London Super Comic Convention 2014

Lek- och tävlingstrådar m. m. samt evenemangsinfo av alla de slag hamnar här.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: London Super Comic Convention 2014

Inlägg av K-E Lindkvist »

Efter att ha läst MagnusR:s rapporteringar från tidigare år och lyssnat till min arbetskamrats rekommendationer gjorde jag i år slag i saken och bokade London Super Comic Convention med tidigt insläpp, Tyvärr sammanföll detta med ett fall av svårartad förkylning med tillhörande temperaturförhöjning så jag var inte riktigt så inspirerad under gårdagen som jag skulle ha varit i friskt tillstånd.

Med tidigt insläpp så var det löjligt enkelt att komma till tals med folk (om de inte hette Steve Dillon, Frank Cho eller Brian Bolland som alla hade långa köer från första stund) och jag fixade alla mina tilltänkta signeringar (utom Dillon) på mindre än en timme. Planering, planering (och kanske lite erfarenhet från San Diego)...

Bild

Howard Chaykin klottrar på mina Blackhawk, Hans svada är precis som jag minns den från 90-talet. Möjligen svär han ännu mer nu. Om cosplay tycker han inte!

Bild

Den alltid lika trevlige och välartikulerade Marv Wolfman. [ironi]Nej, han hade aldrig fått en New Teen Titans #38 att skriva på förut.[/ironi]

Bild

Sean Phillips hade skadat handen och kunde inte göra några skisser. Men signera gick bra!

Bild

Emanuela Lupacchino kom mycket väl ihåg den Sabrina the Teen-Aged Witch MagnusR bett henne göra för min räkning för ett par år sen.

Bild

Steve Dillons
kö var den långsammaste, för han lade ner mycket arbete på sina skisser. Fansen hade dock ett oändligt tålamod.

Bild

Den mycket trevlige John McCrea i samspråk med sina fans, Han har lovat att göra ett inlägg i min skissbok under söndagen.

På det hela taget en lad-back tillställning som har det mesta man som besökare kan önska sig. De brittiska cosplayarna har dock en bit kvar till sina amerikanska kollegor. Jag hann också med att lyssna till en panel om DC:s omstarter, från Crisis och framåt där Marv Wolfman, Yanick Paquette och Jill Thompson gav sin syn på saken. Slutsats: stark kontinuitet hämmar kreativiteten!
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: London Super Comic Convention 2014

Inlägg av K-E Lindkvist »

Bilder från söndag:

Bild

Bild

Lätt loj stämning i Artist's Alley söndag morgon.

Bild

Fröken Enji Night cosplayade Harley Quinn med den äran.

Bild

Elphaba och Glinda från Wicked.

Bild

Någon sorts katt?

Bild

Jill Thompson håller låda under söndagens panelsamtal om serier och censur. Lyssnar gör Emma Vieceli, Frank Cho & Howard Chaykin.

Bild

Till sist den utomordentligt trevlige John McCrea med den av mig kommissionerade skissen som föreställer "Tommy Monoghan - glad och nöjd". Det märktes att han tyckte den var kul att göra (jag fick intrycket att han inte får så många chanser att teckna honom). Kan ses i större format i mitt CAF-galleri.

På det hela taget var London Super Comic Convention en trevlig tillställning (lika mycket folk på söndagen - och mera cosplay) så det finns risk att jag åker dit igen. London är ju inte så långt bort...
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: London Super Comic Convention 2014

Inlägg av Wakuran »

K-E Lindkvist skrev:Bild

Någon sorts katt?

Har du seriöst missat Hayao Miyazaki, eller var det ironi? :shock: Det är en kattbuss från "Min granne Totoro", och passageraren är No-Face/ Kaonashi från "Spirited Away"...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: London Super Comic Convention 2014

Inlägg av K-E Lindkvist »

Wakuran skrev:Har du seriöst missat Hayao Miyazaki, eller var det ironi? :shock: Det är en kattbuss från "Min granne Totoro", och passageraren är No-Face/ Kaonashi från "Spirited Away"...

