Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av Wakuran »

Klaatu skrev:Var kan man leta efter serietecknare? Hur ska man göra?
Det måste väl finnas andra "communitys" än denna också?

Det finns ju grupper på Facebook och så... Ett problem brukar vara tid och vettig betalning, samt att projekten man ber om tecknare för i regel är alldeles för stora och oavgränsade...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av BoJustBo »

Klaatu skrev:Var kan man leta efter serietecknare? Hur ska man göra?
Det måste väl finnas andra "communitys" än denna också?

Tja det finns ju denna tråden ;)
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Klaatu
Very Good
Inlägg: 186
Blev medlem: ons 14 okt 2015, 22:48

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av Klaatu »

Wakuran skrev:Det finns ju grupper på Facebook och så...

Det måste ju finnas communitys där hel- och halvprofessionella serietecknare snackar jobb med varandra. Finns det någon intresseorganisation?

BoJustBo skrev:Tja det finns ju denna tråden ;)

Jag älskar den glöd som många visar upp i sitt arbete och engagemang på det här forumet. Det inspirerar verkligen och jag tror att det kan dra till sig nya entusiaster. Men inte för att klanka på någon speciell så av det lilla jag sett på det här forumet så verkar de flesta som är här vara glada amatörer som tecknar hellre än bra. Vissa stilar passar ypperligt till personliga serier men skulle ha svårt att fungera utanför den egna "trygghetszonen". De flesta tecknare här verkar inte vara speciellt intresserade av att hyra ut sina tjänster utan är mer intresserat att visa upp det egna skapandet och få feedback. Rätta mig om jag har fel.
Ger ut KARL KÄMPE ÄVENTYRAREN: http://www.karlkampe.se/serietidning/
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av BoJustBo »

Kan ju endast prata för mig själv och i det fallet har du både rätt och fel.
Jag har en trygghets zon med saker jag kan teckna hyffsat bra och brukar teckna ofta. Men jag gör nu serier för att expandera mitt hantverk, ett försök till flykt från zonen kan man säga.

Skulle gärna teckna serier för mer seriösa publikationer nån gång i framtiden men skulle inte säga att jag är på proffs nivå än och jag är definitivt inte snabb häller (vilket ju ofta värkar prioriteras) men oj vad mycket bättre jag är än vissa "pro" tecknare (Vill ju inte peka fingrar men ett bra exempel är senaste tecknaren av Big Trouble in Little China serien i USA, holy crap.)

När det gäller folk som redan pumpat ut saker och bevisat vad dom går för så har nog detta forumet mer författare än tecknare dock.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av Agentum »

Jo det där var bra, hur klara man en deadline, alla är inte gjorda för en 20 sidor i månaden.

Men å andra sudan de som har nåt här har visat det och jag skulle inte söga att alkt bara är amatörmässigt, det beror ju en hel del på syftet med.

Jag har slutat kommentera de jag inte begriper vad de är ute efter, men det är ju en smaksak med givetvis.
Jag är inte tecknare utan serieläsare så mina åsikter om det är just inget värda.

Jag kan känna att många inte ger allt, att vissa visar en jäkla bild ich inte hur en serie av dem skulle kunna se ut.

Forumet drar nog inte alka grupperingar heller tyvärr.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av Wakuran »

Minns en regel från någon redaktör. För att anställas behövde man uppfylla minst 2 av 3 kriterier.

1. Teckna 'riktigt' bra.
2. Hålla sina deadlines.
3. Vara smidig i sociala kontakter.

Om 'ett' av dessa kriterier inte uppfylldes kunde man få jobb ändå, även om fansen mest prioriterade det första...

(Läste det nog här på forumet, förresten.... Eller kanske på SeF:s forum...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av RioGrande »

Klaatu skrev:
Wakuran skrev:Det finns ju grupper på Facebook och så...

Det måste ju finnas communitys där hel- och halvprofessionella serietecknare snackar jobb med varandra. Finns det någon intresseorganisation?

BoJustBo skrev:Tja det finns ju denna tråden ;)

Jag älskar den glöd som många visar upp i sitt arbete och engagemang på det här forumet. Det inspirerar verkligen och jag tror att det kan dra till sig nya entusiaster. Men inte för att klanka på någon speciell så av det lilla jag sett på det här forumet så verkar de flesta som är här vara glada amatörer som tecknar hellre än bra. Vissa stilar passar ypperligt till personliga serier men skulle ha svårt att fungera utanför den egna "trygghetszonen". De flesta tecknare här verkar inte vara speciellt intresserade av att hyra ut sina tjänster utan är mer intresserat att visa upp det egna skapandet och få feedback. Rätta mig om jag har fel.

