Nubeculis

Information, nyheter, på gång från små och stora serieförlag- saker som inte är rena kom-och-köp annonser.
Användarvisningsbild
beblanda
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 03 feb 2009, 13:26
Kontakt:

Nubeculis

Inlägg av beblanda »

Hej på er alla trevliga seriefantaster,

med stor glädje och viss stolthet kan jag äntligen och efter långt och utdraget arbete presentera ett nytt serieförlag som heter Nubeculis! Som det står på vår hemsida http://www.nubeculis.se är vår grundidé att erbjuda våra läsare serieromaner av hög kvalitet, både innehålls- och utformningsmässigt. Vi hoppas att vi kommer att kunna förverkliga dessa ambitioner, med er hjälp också.

Men inte bara det: vår första bok är redan ute och går att hittas åtminstone hos större internetbokhandlare och snart förhoppningsvis även hos de fysiska. Vi bestämde oss för att börja med Julie Marohs berömda "Blå är den varmaste färgen", för att också försöka nå ut till läsare som kanske inte vanligtvis läser serier. Jag vill också berömma mina fantastiska samarbetspartners som så duktigt skötte olika steg av utgivningsprocessen: kudos! Mer information om boken finns också på vår hemsida och ni kan även hitta oss och gilla oss på Facebook; FB-sidan kommer främst att användas för att publicera nyheter.

Ja, och vad mer ska man säga? Vi har påbörjat preliminära rättighetsförhandlingar om följande böcker och om allt går som vi tänkt och önskat kommer Nubeculis att publicera två serieromaner i 2016, franska och/eller italienska blir det. Jag tycker alltså att det finns utrymme för ytterligare ett mindre serieförlag i Sverige och jag vill att Nubeculis fungerar som komplement till andra (mindre och större) förlag. Några finns finns här på forumet som jag förstår och jag tycker att de/ni gör fantastiskt jobb! Hursomhelst håller jag er uppdaterad.

Så stöd oss gärna genom att köpa våra böcker och hjälp oss på traven med tips och råd. Jag kommer tyvärr av personliga skäl inte kunna närvara på bokmässan nu i helgen även om det var tänkt. Men i någon form kommer Nubeculis till nästa större relevant mässa. Tack återigen och jag hoppas att vi läses!
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nubeculis

Inlägg av tfels »

Ser proffsigt och intressant ut!
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Nubeculis

Inlägg av Wakuran »

Alltid kul att se nya förlag. Skulle vara kul att se något bord på någon av seriemässorna...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nubeculis

Inlägg av AndreasEriksson »

Välkommen till de mindre utgivarnas skara [:)]
Jag delar gärna med mig av tips och samarbetar om det är möjligt. Om ni har utgivning av italienska serier på gång så kan jag ha några konkreta tips som kan vara till nytta, eftersom jag ger ut den italienska serien Dylan Dog. Dra iväg ett mail till info(a)adesmedia.se så kan vi språkas vidare där.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Nubeculis

Inlägg av BoJustBo »

Mer utgivare välkommnas alltid... välkommen.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
beblanda
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 03 feb 2009, 13:26
Kontakt:

Re: Nubeculis

Inlägg av beblanda »

Tack till alla! Snart lägger vi upp några bilder på boken och fortsätter att uppmana att köpa den så att vi kan överleva och ge ut fler serier i framtiden :)

@Andreas, jag hör av mig, tack! Jättebra jobb du gör med Dylan Dog förresten och mycket bra urval. DD läste jag i princip allt som publicerades på SBK och det är en väldigt särskild serie tycker jag. Spännande saker som Recchioni håller på med just nu också, med den där "rebooten".
Användarvisningsbild
beblanda
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 03 feb 2009, 13:26
Kontakt:

Re: Nubeculis

Inlägg av beblanda »

På Nubeculis FB kan man nu se några foton på boken, tryckeriet har gjort ett fantastiskt jobb. Tack till alla som gillat oss på fejjan och köpt boken!
Användarvisningsbild
beblanda
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 03 feb 2009, 13:26
Kontakt:

Re: Nubeculis

Inlägg av beblanda »

Hej på er alla glada seriefantaster!

