Brittiska serier. Judge Dredd, Strontium Dog, Robohunter etc

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Brittiska serier. Judge Dredd, Strontium Dog, Robohunter etc

Inlägg av smorkin »

BoJustBo skrev:Då har man postat en rescension av Ro-busters volym 1 viewtopic.php?f=28&t=10823
Och har även börjat läsa Alan Moores tidiga serie han gjorde för 2000ad, The Ballad of Halo Jones. Har inte format en uppfattning om den än men det är en fascinerande värld den utspelar sig i. Väldigt mycket framtids-snack. Skum tecknar stil av Ian Gibson men jag gillar det.

Jag är väldigt svag för Halo Jones; det tredje och sista albumet är bland mina absoluta Moore-favoriter, alla kategorier. Så hoppas du också gillar den lika mycket :-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Brittiska serier. Judge Dredd, Strontium Dog, Robohunter etc

Inlägg av BoJustBo »

smorkin skrev:
BoJustBo skrev:Då har man postat en rescension av Ro-busters volym 1 viewtopic.php?f=28&t=10823
Och har även börjat läsa Alan Moores tidiga serie han gjorde för 2000ad, The Ballad of Halo Jones. Har inte format en uppfattning om den än men det är en fascinerande värld den utspelar sig i. Väldigt mycket framtids-snack. Skum tecknar stil av Ian Gibson men jag gillar det.

Jag är väldigt svag för Halo Jones; det tredje och sista albumet är bland mina absoluta Moore-favoriter, alla kategorier. Så hoppas du också gillar den lika mycket :-)

Jo den gillade jag starkt. Tyckte serien blev bättre för varje volym så synd att det inte blev mer av den efter att Moore fightat med utgivaren.
Tredje delen gav mig lite Forever War vibbar, en bok jag bara läst den franska serie adaptionen av visserligen ;) (vilket Darkhorse gav ut i en antologi tidning för länge sedan.)

Skulle nog ranka denna på toppen av Moores serier tillsammans med Watchmen fast skulle nog behöva läsa om dom båda för att vara helt säker på vilken som är best.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Brittiska serier. Judge Dredd, Strontium Dog, Robohunter etc

Inlägg av Agentum »

Jag tyckte inte om Halo Jones mins jag, trög och udda tecknad så jag slopade den fort, kanske borde man hålla ut lite längre.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Brittiska serier. Judge Dredd, Strontium Dog, Robohunter etc

Inlägg av BoJustBo »

Definitivt udda tecknad. Historien är av olika slag i dom tre delarna, du skulle nog gilla del 2 och 3 bättre. Den är ju inte precis lång i sin helhet häller =P
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Brittiska serier. Judge Dredd, Strontium Dog, Robohunter etc

Inlägg av smorkin »

BoJustBo skrev:
smorkin skrev:
BoJustBo skrev:Då har man postat en rescension av Ro-busters volym 1 viewtopic.php?f=28&t=10823
Och har även börjat läsa Alan Moores tidiga serie han gjorde för 2000ad, The Ballad of Halo Jones. Har inte format en uppfattning om den än men det är en fascinerande värld den utspelar sig i. Väldigt mycket framtids-snack. Skum tecknar stil av Ian Gibson men jag gillar det.

Jag är väldigt svag för Halo Jones; det tredje och sista albumet är bland mina absoluta Moore-favoriter, alla kategorier. Så hoppas du också gillar den lika mycket :-)

Jo den gillade jag starkt. Tyckte serien blev bättre för varje volym så synd att det inte blev mer av den efter att Moore fightat med utgivaren.
Tredje delen gav mig lite Forever War vibbar, en bok jag bara läst den franska serie adaptionen av visserligen ;) (vilket Darkhorse gav ut i en antologi tidning för länge sedan.)

Skulle nog ranka denna på toppen av Moores serier tillsammans med Watchmen fast skulle nog behöva läsa om dom båda för att vara helt säker på vilken som är best.

Oh ja, Haldemans "Forever War" ("Det eviga kriget" på svenska) har Moore definitivt läst, inget snack om det. Det är ju också en stor klassiker inom SF och väl värd att läsa, framförallt om man också läst Heinleins "Starship Troopers" ("Stjärnsoldat") eftersom Haldemans bok är skriven som ett enda långt roman-svar på Heinlein.

Så jag rekommenderar att läsa Heinlein (det är en riktigt bra ungdomsbok, oavsett vad man tycker om det filosofiska innehållet), sen Haldeman för det pacifistiska svaret, och sen Harry Harrisons "Bill the Galactic Hero" ("Hjälten") som är det satiriska svaret (plus en kul parodi på Asimovs planet Trantor). Bra läsning, alltihop!
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Brittiska serier. Judge Dredd, Strontium Dog, Robohunter etc

Inlägg av Agentum »

Jag har läst det där i bokform, men nu var det ju serier här.

Mycket äldre sci-fi funkar bra i serieform imo.

Brittiska serier kollar jag alltid på, de har nåt särskilt inom sci-fi vi inte hittar i USA där scifi är dött i serieform mer eller mindre.

Iaf många kända serieskapare i US är ju brittiska och de har gjort saker tidigare i UK eller under tiden och på senare år, dvs man kan hitta mer den vägen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Brittiska serier. Judge Dredd, Strontium Dog, Robohunter etc

Inlägg av BoJustBo »

Agentum skrev:de har nåt särskilt inom sci-fi vi inte hittar i USA där scifi är dött i serieform mer eller mindre.

Detta skulle jag definitivt inte hålla med om, de senaste kanske 5 åren så har sci-fi serier exploderat i USA, inte så att dom tar över hela marknaden då men skulle nog gissa på att dom kanske ligger tvåa under superhjälte serier.
Image speciellt ligger bakom väldigt mycket sci-fi serier på senaste... Och nej jag ska inte säga om dom är bra eller inte då jag knappt läst av dom =P Men dom finns där iallafall.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Brittiska serier. Judge Dredd, Strontium Dog, Robohunter etc

Inlägg av Agentum »

Hehe, då är vi två jag har inte heller läst dem.

Jag är lite gammelmodig men i UK var scifi stort från 70 tal och till modern tid inte i USA, även om du nu skriver att det kommit igen på senare år.

Jag läste iofs Saga några nummer, men jag såg ingen storhet i den tyvärr.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Brittiska serier. Judge Dredd, Strontium Dog, Robohunter etc

Inlägg av BoJustBo »

Här är en lista över image titlar, men den är inte ens komplett, saknar bland annat Godland, Prophet, Glory och även Nameless som visserligen är gjord av britter. http://subscriptions.imagecomics.com/collections/sci-fi
Sedan har Darkhorse serier som The Massive, Mind MGMT, The Rook, The Tomorrows, Past Aways, Ei8gt. För att inte nämna deras lång körare med sci-fi som Aliens, Predator och Hellboy (som visserligen bara har sci-fi som en del av det hela).
Heavy Metal verkar ha ryckt upp sig igen och får dessutom snart Grant Morrison som redaktör så där sprutar det ju sci-fi.
IDW kör visserligen mest på franchise serier men väldigt många av dom kör på sci-fi och så har dom American Barbarian och en ny serie som heter Amazing Forest som av omslaget till nummer ett är någon slags krigs sci-fi sak.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Brittiska serier. Judge Dredd, Strontium Dog, Robohunter etc

Inlägg av Agentum »

The Rook är väl Warren ändå? Och tidsresande?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Brittiska serier. Judge Dredd, Strontium Dog, Robohunter etc

Inlägg av BoJustBo »

Agentum skrev:The Rook är väl Warren ändå? Och tidsresande?

Ja, men Warren existerar ju dock inte som ett företag sedan 80-talet.
Men James Warren jobbar med Darkhorse som har återupplivat Creepy, Eerie och alldeles nyligen The Rook.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Brittiska serier. Judge Dredd, Strontium Dog, Robohunter etc

Inlägg av smorkin »

Instämmer om Image; de öser ut sf-serier nuförtiden, och det finns en del bra saker där också. Det är smått imponerande vad Image pysslar med nuförtiden, och vad gäller högkvalitativ mainstream (med mainstream menar icke-superhjältar men med avsikt att nå en bred publik) är de överlägset idet bästa förlaget i USA nu.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Brittiska serier. Judge Dredd, Strontium Dog, Robohunter etc

Inlägg av Agentum »

Har läst en bok med Johnny Red, dvs brittisk stripserie 70tal om en ww2 flygare som kommer på avvägar från England med en Hurricane han "lånat" och hamnar i ryssland hos en squadron med ryska plan som inte har nån backup alls från lednigen, en hel galen mordisk Satlinskurk som högsta befäl som vill att alla ska dö för moderlandet de har just ens ammo för att strida mot tysken, vilekt alltså leder til vansinniga angrepp i luften

Tom Tully skrev och Joe Colquohoun (han tecknade även berömda imo Charlie´s war de som läst den hajar hur bra detta ser ut), den gavs ut i helsidor i blaskorna i svart vitt.