Ja, som W säger.... "Nätverk för serieskapare" på Facebook. ... nästan "alla"är med där.... tror det är ca 800 medlemmar. Eller så. Sen finns ju några fackföreningsliknande sammanslutningar i stil med "Svenska tecknare" "Illustrationscentrum"
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av AndreasEriksson »

Klaatu skrev:Var kan man leta efter serietecknare? Hur ska man göra?
Det måste väl finnas andra "communitys" än denna också?
Nämnda "Nätverk för serieskapare" skulle jag också rekommendera, men tecknarna som finns där räknar med att erbjudas skälig ersättning eftersom många är just hel- eller halvprofessionella. Om du tänkt efterlysa tecknartalanger där (eller annanstans) utan att erbjuda ersättning så har tipsen i den här bloggposten fått positiva omdömen:
http://stefgaines.blogspot.se/2015/08/h ... sjobb.html
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av larsa66 »

Klaatu skrev:Var kan man leta efter serietecknare? Hur ska man göra?
Det måste väl finnas andra "communitys" än denna också?


Får man fråga vilken typ av serie du söker tecknare till?
Användarvisningsbild
Klaatu
Very Good
Inlägg: 186
Blev medlem: ons 14 okt 2015, 22:48

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av Klaatu »

larsa66 skrev:Får man fråga vilken typ av serie du söker tecknare till?

Det får man. [:)]

Jag skall göra en ordentlig presentation av min serie-ide senare så detta blir bara ett kort smakprov. Eftersom jag aldrig har gjort en serie tidigare så tänkte jag att det var bäst att först undersöka hur jag skall gå tillväga.

Jag håller för tillfället på med att skriva en bok om en före detta karolin som heter Karl Kämpe. Om ni klickar på länken i min signatur så kan ni läsa mer om det projektet på min webbsida. Där kan ni även läsa några av de noveller jag skrivit och se en del bilder som jag tagit fram. För övrigt föreställer min avatar Karl Kämpe.

Jag har alltid älskat de Conan-tidningar som gavs ut i Sverige på 80-talet. Alltså mycket John Buschema, Barry Smith, Ernie Chen m.fl. Jag tänkte därför göra en 12-sidig serie i samma anda som dessa barbariska äventyr fast med min egna hjälte Karl Kämpe förstås. Det är alltså tidigt 1700-tal. Karl Kämpe är en klassisk hjälte som vandrar runt i Europa och kämpa mot nidingar, häxor och demoner. Likt Conan gillar han att använda musklerna men han är samtidigt inte helt bakom flötet. Det är med andra ord trekornshattar, flintlåspistoler, värjor, peruker och ond bråd död som gäller. Tänk er en svensk Solomon Kane.

Jag håller just nu på att finslipa manuset och behöver således få tag i en tecknare om projektet skall kunna förverkligas. All hjälp som jag kan få uppskattas.
Ger ut KARL KÄMPE ÄVENTYRAREN: http://www.karlkampe.se/serietidning/
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av Allan Kämpe »

Tänka sig! Ännu en Kämpe! I ett framtida scenario kanske Allan Kämpe reser i tiden bakåt till 1700-talet och ställs öga mot öga med sin anfader Karl Kämpe! [:)]

Skämt åtsido undrar jag hur vanligt soldatnamnet Kämpe var och när det började ges till svenska soldater?

Din serieidé låter mycket intressant och det borde ju finnas någon tecknare som känner att det här är ett koncept som passar (och som du tycker är rätt person för jobbet).
Senast redigerad av 2 Allan Kämpe, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av larsa66 »

Det låter spännande.
det är en intressant tid. Och serierna du nämner är inga dåliga förebilder.
Jag ser framemot fortsättningen och hoppas att du hittar en tecknare som passar.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av AndreasEriksson »

Jag måste bara nämna att för ett par veckor kollade jag efter intressanta svenska tecknare... och hittade din Karl Kämpe-sida! [;)]

Jag tycker att det finns flera riktigt bra tecknare under "Officiella bilder" på hemsidan, men de kanske inte kan/vill/passar som serietecknare?
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av RioGrande »

Är det Thollin som gjort en serie från ungefär samma period, utgiven på Albumförlaget?
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av Allan Kämpe »

AndreasEriksson skrev:Jag måste bara nämna att för ett par veckor kollade jag efter intressanta svenska tecknare... och hittade din Karl Kämpe-sida! [;)]

Jag tycker att det finns flera riktigt bra tecknare under "Officiella bilder" på hemsidan, men de kanske inte kan/vill/passar som serietecknare?


