SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Information, nyheter, på gång från små och stora serieförlag- saker som inte är rena kom-och-köp annonser.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av BoJustBo »

AndreasEriksson skrev:Serierna är för bra, trycket är för bra, ja inte ens loggan räcker till för att sänka intrycket ner till en rimlig nivå... [:0]

Då kanske någon köper skiten ;P
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Kespa
Good
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 17 jun 2015, 15:09

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av Kespa »

Hi guys!

My Swedish isn't so great but just wanted to say that I'm honored that my first comic published in Sweden (Skrattar bäst...), will be on the pages of Seriemix. Can't wait to read all the other comics that are featured there and hopefully this wont be the last time I'm published in Swedish:)

Best,
Hannu Kesola

www.facebook.com/writerhannukesola
www.twitter.com/hannu_kesola
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av BoJustBo »

Congrats on being accepted and congrats on getting published in Heavy Metal too, that would be like a dream come true.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av RioGrande »

Heavy Metal... ja, DET vore nåt!
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av larsa66 »

Kespa skrev:Hi guys!

My Swedish isn't so great but just wanted to say that I'm honored that my first comic published in Sweden (Skrattar bäst...), will be on the pages of Seriemix. Can't wait to read all the other comics that are featured there and hopefully this wont be the last time I'm published in Swedish:)


We are honored to have you with us, Hannu. And welcome to serieforum.We are all excited about seriemix and what it Will look like, when its for real.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av tfels »

Nu längtar jag till Seriefest i Malmö. För Seriemix kommer väl att finnas där?
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av AndreasEriksson »

Nej! Så vitt jag vet är det ingen medverkande serieskapare som ställer ut på Seriefest (och det är ju en förutsättning för att den ska kunna säljas). Jag tror dessutom att det hade blivit praktiskt svårt att hinna få dit den från tryckeriet. Det är tillräckligt tajt att hinna till Uppsala Comix...
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av tfels »

Ok, jag väntar till SIS då, om man nu inte möjligtvis kan beställa online.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av AndreasEriksson »

Visst kan man det! 50 kr + porto 28 kr och man beställer enklast genom att maila till info(a)adesmedia.se
Och om man prenumererar på Dylan Dog kan man få Seriemix med nästa utskick.
http://adesmedia.se/prenumeration/
Bild
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av tfels »

Sagt och gjort! Alltså beställt.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Kespa
Good
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 17 jun 2015, 15:09

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av Kespa »

larsa66 skrev:
Kespa skrev:Hi guys!

We are honored to have you with us, Hannu. And welcome to serieforum.We are all excited about seriemix and what it Will look like, when its for real.

Thank you, Larsa! I have been waiting for long to get a chance to be published there, so it was great that Andreas gave me the chance:)

Congrats on being accepted and congrats on getting published in Heavy Metal too, that would be like a dream come true.

You should definitely try to submit comics to them. It's very easy and the staff is very nice. Although now Grant Morrison is the editor in chief there and the long time editor had to step down (at least for now) because of some health problems so things might be quite different now than a year ago. But great company to work with and it was actually my first published comic outside Finland and it was great jumping point to get other jobs from other North-American publishers.
Ok, this was maybe little bit of off-topic...
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av BoJustBo »

Considering Seriemix is slightly similiar to Heavy Metal Magazine it isn't that off-topic ;)
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av AndreasEriksson »

Seriemix nr 1 är alltså på tryck nu, och det dröjer innan vi vet om den kommer sälja såpass att vi mäktar med ett nummer till. Men för att kunna vara förberedda börjar vi redan nu jakten på serier till Seriemix nr 2!

Viktigt att tänka på här är att vi alltså inte kan garantera att det blir något nummer 2, det beslutet kan faktiskt dröja till efter deadline för inskickade bidrag (om den säljer tokbra direkt är det inte mycket att fundera på, då kan vi bekräfta att det blir en 2:a innan deadline gått ut).

Här är förutsättningarna denna gång:

Materialet får ha publicerats tidigare, och alla rättigheter kvarstår hos seriens skapare och får således även publiceras i andra publikationer efter publicering i SERIEMIX.

Arvodet för medverkande är ett gratisexemplar av tidningen + rätt att köpa hur många exemplar man vill till självkostnadspris (tryckkostnad) samt vinstdelning OM tidningen täcker sina kostnader och går plus.

Tryckformat: 17 x 26 cm (+5 mm utfall i alla riktningar om du tecknar ända ut till sidans kant).
Förmodligen 68 till 84 sidor. (första numret blev 84 sidor)
Färg eller svart/vitt beroende på vilka serier vi får in, men mest troligt blir det övervägande svartvita sidor i tidningen. Om du skickar in en färgserie, ange om det är viktigt att den publiceras i färg eller om du kan tänka dig att den publiceras i sv/v.

Tidningen är öppen för såväl glada amatörer som rutinerade proffs. Både svenska och utländska serieskapare är välkomna, men inskickade bidrag måste vara antingen på svenska eller engelska så vi kan bedöma innehållet.

Deadline: 30 juni 2016
Skicka filer via nedladdningsbar länk till info(a)adesmedia.se
Skicka ett personligt mail till samma mailadress, som även innehåller en presentationstext på formatet "Förnamn Efternamn är/har/vill..." (se Seriemix nr 1 för exempel). Presentationstext är obligatorisk, med undantag om du medverkade i nummer 1. I så fall krävs ingen ny presentation.

Redaktionen har som ambition att färdigställa urvalet innan 15/7 2016.

I undantagsfall tar vi emot serier på papper, om tillgång till scanner saknas. Men för urvalsprocessen vill vi att ni i så fall skickar kopior. Maila först ovanstående adress för mer information.

Seriens längd: 1 till 20 sidor (humorstrippar, skämtrutor o.dyl. går också bra)
Alla typer av serier beaktas, men tidningen kommer främst ha inriktning på äventyrsserier/berättande serier, kompletterat med några sidor humorserier för variationens skull. Avsnitten bör vara fristående, men serier med återkommande figurer är välkomna.

OM nummer 1 gått tillräckligt bra så är tanken att nummer 2 ska släppas i september.

Redaktionen består (för närvarande) av Andreas Eriksson, Janne Murevärn och Lars Andersson.
Vi tar också emot förstärkning till vår redaktion. Främst är vi i behov av personer som kan hjälpa till med försäljning på mässor, transport/lager och sådana praktiska bestyr som vi måste ta itu med nu när tidningen tar fysisk form.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av Wakuran »

Finns det tekniska specifikationer vad gäller DPI och sånt?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av AndreasEriksson »

För svartvita sidor ska upplösningen vara minst 600 dpi och för färg (CMYK) minst 400 dpi.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av BoJustBo »

Har aldrig riktigt förstått varför svartvitt behöver högre upplösning men kanske det är för att folk inte bryr sig om färg ser bra ut, det är ju ändå bättre än utan färg =P (Nä, det är la något tekniskt med tryckning som jag inte riktigt orkar involvera mig i.)

Lite över 3 månader deadline känns bra, då kanske man kan hinna göra färdigt serien jag redan startat på och en till ;)
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av larsa66 »

BoJustBo skrev:Har aldrig riktigt förstått varför svartvitt behöver högre upplösning men kanske det är för att folk inte bryr sig om färg ser bra ut, det är ju ändå bättre än utan färg =P (Nä, det är la något tekniskt med tryckning som jag inte riktigt orkar involvera mig i.)


Det är en bra frågeställning. Jag har också funderat över det men mest glatt mig att min scanner klarar kravet.
Det naturliga borde ju vara att färg krävde en högre upplösning?
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av RioGrande »

Är det inte större risk att det ser "pixligt" ut, schackruteaktigt, när man har svartvitt? Att sådant syns lättare på linjer och vid övergångar mellan skarpt vitt och skarpt svart?
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av AndreasEriksson »

Jag snodde bara den tekniska specen från Svenska Serier [V]
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av BoJustBo »

RioGrande skrev:Är det inte större risk att det ser "pixligt" ut, schackruteaktigt, när man har svartvitt? Att sådant syns lättare på linjer och vid övergångar mellan skarpt vitt och skarpt svart?

Kanske, men vi har ju sett Cobolt's Illustrerade Klassiker samling...
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Skriv svar