Marknadsföring av serier - hur få fler läsare till en webserie

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Hellabok
Very Good
Inlägg: 50
Blev medlem: tis 18 aug 2015, 14:04

Marknadsföring av serier - hur få fler läsare till en webserie

Inlägg av Hellabok »

Hej!

Har någon av er ritat en serie, publicerat den på internet och marknadsfört den framgångsrikt? Hur har ni gjort det. Jag skulle gärna höra om:
- vilka marknadsföringskanaler ni har använt och hur (facebook, instagram, twitter, youtube, serieforum)
- design av seriens websida
- informationskällor om marknadsföring av webserier
- Lansering av en webserie
- marknadsföringsstrategi och evaluaring av marknadsföringen.

Själv jobbar jag med en webserie och har publicerat en ny sida varje söndag. Jag skrev en blogpost om marknadsföring av serier och allt jag lärt mig hittils. Man kan läsa den här: http://www.hellabok.com/?p=587
Webserien Kirkkonummi handlar om apokalypsen på landsbygden http://www.hellabok.com Uppdateras varje söndag.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Marknadsföring av serier - hur få fler läsare till en webserie

Inlägg av rkaj »

Hej! Jag har egentligen ingen erfarenhet för att svara på dina frågor, men jag läser rätt mycket webbserier och jobbar med att göra webb, så jag kanske kan svara lite om design av seriens webbsida utifrån det.

  • Gör det snabbt och lätt att hitta den färskaste serien. Lägg den på sitens förstasida eller på en fast url typ minserie.se/senaste , så att man kan bokmärka den sidan.
  • Se till att sidan laddar snabbt, ha så lite annat som möjligt på sidan, och se till att det som finns där (stylesheet / bilder / etc) kan cachas.
  • Det bör vara lätt att navigera till de tidigare serierna. Tydliga "förra"- och "nästa"-knappar, och gärna en kalender där man kan se vilka dagar det har kommit nya serier och hoppa till dem.
  • Om man ska komma tillbaks som läsare är det bra att veta när, så regelbunden utgivning är en fördel. Om du gör en serie varje dag så försök publicera dem vid samma tidpunkt. Gör du mindre så försök hålla en (eller flera) fasta dagar i veckan, eller lägga ut nytt vid varje månadsskifte.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Marknadsföring av serier - hur få fler läsare till en webserie

Inlägg av Grumme »

rkaj skrev:Hej! Jag har egentligen ingen erfarenhet för att svara på dina frågor, men jag läser rätt mycket webbserier och jobbar med att göra webb, så jag kanske kan svara lite om design av seriens webbsida utifrån det.

  • Se till att sidan laddar snabbt, ha så lite annat som möjligt på sidan, och se till att det som finns där (stylesheet / bilder / etc) kan cachas.
  • Det bör vara lätt att navigera till de tidigare serierna. Tydliga "förra"- och "nästa"-knappar, och gärna en kalender där man kan se vilka dagar det har kommit nya serier och hoppa till dem.


För egen del så håller jag väldigt mycket med om ovanstående. (Det andra stämmer säkert också, men det vet jag inget om)
När det gäller tydliga "förra"- och "nästa"-knappar, så är det lika viktigt med en knapp som tar läsaren direkt till den allra första serien, så kan man fortsätta framåt därifrån, en serie i taget. [:)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Hellabok
Very Good
Inlägg: 50
Blev medlem: tis 18 aug 2015, 14:04

Re: Marknadsföring av serier - hur få fler läsare till en webserie

Inlägg av Hellabok »

rkaj skrev:Hej! Jag har egentligen ingen erfarenhet för att svara på dina frågor, men jag läser rätt mycket webbserier och jobbar med att göra webb, så jag kanske kan svara lite om design av seriens webbsida utifrån det.

  • Gör det snabbt och lätt att hitta den färskaste serien. Lägg den på sitens förstasida eller på en fast url typ minserie.se/senaste , så att man kan bokmärka den sidan.
  • Se till att sidan laddar snabbt, ha så lite annat som möjligt på sidan, och se till att det som finns där (stylesheet / bilder / etc) kan cachas.
  • Det bör vara lätt att navigera till de tidigare serierna. Tydliga "förra"- och "nästa"-knappar, och gärna en kalender där man kan se vilka dagar det har kommit nya serier och hoppa till dem.
  • Om man ska komma tillbaks som läsare är det bra att veta när, så regelbunden utgivning är en fördel. Om du gör en serie varje dag så försök publicera dem vid samma tidpunkt. Gör du mindre så försök hålla en (eller flera) fasta dagar i veckan, eller lägga ut nytt vid varje månadsskifte.


Hej och tack för goda råd! Jag håller med om att det är bäst att ha den senaste sidan/serien först. Det är viktigt att göra det lätt för folk som regelbundet läser serien och för folk som hittar den för första gången. Regelbundna uppdateringar tror jag också är superviktiga, speciellt då man försöker locka nya läsare.

En utmaning är att få sidan snygg både på stor datorskärm och liten mobilskärm. Jag antar att webserier läses oftare på mobil än dator. Ett generelt problem är att många webserier har för många element och störande funktioner. Less is more.
Webserien Kirkkonummi handlar om apokalypsen på landsbygden http://www.hellabok.com Uppdateras varje söndag.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Marknadsföring av serier - hur få fler läsare till en webserie

Inlägg av BoJustBo »

Om man tänker på mobiler etc som en viktig marknad så är nog det japanska dagsstripp serie formatet det bästa. Då alla paneler är lika breda och läggs på höjd istället för bredvid varandra. Fast så länge man har en sida som endast kan scrolla åt ett håll (vertikalt eller horizontalt) så borde det gå bra. Problemen på mobiler som gör folk mindre villiga lär uppstå mer när dom måste glida runt åt alla håll och kanter bara för att kunna läsa.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Marknadsföring av serier - hur få fler läsare till en webserie

Inlägg av UlfK »

Det viktigaste: Cliffhangers och/eller poänger. Något i sista rutan måste få mig att vilja läsa nästa avsnitt. Framförallt för den som läser serien för första gången. Är det en fortsättningsserie kämpar man dessutom med problemet att få den som läser senaste avsnittet (som mycker riktigt skall finnas på förstasidan) att vilja gå tillbaka och läsa serien från början. På Internet har ingen tålamod, tyvärr.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Hellabok
Very Good
Inlägg: 50
Blev medlem: tis 18 aug 2015, 14:04

Re: Marknadsföring av serier - hur få fler läsare till en webserie

Inlägg av Hellabok »

BoJustBo skrev:Om man tänker på mobiler etc som en viktig marknad så är nog det japanska dagsstripp serie formatet det bästa. Då alla paneler är lika breda och läggs på höjd istället för bredvid varandra. Fast så länge man har en sida som endast kan scrolla åt ett håll (vertikalt eller horizontalt) så borde det gå bra. Problemen på mobiler som gör folk mindre villiga lär uppstå mer när dom måste glida runt åt alla håll och kanter bara för att kunna läsa.


Jag håller helt med om att det är bäst att man kan scrolla åt ett hall. Eventuellt så att man scrollar åt höger/vänster för att gå vidare eller tillbaka I serien. Scrollar man upp så kommer man till en meny och scrollar man ner så kommer man till kommentarerna så som i snapchat. Skulle vara intressant och se om det fungerar. Håller också med om att glida runt åt alla håll är värst (så som min serie är just nu :().

Känner du till nån japansk dagsstripp som lyckats bra ur navigationssynvinkel?
Webserien Kirkkonummi handlar om apokalypsen på landsbygden http://www.hellabok.com Uppdateras varje söndag.
Hellabok
Very Good
Inlägg: 50
Blev medlem: tis 18 aug 2015, 14:04

Re: Marknadsföring av serier - hur få fler läsare till en webserie

Inlägg av Hellabok »

UlfK skrev:Det viktigaste: Cliffhangers och/eller poänger. Något i sista rutan måste få mig att vilja läsa nästa avsnitt. Framförallt för den som läser serien för första gången. Är det en fortsättningsserie kämpar man dessutom med problemet att få den som läser senaste avsnittet (som mycker riktigt skall finnas på förstasidan) att vilja gå tillbaka och läsa serien från början. På Internet har ingen tålamod, tyvärr.