England har många liknade som Charleys war eller denna mfl, dvs sånt vi aldrig fick se här, de är seriösare försök att berätta om krigen, visst det är tillspetsats men som med Charleys War(ww1 i skyddsgravarna) är i princip allt fakta på vad som, hände på riktigt faktikst, inte sällan daterade och då givande var kriget var just då, de försöker inte ändra utgången som ofta jänkarna leker med, en man räddar inte ett världskrig.

Det är dock dyra inbundna böcker i storformat så jag vet inte om jag har råd tyvärr, de har inte mycket utgivet av sina krigserie i billigare format ännu.

De är allt annat än de krigsserier vi såg som för visso oftast även de var från UK, de var ju ok och detaljriktiga men handlingen var ju inte sådär intressant idag haha.

Jag har dock såna tjocka samlingar med, de kan var rätt charmiga att återvända til då jag läste mängder av dem som barn(12 valda nummer i varje på ett tema säg flyget eller armen oftast)
Kort sagt England är ett bar land att kolla upp om man gillar sci-fi eller krig, USA har absolut inget motsvarande.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Brittiska serier. Judge Dredd, Strontium Dog, Robohunter etc

Inlägg av BoJustBo »

Har sedan senast läst igenom Return to Armageddon, Shako och Meltdown Man. Alla är gamla serier från 2000AD's tidiga år.
Return to armageddon är en sci-fi fantasy hybrid som var väldigt ojämn, dom bra kapitlena var verkligen bra men sedan fans det delar som verkligen kunde klippts ut.
Shako är en serie om en björn som svalt en liten plåtburk med ett CIA utvecklat supervirus och jagas av folk som inte får skjuta björnen eftersom inte viruset får släppas löst. Lite underlig serie för 2000AD då den så lätt rör vid sci-fi temat men egentligen bara är en action serie. Pat Mills dialog är fantastisk som vanligt.
Meltdown Man är en serie inspirerad av sci-fi som Aporas Planet och Jack Kirby's Kamandi. En man hamnar i en atombombs explosion och transporteras till en annan verklighet där djur blivit genmanipulerade till mänsklig form för att vara slav arbetskraft och under sin färd i att hitta ett sätt att komma hem så startar han en revolution. Mycket bra serie, grymt tecknat av Massimo Belardinelli.

Håller nu på att läsa Invasion (en av serierna som började i 2000AD nummer ett) och Robo-hunter.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Klaatu
Very Good
Inlägg: 186
Blev medlem: ons 14 okt 2015, 22:48

Re: Brittiska serier. Judge Dredd, Strontium Dog, Robohunter etc

Inlägg av Klaatu »

Har de senaste dagarna roat mig med att läsa Strontium Dog Agency files 01. Vad jag har kommit fram till att Johnny Alpha och hans kompanjon Wulf är väldigt mycket en science fiction-variant av Fritz Leibers Fafhrd and Grey Mouser (Lankhmar).

Johnny Alpha och Grey Mouser är båda inte så storväxta, har mörkt hår och har övernaturliga krafter (magi resp. mutationer). Både Wulf och Fafhrd är storväxta vikingatyper som inte drar sig för att använda våld. I både Strontium Dog och Lankhmar drar de båda äventyrarna runt till okända platser och ställs mot det ena konstiga motståndet efter det andra. I båda "serierna" är det inte ovanligt att äventyrarna far till andra dimensioner och andra tidsepoker.

Är det någon annan som gjort denna jämförelse eller har exempel på andra företeelser som binder samman de båda "serierna"?
Ger ut KARL KÄMPE ÄVENTYRAREN: http://www.karlkampe.se/serietidning/
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Brittiska serier. Judge Dredd, Strontium Dog, Robohunter etc

Inlägg av Agentum »

nej, men ok varför inte, det lär finnas fler möjligheter till det då de gamla böckerna är klassiker inom sword & sorcery.

Fler saker är väl en mörk humor gemnesam med isf.
Men också skillnader de är mutantjägare som via kontrakt tar död på andra mutanter, de är hatade som pesten för sin olikhet, ok Wulf är ingen Mutant men åker ju med av bara farten.

Strontium Dog var lyckad.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar