Hanna Barbera

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Hanna Barbera

Inlägg av Rufus »

Någon mer här som är barnsligt förtjust i Hanna Barberas gamla tv-serier från 1960-talet? Det började i barndomen med julmorgonsprogram med Top Cat och Scoby-Doo m.m. Idag har jag lite svårt för Scoby-Doo, men Top Cat kan fortfarande vara kul att se. Hanna Barbera var väldigt produktiva under främst 1960-talet och 1970-talet, och jag har även sett och uppskattat annat som t.ex. Yogi Bear och Huckleberry Hound. Min favorit av deras produktion är dock The Hanna-Barbera New Cartoon Series från 1962-63. I den ingick figurer som jag tror aldrig kom till Sverige. Wally Gator, Touché Turtle & Dum Dum och Lippy the lion & Hardy Har Har. Figurer som bara användes i denna serie avsnitt (52 st) och dom kunde ta ut svängarna lite mer. Framför allt Touché Turtle & Dum Dum har en lite sjukare humor.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Hanna Barbera

Inlägg av Agentum »

Främst Tom & Jerry för mig isf.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Hanna Barbera

Inlägg av Serieguden »

De där jullovsmorgon programmen kommer man ju ihåg att man gillade. Undrar varför SVT inte gör så många kul program längre. Kanske för att de kom på att folk måste ju betala lika mycket även om de bara gör skräp.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hanna Barbera

Inlägg av rkaj »

Top Cat kommer jag ihåg att jag gillade hur mycket som helst! Sen såg jag ett avsnitt långt senare och det var hur fånigt som helst ... Men jag kanske bara hade otur den gången? Det lär väl finnas en del på youtube som man lätt kan hitta nuförtiden ...
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Hanna Barbera

Inlägg av Rufus »

rkaj skrev:Top Cat kommer jag ihåg att jag gillade hur mycket som helst! Sen såg jag ett avsnitt långt senare och det var hur fånigt som helst ... Men jag kanske bara hade otur den gången? Det lär väl finnas en del på youtube som man lätt kan hitta nuförtiden ...


Var det med svensk dubbning? Ursprungligen var det ju alltid originalljud med svensk text, sen började SVT med att allt tecknat skulle vara dubbat, då tröttnade jag. Sen så är det väl kanske roligast första gången som man ser det. Hanna Barbera var väldigt produktiva och det är väl få grejer som håller att titta på många gånger. Dessutom blir vissa grejer ganska tjatiga efter några avsnitt när de inte skiljer sig mycket åt, t.ex. Wacky Races. Men det finns absolut godbitar som är väl värda att leta efter och kolla på.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Hanna Barbera

Inlägg av Rosen »

Har man kabel så finns ju kanalen Boomerang, de visar mängder med Hanna-Barbera där.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Hanna Barbera

Inlägg av Wakuran »

Är Boomerang dubbat eller på engelska? Jag lyckades få in brittiska Cartoon Network på kabel ett tag under 90-talet, och såg en hel del odubbat Tom & Jerry och Scooby Doo...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Hanna Barbera

Inlägg av Rufus »

Wakuran skrev:Är Boomerang dubbat eller på engelska? Jag lyckades få in brittiska Cartoon Network på kabel ett tag under 90-talet, och såg en hel del odubbat Tom & Jerry och Scooby Doo...


Boomerang är egentligen en engelskspråkig tv-kanal, men den svenska versionen av Boomerang som visas i Sverige är dubbad.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Hanna Barbera

Inlägg av Agentum »

Har inte det här givits ut alls, jag menar Tom och Jerry på engelska finns ju allt av utan att ruinera nån?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Hanna Barbera

Inlägg av Rufus »

Tom & Jerry förknippar jag mest med Metro Goldwyn Meyer. Men jag såg nu på Wikipedia att det tydligen är Hanna och Barbera som har skapat dessa figuer åt MGM innan de startade eget. HB var ju som sagt väldigt produktiva och har gjort väldigt mycket.

Här är förövrigt en lista över vad Hanna Barbera Productions har gjort: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_w ... roductions
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Hanna Barbera

Inlägg av Agentum »

Ja, det kan man kalla omfattande :-)
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Hanna Barbera

Inlägg av Rufus »

Agentum skrev:Ja, det kan man kalla omfattande :-)


Japp, och framför allt under deras storhetstid på 1960-talet och 1970-talet, och det var bara ett fåtal av de titlarna som ens nådde den svenska marknaden.
Paddingtonbear
Good
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 16 aug 2014, 14:49

Re: Hanna Barbera

Inlägg av Paddingtonbear »

Cartoon Network visade Wally Gator och Lippy the lion med svenska röster under premiäråret för svenska sändningar från UK 1993.
Tror även dom visades fram mot 1994/-95 någon gång men inte helt säker.

Har mycket utav Hanna-Barberas äldre serier inspelade nämligen och man kan även läsa sig till ganska mycket på Dubbningshemsidan.se för fler Hanna-Barbera serier som visats med svenska röster främst då genom 1990-talet men även under slutet av 80-talet på TV3.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Hanna Barbera

Inlägg av Rufus »

Någon som har sett alla avsnitt med Familjen Flinta (The Flintstones)? Själv håller jag på att beta av dom, men det är ett långtidsprojekt. Det gjordes ganska många avsnitt. Sex säsonger med 26 st avsnitt från 1960-66. Dessutom långfilmen "A man called Flintstone" och sen de live-action långfilmer som kom senare (personligen anser jag dock att det är tecknat som gäller).

I säsong 3 finns förövrigt ett avsnitt som heter "Swedish visitors". Bakgrunden till detta avsnitt råkade jag höra om i en podcast med David Nessle här viewtopic.php?f=21&t=10842 .
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Hanna Barbera

Inlägg av Wakuran »

Ser förresten att Hanna-Barbera blivit inspirerade av Marvel och D.C. och vill göra ett eget "Cinematic Universe"... (Jag är litet osäker på hur många av alla deras TV-serier folk fortfarande kommer ihåg, iofs...)

https://en.wikipedia.org/wiki/S.C.O.O.B.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Hanna Barbera

Inlägg av BoJustBo »

Inget fan av Flintstones men "A man called Flintstone" ser ju helfestlig ut på trailern.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Hanna Barbera

Inlägg av Wakuran »

BoJustBo skrev:Inget fan av Flintstones men "A man called Flintstone" ser ju helfestlig ut på trailern.

"The Man Called Flintstone" från 1966?



Ser iofs litet mer varierad ut än man kan utläsa från trailern... (Även om det kanske iofs bara är en tillfällig showstopper...)



(Edit, bättre bildkvalitet på YouTube-länk.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar