting sådant, eller t ex sterotyper om det är arabiska, asiatiska eller svarta karaktärer osv. T ex numera verkar det vara "enligt internet" rasistiskt att tycka att det är konstigt om man helt plöstligt skulle byta hudfärg på James Bond. Frank Millers serier har ofta tendensen att vara sexistiska, och hans propaganda-serie "Holy Terror" gav en negativ bild om islam och muslimska terrorister. Vilket nog var meningen. Jag gilar majoriteten av de serier han gjort, är mindre förtjust i andra serier han gjort.

Sen gillar jag en massa musik som är sexistiskt också.

Att det är "omöjligt att peka ut" nånting känns som en märklig uppfattning eftersom nuförtiden pekas allt ut på nätet.
Stranger
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 04 aug 2015, 23:04

Re: Frank Miller

Inlägg av Stranger »

Det är omöjligt i det att det går inte att diskutera för man blir omedelbart nerskriken av ilskna "fans" som vägrar att ens tänka på att någonting dom gillar kan vara fel. Visst, man kan säga att en serie är rasistisk eller sexistisk, om man vill göra sig till måltavla för onlineattacker. Ibland får man faltiskt uppoffra sig lite om det visar sig att en konstnär man gillar är ett as. Det är flera författare och skådespelare jag tvingats sluta med för att dom visat sig vara riktiga svin i verkligheten.
Användarvisningsbild
DarkPaladin300
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 22:00
Ort: Sverige

Re: Frank Miller

Inlägg av DarkPaladin300 »

Men det kan inte betyda att vi inte bör sluta gilla de verk de har gjort, eller? Okej, jag gillar inte Miller nu för tiden, men han har gjort ett par bra serier förr (Fast Dark Knight returns har jag alltid känt är inte precis mitt favvo). Eller John Byrne, han har sagt en hel del och betett sig som ett arsle men jag har fortfarande kvar ett par serier av honom som han har ritat för Fantastiska Fyran när She-Hulk var en medlem i gänget.
Men sen så har vi Garth Ennis däremot vars serier Preacher serier och The Boys som jag hade i min seriesamling tills jag gav upp på de som är bara lika kräk framkallande som Frank Millers serier nuförtiden och gav de bort men det hör inte hit.
Stranger
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 04 aug 2015, 23:04

Re: Frank Miller

Inlägg av Stranger »

Garth Ennis är bara den andra sidan av myntet, han är precis lika odräglig som Miller, han har bara en annan politisk inriktning. Vad man sen gör med tidigare verk som man gillar av dessa skapare är upp till individen, jag kan inte ärligt säga att man ska hålla ett bokbål bara för att författaren är ett as, men vad jag ogillar är att många inte ens verkar tänka på att man kanske inte ska fortsätta stödja folk som gjort anti-semitiska eller homofobiska tal. Konst är inte ett vapen som ska användas för att slå redan utsatta grupper i huvudet med.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Frank Miller

Inlägg av super85 »

Så mycket skit som Byrne fått från folk som inte har någon större koll på vad han sagt och gjort så tycker jag att det är skitkul när han ryter ifrån. Jag har alltid varit ett fan av det han gör och säger.

Som sagt, jag väljer att ha en annan åsikt när det gäller saker som detta. Och Miller och Byrne (som exempel) är snubbar som fått "lagom" mycket nätilska och kritik på sig de senaste åren. Och då givetvis från nördar som skriver under gömnda chat-namn. Jag har alltid haft respekt för att Byrne (och på senare Miller) när de väljer att dissa nånting eller säga nånting elakt , så gör de det med eget namn, inte som "Fanboy76" eller "super85".

DK3 verkar coolt. Gillar de omslagen DC visat :).
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Frank Miller

Inlägg av Agentum »

Byrne kan ofta samanfattas med att ha otur när han uttalar sig och sen ha svårt å backa ur det hela utan att se aningen löjlig ut.

Men jo personer som sticker ut eller är ovanliga är ju intressanta att diskutera, sen om det som i Miller fall påverkar vad han gjort länge eller som i Byrnes fall klart mindre påverkar hans arbeten är ju en sak.

Båda har en hel del bra i bagaget men särskilt Miller är nog lite för såld på sin egen myt helt enkelt vilket gjort att han får för mycket att se rätt likartat ut.
Och i detta fallet är det just det jag vände mig mot, det är inte intressant längre vad som andra halvan av 80 tal var ett avgörande i superseriestil.

Men i DK3 är han ju inte ensam och det kan givetvis göra skillnad, en knepig ännu kluddigare variant på temat igen käns ointressant.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar