Hugo Pratt och Corto Maltese

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Hugo Pratt och Corto Maltese

Inlägg av KRax »

Blandade omdömen än så länge...

http://www.bdgest.com/chronique-6846-BD ... inuit.html

Men det känns ju också som ett omöjligt uppdrag att få helt nöjda läsare. Jag tycker nog att det bästa med Corto är hur hela berättandet förändras över albumen. Nu tycks ju stilen vara lite äldre (Les celtiques, Krigsrosor och vinterdrömmar och något annat liknande på svenska...?) och är det inte den Corto man vill ha måste man ju bli lite missnöjd, eller?
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hugo Pratt och Corto Maltese

Inlägg av smorkin »

Upptäckte att efter allt mitt gnäll om dåliga utgåvor på diverse språk och min tro att det nog inte skulle bli någon bra utgåva av Corto, någonsin, på ett för mig begripligt språk, så har jag inte nämnt i den här tråden att det amerikanska förlaget IDW börjat ge ut Corto på engelska, i vad som är avsett att bli en komplett utgåva.

Och halleluja! De hittills utkomna två böckerna är i underbart svartvitt, med ett förnämligt tryck, bra papper, och en juste storlek, och man har lovat att alla böckerna kommer vara i samma format (dvs svartvitt, osv). Så köp dem!
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Hugo Pratt och Corto Maltese

Inlägg av BoJustBo »

Väntar personligen på hardcover versionerna som dom sagt kommer efter den kompletta utgivningen är färdig i softcover. Vanligtvis hade jag varit skeptisk om att dom skulle komma alls men har hört att dom första volymerna redan fått en andra upplaga så det bådar ju gott.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Hugo Pratt och Corto Maltese

Inlägg av KRax »

Det har tagit lite tid och det kommer väl att ta lite tid till, men idag dök den satta Under midnattssolen upp i mejlboxen för en sista korrläsning innan tryck. Diskuterad ovan, alltså den nya Corto från i höstas på svenska, tecknad av Rubén Pellejero och skriven av Juan Diaz Canales (Blacksad), utgivning Faraos Cigarer.

Gissar på utgivning sent i vår, eller tidigt i sommar. Jag har läst både färglagd version och svartvit och är glad åt att se att det blir den svartvita varianten. Jag gillar färgläggningen av de vanliga Corto, den som är i till exempel Etiopien, men när det gäller den här nya tycker jag att den svartvita är klart bättre. Förord och extramateriel från den franska utgåvan, en större del skriven av Tristan Garcia, fransk pop-filosof och författare på uppåtgående!

Jäpp, det blir ett bra år igen!
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Hugo Pratt och Corto Maltese

Inlägg av RioGrande »

Ja, den där får man väl hålla ögonen öppna efter!
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Hugo Pratt och Corto Maltese

Inlägg av RioGrande »

KRax skrev:Det har tagit lite tid och det kommer väl att ta lite tid till, men idag dök den satta Under midnattssolen upp i mejlboxen för en sista korrläsning innan tryck. Diskuterad ovan, alltså den nya Corto från i höstas på svenska, tecknad av Rubén Pellejero och skriven av Juan Diaz Canales (Blacksad), utgivning Faraos Cigarer.

Gissar på utgivning sent i vår, eller tidigt i sommar. Jag har läst både färglagd version och svartvit och är glad åt att se att det blir den svartvita varianten. Jag gillar färgläggningen av de vanliga Corto, den som är i till exempel Etiopien, men när det gäller den här nya tycker jag att den svartvita är klart bättre. Förord och extramateriel från den franska utgåvan, en större del skriven av Tristan Garcia, fransk pop-filosof och författare på uppåtgående!

Jäpp, det blir ett bra år igen!


Vet du när den kommer? (Har den kommit på danska redan?)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Hugo Pratt och Corto Maltese

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:
KRax skrev:Det har tagit lite tid och det kommer väl att ta lite tid till, men idag dök den satta Under midnattssolen upp i mejlboxen för en sista korrläsning innan tryck. Diskuterad ovan, alltså den nya Corto från i höstas på svenska, tecknad av Rubén Pellejero och skriven av Juan Diaz Canales (Blacksad), utgivning Faraos Cigarer.

Gissar på utgivning sent i vår, eller tidigt i sommar. Jag har läst både färglagd version och svartvit och är glad åt att se att det blir den svartvita varianten. Jag gillar färgläggningen av de vanliga Corto, den som är i till exempel Etiopien, men när det gäller den här nya tycker jag att den svartvita är klart bättre. Förord och extramateriel från den franska utgåvan, en större del skriven av Tristan Garcia, fransk pop-filosof och författare på uppåtgående!

Jäpp, det blir ett bra år igen!


Vet du när den kommer? (Har den kommit på danska redan?)

Den ska tydligen komma ut 24 juni i standard- och lyxutgåva. (Lyxutgåvan är intressant nog i svartvitt.)

http://www.forlagetfaraos.dk/kommende-udgivelser.aspx
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Hugo Pratt och Corto Maltese

Inlägg av BoJustBo »

Wakuran skrev:(Lyxutgåvan är intressant nog i svartvitt.)

Svartvitt är ju tyvärr en lyx i dagens färgdominerade serieutbud.
Om den kommer på svenska med så vet ju jag vilken version jag köper.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Hugo Pratt och Corto Maltese

Inlägg av KRax »

Ursäkta sent svar, har varit rejält sjuk.

Sist jag mejlade med förlaget verkade det som att båda utgåvorna ska komma på svenska och prisskillnaden ser inte ut att vara så stor. Som jag skrev någonstans tidigare tycker jag personligen också att den svartvita versionen är betydligt bättre för läsningen i det här fallet!
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Hugo Pratt och Corto Maltese

Inlägg av BoJustBo »

KRax skrev:Ursäkta sent svar, har varit rejält sjuk.

Sist jag mejlade med förlaget verkade det som att båda utgåvorna ska komma på svenska och prisskillnaden ser inte ut att vara så stor. Som jag skrev någonstans tidigare tycker jag personligen också att den svartvita versionen är betydligt bättre för läsningen i det här fallet!

[^]
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av RioGrande »

Agentum skrev:
Nu börjar ju de flesta kända belgfranska serier efter ww2, Tintin är undantaget, men fler måste funnits, för Nazisterna ströp väl amerikanska stripserier helt i regionen under dras tid.

Så mycket jag inte vet om just äldre franskbelgiska serier från äldre tider, det finns inget att läsa om det utom på franska antar jag.
Det jag läst är ju det som stått i de samlingsböcker som har en introduktion, annars hade jag inte vetat nånting.

Finns säkert en del att googla upp, men det är intressant att fråga här med.

En bra introduktion skulle detta uppslag i Seriewikin kunna vara! https://seriewikin.serieframjandet.se/i ... ska_serier
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Agentum »

Jo ok, en kortare introduktion mao.

Corto Maltese har jag aldrig läst, funns pp engelska i samlingar har jag sett, men jag tycker teckningstilen ser udda ut.
Vilket man ju aldrig ska gå efter iofs.

De flesta långga Tintin har jag heller aldrig sett, de var väl svartvita stripar antar jag.

Som det står att månadsvis presentera några sdir av var serie hade det ju det bra och inte den press som det var i USA, som blev ännu värre när serietidningen kom, tydligen har belgfranskområdet haft serietidningar, utan de är mer söndagstrippar eller nåt.

Ja alltså jag menar inhemska import måste de haft.

Sverige har ju haft mer serietidningar öven om de varit Antalogier främst, men ju ändå haft avslutande berättelser, mer likt UK faktiskt skulle jag säga.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av smorkin »

Agentum skrev:...
Corto Maltese har jag aldrig läst, funns pp engelska i samlingar har jag sett, men jag tycker teckningstilen ser udda ut.
Vilket man ju aldrig ska gå efter iofs.
...

