Jo tänk vad mycket i originalteckningar de bara kastade, läste om nån jobbade som yngre hos DC tror jag med att förstöra sånt, han "stal" med sig de han tyckte var fina, de var ju skräo och inga överenskommelser om att tecknare isv skulle få igen dem fanns på länge ännu.
Senare var ju en del av de pengar de fick in pengar de fick från att sälja sina original, dock många som Kirby var allt för frikostiga och skänkte det mesta till besökande som tyckte de var fina osv, han fru försökte styra upp det dock.
Och ja de som gjorde stripserier vet i sjutton var deras grejor gick på guldtiden.
Jo det sägs att folk som besökt honom sett mycket gamla originalomslag mm som bla en del tydligen använts för kludd på baksidan.
Han har aldrig sålt något iaf utan de som finns ute är sånt han aldrig fått, tex en del Charltonomslag och liknande. Orsaken till att han inte gjort affärer eller visat upp det är förutom doldisstilen att han är övertygad om att man ska se framåt aldrig vända tillbaka i det som varit.
Appropå Tintin skulle de inte göra en film till? Tänkte det sig samma stil igen?
Agentum skrev:Jo det sägs att folk som besökt honom sett mycket gamla originalomslag mm som bla en del tydligen använts för kludd på baksidan.
Han har aldrig sålt något iaf utan de som finns ute är sånt han aldrig fått, tex en del Charltonomslag och liknande. Orsaken till att han inte gjort affärer eller visat upp det är förutom doldisstilen att han är övertygad om att man ska se framåt aldrig vända tillbaka i det som varit.
Appropå Tintin skulle de inte göra en film till? Tänkte det sig samma stil igen?
Jag tror allt ligger på is. Björn Wahlberg nämnde något i förbifarten om det på Tintin-filmvisningen på Kulturhuset, men han hade inte hört något nytt skvaller... "Solens tempel" enligt tidigare uppgift, men spekulationer i att det klassiska slutet skulle kunna kännas för kolonialt nuförtiden...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Nån som fattar tanken bakom Kartagos färgläggning av ryggarna på de nya hårdpärmarna? Det verkar vara lite slumpmässigt rött och blått. Varför? Kommer att se förskräckligt ut i bokhyllan...
captainknut skrev:Nån som fattar tanken bakom Kartagos färgläggning av ryggarna på de nya hårdpärmarna? Det verkar vara lite slumpmässigt rött och blått. Varför? Kommer att se förskräckligt ut i bokhyllan...
Jag tror Björn Wahlberg sa att man utgått från originalutgåvorna... Men han kunde inte förstå systemet heller...
(Tydligen fanns det en italiensk utgåva med en svart rygg som var eftersökt bland samlarna...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Såg förresten nyss att det skulle komma ut en färglagd nyupplaga av Tintin i Sovjet på franska i Januari.
Initialt känns det ju mest som en onödig gimmick, men Moulinsart behöver väl komma på nya sätt att tjäna pengar. Vet inte riktigt vilken färgskala man tänkt sig, annars. Den dämpade färgskalan som använts i t.ex. Corto Maltese, eller en matt färgläggning som i de vanliga Tintin-albumen...
Wakuran skrev:Vet inte riktigt vilken färgskala man tänkt sig, annars. Den dämpade färgskalan som använts i t.ex. Corto Maltese, eller en matt färgläggning som i de vanliga Tintin-albumen...
Vad sägs om att göra allt vitt. Vita uniformer i vitt landskap och vita personer. Dom behöver ju inte göra någonting, billigaste färgläggningen någonsin
Känns onekligen som samma typ av våldtäkt som gjordes på gamla svartvita filmer... och då i huvudsak för att man hoppas på att tilltala en annan kundkategori.
Ofta har ju upphovsmakaren, just i avsaknad av färg, istället jobbat med raster, skuggor, ljussättning mm. vilket inte alltid fungerar när originalet ska kladdas ned med färg i efterhand.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
Coppas skrev:Känns onekligen som samma typ av våldtäkt som gjordes på gamla svartvita filmer... och då i huvudsak för att man hoppas på att tilltala en annan kundkategori.
Ofta har ju upphovsmakaren, just i avsaknad av färg, istället jobbat med raster, skuggor, ljussättning mm. vilket inte alltid fungerar när originalet ska kladdas ned med färg i efterhand.
Just Tintin i Sovjet har iofs tillräckligt klara ytor för att det ska kunna funka ändå... Eller d.v.s. det blir åtminstone inte murrigt...
Det ser förresten ut som Hergé inte haft tillgång till raster själv, men blivit imponerad av rastermönstren i amerikanska dagspresserier, att han vid ett par tillfällen mödosamt imiterat de geometriska mönsten för hand... Man blir litet imponerad över den arbetsmoralen...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Nu ska ju faktiskt sägas att Tintin i sovjet är as ful och knappast kan bli sämre i utseende. Det sagt är jag fortfarande inte för att man går och ändrar i gamla verk.
Hm. Det tyckte jag också när jag var ung. Men nu tycker jag i princip att Hergé började på topp och sedan gick utför. Ju fler assistenter som kopplades in och ju fler fotografier som ritades av med ljusbord... desto ointressantare blev resultatet. Titta på bilarnas hjul i Sovjet! Man FATTAR verkligen att det går undan! Och trädet som Tintin sitter under när han täljer propellern. man blir tårögd. Det är ju ett konstverk i konstverket (i konstverket). Faktum är att man skulle kunna ha en filosofisk utläggning om just den rutan. Samtidigt som Tintin täljer modern teknologi (propellern) av trä imiterar serietecknaren den uråldriga träsnittstekniken i trädstammen.... /// Dessutom en massa osannolika saker som visar sig vara historiskt korrekta vid denna tid. Exempelvis det tyska polisflygplanen. Tyskland var ju förbjudna att bygga upp ett flygvapen efter första världskriget och skapade därför istället världens pilottätaste polisflyg för att Luftwaffe ändå skulle ha erfarna piloter (när man körde igång nästa krig några år senare)!
Jag säger inte att det helt är Herges förtjänst att jag tycker det är så fult. Mycket ligger ju i att originalen inte existerar så vad som idag trycks är en kopia av en kopia av en kopia etc.