Jag har nu också kollat in hemsidan och instämmer med Andreas! Där finns flera tecknare av god kvalitet. Men hur många av dem har gjort en serie förut? Det skulle i alla fall vara intressant att se någon av dem eller någon helt annan tecknare tillsammans med dig göra en serie utifrån det manusmaterial/de noveller du redan gjort! http://www.karlkampe.se/boken/
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av BoJustBo »

Alltid ett roligt tema och ett av dom få förutom vikingatiden som kan användas för svenska historiska äventyr.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av Cadial »

Allan Kämpe skrev:Tänka sig! Ännu en Kämpe! I ett framtida scenario kanske Allan Kämpe reser i tiden bakåt till 1700-talet och ställs öga mot öga med sin anfader Karl Kämpe! [:)]

Skämt åtsido undrar jag hur vanligt soldatnamnet Kämpe var och när det började ges till svenska soldater?

Din serieidé låter mycket intressant och det borde ju finnas någon tecknare som känner att det här är ett koncept som passar (och som du tycker är rätt person för jobbet).


Sedan kan Karl och Allan aka och halsa pa sin kusin Peter Kampf. [xx(] Hursomhelst sa kan Karl bli en trevlig serie, lycka till!
Användarvisningsbild
Klaatu
Very Good
Inlägg: 186
Blev medlem: ons 14 okt 2015, 22:48

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av Klaatu »

Allan Kämpe skrev:Tänka sig! Ännu en Kämpe! I ett framtida scenario kanske Allan Kämpe reser i tiden bakåt till 1700-talet och ställs öga mot öga med sin anfader Karl Kämpe! [:)].

Förutom att jag inte gillar crossovers så låter det som en lysande tanke.

Allan Kämpe skrev:Skämt åtsido undrar jag hur vanligt soldatnamnet Kämpe var och när det började ges till svenska soldater?

Det låter som ett kommande inlägg i min blogg.

AndreasEriksson skrev:Jag tycker att det finns flera riktigt bra tecknare under "Officiella bilder" på hemsidan, men de kanske inte kan/vill/passar som serietecknare?

Problemet med de illustratörer som tecknat mina officiella bilder är att de inte är serietecknare. De som skulle kunna klara av det har tackat nej av en eller annan anledning, oftast är den anledningen tidsbrist.

RioGrande skrev:Är det Thollin som gjort en serie från ungefär samma period, utgiven på Albumförlaget?

En ohelig allians heter Daniel Thollins seriealbum. Ni kan läsa min recension av albumet på min webbsida.
Ger ut KARL KÄMPE ÄVENTYRAREN: http://www.karlkampe.se/serietidning/
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av Wakuran »

Klaatu skrev:
Allan Kämpe skrev:Skämt åtsido undrar jag hur vanligt soldatnamnet Kämpe var och när det började ges till svenska soldater?

Det låter som ett kommande inlägg i min blogg.

Det var väl under stormaktstiden som efternamnen kom till på allvar? Det fanns adelssläkter, men bönderna i byarna hade bara patronymer som Karl Andersson, son till Anders Osv. Den breda inkallelsen skapade ett behov att skilja på alla Karl, Lars, Nils och Anders så man skapade efternamn av platserna i närheten som Lundberg och Strömdal, eller militärt inspirerade namn som Strid, Svärd och Spjut...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av Allan Kämpe »

Wakuran skrev:
Klaatu skrev:
Allan Kämpe skrev:Skämt åtsido undrar jag hur vanligt soldatnamnet Kämpe var och när det började ges till svenska soldater?

Det låter som ett kommande inlägg i min blogg.

Det var väl under stormaktstiden som efternamnen kom till på allvar? Det fanns adelssläkter, men bönderna i byarna hade bara patronymer som Karl Andersson, son till Anders Osv. Den breda inkallelsen skapade ett behov att skilja på alla Karl, Lars, Nils och Anders så man skapade efternamn av platserna i närheten som Lundberg och Strömdal, eller militärt inspirerade namn som Strid, Svärd och Spjut...


Jo, det var nog jobbigt med fyra stycken Per Andersson och 3 st Erik Persson i samma pluton...bättre med namn som Modig, Eldh, Rask, Tapper osv.
Skriv svar