I en novellserie kan det vara svårt att få cliffhangers till varje sida. Speciellt så som det är i mitt fall att jag publicerar en sida i veckan, men mitt slutliga mål är att få en tryckt serie i pappersform färdig. Å ena sidan ska det fungera som en webserie och o andra sidan ska det bli ett harmoniskt album.

Jag håller med om att det är extremt svårt att fånga nya läsare. Det finns så mycket intressant på nätet. Webserier är dock tacksamma ur den synvinkeln att de flesta har en positive attityd till serier, serier är mycket visuella och lätta att förstå utan större ansträngning vilket gör det lättare att få en besökare att läsa serien. T.ex. blogskrivare tror jag att har det mycket värre.

Jag undrar om det skulle vara bra att ha en knapp genast då man kommer till en series websida där man kan välja att antingen läsa från början eller se den senaste sidan. För att undvika att den nyaste(eller äldsta) sidan syns först.
Webserien Kirkkonummi handlar om apokalypsen på landsbygden http://www.hellabok.com Uppdateras varje söndag.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Marknadsföring av serier - hur få fler läsare till en webserie

Inlägg av UlfK »

Hellabok skrev:
UlfK skrev:Det viktigaste: Cliffhangers och/eller poänger.


I en novellserie kan det vara svårt att få cliffhangers till varje sida. Speciellt så som det är i mitt fall att jag publicerar en sida i veckan, men mitt slutliga mål är att få en tryckt serie i pappersform färdig. Å ena sidan ska det fungera som en webserie och o andra sidan ska det bli ett harmoniskt album.


Tänk inte på cliffhangers som Cliffhangers. Hjälten behöver inte vara i livsfara. Tänk istället att varje sida skall sluta på ett sätt som får mig som läsare att vilja vända blad. Det kan räcka med att någon ställer en fråga som inte besvaras, någon kastare en blick ut ur rutan med ett förvånat ansiktsutryck. Kolla Tintin, Asterix, äldre amerikanska söndagssidor med Fantomen, Terry och piraterna o.s.v., och notera hur ofta små, små saker händer sist på sidan, som gör att vi vill fortsätta läsa. Och visst, det är riktigt ordentligt svårt. Men däri ligger ju utmaningen. [:o)]
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Marknadsföring av serier - hur få fler läsare till en webserie

Inlägg av larsa66 »

Tja jag vet inte om mina erfarenheter är så mycket att dela men jag gör det ändå [;)]

Min första serie (Gustapärsa) fick jag publicerad i en lokal veckotidning. Jag märkte hur det fanns intresse från bland annat detta forum att få läsa några smakprov och som av en slump dök det upp ett inlägg här där det efterlystes serier till till en nystartad webserie-sida. http://webcomics.se/

Det tog några månader innan den kom igång och den behöver nog fortfarande lite förbättringar av typen som nämns här, men jag kände själv att samlingen av serier som skulle publiceras där samt den anarkistiska stämningen passade mig. Den publiceringen var kanske inte så framgångsrik men jag tror jag nådde ut till fler och fick säkert sälja någon bok till tack vare den sidan.

När det gäller marknadsföring är ju ett bra sätt att använda facebook. Det gjorde vi med webcomics. Varje gång vi publicerade en ny serie annonserade vi det på faceboook så alla som gillade sidan fick en avisering och med ett enkelt klick kom in på seriens aktuella sida.

Men jag ser att du redan kopplat det, även till twitter.

