Buster

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Buster

Inlägg av Cadial »

Utklippt ur "Buster 1967". Diskussion bl.a. kring nyutgivningen av Buster.

Rufus
Moderator



Buster ar val ett bra exempel pa en serietidning som inte bara "serielasare bladdrar i, utan den suger in sport (fotbolls-)fantasterna ocksa. Jag hade en fotbollspelande kompis som aldrig laste en enda serietidning, men som prenumererade troget pa Buster. Serierna var ju riktigt hyfsade; tvalopera dar man fick folja hjaltarna i farmarlagen. Benny Guldfot ar fotbollens motsvarighet till Spindelmannen; en loser som vi alskar att se bli bespottad!
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Buster 1967

Inlägg av larsa66 »

Där jag växte upp var serieläsarna 80 % av grabbarna Busterläsare. Det var bara jag och en kompis som läste Fantomen.

Syrran prenumererade på Buster så jag brukar läsa hennes tidningar. Även om det aldrig var några funderingar från min sida vilken tidning som var bäst kan jag ibland känna en saknad av Buster. Till och med så att jag köper några på loppis ibland.

Detta album kommer jag absolut att lägga vantarna på.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Buster 1967

Inlägg av Grumme »

Oj, nu blev jag kluven.
Jag läste en del Buster under 80-talet, och flera av serierna var jag väldigt förtjust i.
Är dock mer tveksam till om jag skulle gilla de tidiga serierna, så jag behöver nog få bläddra igenom den här boken först innan jag bestämmer mig.
Fast det är klart, Super Mac, Bullen, Greppet Direkt, Åshöjdens BK, Johnny Puma, Ben Bolt, Knockout Charlie, Benny Guldfot, Danny, Caddien, Nobby Tåfjutt...

Det kanske blir en beställning ändå. [8]

Förresten, jag minns en serie om en lång och extremt lång och mager/ranglig fotbollsspelare, men som hade ett enormt skott.
Någon som vet vad jag talar om?
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Buster 1967

Inlägg av BoJustBo »

Det gick väl inte några utflippade futuresport serier a-la 2000AD's sport serier I buster va? ;P
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Buster

Inlägg av Rufus »

Jag gillade vissa serier i Buster (t.ex. Super-Mac) en gång i tiden, men jag tycker att det borde vara ganska tveksamt om en sån här utgivning verkligen kan bära sig ekonomiskt när t.ex. Knasen inte gick alls.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Buster

Inlägg av Sir-L »

Rufus skrev:Jag gillade vissa serier i Buster (t.ex. Super-Mac) en gång i tiden, men jag tycker att det borde vara ganska tveksamt om en sån här utgivning verkligen kan bära sig ekonomiskt när t.ex. Knasen inte gick alls.

Även om jag kan hålla med dig i sak, så tycker jag det är lite skillnad på tidningar som Knasen och Buster. Serierna appelerar både på sportintresserade och serieläsare som är ganska ointresserade av sport i sig, men gillar äventyren.

Jag själv är tex totalt ointresserad av sport men serierna i Buster tycker jag är riktigt bra. (Nu är jag ju gammal så jag pratar då om serierna på 1970- och 1980-talen.)
Användarvisningsbild
PRHR
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 26 jun 2005, 11:52
Ort: Sverige

Re: Buster

Inlägg av PRHR »

Som gammal Busterfantast tycker jag det är positivt att Egmont satsa på Buster Det är mycket gammal nostalgi i boken.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Buster

Inlägg av larsa66 »

Det var ändå en ganska seglivad serietidning. Den höll på ända till 2005 och då hade trotjänare som seriemaggan, stålmannen och gigant packat ihop. Den överlevde även det engelska originalet, som fick lägga ner 2000.
Mot slutet övergick den till ett sportmagasin med mer artiklar och mindre serier. Det kanske var en dum satsning.