Nej, jag är inte ironisk alls. Tack för att du berättade vad det är för något. [:)] Jag själv kan möjligen identifiera Sailor Moon som cosplay, men det är för att den är så vanlig. I övrigt är jag ignorant vad gäller manga och anime. Det enda jag läst i genren är de två volymer av Dragonball jag recenserade i Bild & Bubbla. Jag brukar fråga Steamboat Willie om det är något jag behöver veta om den japanska seriekulturen... [;)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: London Super Comic Convention 2014

Inlägg av Wakuran »

Okej. Då blir man ju litet nyfiken på hur utstyrseln funkar, annars... Är det någon kortväxt person som kravlar omkring där nere på golvet, eller styrs den av Herr Kaonashi, på något sätt ... ?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: London Super Comic Convention 2014

Inlägg av Agentum »

serier och censur har de det där?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: London Super Comic Convention 2014

Inlägg av K-E Lindkvist »

Wakuran skrev:Okej. Då blir man ju litet nyfiken på hur utstyrseln funkar, annars... Är det någon kortväxt person som kravlar omkring där nere på golvet, eller styrs den av Herr Kaonashi, på något sätt ... ?

Jag tror det är personen (som verkade mycket ung och hade en något äldre dam som verkade vara "ledsagare") där inne som drev den framåt med fot/knäkraft, hjulen var dolda.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: London Super Comic Convention 2014

Inlägg av K-E Lindkvist »

Agentum skrev:serier och censur har de det där?

Från programmets beskrivning av panelen:
"12.30-13.30 COMIC BOOKS, CENSORSHIP AND
FREEDOM OF EXPRESSION
From Seduction of the Innocent to the Comic Code
Authority to Underground Comix, the Obscenity Test
and the creation of the Comic Book Legal Defense Fund,
there has been debate on the freedom of expression in
the comic book medium. Howard Chaykin, Frank Cho,
Emma Vieceli and Jill Thompson discuss
the right for comic creators to examine concepts free of
censorship."
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: London Super Comic Convention 2014

Inlägg av Agentum »

Jo att det har funnits det är ju klart, det togs inte helt bort föränn in på vårt årtusende även om det hela då bara var en symbolisk etikett utan kraft.

Så det är så at säga sent att göra nåt åt idag, jag trodde att kanske UK hade en censur ännu helt enkelt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: London Super Comic Convention 2014

Inlägg av K-E Lindkvist »

Agentum skrev:Jo att det har funnits det är ju klart, det togs inte helt bort föränn in på vårt årtusende även om det hela då bara var en symbolisk etikett utan kraft.

Så det är så att säga sent att göra nåt åt idag, jag trodde att kanske UK hade en censur ännu helt enkelt.

Nej, panelen rörde sig mer på en filosofisk nivå. Eftersom alla medverkande någon gång blivit censurerade hade de åsikter om ämnet, men det hela utmynnade i konsensus om att det mesta måste tillåtas och det är upp till läsaren om man vill se det eller ej. Det blev dock en del intressanta diskussioner. Thompson medgav att hon blev illamående av en del grejor Chaykin gör och Cho var inte lika pigg på att teckna pederaster som denne. Tydligen finns det fall av fan-fiction som FBI är väldigt intresserade av utifall författarna skulle gå från ord till handling...

Man jämförde också vad som anses olämpligt för barn i USA (sex) och Storbritannien (våld) och tyckte att man i vår världsdel överlag är mer tillåtande för konstnärer att jobba utan censurerande tvångströjor.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: London Super Comic Convention 2014

Inlägg av Agentum »

jo FBI är väl en hoper idioter mest, teckningar är fantasier, som att inet få fantiser vad man vill ungefär.

Ingen lider på riktigt pga det tecknade.

Det är ju rätt lågt intresse för sånt därav fan-fiction. möjligt att man säg i Japan kan sälja nån mängd av sånt.