Websidan du gjort är ju perfekt. Jag vet inte hur den ser ut på mobil då jag inte har nån smartphone men det kan vara som någon skrev att tänka på, och kolla. Jag skulle gärna vilja ha ett alternativ till förutom "previous" och "next", det skulle vara "goto page __?" Om man som jag visste att jag slutade på sidan 40 men måste bläddra tillbaka sida för sida för att komma dit.

Lycka till med ditt projekt. Här har du en som i varje fall följer det med stort intresse.
Hellabok
Very Good
Inlägg: 50
Blev medlem: tis 18 aug 2015, 14:04

Re: Marknadsföring av serier - hur få fler läsare till en webserie

Inlägg av Hellabok »

UlfK skrev:
Hellabok skrev:
UlfK skrev:Det viktigaste: Cliffhangers och/eller poänger.


I en novellserie kan det vara svårt att få cliffhangers till varje sida. Speciellt så som det är i mitt fall att jag publicerar en sida i veckan, men mitt slutliga mål är att få en tryckt serie i pappersform färdig. Å ena sidan ska det fungera som en webserie och o andra sidan ska det bli ett harmoniskt album.


Tänk inte på cliffhangers som Cliffhangers. Hjälten behöver inte vara i livsfara. Tänk istället att varje sida skall sluta på ett sätt som får mig som läsare att vilja vända blad. Det kan räcka med att någon ställer en fråga som inte besvaras, någon kastare en blick ut ur rutan med ett förvånat ansiktsutryck. Kolla Tintin, Asterix, äldre amerikanska söndagssidor med Fantomen, Terry och piraterna o.s.v., och notera hur ofta små, små saker händer sist på sidan, som gör att vi vill fortsätta läsa. Och visst, det är riktigt ordentligt svårt. Men däri ligger ju utmaningen. [:o)]


Tack för tipset! Jag ska utforska ämnet minicliffhangers. Gott nytt år!
Webserien Kirkkonummi handlar om apokalypsen på landsbygden http://www.hellabok.com Uppdateras varje söndag.
Hellabok
Very Good
Inlägg: 50
Blev medlem: tis 18 aug 2015, 14:04

Re: Marknadsföring av serier - hur få fler läsare till en webserie

Inlägg av Hellabok »

larsa66 skrev:Tja jag vet inte om mina erfarenheter är så mycket att dela men jag gör det ändå [;)]

Min första serie (Gustapärsa) fick jag publicerad i en lokal veckotidning. Jag märkte hur det fanns intresse från bland annat detta forum att få läsa några smakprov och som av en slump dök det upp ett inlägg här där det efterlystes serier till till en nystartad webserie-sida. http://webcomics.se/

Det tog några månader innan den kom igång och den behöver nog fortfarande lite förbättringar av typen som nämns här, men jag kände själv att samlingen av serier som skulle publiceras där samt den anarkistiska stämningen passade mig. Den publiceringen var kanske inte så framgångsrik men jag tror jag nådde ut till fler och fick säkert sälja någon bok till tack vare den sidan.

När det gäller marknadsföring är ju ett bra sätt att använda facebook. Det gjorde vi med webcomics. Varje gång vi publicerade en ny serie annonserade vi det på faceboook så alla som gillade sidan fick en avisering och med ett enkelt klick kom in på seriens aktuella sida.

Men jag ser att du redan kopplat det, även till twitter.

Websidan du gjort är ju perfekt. Jag vet inte hur den ser ut på mobil då jag inte har nån smartphone men det kan vara som någon skrev att tänka på, och kolla. Jag skulle gärna vilja ha ett alternativ till förutom "previous" och "next", det skulle vara "goto page __?" Om man som jag visste att jag slutade på sidan 40 men måste bläddra tillbaka sida för sida för att komma dit.

Lycka till med ditt projekt. Här har du en som i varje fall följer det med stort intresse.


Tack för de vänliga orden! Det är roligt att höra att du tycker om den.

Tack också för tipsen och för att du lyfte fram problemet med navigering till en specific sida i serien. Det ska jag fixa.
Webserien Kirkkonummi handlar om apokalypsen på landsbygden http://www.hellabok.com Uppdateras varje söndag.
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Marknadsföring av serier - hur få fler läsare till en webserie

Inlägg av mikaelsol »

Facebook har blivit svårare att marknadsföra sig genom. Dels så ser typ bara 6-15 % av de som gillar ens FB-sida inläggen man postar där och dels om man betalar för visningar är risken stor att man får spamföljare som gillar ens grejer vilket gör att FB sen prioriterar ner ens FB-sida som mer ointressant och gör det ännu svårare att få genom visningar för de rikta följarna(gillarna).

Jag tror det bästa är att tänka långsiktigt och regelbunden utgivning, så som andra varit inne på.
På min sajt http://mikaelsol.se lägger jag upp mina skämtrutor tre gånger i veckan. Tricket här är att jag hela tiden ligger ca 60 skämtrutor före i produktionen i förhållande till när sidan uppdateras.
Har sett för många webbserier som utlovar 300 sidor serier men bara lyckas få ur sig ca 5 ... Bättre att ha jobbat fram en massa material innan serien börjar publiceras.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Marknadsföring av serier - hur få fler läsare till en webserie

Inlägg av smorkin »

Instämmer i det senast sagda; kontinuitet vad gäller hur ofta nya serier läggs upp är otroligt viktigt. Utan det kommer någon som första gången upptäcker serien läsa det som finns, sen komma tillbaka om några dagar, och om det då inte finns något nytt är chansen att hen kommer tillbaka drastiskt lägre.

Gäller inte bara serier utan allt på internet skulle jag säga. Jag ser på min recensionsblogg att om det blir ett längre uppehåll mellan inläggen (i snitt brukar jag lägga upp ett var tredje dag) så sjunker antalet besökare inte bara just de dagarna utan också under en längre period; de som tittar in då och då har noterat att inget nytt kommit, och sen glömmer de att kolla igen, senare. En tappad läsare är knepig att få tillbaka [;)]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Stranger
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 04 aug 2015, 23:04

Re: Marknadsföring av serier - hur få fler läsare till en webserie

Inlägg av Stranger »

För guds skull, ha webdesignen så simpel och snabbladdad som möjligt. Jag blir tokig på alla tröga seriesidor som är fullproppade med annonser och sega flashdesigns.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Marknadsföring av serier - hur få fler läsare till en webserie

Inlägg av Wakuran »

Men annonser är väl oftast ett nödvändigt ont för att betala serverutrymmet? Det verkar svårt att komma runt det...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Stranger
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 04 aug 2015, 23:04

Re: Marknadsföring av serier - hur få fler läsare till en webserie

Inlägg av Stranger »

Wakuran skrev:Men annonser är väl oftast ett nödvändigt ont för att betala serverutrymmet? Det verkar svårt att komma runt det...

Visst, men har ni inte märkt att allt fler annonsgeneratorer visar video annonser eller slöa flashannonser? Kan inte annonsörerna sälja sitt skräp utan att vara så irriterande att man vill sabotera deras produkter i butikerna?
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Marknadsföring av serier - hur få fler läsare till en webserie

Inlägg av BoJustBo »

Stranger skrev:
Wakuran skrev:Men annonser är väl oftast ett nödvändigt ont för att betala serverutrymmet? Det verkar svårt att komma runt det...

Visst, men har ni inte märkt att allt fler annonsgeneratorer visar video annonser eller slöa flashannonser? Kan inte annonsörerna sälja sitt skräp utan att vara så irriterande att man vill sabotera deras produkter i butikerna?