Grumme skrev:Förresten, jag minns en serie om en lång och extremt lång och mager/ranglig fotbollsspelare, men som hade ett enormt skott.
Någon som vet vad jag talar om?


Det där känner jag också igen och har letat på seriewikin utan framgång. Jag fick nog ännu en anledning att besöka syrran... Om hon nu har dem kvar.

Jag misstänker att en sån här tidning behöver lite nationella sportsliga framgångar för att öka intresset. Jag tror i varje fall att Ingemar Stenmarks och Björn Borgs framgångar var viktiga för tidningen på 70-talet.

Men detta är väl bara en engångssatsning med ett nostalgialbum. Eller vad tror ni?
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Buster

Inlägg av Sir-L »

larsa66 skrev:[...]
Grumme skrev:Förresten, jag minns en serie om en lång och extremt lång och mager/ranglig fotbollsspelare, men som hade ett enormt skott.
Någon som vet vad jag talar om?


Det där känner jag också igen och har letat på seriewikin utan framgång. Jag fick nog ännu en anledning att besöka syrran... Om hon nu har dem kvar.
[...]

Kan det vara någon av dessa? "Cannonball Craig" eller "Billy's boots" borde ligga bra till, enligt beskrivningen.
http://lewstringer.blogspot.co.uk/search/label/scorcher

larsa66 skrev:[,,,]
Men detta är väl bara en engångssatsning med ett nostalgialbum. Eller vad tror ni?

Stod det inte "vol 1", eller lade jag till det i mitt undermedvetna?
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Buster

Inlägg av AndreasEriksson »

larsa66 skrev:Mot slutet övergick den till ett sportmagasin med mer artiklar och mindre serier. Det kanske var en dum satsning.
Det var bara sista året, och den skulle nog ha lagts ner ändå när man bestämde sig för att testa en "Extreme Make Over".
Sir-L skrev:Stod det inte "vol 1", eller lade jag till det i mitt undermedvetna?
Det stämmer, men som vanligt hänger det på försäljningen. Det finns många "vol 1" utan fortsättning... [:p]

Och förresten, om någon missat det jag skrev i "Serierelaterat i pressen"-tråden så har den här utgivningen fått rätt bra med uppmärksamhet i media:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/a ... 1461050.ab
http://www.expressen.se/sport/fotboll/b ... thandelse/
http://www.folkbladet.nu/1516173/tidnin ... r-comeback (från TT, publicerad i mängder av tidningar)
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Buster

Inlägg av Wakuran »

Sir-L skrev:Kan det vara någon av dessa? "Cannonball Craig" eller "Billy's boots" borde ligga bra till, enligt beskrivningen.
http://lewstringer.blogspot.co.uk/search/label/scorcher

"Billy's Boots" är den engelska titeln på "Benny Guldfot"...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Buster

Inlägg av larsa66 »

Sir-L skrev:
larsa66 skrev:[...]
Grumme skrev:Förresten, jag minns en serie om en lång och extremt lång och mager/ranglig fotbollsspelare, men som hade ett enormt skott.
Någon som vet vad jag talar om?


Det där känner jag också igen och har letat på seriewikin utan framgång. Jag fick nog ännu en anledning att besöka syrran... Om hon nu har dem kvar.
[...]

Kan det vara någon av dessa? "Cannonball Craig" eller "Billy's boots" borde ligga bra till, enligt beskrivningen.
http://lewstringer.blogspot.co.uk/search/label/scorcher



Canonball Craig var det jag tänkte på i varje fall... men vad hette han på svenska?
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Buster

Inlägg av Rufus »

larsa66 skrev:Canonball Craig var det jag tänkte på i varje fall... men vad hette han på svenska?


Det var väl "Fotbollsfantasten".
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Buster

Inlägg av Grumme »

Rufus skrev:
larsa66 skrev:Canonball Craig var det jag tänkte på i varje fall... men vad hette han på svenska?


Det var väl "Fotbollsfantasten".