Men jag förstår snacket USA är ju och förblir livrädda för sex i bild men onödigt övervåld och slask kan ungarna se, så ja det klart det är en skillnad.

Det blir som i "på internet är sexet och blodet bara ett klick borta", det är ju sant men alltså man ramlar ju inte över saker utan att vilja se det heller, så alt kan ju beskrivas livsfarligt för de unga om man bar vinklar det lite.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: London Super Comic Convention 2014

Inlägg av BoJustBo »

K-E Lindkvist skrev:Man jämförde också vad som anses olämpligt för barn i USA (sex) och Storbritannien (våld)

Är du (eller rättare sagt dom) säker på det. 2000ad och action var ju långt mer våldsamma än amerikanska serier från samma tid. 2000ad censurerade sig ju aldrig heller utan fortsatte i samma stil.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: London Super Comic Convention 2014

Inlägg av Sir-L »

BoJustBo skrev:
K-E Lindkvist skrev:Man jämförde också vad som anses olämpligt för barn i USA (sex) och Storbritannien (våld)

Är du (eller rättare sagt dom) säker på det. 2000ad och action var ju långt mer våldsamma än amerikanska serier från samma tid. 2000ad censurerade sig ju aldrig heller utan fortsatte i samma stil.

Fast om man tittar på serietidningen Action, som kom året före 2000AD, så drogs den in för att den var för våldsam och tonades ned innan den lanserades på nytt.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Action_(comics)
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: London Super Comic Convention 2014

Inlägg av BoJustBo »

Jo, men 2000ad klarade sig ifrån det och det var gans lite skillnad redan från början, antar att folk tyckte det var mer ok i sci-fi miljöer?
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: London Super Comic Convention 2014

Inlägg av Sir-L »

Kan det ha varit så att våldet i Action var mer blodigt och våldet i 2000AD mer "kliniskt"? Det är vad jag misstänker, utan att ha gjort någon djuplodande analys (eller ens läst numren ifråga).
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: London Super Comic Convention 2014

Inlägg av BoJustBo »

Sir-L skrev:Kan det ha varit så att våldet i Action var mer blodigt och våldet i 2000AD mer "kliniskt"? Det är vad jag misstänker, utan att ha gjort någon djuplodande analys (eller ens läst numren ifråga).

Ganska många serier i 2000ad har det värsta i skymundan, men sedan finns det serier som Shako i den som har allt rakt i bild.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: London Super Comic Convention 2014

Inlägg av Wakuran »

Dinosaurie-jägarna, som t.o.m. gavs ut som egen tidning i Sverige ser ju ut som någon faktatidning för 8-10-åringar på omslaget, men är egentligen någon konstig grisig western med cowboys som blir uppätna och kringkastade under förblödning, och biserier (Helltrekkers) med folk som åker tåg genom nukleära katastrofzoner och smälter i syraregn...

Enligt Wikipedia så var Dinosaurie-jägarna/ Flesh tydligen ursprungligen gjord för Action, men flyttades över till 2000 AD, efter att den förra tonats ner. Men det verkar ju annars ha gjorts en hel del spekulativa gimmickserier i England...

Seriewikin skrev:Handling

Serien handlade om en framtid där man löst försörjningen av jordens folk med att konstruera tidsmaskiner och jaga dinosaurier för köttets skull. Eftersom dinosaurierna är ute efter människorna av ungefär samma anledning blir det en farlig tillvaro för dinosaurie-jägarna.


"High Concept", tror jag amerikanarna säger...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: London Super Comic Convention 2014

Inlägg av BoJustBo »

Flesh/Dinosaurie Jägarna är av samma författare som både tidigare nämnda Shako och även Actions våldsammaste serie Hookjaw. Han råkar ju även vara skaparen av 2000ad och dess första redaktör.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: London Super Comic Convention 2014

Inlägg av Agentum »

John Wagner skriver ju själv mycket av det där iofs ofta ihop med någon annan.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar