Stora Asterix-tråden

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av germund »

Sir-L skrev:Pressbyrån har den ju, men i handeln kanske den inte kommit än? (Se Germund nedan)
Pressbyråerna fick Interpress-upplagan tidigt, kanske t o m redan den 22 okt. Det blev en liten vurpa på tråden med butiksupplagan (bokhandeln, seriebutiker, Förlagssystem), men nu ska albumet väl finnas tillgängligt.
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Furienna »

smorkin skrev:Jag var inte så förtjust i det, tyvärr [B)] Längre utlägg här:

https://smorkin.wordpress.com/2015/11/0 ... pyrus-nja/

Okej... Men jag ser fortfarande fram emot att läsa det nya äventyret. Jag borde väl leta åt "Pikterna" också...
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av smorkin »

Furienna skrev:
smorkin skrev:Jag var inte så förtjust i det, tyvärr [B)] Längre utlägg här:

https://smorkin.wordpress.com/2015/11/0 ... pyrus-nja/

Okej... Men jag ser fortfarande fram emot att läsa det nya äventyret. Jag borde väl leta åt "Pikterna" också...

Gör det, det är inte alls så dumma, framförallt om du gillar Asterix sen gammalt [:)]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Peral »

Jag gav upp på min boklåda idag och köpte albumet av en tobakshandlare!
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av tfels »

Peral, grattis till mycket trevlig läsning i förskott!
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Peral »

Tack Tfels! Det vore dock kul om de logistiska problemen kunde undvikas inför nästa nummer!
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av RioGrande »

P-byrån tog 27 spänn mer än den ena av nätbokhandlarna... men det kanske var värt det (?), att få albumet direkt i handen..... (Hur som helst.... bra album!)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Peral »

Jag tycker albumet var bra och till skillnad från första albumet börjar det nu bli klart tydligare att det är nya personer bakom de galna gallerna. Kul att övriga byinvånare får mer utrymme att visa upp sig.
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Furienna »

Nu idag har jag hämtat mitt exemplar från postombudet. Det ska bli kul att läsa den! [:o)]
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Coppas »

Tyckte detta var ett klart bättre album än pikterna. Lite mer av återgång till klassisk Asterix-humor och historieuppbyggnad även om detta album väl i sig samtidigt kan ses som en upprepning/variation av tidigare historier.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Furienna »

Jag har också läst den nu, och den var riktigt bra. Som om det vore Goscinny och Uderzo själva, som låg bakom projektet.
Användarvisningsbild
Sandblaster
Very Good
Inlägg: 95
Blev medlem: fre 04 dec 2015, 01:11

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Sandblaster »

Asterix #36 är verkligen bra! Det var länge sedan man läste ett nytt Asterix-album och faktiskt garvade en hel del.
"Ingen kan vara nere med en ballong!" - Nalle Puh.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Kattmannen »

Caesars Papyrus var genomgående bra. Snyggt tecknad och bra med alla slängar åt moderna medier och IT. Kul att återse Carnuterskogen. Dock är jag inte helt bekväm med den allomfattande slutpoängen kring papyrusrullen. Pikterna tyckte jag var bra, albumen blir ofta kul när de är ute och reser till något nytt land.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Kattmannen »

smorkin skrev:Jag var inte så förtjust i det, tyvärr [B)] Längre utlägg här:

https://smorkin.wordpress.com/2015/11/0 ... pyrus-nja/


Tack för genomgående och noggrann recension!
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Furienna »

Kattmannen skrev:Caesars Papyrus var genomgående bra. Snyggt tecknad och bra med alla slängar åt moderna medier och IT. Kul att återse Carnuterskogen. Dock är jag inte helt bekväm med den allomfattande slutpoängen kring papyrusrullen. Pikterna tyckte jag var bra, albumen blir ofta kul när de är ute och reser till något nytt land.

Jag tyckte att det var roligt med skämtet att Goscinny och Uderzo egentligen berättade den bortglömda "sanna" historien. [:D]

Annars tycker jag nog i allmänhet tvärtom, att de allra bästa albumen till största delen utspelar sig hemma i byn eller strax runt omkring den. "Tvedräkten", "Spåmannen" , "Caesars gåva" och "Obelix & Co" är alla klassiker inom den kategorin, och till och med "Asterix & Son" och "Rosen och svärdet" är faktiskt riktigt bra.
Stranger
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 04 aug 2015, 23:04

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Stranger »

Kommer ni ihåg om den svenska versionen av Asterix I Alperna hade orginalversionen av skämtet där dom möter den franska däckmaskoten Antar, eller den amerikanska versionen där han är utbytt mot michelinmannen?

Bild
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av rkaj »

Högra figuren ser bekant ut.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Wakuran »

Antar-figuren är ju snyggare och passar in bättre i serien... Tyvärr blir ju skämtet obegripligt i större delen av världen...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av RioGrande »

Med tanke på hur obefintlig den klassiska bildningen var i det svenska skolväsendet på sjuttiotalet så var väl ungefär hälften av skämten i Asterix obegripliga. Men vi gillade ju serien ändå... för de spännande äventyren (och de mer handfasta skämten "oj, jag tappade en stor bautasten på en gubbe?"...)
Stranger
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 04 aug 2015, 23:04

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Stranger »

Jag är rätt säker på att det var Antar som var med i vår version, men jag är inte helt säker. Jag har sett Antar i Sverige på olika bensinstationer och garage så han är ju inte helt obskyr som han vore i USA
Skriv svar