OT, men kan inte låta bli: Du brukar ju läsa lite alla möjliga serier så ge Corto en chans. "Balladen om det salta havet" gavs ut av Epix en gång i tiden och finns säkert på bibliotek; det är det första albumet och också väldigt bra. Tycker alltså jag :-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Wakuran »

smorkin skrev:
Agentum skrev:...
Corto Maltese har jag aldrig läst, funns pp engelska i samlingar har jag sett, men jag tycker teckningstilen ser udda ut.
Vilket man ju aldrig ska gå efter iofs.
...

OT, men kan inte låta bli: Du brukar ju läsa lite alla möjliga serier så ge Corto en chans. "Balladen om det salta havet" gavs ut av Epix en gång i tiden och finns säkert på bibliotek; det är det första albumet och också väldigt bra. Tycker alltså jag :-)

Ska väl finnas i diverse engelska utgåvor, också. Vilken är nu bäst?...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av germund »

Wakuran skrev:Ska väl finnas i diverse engelska utgåvor, också. Vilken är nu bäst?...
Jag hade satsat på IDW/EuroComics nya samlingar. Om man inte vill köpa de danska, fina böckerna från Faraos Cigarer.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av smorkin »

germund skrev:
Wakuran skrev:Ska väl finnas i diverse engelska utgåvor, också. Vilken är nu bäst?...
Jag hade satsat på IDW/EuroComics nya samlingar. Om man inte vill köpa de danska, fina böckerna från Faraos Cigarer.

För engelska, IDW absolut! Varning dock för "Balladen..." på engelska; IDW har inte gett ut den ännu, och den utgåva som finns tillgänglig på engelska är en ren katastrof (usel färgläggning, massakrerad sidlayout).
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Wakuran »

Finns redan litet olika utgåvor på engelska, tydligen. Brittiska Harvills utgåva från 1996 minns jag som helt okej (även om det verkar som den har blivit rätt dyr på nätet).

Sen finns amerikanska NBM's serietidningsutgåva från 1997, vilken jag antar är rätt jobbig att samla på. Och slutligen amerikanska (?) Universe' utgåva från 2012, vilket vad jag förstår ska ha blivit rätt hopplöst behandlad p.g.a. att amerikanerna saknar ett förhållande till albumformatet...

Edit 1. Tydligen ska Harvills utgåva vara översatt från franskan snarare än italienskan, men det låter nog ändå som ett bättre alternativ...

Edit 2. Relaterat blogginlägg. http://www.bigplanetcomics.com/how-to-d ... cs-classic

Edit 3. Fast just "Balladen om det salta havet" finns ju iofs i en gammal svensk utgåva från Epix, kom jag på, om man ändå ska läsa serien i översättning...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Coppas »

Är väl en petimäter, men är det inte bättre att starta en ny och dedikerad tråd om Corto Maltese hellre än att spinna vidare på temat i en tråd om Spirou?! [B)]
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Wakuran »

Coppas skrev:Är väl en petimäter, men är det inte bättre att starta en ny och dedikerad tråd om Corto Maltese hellre än att spinna vidare på temat i en tråd om Spirou?! [B)]

Dessutom bör det redan finnas en gammal Corto-tråd, men jag skulle ju eventuellt kunna flytta inläggen...

Inlägg flyttade. /Admin
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Hugo Pratt och Corto Maltese

Inlägg av KRax »

Det är inte bara en ny Asterix som dykt upp de senaste veckorna utan också en ny Corto Maltese: El dia de Tarowean, alltså Taroweans dag. Personligen törs jag inte läsa den - målet är att utgöra en bakgrund till Balladen om det salta havet och jag vill inte ha någon sådan bakgrund - men för den intresserade kom översättningar till danska och franska ut ungefär samtidigt som det spanska originalet, för bara ett par veckor sedan.

Kritiken verkar hamna på ungefär samma nivå som för de två tidigare uppföljningsalbumen, dvs. av samma sort som för de nya Asterix. Personligen tycker jag att grundproblemet med det första, Under midnattssolen, är att skaparteamet inte riktigt har koll på geografin och då försvinner mystiken. Någonstans i förordet säger Díaz Canales ungefär att det är lyxigt för dem att ha internet så att de inte måste åka till alla ställen Corto ska vara på. Inte direkt Hugo Prattskt.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Skriv svar