Birger Barbaren

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Birger Barbaren

Inlägg av Wakuran »

Får se om den tunnare avläggaren kan bli en bonus i det officiella 2:a albumet till 2020...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Birger Barbaren

Inlägg av larsa66 »

Rosen skrev:
Grumme skrev:När kommer album 2 av Birger Barbaren? [:)]

Evelina har faktiskt gjort ett... fast det är lite tunnare än det första och har en upplaga på 1 ex. [:)]

Med nuvarande publiceringstakt är jag väl ungefär halvvägs till ett nytt nu, om det ska vara lika tjockt. "The Dark and Hairy Annals" täckte ju seriens åtta första år.


Måste du göra ett lika tjockt då?
Användarvisningsbild
Klaatu
Very Good
Inlägg: 186
Blev medlem: ons 14 okt 2015, 22:48

Re: Birger Barbaren

Inlägg av Klaatu »

Rosen: Jag har alltid velat skriva ett manus för en Birger Barbaren-strip. Tar Rosen möjligen emot manus?
Ger ut KARL KÄMPE ÄVENTYRAREN: http://www.karlkampe.se/serietidning/
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Birger Barbaren

Inlägg av Rosen »

larsa66 skrev:Måste du göra ett lika tjockt då?

Då blir det mer av ett häfte, och where's the fun in that? [B)]
Förutom extramaterialet (som vi förvisso bredde på ganska tjockt med) hade gamla albumet 48 sidor med strippar, och så pass mycket bör man väl ha om man ska kalla det ett riktigt seriealbum.

Klaatu skrev:Rosen: Jag har alltid velat skriva ett manus för en Birger Barbaren-strip. Tar Rosen möjligen emot manus?

Jovisst, det låter intressant. Skicka ett PM! [:)]
Jag kan nog inte säga nåt om när en sån stripp ev kan komma med i tidningen, dock - dels för att jag redan har en fast co-writer att tänka på, dels för att serien fn har ett rätt bra försprång. Utöver det kommande numret (tror det skickades på tryck häromdagen) har jag strippar till ett par nummer liggande färdiga.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Birger Barbaren

Inlägg av Agentum »

Så länge folk som skickar ideer till dig och kräver noll tillbaka måste det ju vara lungt?
9mm, i'm never further away than that.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Birger Barbaren

Inlägg av Kattmannen »

Hittade först nu denna tråd på Serieforum. Vill bara säga att Birger Barbaren är helt underbar! Ser fram emot flera album [:)]
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Birger Barbaren

Inlägg av Rosen »

Kattmannen skrev:Ser fram emot flera album [:)]

Tack. Kan väl avslöja att Fenix-redax tog upp ämnet häromveckan: "The Dark and Hairy Annals" gavs ut när tidningen fyllde 50 nummer. Nu i sommar kommer nr 75, men de har tydligen redan börjat fundera på nr 100 och vill ge ut ett nytt album i samband med det. Därmed vet vi också när det blir (förutsatt att tidningens utgivningstakt förblir oförändrad):

Augusti 2020. [;)]

Bild
Preview till aprilnumret; Birger får celerbert besök.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Stranger
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 04 aug 2015, 23:04

Re: Birger Barbaren

Inlägg av Stranger »

Krull?
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Birger Barbaren

Inlägg av larsa66 »

Rosen skrev:
Augusti 2020. [;)]


:|
Jaja...
4 år kan ju gå ganska fort också
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Birger Barbaren

Inlägg av Agentum »

Den där bilden med gubben på hästen har du lånat från nån omslagstecknare hehe
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Birger Barbaren

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Den där bilden med gubben på hästen har du lånat från nån omslagstecknare hehe


https://en.wikipedia.org/wiki/Death_Dealer_(painting)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Birger Barbaren

Inlägg av Rosen »

Jag trodde inte det var möjligt att inte känna igen Death Dealer, fast jag är väl miljöskadad. [;)]
Jo, har velat peta in DD (Frazettas bild, inte nödvändigtvis själva figuren, men han kom med också) i en stripp i flera år. Det var skönt att få det gjort till slut.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Birger Barbaren

Inlägg av Wakuran »

Rosen skrev:Jag trodde inte det var möjligt att inte känna igen Death Dealer, fast jag är väl miljöskadad. [;)]

Birger ser ju litet perplex ut...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Birger Barbaren

Inlägg av Agentum »

Det var ju en skitbra liknelse imo, jag såg det omedelbart, jag bar kommenterade det, visste inte ursprunget mer än att det är en omslagsbild.

Tror knappast alla här känner till den där, då har man läst fantasy eller spelat rollspel.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Burnie
Good
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 19 jun 2012, 14:37

Re: Birger Barbaren

Inlägg av Burnie »

Åh, Frazetta <3 Jag har spelat en del rollspel men kom faktiskt inte i kontakt med honom före en snubbe på ImagineFX-forumet tipsade för typ 8 år sen, en hel värld öppnade sig! Frazetta har ju varit med och gjort en tecknad film också, Fire and Ice! Ett riktigt geni, den snubben!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Birger Barbaren

Inlägg av Agentum »

Jag kände till honom då han ju jobbade åt Warren ett tag, och då var med i Chock.

Han var bra, gjorde tom humoristiska serier.
Men främs är det ju omsag man tänker på när han kommer upp som tex Boris Valejo
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Birger Barbaren

Inlägg av Sir-L »

Jag förknippar honom mest med serien Johnny Comet /Ace McCoy, som gick i Agent X9 ett tag.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Birger Barbaren

Inlägg av Cadial »

Agentum skrev:Det var ju en skitbra liknelse imo, jag såg det omedelbart, jag bar kommenterade det, visste inte ursprunget mer än att det är en omslagsbild.

Tror knappast alla här känner till den där, då har man läst fantasy eller spelat rollspel.

Snyggt! I alla fall manga kanner igen bilden. Sjalv forknippar jag den med ett skivomslag; rockgruppen Molly Hatchet. Tyvarr nar inte gruppens musik upp till omslaget. For att anvanda Frazetta-saker maste man lata som Black Sabbath!
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Birger Barbaren

Inlägg av Rosen »

Agentum skrev:Jag kände till honom då han ju jobbade åt Warren ett tag, och då var med i Chock. Han var bra, gjorde tom humoristiska serier. Men främs är det ju omsag man tänker på

Han var rätt bred, jo - gjorde allt från skräck och action till komiska filmaffischer (såna där med en massa folk som springer åt alla håll, som var populära runt 60-talet) och spöktecknade ibland i andras serier, bl.a Knallhatten och Little Annie Fanny.

När han fick en stroke på ålderns höst och tappade finmotoriken i höger hand, så lärde han sig att måla med vänster istället och fortsatte jobba.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Birger Barbaren

Inlägg av BoJustBo »

Rosen skrev:och spöktecknade ibland i andras serier, bl.a Knallhatten

Ibland = circa ett årtionde, non-stop.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Skriv svar