Länge har jag hållit tyst men det betyder inte att Nubeculis arbete med nya serier inte har pågått; tvärtom. Nu när saker och ting har ordnat sig kan jag med stor glädje berätta mer om Nubeculis utgivning i 2016. Tre serieromaner kommer vi att publicera och om allting går som planerat samtliga titlar kommer ut lagom till Bokmässan 2016.

Gianni Pacinotti är italiensk konstnär främst känd som serieskapare, men även som regissör, författare och nyligen även som brädspelsskapare. Svenska läsare hade tidigare möjlighet att läsa Gipi i Galago. Nubeculis publicerar stolt Gipis serieroman ”unastoria”, den första serieromanen någonsin som nominerades till Italiens mest prestigefulla litteraturpris Strega i bästa roman-kategorin.


Bild


Vår andra bok i 2016 blir "Pinocchio" av Winshluss, mästerlig tolkning av Carlo Collodis klassiker och vinnaren av Angoulemes Fauve d’Or 2009.

Bild


Och vår tredje titel i 2016 blir en serieroman från Slovenien! Iztok Sitar är en av Sloveniens främsta serieskapare och författare till det mest omfattande verket om slovenska seriers historia. I grafiska romanen "Glave" (”Huvud” i plural, men jag funderar på alternativa titlar) porträtterar han dagens Slovenien med sin karakteristiskt cyniska, svarthumoristiska och groteska stil, utan hänsyn, kompromiss eller respekt till någon eller något. ”Glave” är samtidigt experiment i serieberättande där varje sida skildrar en person, ett ”huvud”, jämnfördelat i sex bilder där en av bilderna upprepas på nästa sida, infogad i en annan karaktärs liv. Såvitt jag vet blir ”Glave” första slovenska serieroman som publiceras på svenska (men ni får gärna rätta till mig om jag har fel). "Glave" är dessutom en av mina favoritserier :)

Bild Bild

Mer information kommer att publiceras så småningom. Låt mig bara säga att preliminära planen för 2017 är klar och går det som jag vill kommer kvinnor att dominera Nubeculis serieutgivning det året. Och vi får se vad som händer 2018…
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Nubeculis

Inlägg av BoJustBo »

Dom sidor jag tidigare sett av denna pinocchio serie har varit mycket intressanta.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nubeculis

Inlägg av rkaj »

Den här tråden -- och förlaget! -- har jag helt missat. Blå är den varmaste färgen verkar ju vara en klart läsvärd serie, som jag hört talas om helt nyligen. Och så fanns det en tråd om den här hela tiden ... där ser man. [8D]

De kommande utgåvorna låter ju också intressanta, men jag kan ju börja med att försöka få tag på blåfärgen ...

Kanske kan förlaget närvara i någon form på de seriespecifika mässorna Uppsala Comix, Stockholm Internationella Seriefestival, och eller Nordsken? (Om det inte är något planerat än börjar det kanske bli tight, särskilt till SIS som är en större mässa en den har utrymme till, men det kan ju vara värt ett försök i alla fall?)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Nubeculis

Inlägg av Wakuran »

Seriemässor borde man gå igenom, ja... I princip tror jag inte det är mödan värt att försöka sälja serier på svenska i övriga Norden, men Sverige har ju en del egna mässor. Bokmässan och SF-Mässan tror jag inte lönar sig som mindre förlag.

9-10 april: Uppsala Comix. Mindre mässa, men rätt välbesökt. http://www.uppsalacomix.se/
5-7 maj: Nordsken, Skellefteå. Bred mässa. För långt norrut och brukar kollidera med SIS, så har inte besökt den själv. https://nordsken.se/
7-8 maj: Stockholms Internationella Seriefestival. Institution med tunggrott namn. Späckad med folk. http://www.kulturhusetstadsteatern.se/L ... ival-2016/
28-31 juli: AltCom, Malmö. Liten, spretig alternativfestival. http://altcomfestival.se/sv/
22-25 september: Bokmässan, Göteborg. Har diskuterats i andra trådar.
4-6 november: Comic Con Gamex, Stockholm. Förra året hade man ett specialavtal för serieförlag. Om det inte är kvar kommer en monter knappast löna sig. http://www.mcmcomiccon.com/stockholm/?lang=sv
Under hösten. I Seriernas Värld, Malmö. Mindre festival, huvudsakligen inriktad på barn- och ungdomsserier. http://isv.se/