Bästa sättet är la att ha sånna där annonser som många nördsidor har då det är något annons företag som bara visar annonser för andra nördsidor som betalat för att annonseras på liknande sidor. Och då och då har dom en "your ad here" annons så att besökare vet att även dom kan annonsera dit.
Project Wonderful är den som jag vet om. Har aldrig sett dom ha mer än bilder eller gif filer, fast aldrig såna där störande gif filer som blinkar eller sånt.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Hellabok
Very Good
Inlägg: 50
Blev medlem: tis 18 aug 2015, 14:04

Re: Marknadsföring av serier - hur få fler läsare till en webserie

Inlägg av Hellabok »

mikaelsol skrev:Facebook har blivit svårare att marknadsföra sig genom. Dels så ser typ bara 6-15 % av de som gillar ens FB-sida inläggen man postar där och dels om man betalar för visningar är risken stor att man får spamföljare som gillar ens grejer vilket gör att FB sen prioriterar ner ens FB-sida som mer ointressant och gör det ännu svårare att få genom visningar för de rikta följarna(gillarna).

Jag tror det bästa är att tänka långsiktigt och regelbunden utgivning, så som andra varit inne på.
På min sajt http://mikaelsol.se lägger jag upp mina skämtrutor tre gånger i veckan. Tricket här är att jag hela tiden ligger ca 60 skämtrutor före i produktionen i förhållande till när sidan uppdateras.
Har sett för många webbserier som utlovar 300 sidor serier men bara lyckas få ur sig ca 5 ... Bättre att ha jobbat fram en massa material innan serien börjar publiceras.


Utmärkta råd! Ja, det stämmer det där med Facebook och problemet med att det material någon skulle kunna gilla visas egentligen ganska sällan i ens feed. Det är väl något de ändrade på inte allt för länge sedan och har lätt till ökad vinst för Facebook, läste jag. Tråkigt. Vissa har startat grupper i Facebook för att nå sina läsare med större sannolikhet, men det har jag ingen erfarenhet av.

Regelbunden utgivning är A och O. Om man inte har det, så saknas liksom produkten. Mitt råd till någon som funderar på att starta en webserie skulle dock vara att börja publicera så fort som möjligt. Då skapar man tryck på sig själv för att få saker gjort. Men så måste man balansera med att ha tillräckligt mycket material för att få en läsare beroende. Men det här handlar ganska mycket om hur var och en är funtad så allmängiltiga råd kan vara svåra att ge.

smorkin skrev:Instämmer i det senast sagda; kontinuitet vad gäller hur ofta nya serier läggs upp är otroligt viktigt. Utan det kommer någon som första gången upptäcker serien läsa det som finns, sen komma tillbaka om några dagar, och om det då inte finns något nytt är chansen att hen kommer tillbaka drastiskt lägre.

Gäller inte bara serier utan allt på internet skulle jag säga. Jag ser på min recensionsblogg att om det blir ett längre uppehåll mellan inläggen (i snitt brukar jag lägga upp ett var tredje dag) så sjunker antalet besökare inte bara just de dagarna utan också under en längre period; de som tittar in då och då har noterat att inget nytt kommit, och sen glömmer de att kolla igen, senare. En tappad läsare är knepig att få tillbaka [;)]


Vad tror ni - hurudan utgivningstidtabell ska man ha för att få så manga läsare som möjligt? Räcker en gång i veckan?
Webserien Kirkkonummi handlar om apokalypsen på landsbygden http://www.hellabok.com Uppdateras varje söndag.
Hellabok
Very Good
Inlägg: 50
Blev medlem: tis 18 aug 2015, 14:04

Re: Marknadsföring av serier - hur få fler läsare till en webserie

Inlägg av Hellabok »

Stranger skrev:För guds skull, ha webdesignen så simpel och snabbladdad som möjligt. Jag blir tokig på alla tröga seriesidor som är fullproppade med annonser och sega flashdesigns.


Jag håller med. De flesta webserie sidor är designade för en liten klick som redan läser webserier. Många sidor ser ut som skräckfilmer.

Simpla sidor är nog bra, min sida är ännu för oklar för att den ska vara läsarvänlig på mobil.

Man måste väl ha en hel del läsare för annonserna tjänar in så mycket att de täcker ens hosting. Därför tycker jag att man kan vänta med dem då man lancerar en serie.
Webserien Kirkkonummi handlar om apokalypsen på landsbygden http://www.hellabok.com Uppdateras varje söndag.
Skriv svar