Nope, det är inte Cannonball Craig.
Den här killen var ännu mer oproportionerlig, (typ 2 meter lång, och väger 50 kg), och hade även svart, lite stripigt hår och runda glasögon om jag inte minns fel.
Jag skulle vilja säga att han hette något som börjar på G eller möjligtvis J, men det kan vara helt fel. [B)]
Senast redigerad av 1 Grumme, redigerad totalt 0 gånger.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
marveljanne
Very Good
Inlägg: 63
Blev medlem: tis 19 feb 2013, 13:54

Re: Buster

Inlägg av marveljanne »

I mååånga år var jag redaktör för sportserietidningen BUSTER, den roligaste tidningen jag någonsin jobbat med, som dessutom hade de trevligaste och gladaste och mest aktiva LÄSARNA!
Nu ger Egmont ut en Retro-bok som hyllar de gamla goda Buster-serierna, både svenska och brittiska. Den lanseras nu på Bokmässan i Göteborg och ska säljas här och där fr.o.m. 1 oktober. Jag själv är inte inblandad på minsta sätt i denna bok, men jag tycker att alla som gillar sport i allmänhet och fotboll i synnerhet ska köpa denna bok. Buster, såklart!
Mina Buster-favoriter:
Buster, såklart (de gamla brittiska Buster-serierna och de första svenska Buster-serierna i samma stil.
Super-Mac OCH Bullen, tillsammans och var för sig.
Benny Guldfot.
Peter Pantern.
Melchester Rovers och Roy Race Junior.
Åshöjden, från början till slut!
Bröderna Trassel.
Danny Caddien
Rovers United
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Buster

Inlägg av Wakuran »

Rufus skrev:
larsa66 skrev:Canonball Craig var det jag tänkte på i varje fall... men vad hette han på svenska?


Det var väl "Fotbollsfantasten".

Det ser ut som "Fotbollsfantasten" var en helt annan serie, "Tommy's Troubles".
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Buster 1967

Inlägg av rkaj »

Grumme skrev:Fast det är klart, Super Mac, Bullen, Greppet Direkt, Åshöjdens BK, Johnny Puma, Ben Bolt, Knockout Charlie, Benny Guldfot, Danny, Caddien, Nobby Tåfjutt...


Knockout Charlie är en trevlig serie, men den gick ju i Fantomen! (Innan jag började läsa Fantomen, men jag läser de äldre årgångarna nu.) Har den gått i Buster också?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Buster 1967

Inlägg av Wakuran »

rkaj skrev:
Grumme skrev:Fast det är klart, Super Mac, Bullen, Greppet Direkt, Åshöjdens BK, Johnny Puma, Ben Bolt, Knockout Charlie, Benny Guldfot, Danny, Caddien, Nobby Tåfjutt...


Knockout Charlie är en trevlig serie, men den gick ju i Fantomen! (Innan jag började läsa Fantomen, men jag läser de äldre årgångarna nu.) Har den gått i Buster också?

Yes. Åtminstone under 70-talet.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Mikael Uhlin
Good
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 31 maj 2015, 14:12

Re: Buster

Inlägg av Mikael Uhlin »

Två ishockeyserier jag minns från 70- och 80-talen är dels "Globe Champions" (tecknad av spanjoren Amador García Cabrera), dels den äldre kanadensiska (?) serien "Ice-Rockets" (tecknad i en stil som påminde om "KIng vid gränspolisen").
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Buster

Inlägg av Grumme »

Jag vill minnas en annan ishockeyserie, som jag bara läste ett enda avsnitt av.
Det handlade om en person i klubben som förklädd fick jobbet som ny tränare (en islänning vid namn Leif Eriksson eller något liknande), vars filosofi var charmhockey, utan ruff, knuff och tacklingar. Han hade tidigare försökt få igenom något liknande, men då blivit totalt ignorerad.

Behöver jag säga att det var en humorserie? [:D]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Skriv svar