Annars finns det en del mer renodlade mangamässor, som NärCon och PeppCon, men jag vet inte riktigt vad bord brukar kosta där, och hur det funkar för "allmänna" serieförlag.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nubeculis

Inlägg av tfels »

På Comic Con Gamex kan man hyra bord i artists Alley även till hösten. Montrar vet jag inte hur det blir med.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Nubeculis

Inlägg av Wakuran »

tfels skrev:På Comic Con Gamex kan man hyra bord i artists Alley även till hösten. Montrar vet jag inte hur det blir med.

Bra att veta. Vi i SeF borde väl hålla koll på det där igen...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nubeculis

Inlägg av smorkin »

rkaj skrev:Den här tråden -- och förlaget! -- har jag helt missat. Blå är den varmaste färgen verkar ju vara en klart läsvärd serie, som jag hört talas om helt nyligen. Och så fanns det en tråd om den här hela tiden ... där ser man. [8D]

De kommande utgåvorna låter ju också intressanta, men jag kan ju börja med att försöka få tag på blåfärgen ...

Kanske kan förlaget närvara i någon form på de seriespecifika mässorna Uppsala Comix, Stockholm Internationella Seriefestival, och eller Nordsken? (Om det inte är något planerat än börjar det kanske bli tight, särskilt till SIS som är en större mässa en den har utrymme till, men det kan ju vara värt ett försök i alla fall?)

Samma här, hade helt missat tråden! Och som sagt, intressant utgivning; ser framförallt fram mot Gipi, men även de andra.

Och "Blå..." har jag sett till på svenska men jag missade vilket förlag som låg bakom; jag läste den engelska utgåvan för några år sedan och på det stora hela gillade jag den. Lycka till med utgivning, och om ni har lust att skicka ett recensionsexemplar eller två så har jag ingenting emot det [:)]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
beblanda
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 03 feb 2009, 13:26
Kontakt:

Re: Nubeculis

Inlägg av beblanda »

Mycket aktivitet här på sistone som jag nästan missat :) Tack för tipsen om mässorna och särskilt kalendern; jag kommer att besöka Uppsala och SIS, dock inte (bara) som Nubeculis och i år kommer jag inte att ha ett bord där. Jag har valt att satsa på Bokmässan, av diverse anledningar som inte bara har med serier att göra, utan med mina andra bokplikter också. Men jag ser fram emot att träffa er alla som hjälpt med tips och råd, som jag är otroligt tacksam för. Jag jobbar redan med att sätta upp utgivningen för 2017, mer info följer så småningom och då tänker jag successivt öka Nubeculis synlighet. Jag måste säga att jag är väldigt glad över responsen jag fått än så länge och jag kan lova att det kommer nya överraskningar :)
@ smorkin: Hör av dig bara via PM eller till Nubeculis epost så ordnas ett recex. Tack!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Nubeculis

Inlägg av Wakuran »

Försök få tag på Ola Hammarlund på någon av mässorna. Gammal Seriefrämjandetveteran som sammanställer Urhundenlistorna till varje år, och ska ha koll på alla små förlga.

Du kan bildgoogla, eller spana efter någon som verkar cosplaya som Lilla Fridolf... (Det är dock inte cosplay...)

Sen missade jag förresten Malmö Seriefest, 2-3 april, i uppräkningen, men den verkar vara en renodlad fanzin- /amatörseriefestival.

http://seriefest.blogspot.se/
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
beblanda
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 03 feb 2009, 13:26
Kontakt:

Re: Nubeculis

Inlägg av beblanda »

Tack Wakuran!
Användarvisningsbild
beblanda
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 03 feb 2009, 13:26
Kontakt:

Re: Nubeculis

Inlägg av beblanda »

Efter lång tystnad och mycket arbete kan jag äntligen pusta ut och berätta att Gipi, Winshluss och Iztok Sitar ankom till lagret. Besöker ni Bokmässan och har vägarna förbi montern A04:44 kan ni köpa dem till kraftigt rabatterade priser :)
Skriv svar